Uchwała Nr VIII/36/2007 Rady Miejskiej w Janikowie z dnia 22 czerwca 2007r. w sprawie uchwalenia wieloletniego Programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy i Miasta Janikowo UCHWAŁA Nr VIII/36/2007 RADY MIEJSKIEJ W JANIKOWIE z dnia 22 czerwca 2007 roku. W sprawie uchwalenia Wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy i Miasta Janikowo. Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 Dz. U. Z 2002, Nr 23, poz.220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz.984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz.717, Nr 162, poz.1568, Dz.U. z 2004r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, Nr 167, poz. 1759, z 2005r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, z 2006r. Nr 17, poz.128, Nr 181, Na podstawie art. 21 ust. l, pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu Cywilnego (Dz. U. z 2005r. Nr 31, poz. 266, z 2006r. Nr 86, poz. 606, Nr 94, poz. 657,, Nr 167, poz. 1193, Nr 249, poz. 1833) § 1. Uchwala się Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy i Miasta Janikowo na lata 2007 - 2011 w brzmieniu stanowiącym załącznik nr 1 do niniejszej uchwały. § 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gminy i Miasta Janikowo § 3. Uchwała podlega opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko - Pomorskiego i wchodzi w życie 14 dni po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym. ============================================== UZASADNIENIE Realizacja polityki mieszkaniowej powierzona została samorządom gminnym. Gmina zapewnia lokale socjalne, a także zaspokaja potrzeby mieszkaniowe gospodarstw domowych o niskich dochodach, wykorzystując w tym celu posiadany zasób mieszkaniowy. Ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego wprowadza konieczność uchwalenia wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy. Posiadanie przez Gminę wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy, może pozwolić na przyjęcie odpowiedniej strategii finansowania mieszkalnictwa poprzez remonty istniejących obiektów jak również budowę nowych lokali komunalnych ( socjalnych i mieszkań lokatorskich). Jest to szczególnie ważne w sytuacji, gdy Gmina dysponuje ograniczonymi środkami finansowymi i nie ma w najbliższej przyszłości możliwości poprawy warunków mieszkaniowych mieszkańców . Ogólnym założeniem w niniejszym programie jest stworzenie warunków do optymalnego wykorzystania istniejących zasobów mieszkaniowych . ======================================== Załącznik nr 1 do uchwały nr VIII/36/2007 z dnia 22 czerwca 2007r. Rady Miejskiej w Janikowie ============================================ W I E L O L E T N I P R O G R A M GOSPODAROWANIA MIESZKANIOWYM ZASOBEM GMINY I MIASTA JANIKOWO NA L ATA 2007 - 2011 Mieszkaniowy zasób Gminy i Miasta Janikowo obejmuje 1010 lokali mieszkalnych znajdujących się na terenie miasta i 80 lokali mieszkalnych na terenie wiejskim w budynkach stanowiących własność gminy, względnie użytkowanych na prawach współwłasności z innymi osobami. Użyte w tekście Wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy i Miasta Janikowo na lata 2007 - 2011 wyrażenia oznaczają: Gmina- Gminę i Miasto Janikowo, Burmistrza - Burmistrza Gminy i Miasta Janikowo, skrót c.o. oznacza centralne ogrzewanie z sieci miejskiej lub kotłowni lokalnej. 1. Prognoza dotycząca wielkości oraz stanu technicznego zasobu mieszkaniowego Gminy w poszczególnych latach, z podziałem na lokale socjalne i pozostałe lokale mieszkalne. W latach 2007-20011 zakłada się powiększenie zasobów mieszkaniowych Gminy. W 2008 roku przewiduje się przygotowanie około 14 lokali komunalnych w budynku przy ul. Powstańców Wielkopolskich 1 w Janikowie, oraz jednego lub dwóch lokali w budynku w Ołdrzychowie przy sali wiejskiej. Wszystkie te mieszkania przeznaczone zostaną na lokale socjalne dla rodzin i osób posiadających uprawnienie do przekwaterowania. Największe budynki wielorodzinne po zakończonej termomodernizacji w Janikowie są w stanie bardzo dobrym, pozostają 4 budynki do termomodernizacji (wspólnoty mieszkaniowe). W średnim i złym stanie technicznym są budynki wzniesione przed rokiem 1945 przy ul. Topolowej, 1 Maja, Kasprowicza w Janikowie. Na terenie wsi w stanie bardzo dobrym są budynki w Trlągu nr 50, Kołodziejewie ul. Szkolna 1, w szkołach Kołodziejewo i Broniewice. Prac remontowych w różnym zakresie wymagają pozostałe budynki wiejskie w tym w Broniewicach nr 14 w trybie pilnym (dach i strop). Należy sporządzić ocenę zasadności remontu budynków w Ołdrzychowie nr 3 i Broniewicach nr 8 ze względu na spodziewane wysokie koszty przy niskim standardzie lokali. Wymianie podlegała będzie przede wszystkim stolarka okienna i drzwiowa, częściowo instalacje elektryczne i odgromowe. Remontów i konserwacji wymagają również dachy i obróbki blacharskie. Charakterystyka mieszkaniowego zasobu Gminy i Miasta Janikowo Struktura budynków i lokali mieszkalnych na dzień 31 marca 2007 jest następująca: Teren miasta Janikowo ___________________________________________________________________________________ Lp. Wyszczególnienie Liczba Liczba Powierzchnia budynków lokali użytkowa w m2 szt. komunalnych szt. ___________________________________________________________________________________ 1. Budynki w których znajdują się 66 1010 45569,81 lokale gminne ___________________________________________________________________________________ 2. Budynki stanowiące 8 25 1159,98 wyłączną własność gminy ___________________________________________________________________________________ 3. Budynki stanowiące współwłasność 58 985 44409,83 ___________________________________________________________________________________ Teren gminy Janikowo (brak wspólnot mieszkaniowych) ___________________________________________________________________________________
Lp. Wyszczególnienie Liczba Liczba Powierzchnia budynków lokali użytkowa w m2 szt. komualnych szt. ____________________________________________________________________________________ 1. Budynki w których 20 80 4321,37 znajdują się lokale gminne ____________________________________________________________________________________ 2. Analiza potrzeb oraz plan remontów i modernizacji wynikający ze stanu technicznego budynków i lokali , z podziałem na kolejne lata. Z uwagi na ograniczone środki finansowe w pierwszej kolejności podejmowane będą działania zmierzające do utrzymania oraz poprawy stanu technicznego istniejących zasobów mieszkaniowych. Rozbudowa, modernizacja lub budowa nowych budynków może nastąpić w miarę przeznaczanych na ten cel środków w budżecie Gminy. Mając na uwadze utrzymanie w stałej sprawności technicznej zasobów mieszkaniowych Gminy należy przeprowadzić systematyczne prace konserwacyjno-remontowe w oparciu o coroczne przeglądy techniczne budynków. Szczególną uwagę należy zwrócić na sukcesywną wymianę pokryć dachowych. Na podstawie corocznej analizy potrzeb i posiadanych środków finansowych na modernizację zaplanowanych w tabeli w punkcie 7 niniejszego planu określa się roczny plan remontowy. 3. Planowana sprzedaż lokali w latach 2007-2011. Komunalne zasoby mieszkaniowe stanowiące własność Gminy spełniają funkcję mieszkań o charakterze powszechnym oraz funkcje socjalne. Gmina sukcesywnie zleca inwentaryzację lokali mieszkalnych i budynków po przebudowie lub modernizacji. Gmina będzie sprzedawać lokale sukcesywnie po złożeniu wniosku przez najemców lokali komunalnych w budynkach przeznaczanych do sprzedaży. Nie podlegają sprzedaży lokale mieszkalne położone w budynkach użyteczności publicznej w tym w szkołach i strażnicy OSP oraz lokale socjalne. Należy zachować zasadę aktualizacji wyceny lokali do ich wartości rynkowej szczególnie w budynkach poddanych termomodernizacji. Ilość sprzedawanych mieszkań zależy od składania wniosków o wykup przez lokatorów. W lokalach bez najemców zbywanych w wyniku przetargu ilość będzie zależała od pozyskania takich mieszkań oraz każdorazowej uchwały Rady Miejskiej w tej sprawie. Stosowanie sprzedaży pozwoli na pozyskanie środków na remonty i tworzenie lokali socjalnych. W tabeli zamieszczonej w punkcie 7 niniejszego planu przyjęto wpływy ze sprzedaży 20 lokali mieszkalnych o pow. 50 m2 (według średniej wieloletniej) Zasady sprzedaży mieszkań.
Przeznacza się do sprzedaży w trybie bez przetargu lokale mieszkalne z mieszkaniowego zasobu gminy wraz ze sprzedażą udziałów w gruncie proporcjonalnych do powierzchni lokali i części wspólnych budynku osobom, którym przysługuje pierwszeństwo nabycia z tytułu najmu tych lokali mieszkalnych. Cenę sprzedaży lokali mieszkalnych określa się na podstawie wartości ustalonej przez rzeczoznawcę majątkowego. Wszelkie koszty związane ze sprzedażą lokalu ponosi nabywca: § wycena lokalu wraz z udziałem w gruncie § koszty notarialno-sądowe
W przypadku odstąpienia przez kupującego od zawarcia umowy sprzedaży, Gmina nie zwraca kosztów wyceny lokali. Ustala się, że cena wykupu lokalu przez dotychczasowego najemcę we wszystkich budynkach położonych na terenie wiejskim może zostać obniżona do sumy stanowiącej określony procent wartości lokalu, przedstawionej przez rzeczoznawcę majątkowego w operatach szacowania nieruchomości: Ø 10% wartości wyceny przy sprzedaży, gdy wykup dotyczy jednocześnie wszystkich mieszkań komunalnych w danym budynku, Ø 50% wartości wyceny przy sprzedaży gdy wykup nie dotyczy wszystkich mieszkań komunalnych w danym budynku.
Na wniosek nabywcy wartość lokalu w szczególnie uzasadnionych przypadkach może być spłacona w ratach maksymalnie ciągu trzech lat z tym, że niespłacona część ceny podlega oprocentowaniu równemu stopie redyskonta weksli ustalonej przez Narodowy Bank Polski. W przypadku sprzedaży ustala się, że pierwsza wpłata w wysokości 25% kwoty nabycia, winna być wniesiona do dnia zawarcia umowy kupna-sprzedaży. Pozostałe raty wraz z oprocentowaniem podlegają zapłacie w ratach kwartalnych płatnych na koniec każdego kwartału w latach spłaty należności.
Ustala się pierwszą opłatę roczną z tytułu oddania w użytkowanie wieczyste ułamkowej części gruntu w wysokości 25 % ceny gruntu, określonej w operacie szacowania danej nieruchomości. Opłata roczna wynosić będzie 1 % ceny gruntu. Zabezpieczenie spłaty ratalnej następuje stosownym wpisem w dz. IV Księgi Wieczystej nabywanej nieruchomości. Gmina żądać będzie zwrotu kwoty równej udzielonej bonifikacie po jej waloryzacji, jeżeli nabywca nieruchomości przed upływem 10 lat, licząc od dnia jej nabycia, zbył lub wykorzystał nieruchomość na cele inne niż lokal mieszkalny ( nie dotyczy to zbycia na rzecz osoby bliskiej). 4. Zasady polityki czynszowej. Wpływy z czynszów są głównym źródłem finansowania i utrzymania budynków komunalnych. W Gminie i Mieście Janikowo czynsz ustala się na podstawie stawek czynszowych za 1 m2 powierzchni użytkowej lokalu mieszkalnego. Wielkość powierzchni użytkowej lokalu ustala się na podstawie właściwej polskiej normy. Lokal wyposażony we wszystkie instalacje tj. elektryczną, wodno-kanalizacyjną, centralnego ogrzewania, gazową, oraz posiadający łazienkę i w.c. o współczesnym standardzie to lokal o stawce bazowej 100%. Czynniki obniżające stawkę bazową: Ø brak w lokalu instalacji c.o. lub instalacji gazowej – stawka czynszu wynosi 90% stawki bazowej Ø brak w lokalu instalacji c.o. i instalacji gazowej jednocześnie – stawka czynszu wynosi 80% stawki bazowej Ø brak w lokalu instalacji c.o. i instalacji gazowej oraz łazienki – stawka czynszu wynosi 70% stawki bazowej Ø lokal wyposażony tylko w instalację elektryczną i wodno-kanalizacyjną – stawka czynszu wynosi 60% stawki bazowej Ø lokal wyposażony tylko w instalacje elektryczną i wodną – stawka czynszu wynosi 50% stawki bazowej. Ustala się, że czynsz może być podnoszony zarządzeniem Burmistrza co 6 miesięcy. 5. Sposób i zasady zarządzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy oraz przewidywane zmiany w zakresie zarządzania mieszkaniowym zasobem gminy w latach 2007-2011. 1. Mieszkaniowy zasób gminy służy zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych gospodarstw domowych o niskich dochodach na zasadach i w wypadkach , o których mowa w ustawie z dnia 21 czerwca 2001r o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu Cywilnego oraz w przyjętych przez radę miejską uchwale „Zasadach wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy”. 2. Administrowanie lokali komunalnych w zakresie realizacji niezbędnych prac remontowo-adaptacyjnych oraz prawidłowe prowadzenie dokumentacji w tym zakresie, jak również prowadzenie dokumentacji związanej z gospodarką lokalową w zakresie najmu jak również obsługa finansowa w zakresie naliczania i ściągania należności z tytułu najmu oraz opłat dodatkowych prowadzone jest przez Gminę lub upoważnionego przez Gminę administratora. 3. Przewidywane plany w zakresie zwiększania mieszkaniowego zasobu gminy w latach 2007-2011: Ø adaptacja budynku po restauracji Lider ul. Powst. Wlk. 1 na mieszkania socjalne - 14 lokali o powierzchni 471,32 m2. Ø adaptacja w budynku świetlicy wiejskiej w Ołdrzychowie pomieszczeń na lokale socjalne 1 lub dwa mniejsze mieszkania 6. Źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej w latach 2007-2011. Podstawowym źródłem finansowania budowy, administrowania i remontów zasobów mieszkaniowych gminy jest budżet gminy. Na budowę nowych i utrzymanie istniejących lokali komunalnych planowane jest pozyskanie środków finansowych ze źródeł zewnętrznych w postaci kredytów lub pożyczek Koszty zarządu nieruchomościami wspólnymi, których gmina jest jednym ze współwłaścicieli, określane są uchwałami Zarządów Wspólnot Mieszkaniowych. 7.Wysokość wydatków w kolejnych latach z podziałem na koszty bieżącej eksploatacji, koszty remontów oraz koszty modernizacji lokali i budynków wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy, koszty zarządu nieruchomościami wspólnymi, których gmina jest jednym ze współwłaścicieli, a także wydatki inwestycyjne.
do pobrania: Prognoza (33kB)
W prognozie przyjęto założenia ilości powierzchni lokali mieszkalnych stanowiących mieszkaniowy zasób gminy w poszczególnych latach przyjmując roczną sprzedaż 10 lokali o powierzchni 50 m2 każdy. Ilość zbywanych lokali rocznie została ustalona na podstawie średniej rocznej sprzedaży lokali. Kwotę uzyskaną z prognozowanej sprzedaży lokali wykazano w kolumnie 6 mnożąc powierzchnię 500 m2 sprzedaży przez średnią cenę 1.500 zł za m2 powiększoną o współczynnik wzrostu cen 5% rocznie. Wysokość czynszu zaplanowano przy uwzględnieniu wzrostu cen zwiększając czynsz w roku 2008 o 0,25 zł oraz w kolejnych latach o 0,20 zł za m2. Na podstawie aktualnej uzyskanej windykacji czynszów przyjęto założenie, że realny wpływ środków finansowych będzie wynosił 85% naliczonych kwot (kolumna 5). Wysokość kosztów eksploatacji wymienionych w kolumnie 8 została ustalona na podstawie stosowanej kalkulacji z uwzględnieniem ich rocznego wzrostu. W wyniku wydzielenia środków wykazanych w kolumnie 13 tabeli na modernizację lokali i budynków stanowiący mieszkaniowy zasób gminy, przyjmuje się założenie, że stan techniczny zasobu mieszkaniowego gminy będzie utrzymywany na obecnym poziomie. Nadto wykazane środki pozwolą na podjęcie działań mających na celu poprawę stanu technicznego w szczególności poprzez wymianę okien i instalacji wewnętrznych.
8. Opis innych działań mających na celu poprawę wykorzystania i racjonalizację gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy, a w szczególności a/ niezbędny zakres zamian lokali związanych z remontami budynków i lokali, b/ planowaną sprzedaż lokali. W okresie 2007- 2011 r. nie przewiduje się zamian lokali w związku z remontami budynków i lokali mieszkalnych. Inne prace remontowe nie wymagają wykwaterowania mieszkańców a jedynie odpowiedniej koordynacji prac i współpracy z mieszkańcami. Planuje się na zasadach dobrowolności pozyskiwanie lokali poprzez przekwaterowanie w inne miejsce dotychczasowego najemcy i sprzedaż pozyskanego lokalu na wolnym rynku w drodze przetargu z przeznaczeniem uzyskanych środków na adaptację i remonty pomieszczeń socjalnych lub zakup nowych lokali socjalnych.
|