BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie NASZE MIASTO
Lokalizacja
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Dane statystyczne
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Zadania publiczne
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Strategia rozwoju
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Ochrona środowiska
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie AKTUALNOŚCI
Wybory 2006
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Wybory uzupełniające do Rady Miejskiej w Janikowie 2008
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Wybory do Parlamentu Europejskiego 2009
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Wybory uzupełniające do Rady Miejskiej w Janikowie 2009
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Wybory Samorządowe 2010
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Wybory Prezydenckie 2010
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Powszechny Spis Rolny 2010
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie WYBORY DO EUROPARLAMENTU
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie WŁADZE I STRUKTURA
Struktura organizacyjna
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Burmistrz
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Rada Miejska
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Urząd Miejski
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Jednostki organizacyjne
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Jednostki pomocnicze
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Oświadczenia majątkowe
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Ogłoszenia o zatrudnieniu
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie ZAMÓWIENIA PUBLICZNE
Przetargi
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Obwieszczenia - nieruchomości
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Przetargi na nieruchomości
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Ogłoszenia o wynikach przetargów
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Rokowania na nieruchomości
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie SPRAWY DO ZAŁATWIENIA
Wykaz spraw
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Sposób załatwiania
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Rejestry i ewidencje
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Opłata skarbowa
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Wniosek o udostępnienie informacji publicznej
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie PRAWO LOKALNE
Statut
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Uchwały
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Protokoły
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Stanowiska
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Opłaty i podatki
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Zagospodarowanie przestrzenne
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Inne dokumenty
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Porządek obrad sesji
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Zarządzenia dot. budżetu
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Zarządzenia
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie FINANSE MIASTA
Budżet
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Informacje majątkowe
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Dług publiczny
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Realizacja inwestycji
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Oferty inwestycyjne
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie KONTROLE
Kontrole
BIP w JST - Urząd Miejski w JanikowieStrona główna > PRAWO LOKALNE > Protokoły > Z sesji Rady miasta > Protokół Nr XXIII z sesji Rady Miejskiej w Janikowie z dnia 29...
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie

Protokół Nr XXIII z sesji Rady Miejskiej w Janikowie z dnia 29 kwietnia 2005r.

P R O T O K Ó Ł

z XXIII sesji Rady Miejskiej w Janikowie odbytej 29 kwietnia 2005r.
w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Janikowie

Przewodniczący Rady Miejskiej Maciej Krzyżański o godzinie 1530 otworzył XXIII sesję i po powitaniu radnych, Burmistrza Andrzeja Brzezińskiego, z-cę burmistrza Jacka Dumę, sekretarza Urzędu P. Macieja Golz oraz Skarbnika Gminy Bogumiłę Szumacher, przybyłych gości: Panią Lidię Dudek, redaktora J.Brodzińskiego, radnego powiatowego Pana Marka Szubargę, Prezesa ZNP Ryszarda Olejnika, sołtysów gminy Janikowo, przedstawicieli jednostek organizacyjnych gminy oświadczył, że zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 15 radnych, co wobec ustawowego składu rady wynoszącego 15 osób stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych uchwał. /listy w załączeniu protokółu/
Protokolantem XXIII sesji była podinspektor d/s obsługi Rady Miejskiej w Janikowie Barbara Smolik.
Rada udzieliła głosu P. Lukrecji Wojciechowskiej, która w imieniu Klubu Seniora podziękowała za wszystko, co robią radni dla ludzi "trzeciego wieku". Poinformowała, że Klub w 2004r. otrzymał wiele nagród i wyróżnień, również i indywidualnie, niektórzy członkowie Klubu zostali nagrodzeni za swoją działalność. Podziękowała za dobrą współpracę.
Następnie Przewodniczący Rady poprosił o uczczenie minutą ciszy odejście naszego rodaka Papieża Jana Pawła II.
Przewodniczący Rady Maciej Krzyżański przedstawił projekt porządku obrad i poprosił o propozycje ewentualnych zmian.
Burmistrz Andrzej Brzeziński poprosił o wprowadzenie do porządku obrad jako 14 punkt - podjęcie uchwały w sprawie udzielenia poręczenia Wspólnocie Mieszkaniowej Sportowa 7 w Janikowie w formie weksla in blanco jako zabezpieczenie kredytu.
Proponowaną zmianę w porządku obrad rada przyjęła jednogłośnie.
Wobec nie zgłoszenia więcej uwag Rada przyjęła następujący porządek obrad:

Otwarcie i przywitanie przybyłych na sesję.

Stwierdzenie quorum.

Przyjęcie porządku obrad.

Przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji.

Sprawozdanie z prac Burmistrza Gminy i Miasta w okresie pomiędzy sesjami.

Składanie interpelacji.

Podjęcie uchwały w sprawie zgłoszenia do kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy kandydata na członka kolegium.

Wprowadzenie zmian w uchwale Nr XVI-98/2004 Rady Miejskiej w Janikowie z dnia 24 czerwca 2004r. w sprawie przyjęcia Planu Rozwoju Lokalnego Gminy i Miasta Janikowo.

Przedstawienie sprawozdania z działalności MGOPS w Janikowie za 2004r.
(Kierownik MGOPS P. Danuta.Welerowicz)

Rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu za 2004 rok i dyskusja.

Przedstawienie opinii Komisji Rewizyjnej o realizacji budżetu za 2004r.,

Przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie absolutorium dla Burmistrza Gminy i Miasta,

Przedstawienie opinii w sprawie realizacji budżetu za 2004r., przez Komisje Rady Miejskiej.

Dyskusja

Podjęcie uchwały w sprawie absolutorium dla Burmistrza Gminy i Miasta Janikowa.
Podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie na 2005r.
Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu:
Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia poręczenia Wspólnocie Mieszkaniowej Sportowa 7 w Janikowie w formie weksla in blanco jako zabezpieczenie kredytu.

Odpowiedzi na interpelacje.

Wnioski i zapytania.

Zakończenie sesji.

Punkt 4
Przewodniczący Rady Maciej Krzyżański poinformował, że protokół z poprzedniej sesji został sporządzony i był wyłożony do wglądu w biurze rady, każdy z radnych mógł się z nim zapoznać i wnieść ewentualne zastrzeżenia.
Z uwagi na brak poprawek Przewodniczący Rady poddał protokół pod głosowanie. Za przyjęciem protokołu z XXII Sesji Rady Miejskiej w Janikowie głosowało 15 radnych na 15 obecnych w danej chwili głosowania.

Punkt 5
Burmistrz Andrzej Brzeziński poinformował, że z dniem 1 maja został odwołany Dyrektor Miejsko - Gminnego Domu Kultury w Janikowie. Będzie propozycja połączenia Domu Kultury z Ośrodkiem Sportu i Rekreacji w Janikowie.
Burmistrz dodał, że z baraku przy ulicy Przemysłowej 2, zostali przeprowadzeni ostatni lokatorzy. Barak zostanie w najbliższym czasie rozebrany.
Do 4 maja będą przyjmowane oferty przetargowe na budowę hali sportowej.
Następnie Burmistrz przedstawił stan finansowy gminy:
- rachunki bieżące wszystkich jednostek budżetowych- 817.434,00 zł,
- rachunek Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska - 4.894,00 zł
Wykonanie dochodów i wydatków budżetowych na dzień 27 kwietnia 2005r.:
- dochody - 9.040.623,00, co stanowi 33,5% planu rocznego
- wydatki - 7.982.560,00, co stanowi 25,8% planu rocznego
Na dzień 27 kwietnia 2005 roku ustalono nadwyżkę budżetową w kwocie 1.058.063,00
Zadłużenie na dzień 29 kwietnia 2005r. wynosi:

kredyt na termomodernizację w Banku Zachodnim WBK 1/O Inowrocław - (z roku 2002) - 1.007.370,00 zł,

kredyt na termomodernizację w BZ WBK 1/O Inowrocław ( z roku 2003) - 1.045.687,00 zł

pożyczki zaciągnięte w WFOŚ i GW w Toruniu:

na budowę kanalizacji sanitarnej - umorzenie w kwocie 59.168,70 zł

modernizację systemu ciepłowniczego 93.304,00 zł zł.

Kredyt długoterminowy na inwestycje pn. "Budowa wodociągu" - zaciągnięty w BZ WBK 1/O Inowrocław w kwocie 709.100,00 zł
Zadłużenie gminy (kredyty i pożyczki) wg stanu na dzień 29.04.2005r. - 10% kwoty planowanych dochodów na 2005 rok - 2.860.461,00 zł.
/zał.nr 1 do protokółu/
Wobec nie zgłoszenia pytań do burmistrza przystąpiono do dalszego punktu obrad.

Punkt 6
Składanie interpelacji:
Na XXIII sesji Rady Miejskiej nie z głoszono interpelacji.
Głos zabrał Radny Kazimierz Ruta, który powiedział, że decyzja o rozebraniu baraku przy ulicy Przemysłowej była słuszna, Komisja Rewizyjna zwracała na to już uwagę.

Punkt 7
Zgłoszenie do Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy kandydata na członka Kolegium.
Burmistrz Andrzej Brzeziński wyjaśnił, że Pani Dudek Lidia we współpracy z organami Gminy w dziedzinie finansów publicznych wykazała się rzetelnością, kompetencją i uczciwością, wobec czego zgłoszenie jej kandydatury jest uzasadnione.
Gmina Janikowo nigdy nie miała żadnych problemów z Regionalną Izbą Obrachunkową. Obecny członek kolegium P. Małgorzata Perucka odchodzi na emeryturę.
Rada udzieliła głosu Pani Lidii Dudek, która przedstawiła swoją krótką charakterystykę.
Jest absolwentką Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, specjalności finanse i polityka pieniężna.
Po skończeniu studiów w 1999 roku rozpoczęła pracę w Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Bydgoszczy jako młodszy inspektor Wydziału Informacji, Analiz i Szkoleń. Obecnie zajmuje się merytorycznym i formalnym badaniem uchwał budżetowych i pożyczkowych jednostek samorządu terytorialnego, kontrolą rachunkową i formalną sprawozdań budżetowych i finansowych jednostek samorządowych, opracowywaniem materiałów analitycznych do oceny informacji i sprawozdań z wykonania budżetów przedkładanych przez jednostki.
Współpracuje również z Członkami Kolegium i Składami Orzekającymi RIO w zakresie kontroli i nadzoru nad jednostkami samorządu terytorialnego. Prowadzi również bieżący instruktaż dla pracowników samorządowych w zakresie działalności samorządów terytorialnych.
Od 2003 roku jest członkiem Komisji Orzekającej w sprawach o Naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych przy Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Bydgoszczy.
Dzięki dotychczasowej pracy zdobyła doświadczenie w problematyce funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego. Bezpośredni kontakt z pracownikami samorządowymi pozwolił na poznanie bieżących problemów, z jakimi się borykają.
Wobec nie zgłoszenia uwag Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały. Uchwała została przyjęta jednogłośnie przy 15 głosach za. /zał.2/

Punkt 8
Wprowadzenie zmian w uchwale w sprawie przyjęcia Planu Rozwoju Lokalnego Gminy i Miasta Janikowo.
Wyjaśnień udzielił z-ca burmistrza Jacek Duma, który powiedział, że proponowane zmiany wynikają z przystąpienia Gminy i Miasta Janikowo do realizacji projektu współfinansowanego ze środków ZPORR pn. " Budowa dróg gminnych, ulic: Polna, Cicha, Wałowa, Sieczkowicka, Rybacka w Janikowie"
Wytyczne dla beneficjentów ZPORR przewidują obowiązek planowania zabezpieczenia środków własnych na współfinansowanie inwestycji.
Wobec nie zgłoszenia uwag Przewodniczący Rady Maciej Krzyżański odczytał projekt uchwały. Uchwała została przyjęta jednogłośnie przy 15 głosach za na 15 obecnych w danym momencie głosowania. /zał.3/

Punkt 9
Sprawozdanie z działalności w 2004r. Miejsko - Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Janikowie. /zał. nr 4/
Sprawozdanie było szczegółowo omawiane na komisjach Rady, wobec nie zgłoszenia żadnych uwag Rada jednogłośnie przyjęła sprawozdanie.

 
Punkt 10
Rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu za 2004 rok i dyskusja.

Przedstawienie opinii Komisji rewizyjnej o realizacji budżetu za 2004r.

Przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie absolutorium dla Burmistrza Gminy i Miasta.

Przedstawienie opinii w prawie realizacji budżetu za 2004r., przez Komisje Rady Miejskiej.

Dyskusja
Rada Miejska udzieliła głosu Skarbnikowi Gminy i Miasta Pani Bogumile Szumacher, która przestawiła analizę wykonania budżetu Gminy i Miasta Janikowa za 2004 rok.
Podczas obrad XIII sesji w dniu 29 grudnia 2003 roku Rada Miejska podjęła uchwałę Nr XIII-82/2003, zatwierdzając budżet gminy i miasta do realizacji w 2004 roku.
Budżet został uchwalony z deficytem na kwotę 4 570 734,00 zł. Wartość planowanych dochodów stanowiła kwotę 24 949 462,00 PLN natomiast wydatki to kwota 29 520 196,00 zł.
Planowany deficyt uległ zmianie w wyniku korekty dochodów i wydatków zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej z dnia 8 października 2004 roku. Wydatki budżetowe zmniejszone zostały o kwotę 5 439 330,00 zł, w tym wydatki inwestycyjne o 4 560 000,00PLN co stanowi 73%
kwoty uchwalonej do realizacji w roku budżetowym. Tak znaczne obniżenie planu wydatków inwestycyjnych związane było z przesunięciem terminu rozpatrzenia wniosków, złożonych przez naszą gminę, o dofinansowanie zadań ze środków Unii Europejskiej.
Druga z kolei zmiana planowanego deficytu związana była z dokonanymi korektami dochodów i wydatków na sesji Rady Miejskiej dnia 26 listopada 2004 roku.
Ostateczna kwota deficytu w budżecie na 2004 rok wyniosła 673 000,00 zł.
Po dokonanych zmianach planu bilans budżetu na koniec roku 2004 wynosił:
Dochody 25 236 202 Przychody 1 734 767
Wydatki 25 909 202 Rozchody 1 061 767
Deficyt 673 000 Pokrycie deficytu 673 000
W roku budżetowym 2004 ogółem wprowadzono 14 zmian; w tym Rada Miejska dokonała, podobnie jak w roku ubiegłym 6 zmian, natomiast Burmistrz Gminy i Miasta, korzystając z upoważnienia Rady wydał 8 zarządzeń zmieniających planowane dochody i wydatki.
Wprowadzone zmiany ogółem zwiększyły plan dochodów o kwotę 286 740,00 zł oraz zmniejszyły wydatki o kwotę 3 610 994,00 zł. Suma dokonanych korekt w roku budżetowym 2004 wyniosła 3 897 734,00 zł; o taką kwotę zmienił się również deficyt budżetowy.
W systemie dochodów samorządowych kluczowe znaczenie miała realizacja dochodów własnych, które stanowią szczególny rodzaj dochodów gminy.
Planowane dochody własne stanowiły 63% planu dochodów gminy ogółem.
Na wykonanie dochodów własnych w kwocie 15 707 971,51 zł które stanowi 62,8% wykonania dochodów gminy ogółem i składają się wpływy:

podatki i opłaty – 8 359 488,35 zł

udziały w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa – 3 474 122,28zł

dochody z majątku gminy – 2 802 819,74zł

pozostałe dochody własne – 1 071 541,14 zł
W strukturze dochodów gminy, które zostały zrealizowane w roku sprawozdawczym 2004 na drugim miejscu pod względem wielkości są subwencje. Wykonanie subwencji ogółem w kwocie 6 729 338,00 zł stanowi 26,9% wszystkich osiągniętych dochodów w roku 2004.
Otrzymane dotacje celowe z budżetu państwa to kwota 2 456 117,61 zł
Środki pozyskane z innych źródeł to 0,5% sumy wykonanych dochodów i pochodziły
- z Banku Światowego na realizację zadań w ramach Programu Aktywizacji Obszarów Wiejskich – 57 280,00 zł,

z Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych – 42 750,00 zł

z Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji na Program Wspólnoty Europejskiej SOCRATES – COMENIUS – 30 670,53 zł

z Kujawsko – Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego na podstawie porozumienia
– 2 000,00 zł
Ogółem wykonane dochody w kwocie 25 025 745 PLN stanowią 99,2% planu.
W zakresie zrealizowanych dochodów własnych szczególną uwagę zwraca zróżnicowanie w strukturze tych dochodów, gdzie:
- podatek od nieruchomości stanowi 88,5%
- podatek rolny - 5,6%
- podatek od środków transportowych – 1,4%

W roku sprawozdawczym Burmistrz Gminy i Miasta dokonał szeregu odroczeń i umorzeń w zakresie podatków i opłat. Skalę tych działań przedstawiono w materiałach opisujących wykonanie budżetu. W wyniku obniżenia górnych stawek podatkowych, wpływy do budżetu gminy za rok 2004 zmniejszyły się o kwotę 646 374,43 PLN.

Wystawiono tytuły wykonawcze w celu zabezpieczenia gminnych należności, w tym na zaległości w podatkach od:

nieruchomości osób prawnych - 5 tytułów na kwotę 26 926,70 zł

nieruchomości osób fizycznych – 207 tytułów na kwotę 44 434,17 zł
Ponadto wystawione zostały tytuły wykonawcze na zaległości w podatku rolnym od osób fizycznych w ilości 220 sztuk na kwotę 52 168,92 zł.
W roku sprawozdawczym ustanowione zostały hipoteki przymusowe na należności z tytułu dochodów w zakresie:

podatku rolnego od osób fizycznych – 16 hipotek na kwotę 49 181,10 zł

podatku od nieruchomości osób fizycznych – 4 hipoteki na kwotę 28 062,30 zł
W materiałach opisujących wykonanie budżetu przedstawiona została szczegółowa analiza realizacji dochodów i wydatków w 2004 roku. Zamieszczone zostały ponadto wykresy i tabele, które pokazują zarówno strukturę wykonania jak również wielkości wykonane przyrównane do planu.
Plan wydatków budżetowych wg uchwały Nr XIII-82/2003 wynosił 29 520 196,00zł.
W wyniku zmian, które wprowadziła za pomocą uchwał Rada Miejska oraz Burmistrz Gminy i Miasta poprzez Zarządzenia, plan wydatków na koniec 2004 roku wynosił 25 909 202,00 zł i obejmował:
- wydatki bieżące w kwocie 23 106 475,00 zł
- wydatki majątkowe w kwocie 2 802 727,00 zł
Wykonanie budżetu w roku 2004 po stronie wydatków zamyka się kwotą 24 011 455,00 zł co stanowi 92,7% planu.
W strukturze wykonanych wydatków przypada:
- na wydatki bieżące kwota 21 589 948,00 zł
- na wydatki majątkowe kwota 2 421 507,00 zł

W zakresie ZADAŃ ZLECONYCH

Zrealizowane dochody na koniec roku 2004 to kwota 2 163 405,00 zł
W tym:
750 Administracja publiczna 97 800,00 zł
751 Urzędy Naczelnych Organów
Władzy 29 805,00 zł

852 Pomoc Społeczna 1 963 804,00 zł
900 Gospodarka Komunalna 71 996,00 zł
Zrealizowane wydatki na koniec roku 2004 to kwota 2 091 409,00 zł
W tym:
750 Administracja publiczna 97 800,00 zł
751 Urzędy Naczelnych Organów
Władzy 29 805,00 zł

852 Pomoc Społeczna 1 963 804,00 zł
W zakresie WYKONANIA PLANU WYDATKÓW SOŁECTW ZA 2004 ROK
W roku sprawozdawczym zaplanowano środki w wysokości 6 053,00 PLN. Realizacja na kwotę 4 126,00 zł w poszczególnych sołectwach przedstawiona została w stosownym zestawieniu.
W zakresie WYKONANIA PLANU DOTACJI Z BUDŻETU
DLA JEDNOSTEK NIE ZALICZANYCH DO
SEKTORA FINANSÓW PUBLICZNYCH ZA 2004 ROK

Na koniec roku 2004 po dokonanych zmianach plan dotacji dla podmiotów nie związanych z sektorem finansów publicznych stanowił kwotę 456 300,00 zł. Wykonanie zamyka się kwotą 456 291,00 zł, w tym:
Dział 852 Pomoc społeczna 30 091,00 zł
Dział 926 Kultura fizyczna i sport 426 200,00 zł

W zakresie DEFICYTU – NADWYŻKI W BUDŻECIE 2004 ROKU
Według uchwały budżetowej Nr XIII - 82/2003 z dnia 29 grudnia 2003 roku deficyt został określony w kwocie 4 570 734,00 zł. Kwota ta była zmieniana w ciągu roku 2004
i to poprzez:

Uchwałę Rady Miejskiej Nr XVIII - 105/2004 z dnia 8 października 2004 r. – zmniejszenie deficytu do kwoty 825 348,00 zł z uwagi na wykreślenie z planu wydatków majątkowych dwóch zadań inwestycyjnych:

modernizacja ogrzewania w Kołudzie Wielkiej,

termomodernizacja budynku administracyjnego
oraz zmniejszenie zakresu robót inwestycyjnych w zadaniach:

modernizacja systemów ciepłowniczych,

budowa hali sportowej,

kanalizacja gminy Janikowo

Uchwałę Rady Miejskiej Nr XIX-119/2004 z dnia 26 listopada 2003 r. - zmniejszenie do kwoty 673 000,00 PLN z powodu dalszego korygowania planowanych wydatków na inwestycje między innymi na:
- instalację sieci internetowej,

modernizację systemów ciepłowniczych
Ostatecznie w wyniku powyższych zmian plan deficytu na koniec roku sprawozdawczego wynosił 673 000,00 zł.
Rok budżetowy 2004 zakończył się dla naszej gminy pomyślnie, gdyż wynik końcowego rozliczenia pomiędzy osiągniętymi dochodami a poniesionymi wydatkami, jest wynikiem dodatnim i nadwyżka za rok sprawozdawczy wynosi 1 014 290,00 zł.
Na taką korzystną sytuację miały niewątpliwie oszczędności w realizowanych wydatkach budżetowych oraz wysoki stopień wykonania planu dochodów – 99,2%.
Nadwyżka z roku 2004 oraz umorzenie pożyczki zmniejszy skumulowany deficyt gminy z lat poprzednich do kwoty 3 184 198,00 zł
Stan zadłużenia gminy ogółem na dzień 31 grudnia 2004 roku wynosi 3 189 285,00zł co stanowi 12,7% ogólnej sumy dochodów wykonanych w roku sprawozdawczym.
Zobowiązania według tytułów dłużnych:

kredyty i pożyczki długoterminowe – 3 157 654,00 zł

wymagalne zobowiązania z tytułu dostaw towarów i usług – 31 631,00 zł
Spłaty zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek w roku 2004 wyniosły 1 061 767,00 zł co stanowi 4,4% kwoty dochodów zrealizowanych.
W roku sprawozdawczym gmina nie udzieliła poręczeń i gwarancji.
W zakresie GMINNEGO FUNDUSZU OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ

W roku 2004 gmina gospodarowała środkami finansowymi w łącznej kwocie
1 397 354,00 zł. Finansowana była działalność w zakresie edukacji ekologicznej, utrzymania czystości, urządzania terenów zielonych i ich utrzymania.
Stan środków na rachunku bankowym na dzień 31.12.2004 r. – 29 288,00 zł

Po przeprowadzeniu analizy w zakresie wykonania dochodów i wydatków budżetowych w roku 2004, a także w wyniku dokonania oceny kształtowania się przychodów i rozchodów ustalono:
W roku 2004 dochody wykonane wzrosły o 0,8% w porównaniu do dochodów osiągniętych w roku 2003.

Wydatki budżetowe ogółem w roku sprawozdawczym zostały wykonane w kwocie o 3 727 743,00 zł niższej niż w roku ubiegłym.

Ustalony na koniec roku 2004 deficyt nie został wykonany, ponieważ rok ten kończy się osiągnięciem nadwyżki budżetowej.

W związku z rezygnacją z realizacji kilku zadań inwestycyjnych gmina nie musiała zaciągać kredytów i pożyczek W okresach, gdy następowało spiętrzenie w wydatkowaniu środków finansowych, gmina korzystała, przejściowo, z kredytu krótkoterminowego zaciągniętego w banku finansującym.

Spłata zadłużenia z tytułu kredytów i pożyczek zaplanowana na rok 2004 w kwocie
1 061 767,00 zł zrealizowana została w 100%.
5. Udział wykonanych wydatków bieżących w dochodach ogółem osiągniętych w roku 2004, stanowi 86%, a zatem część środków własnych mogła być przeznaczona na realizację przedsięwzięć inwestycyjnych.

Zadłużenie gminy na koniec roku 2004 wynosi 3 189 285,00 PLN co stanowi 12% ogólnej sumy dochodów wykonanych.

Spłaty zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek w roku 2003 wyniosły 1 061 767,00 zł i kwota ta stanowi 4,4% kwoty dochodów zrealizowanych.

Należności wymagalne na dzień 31 grudnia 2004 roku stanowią kwotę 286 322,00 złotych.
Na podstawie danych sprawozdawczych Ministerstwo Finansów opublikowało analizę wykonania budżetów przez polskie samorządy. Wynika z niej, że miniony rok budżetowy zamknęły w większości na plusie, chociaż na początku roku 2004 planowały deficyty. Podkreślono również fakt, że wpływ na poprawę sytuacji finansowej samorządów miała zmiana jakości zarządzania wydatkami bieżącymi, a przede wszystkim osiągnięte dochody. W skali krajowej najwyższe dochody osiągnęły gminy – ponad 40,3 mld zł.
W 2004 roku 1258 samorządów to jest prawie 45% zakończyło rok budżetowy nadwyżką. W tej grupie znalazła się również nasza jednostka.
/Sprawozdanie z wykonania budżetu stanowi załącznik nr 5 do protokółu/.
Przewodniczący Rady podziękował Pani Skarbnik za przedstawienie wykonania budżetu. Dodał, że martwi jedynie fakt wykreślenia z realizacji budżetu niektórych zaplanowanych na 2004r. inwestycji. Mamy jednak nadzieję, że gmina otrzyma dodatkowe środki finansowe i będzie mogła realizować zaplanowane zadania inwestycyjne.
Przewodniczący Rady poinformował, że nad wykonaniem budżetu za 2004 rok pracowała Komisja Rewizyjna Rady Miejskiej w Janikowie, która wydała opinię z pracy Burmistrza Gminy i Miasta Janikowo przesłaną do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy.
Maciej Krzyżański poprosił Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej radnego Kazimierza Rutę o przedstawienie w/w opinii. /załącznik nr 6 do protokółu/
Sprawozdanie z wykonania budżetu jak i opinia Komisji Rewizyjnej podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Bydgoszczy. Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Roman Jaszcz zapoznał wszystkich uczestniczących w obradach sesji z Uchwałą nr 19/S Składu Orzekającego Nr 3 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy z dnia 20 kwietnia 2005 roku w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Burmistrza Gminy i Miasta Janikowa sprawozdaniu za 2004 rok z wykonania budżetu gminy wraz z odrębnymi sprawozdaniami z wykonania planów finansowych: zadań z zakresu administracji rządowej, przekazanych ustawowo, zadań publicznych wynikających z porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego oraz zadań publicznych z zakresu administracji rządowej wykonywanych na podstawie porozumień z organami administracji rządowej. Następnie Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał uchwałę Nr 19/kr w/w Składu Orzekającego dotyczącą zaopiniowania wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia absolutorium dla Burmistrza Gminy i Miasta Janikowo za 2004 rok. /zał. nr 7 do protokółu/
Przewodniczący Rady Maciej Krzyżański poprosił przewodniczących Komisji Rady Miejskiej o przedstawienie swoich opinii w sprawie realizacji budżetu za 2004 rok i otworzył dyskusję nad sprawozdaniem z wykonania budżetu za 2004 rok.
Przewodniczący Komisji Rady Miejskiej kolejno przedstawili swoje opinie:

Komisja Budżetu i Rozwoju - Tadeusz Łanucha,

Komisja Kultury, Sportu, Zdrowia i Oświaty - Edward Antczak

Komisja Rolna i Ochrony Środowiska - Krzysztof Dzieża,
/opinie poszczególnych Komisji Rady Miejskiej stanowią załącznik nr 8/
Wszystkie przedstawione opinie pozytywnie opiniowały wykonanie budżetu za 2004 rok.
Na tym zakończono dyskusję nad wykonaniem budżetu za 2004 rok przez Gminę Janikowo.

Punkt 11
Podjęcie uchwały w sprawie absolutorium dla Burmistrza Gminy i Miasta Janikowa za 2004 rok.
Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały absolutoryjnej.
Przystąpiono do głosowania nad przyjęciem uchwały dotyczącej udzielenia absolutorium Burmistrzowi Gminy i Miasta Janikowo za 2004 rok. Za udzieleniem absolutorium w głosowaniu jawnym głosowało 15 radnych na 15 obecnych w danym momencie głosowania.
Przewodniczący Rady stwierdził, że jednogłośnie udzielono Burmistrzowi Gminy i Miasta Janikowo absolutorium za 2004 rok. /zał. Nr 9 do protokółu/
Głos zabrał Przewodniczący Rady Maciej Krzyżański.
Podziękował burmistrzowi, Pani skarbnik, z-cy burmistrza, sekretarzowi, a także wszystkim pracownikom, za zaangażowanie i włożoną pracę w realizację wykonania budżetu.
Wykonanie budżetu nie było łatwe i wymagało dużo pracy. W 2005 roku realizacja budżetu również nie będzie prosta. Przewodniczący Rady życzył wszystkiego dobrego.
Następnie Pani Skarbnik i Burmistrzowi wręczono kwiaty.
Głos zabrał Burmistrz Andrzej Brzeziński, który podziękował za jednogłośne absolutorium, podziękował Skarbnik Gminy w Janikowie Pani Bogumile Szumacher za właściwy nadzór nad wydatkami budżetowymi, oraz wszystkim którzy przyczynili się do tego absolutorium, radnym za zaufanie.
Burmistrz dodał że jest to jego 15 absolutorium.
Wszystkie zmiany w budżecie były akceptowane przez radnych. Obecnie czekamy na rozstrzygnięcie konkursu podziału środków z Unii Europejskiej, z Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Dodał, że dalej może liczyć na Waszą pomoc i zaufanie. Być może nie wszystko zostało zrealizowane, z przedwyborczych deklaracji. Nie musimy się jednak wstydzić Janikowa. W tym roku planowane jest zrobienie dalszej części termomodernizacji, w przyszłym roku pozostałe budynki.
Burmistrz dodał, że jest postrzegane jako miasto czyste i zadbane.
Na tym Burmistrz Andrzej Brzeziński zakończył swoje wystąpienie.
Przewodniczący Rady podziękował za wystąpienie i ogłosił 10 minut przerwy.

 
Obrady wznowiono o godzinie 1710.
Obecnie w posiedzeniu uczestniczy 14 radnych, nieobecny jest radny Andrzej Mroziński.

Punkt 12
Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie na 2005 rok.
Proponowane zmiany w budżecie przedstawiła Skarbnik Bogumiła Szumacher, wyjaśniając, że zmiany po stronie dochodów zwiększają plan o kwotę 350 000,00zł, w tym:

w planie udziałów z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych o 250 000,00 zł

w planie dochodów z majątku gminy o 100 000,00 zł
W konsekwencji zmian wprowadzonych po stronie dochodów nastąpiły korekty w planie wydatków budżetowych. Ogółem plan wydatków zwiększa się o 403 863,00 zł i zmniejsza o 53 863,00 zł, saldo korekt wynosi 350 000,00 zł.
Korekty dotyczą wydatków bieżących i wydatków majątkowych.
W wydatkach bieżących działu 700 Gospodarka mieszkaniowa zapisane zostały środki w § 8020 w kwocie 4 400,00 zł z przeznaczeniem na wypłaty poręczeń.
W załączniku nr 4 do uchwały zmieniającej budżet korekta dotyczy zwiększenia planu na realizację zadania inwestycyjnego pod nazwą “Budowa dróg gminnych Polna, Cicha, Wałowa, Sieczkowicka, Rybacka w Janikowie”:

modernizacja ulicy Polnej,

kanalizacja deszczowa ulicy Polnej i Cichej,

przebudowa ulic Wałowej, Cichej, Rybackiej, Sieczkowickiej
oraz zadania pod nazwą “Modernizacja drogi Ludzisko – Markowice”
Na zakup gruntu od Rolniczej Spółdzielni Produkcyjnej w Janikowie przeznacza się dodatkowo 900,00 zł zgodnie z podjętą uchwałą przez Radę Miejską.
W planie wydatków bieżących dokonuje się zmniejszenia planu na obsługę długu publicznego w kwocie 41 300,00 zł.

Radna Halina Krzeszewska poprosiła o wyjaśnienie, czy nie będzie sprzeczności, jeżeli do uchwały zmieniającej budżet dopisujemy poręczenie dla Wspólnoty Mieszkaniowej Sportowa 7 , a uchwałę o poręczeniu podejmujemy w dalszej części obrad.
Głosu udzielono mecenasowi S.Waleńskiemu, który wyjaśnił, że Rada, w uchwale uchwalającej budżet, może udzielić poręczenia, ale nie musi tego wykorzystać.
Takie podjęcie uchwały jest możliwe i zgodne z przepisami prawa.
W uchwale o poręczeniu można wykreślić § 2, który mówi o wprowadzeniu stosownych zmian w uchwale budżetowej.
Wobec nie zgłoszenia więcej pytań, co do propozycji uchwały odczytano projekt uchwały, a następnie przystąpiono do głosowania. Uchwała została przyjęta jednogłośnie 14 głosami na 14 obecnych radnych. /załącznik nr 10 do protokółu/

Punkt 13
Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu.
Z-ca burmistrza Jacek Duma wyjaśnił, że Gmina Janikowo otrzymała z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu promesę na zaciągnięcie pożyczki na zadania inwestycyjne: budowa kanalizacji sanitarnej Gminy Janikowo.
Podjęcie uchwały o zaciągnięciu pożyczki jest jednym z załączników niezbędnych do złożenia w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz uzyskania pozytywnej opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej.
Pożyczka będzie przeznaczona na budowę kanalizacji sanitarnej Gminy Janikowo.
Wobec nie zgłoszenia uwag, co do propozycji uchwały odczytano projekt uchwały, a następnie przystąpiono do głosowania. Uchwała została przyjęta jednogłośnie 14 głosami na 14 obecnych radnych w danym momencie głosowania. /zał. nr 11 /

 
 
Punkt 14
Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia poręczenia Wspólnocie Mieszkaniowej Sportowa 7 w Janikowie w formie weksla in blanco jako zabezpieczenia kredytu.
Skarbnik Bogumiła Szumacher poprosiła o wykreślenie z projektu uchwały § 2 o wprowadzeniu zmian do uchwały budżetowej.
Następnie wyjaśniła, że Zarząd Wspólnoty Mieszkaniowej Sportowa 7 w Janikowie zwrócił się z wnioskiem do gminy o poręczenie kredytu.
Kredyt zaciągnięty zostanie w Piastowskim Banku Spółdzielczym w Janikowie na okres spłaty 10 lat. Środki finansowe z uzyskanego kredytu będą przeznaczone na spłatę zobowiązań Wspólnoty. Gmina udziela poręczenia w formie weksla in blanco. Zmiany w budżecie związane z poręczeniem zostały zapisane w załączniku do uchwały z dnia 29 kwietnia 2005 roku, zmieniającej plan wydatków na 2005 rok.
Na rok 2005 wprowadzono do planu wydatków kwotę 4 400,00 zł, która stanowi pierwszą transzę przewidzianą do spłaty.
W związku z brakiem uwag, co do projektu uchwały przystąpiono do głosowania nad przyjęciem uchwały. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych na 14 obecnych w danym momencie głosowania. /zał. Nr 12/

Punkt 15,16 i 17
Kolejno głos zabrali.

Radna Halina Krzeszewska poprosiła o zamontowanie progu zwalniającego na wysokości bloku ul. Z. Wilkońskiego 23 i 13. Jest to miejsce dość niebezpieczne, mimo znaku ograniczającego prędkość, kierowcy tego nie respektują.
Jacek Duma wyjaśnił, że jest to droga gminna i taka możliwość istnieje.

Radny Grzegorz Czerwiński zwrócił uwagę na drogę koło garaży na osiedlu Wilkońskiego, jest to miejsce również niebezpiecznie, samochody jeżdżą bardzo szybko nie zwracając uwagi na znaki drogowe, tam można też zamontować próg zwalniający.

Przewodniczący rady dodał, że są to wnioski uzasadnione.

Radny Kazimierz Ruta:

zwrócił uwagę na to, że na osiedlu Wilkońskiego koło garaży, jest znak ograniczający tonaż parkujących pojazdów, jest to również nie przestrzegane. Należy uporządkować i sprawę szybkiej jazdy i parkowania pojazdów. Powinno się współpracować z Policją.

Zamontowanie ławek w parku.
Z-ca burmistrza Jacek Duma wyjaśnił, że ławki są kolejno montowane.

Radny Krzysztof Dzieża poprosił o wyjaśnienie, czy droga na Saharę będzie remontowana.
Z-ca burmistrza odpowiedział, że remontu tej drogi nie ma w planach inwestycyjnych. Ma być uruchomiony program budowy dróg śródpolnych z Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.
Przewodniczący Rady udzielił głosu sołtysowi wsi Sielec, który zwrócił uwagę na dziury na ulicy Szkolnej w Janikowie koło szkoły.

Więcej pytań i wniosków nie zgłoszono.
Wobec zrealizowania porządku obrad, Przewodniczący Rady słowami “zamykam obrady” o godzinie 1745 zakończył XXIII Sesję Rady Miejskiej w Janikowie.

Protokółowała:                                                                  Przewodniczący
Barbara Smolik                                                        Rady Miejskiej w Janikowie

                                                                                       Maciej Krzyżański



Wytworzył: Barbara Smolik (25 lipca 2005)
Opublikował: Barbara Smolik (25 lipca 2005, 11:24:34)

Ostatnia zmiana: Barbara Smolik (25 lipca 2005, 11:27:00)
Zmieniono: poprawa błędu w tytule

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 1271

wersja do zapisu wersja do druku  

BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
ostatnia aktualizacja Biuletynu: 24.01.2011 17:23