BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie NASZE MIASTO
Lokalizacja
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Dane statystyczne
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Zadania publiczne
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Strategia rozwoju
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Ochrona środowiska
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie AKTUALNOŚCI
Wybory 2006
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Wybory uzupełniające do Rady Miejskiej w Janikowie 2008
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Wybory do Parlamentu Europejskiego 2009
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Wybory uzupełniające do Rady Miejskiej w Janikowie 2009
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Wybory Samorządowe 2010
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Wybory Prezydenckie 2010
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Powszechny Spis Rolny 2010
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie WYBORY DO EUROPARLAMENTU
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie WŁADZE I STRUKTURA
Struktura organizacyjna
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Burmistrz
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Rada Miejska
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Urząd Miejski
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Jednostki organizacyjne
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Jednostki pomocnicze
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Oświadczenia majątkowe
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Ogłoszenia o zatrudnieniu
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie ZAMÓWIENIA PUBLICZNE
Przetargi
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Obwieszczenia - nieruchomości
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Przetargi na nieruchomości
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Ogłoszenia o wynikach przetargów
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Rokowania na nieruchomości
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie SPRAWY DO ZAŁATWIENIA
Wykaz spraw
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Sposób załatwiania
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Rejestry i ewidencje
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Opłata skarbowa
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Wniosek o udostępnienie informacji publicznej
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie PRAWO LOKALNE
Statut
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Uchwały
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Protokoły
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Stanowiska
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Opłaty i podatki
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Zagospodarowanie przestrzenne
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Inne dokumenty
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Porządek obrad sesji
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Zarządzenia dot. budżetu
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Zarządzenia
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie FINANSE MIASTA
Budżet
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Informacje majątkowe
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Dług publiczny
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Realizacja inwestycji
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Oferty inwestycyjne
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie KONTROLE
Kontrole
BIP w JST - Urząd Miejski w JanikowieStrona główna > PRAWO LOKALNE > Protokoły > Z sesji Rady miasta > Protokół z XXIX sesji Rady Miejskiej w Janikowie z dnia 29 grudnia...
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie

Protokół z XXIX sesji Rady Miejskiej w Janikowie z dnia 29 grudnia 2005 roku

P R O T O K Ó Ł

z XXIX sesji Rady Miejskiej w Janikowie odbytej 29 grudnia 2005r.
w sali konferencyjnej Urzędu Gminy i Miasta w Janikowie

 
Przed rozpoczęciem sesji Rady Miejskiej Przewodniczący Rady Maciej Krzyżański oddał głos przedstawicielom Janikowskiego Stowarzyszenia Przyjaciół Dzieci Specjalnej Troski “DAR SERCA” , którzy, w imieniu Zarządu, dzieci i ich rodziców, podziękowali za okazaną pomoc, życząc wszystkim dużo zdrowia, satysfakcji z wykonywanej pracy i sukcesów w życiu rodzinnym i osobistym.
Następnie przedstawiciele stowarzyszenia przedstawili apel “Być pełnosprawnym to tak naprawdę żadna nasza zasługa, To dar od Boga, który każdemu z nas, o każdym czasie może być odebrany...” (pismo w zał. protokółu – zał. nr 1)
Głos zabrał Burmistrz Andrzej Brzeziński, który powiedział, że stowarzyszenie może zawsze liczyć na pomoc i żadne listy, czy anonimy nie wpłyną na podejmowane decyzje.
Przewodniczący rady podziękował Burmistrzowi i Pani Skarbnik za środki w budżecie z przeznaczeniem na działalność stowarzyszenia.
Głos zabrał radny Grzegorz Czerwiński, który podziękował za okazaną pomoc i zebrane środki finansowe, za które stowarzyszenie zakupiło odkurzacz, gry edukacyjne.
Następnie przystąpiono do porządku obrad sesji rady Miejskiej.
Przewodniczący Rady Miejskiej Maciej Krzyżański o godzinie 1400 otworzył XXIX sesję i po powitaniu radnych, Burmistrza Andrzeja Brzezińskiego, z-cę burmistrza Jacka Dumę sekretarza Gminy Macieja Golz oraz Skarbnika Gminy Bogumiłę Szumacher, sołtysów z terenu Gminy Janikowo i przybyłych gości na obrady, oznajmił, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 13 radnych, co wobec ustawowego składu rady wynoszącego 15 osób stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych uchwał./ listy w załączeniu protokółu/

Protokolantem XXIX sesji była podinspektor d/s obsługi Rady Miejskiej w Janikowie Barbara Smolik.

Nieobecni radni podczas stwierdzenia quorum to:
radny Jan Drzewiecki - usprawiedliwiony,
radny Dariusz Kunkel - usprawiedliwiony
Przewodniczący Rady Maciej Krzyżański przedstawił projekt porządku obrad i poprosił o zgłaszanie uwag lub nowych propozycji.
Z-ca burmistrza Jacek Duma poprosił o wprowadzenie do porządku obrad, jako punktu 7, uchwały w sprawie wyboru wykonawcy zamówienia publicznego na wykonanie bankowej obsługi budżetu Gminy i Miasta Janikowo. Propozycja zmiany została przyjęta jednogłośnie.
Wobec nie zgłoszenia więcej propozycji Rada jednogłośnie 13 głosami za przyjęła następujący porządek obrad:

Otwarcie i przywitanie przybyłych na sesję.

Stwierdzenie quorum.

Przyjęcie porządku obrad.

Przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji.

Sprawozdanie z prac Burmistrza Gminy i Miasta w okresie pomiędzy sesjami.

Składanie interpelacji.

Podjęcie uchwały w sprawie wyboru wykonawcy zamówienia publicznego na wykonanie bankowej obsługi budżetu Gminy i Miasta Janikowo.

Wprowadzenie zmian w uchwale Nr XIX-121/2004 Rady Miejskiej w Janikowie z dnia 26 listopada 2004r. w sprawie przystąpienia do realizacji projektu “Aktywizacja mieszkańców Gminy Janikowo dla określenia kierunków rozwoju obszarów wiejskich”

Wprowadzenie zmian w uchwale Nr XXV-159/2005 Rady Miejskiej w Janikowie z dnia 16 czerwca 2005r. w sprawie zatwierdzenia Planu Rozwoju wsi: Kołuda Mała, Trląg i Sielec.

Przedstawienie projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem Burmistrza oraz stanowisko w sprawie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej i Burmistrza Gminy i Miasta w sprawie złożonych wniosków do projektu budżetu.

Odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy

Odczytanie opinii Komisji Rady Miejskiej przez jej Przewodniczących.

Dyskusja na projektem budżetu na 2006 rok.

Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia budżetu na 2006 rok.

Odpowiedzi na interpelacje.

Wnioski i zapytania.

Zakończenie sesji.

Punkt 4
Przewodniczący Rady Maciej Krzyżański poinformował, że protokół z poprzedniej sesji został sporządzony i był wyłożony do wglądu w biurze rady. Każdy z radnych mógł się z nim zapoznać i wnieść ewentualne zastrzeżenia. Z uwagi na brak poprawek poddał protokół pod głosowanie. Rada jednogłośnie przyjęła protokół z XXVIII Sesji Rady Miejskiej w Janikowie.

Punkt 5
Burmistrz Andrzej Brzeziński złożył sprawozdanie z pracy w okresie pomiędzy sesjami.

Wydano Zarządzenia Burmistrza w sprawie:

Zwolnienia z opłaty za korzystanie z internetu w miesiącu grudniu 2005r. przez abonentów z terenu Miasta Janikowa

Powołania komisji egzaminacyjnej dla nauczyciela Gimnazjum w Janikowie ubiegającego się o awans zawodowy na stopień nauczyciela mianowanego P. Joanny Witkowskiej.

Powołania komisji egzaminacyjnej dla nauczyciela Gimnazjum w Janikowie ubiegającego się o awans zawodowy na stopień nauczyciela mianowanego P. Anety Mischke.

Zmian w budżecie na 2005r.:
Z dnia 15 grudnia 2005r.: zmian dokonano na podstawie otrzymanych decyzji z Kujawsko – Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Bydgoszczy.
Zmiany w planach dochodów z tytułu dotacji na zadania zlecone i zadania własne obejmują korekty w dziale 852 – Pomoc społeczna oraz w dziale 801 – Oświata i wychowanie.
Dodatkowe środki przeznaczone zostały na składki na ubezpieczenia zdrowotne opłacane za osoby pobierające niektóre świadczenia z pomocy społecznej. Ponadto na dofinansowanie realizacji Rządowego Programu “Posiłek dla potrzebujących”, a także na bieżące funkcjonowanie ośrodka pomocy społecznej.
Z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej otrzymana dotacja w kwocie 10.000 zł na zadrzewienia i zakrzewienia pozwoliła na zrefundowanie wydatków poniesionych przez gminę w ramach własnych środków samorządowych.
W dziale 751 – urzędy naczelnych organów władzy państwowej skorygowano plan wydatków przenosząc środki pomiędzy paragrafami.
Na wniosek Kierownika Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej oraz Środowiskowego Domu Samopomocy w Janikowie w dziale 852 – opieka społeczna przeniesiono plan wydatków bieżących pomiędzy rozdziałami i paragrafami.
Na wniosek kierowników pozostałych jednostek organizacyjnych gminy oraz Pełnomocnika Gminnej Komisja Przeciwalkoholowej dokonano przesunięć planowanych kwot wydatków pomiędzy paragrafami. Wszystkie te działania mają na celu zabezpieczenie dostatecznej ilości środków finansowych w poszczególnych podziałkach klasyfikacji budżetowej do końca roku budżetowego.
Po stronie wydatków budżetowych zwiększenia planu wynoszą 92.627,00 zł, natomiast zmniejszenia 56.482,00 zł, bilans zmian w dochodach i wydatkach stanowi kwotę 36.145,00 zl.
(załącznik nr 2 do protokółu)

Następnie Burmistrz przedstawił stan finansowy gminy:

rachunki bieżące wszystkich jednostek budżetowych - 736.280,00 zł, w tym rachunek bieżący oświaty - 39.877,00 zł

rachunek Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska - 345,00zł

rachunki dochodów własnych – 963.700,00 zł
Wykonanie dochodów i wydatków budżetowych na dzień 27 grudnia 2005r.:
- dochody - 26.357.209,00, co stanowi 94% planu rocznego po zmianach
- wydatki - 25.558.175,00, co stanowi 84% planu rocznego po zmianach
Na dzień 27 grudnia 2005 roku ustalono nadwyżkę budżetową w kwocie 799.034,00 zł.
Zadłużenie na dzień 29 grudnia 2005r.wynosi:

kredyt na termomodernizację w Banku Zachodnim WBK 1/O Inowrocław - /z roku 2002/ 917.826 zł,

kredyt na termomodernizację w Banku Zachodnim WBK 1/O Inowrocław - /z roku 2003/ 962.823 zł,

Kredyt długoterminowy na inwestycje pn. "Budowa wodociągu" - zaciągnięty w BZ WBK 1/O Inowrocław w kwocie 354.560,00 zł.

Pożyczka na budowę kotłowni w Kołudzie Wielkiej – 790.000,00 zł,

Pożyczka na termomodernizację budynku administracyjnego – 41.000,00 zł,

Pożyczka na podczsyszczalnię wód deszczowych W-1 – 103.490,00 zł,

Pożyczka po podczyszczalnię wód deszczowych W-2 – 48.220,00 zł,

Pożyczka na kanalizację deszczową w ulicy Polnej – 277.630,00 zł
Zadłużenie gminy (kredyty i pożyczki długoterminowe) wg stanu na dzień 29.12.2005r. - 3.495.549,00 zł, co stanowi 12,5% kwoty planowanych dochodów / po zmianach/ /zał.nr 3/

Wobec nie zgłoszenia pytań do burmistrza, Przewodniczący Rady podziękował burmistrzowi za wystąpienie.
Przystąpiono do dalszego punktu obrad.

Punkt 6
Składanie interpelacji
Radny Kazimierz Ruta poprosił, aby informacja o terminie sesji oraz jej porządek były podawane do publicznej wiadomości, poprzez umieszczenie informacji w lokalnej telegazecie telewizji kablowej JANSAT. /zał. nr 4/
Przewodniczący rady poinformował radnego, że informacja o terminie sesji wraz z jej porządkiem obrad będzie podawana w telegazecie.

Punkt 7
Podjęcie uchwały w sprawie wyboru banku do obsługi budżetu Gminy i Miasta Janikowo.
Na obrady przybył radny Dariusz Kunkel. Obecnie na sali obrad jest 14 radnych.

Sekretarz Gminy i Miasta Maciej Golz poinformował, że Zgodnie z art.134 ust.1 i 2 ustawy o finansach publicznych - bankową obsługę budżetu jednostki samorządu terytorialnego wykonuje bank wybrany przez organ stanowiący danej jednostki w trybie określonym w przepisach o zamówieniach publicznych.
Na ogłoszony przez Burmistrza Gminy i Miasta Janikowo przetarg na obsługę budżetu gminy wpłynęła jedna oferta, Piastowskiego Banku Spółdzielczego z Janikowa, która po przeprowadzonej analizie przez komisję przetargową, okazała się ofertą ważną i spełniającą warunki zawarte w specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
Ponieważ podjęcie uchwały po przeprowadzeniu procedury przetargowej należy do kompetencji Rady Miejskiej stąd przedkłada się niniejszy projekt uchwały celem jej uchwalenia.
Wobec nie zgłoszenia uwag i pytań Przewodniczący Rady Maciej Krzyżański odczytał projekt uchwały i przystąpiono do głosowania. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych na 14 obecnych. Uchwała została przyjęta jednogłośnie. /załącznik nr 5 do protokółu/
Przewodniczący Rady, korzystając z okazji, że na sali obrad jest obecny jest Prezes Piastowskiego Banku Spółdzielczego w Janikowie Pan Jan Kawalerski, pogratulował wygrania przetargu i życzył dobrej współpracy.
Przewodniczący Rady udzielił głosu Prezesowi Banku, który podziękował za zaufanie jakim obdarzono jego i bank..

Punkt 8
Wprowadzenie zmian w uchwale Nr XIX-121/2004 z 26 listopada 2004 w sprawie przystąpienia do realizacji projektu “Aktywizacja mieszkańców Gminy Janikowo dla określenia kierunków rozwoju obszarów wiejskich”
Z-ca burmistrza Jacek Duma wyjaśnił, że Rada Miejska w Janikowie na sesji w dniu 26 listopada 2004 roku podjęła uchwałę o przystąpieniu Gminy Janikowo do realizacji projektu “Aktywizacja mieszkańców Gminy Janikowo dla określenia kierunków rozwoju obszarów wiejskich”.
Projekt ten został przyjęty i będzie współfinansowany z Sektorowego Programu Operacyjnego “Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich”, Pilotażowy Program LEADER+.
Ponieważ instytucja finansująca FAPA (Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa) uznała dla Gminy Janikowo kwalifikowalność podatku VAT, możliwe jest wykreślenie zarezerwowanych początkowo w uchwale środków własnych wnioskodawcy, przeznaczonych na pokrycie 22% podatku VAT.
Wobec nie zgłoszenia uwag i pytań Przewodniczący Rady Maciej Krzyżański odczytał projekt uchwały i przystąpiono do głosowania. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych na 14 obecnych. Uchwała została przyjęta jednogłośnie.
/załącznik nr 6 do protokółu/

Punkt 9
Wprowadzenie zmian w uchwale Nr XXV-159/2005 z 16 czerwca 2005r. w sprawie zatwierdzenia Planu Rozwoju Wsi: Kołuda Mała, Trląg i Sielec.
Z-ca burmistrza wyjaśnił, że Rada Miejska w Janikowie na sesji w dniu 16 czerwca 2005r. przyjęła Plany Rozwoju Wsi: Kołuda Mała, Trląg i Sielec, stanowiące załącznik do wniosku o dofinansowanie planowanego do realizacji projektu w zakresie działania 2.3 “Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego” Sektorowego Programu Operacyjnego “Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004 – 2006”.
Zmiany w przedmiotowej uchwale dokonuje się w celu dostosowania terminu realizacji Projektu zapisanego w Planie Rozwoju Wsi do zawartej umowy o refundację poniesionych kosztów na reaklizację zadania: “ Budowa placu zabaw oraz remont i robudowa świetlicy wiejskiej w Kołudzie Małej” Do dnia dzisiejszego zostało zaakceptowane do realizacji zadanie dotyczące Kołudy Małej. Pozostałe wnioski zgłoszone do konkursu ofert w ramach SPO oczekują na rozstrzygnięcie w terminie późniejszym.
Uchwałę poddano pod głosowanie. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 na 14 obecnych podczas głosowania. Uchwałę została przyjęta jednogłośnie. /załącznik nr 7/

Punkt 10
Informację do projektu budżetu na 2006 rok przedstawiła Skarbnik Gminy Bogumiła Szumacher.
“Budżet na 2006 rok został opracowany w oparciu o art.14 oraz art. 51-54 Ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 109 Ustawy o finansach publicznych.
Plany dochodów i wydatków opracowane zostały na podstawie informacji zawartych :
- w piśmie Ministra Finansów Nr ST3-4820-46/2005 o projektowanych wielkościach subwencji i planowanych udziałach gminy w podatku dochodowym od osób fizycznych,
- w zestawieniu wstępnych wielkości dochodów budżetu państwa i dotacji celowych, które gmina otrzymała z Kujawsko - Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego, w piśmie Delegatury Krajowego Biura Wyborczego o wielkości dotacji na 2006 rok.
Konstrukcja budżetu na 2006 rok była poprzedzona analizą aktualnej sytuacji finansowej i majątkowej gminy. Na ustalenia do założeń do budżetu na 2006 rok miały wpływ:

wykonanie bieżącego budżetu,

stan majątku i finansów gminy,

zadłużenie gminy, które uległo zmianie po zaciągnięciu nowych pożyczek w miesiącu listopadzie i grudniu 2005 roku.
Ponadto uwzględnione zostały:

prognozy parametrów makroekonomicznych,

założenia polityki dochodowej,

najważniejsze zadania gminy do realizacji w nowym roku budżetowym,

zamierzenia inwestycyjne,

polityka zatrudnienia i płac,

dotacje.
Kluczem do opracowania danych do budżetu na 2006 rok były procedury szacowania na podstawie wykonania bieżącego budżetu za okres jedenastu miesięcy 2005 roku.

Aktualna wersja budżetu jest oparta na makroekonomicznych parametrach takich jak:

prognozowany wskaźnik wzrostu cen – 1,5%,

dochody z subwencji ogólnej,

udziały we wpływach z podatków dochodowych.
Ponadto korzystano z uchwał podatkowych, planów finansowych, sporządzonych przez kierowników jednostek organizacyjnych gminy oraz własnych kalkulacji na podstawie wykonania budżetu w roku 2005 i prognoz zapisanych w programie wieloletnim inwestycji.
W roku 2006 gmina Janikowo zamierza:

obniżyć koszty eksploatacji oświetlenia ulicznego,

zmniejszyć koszty utrzymania terenów zielonych w mieście oraz utrzymania czystości na terenie miasta i wsi,

obniżyć koszty utrzymania zasobów mieszkaniowych po wykonaniu termomodernizacji.
Zamierzenia inwestycyjne na 2006 rok określone zostały w budżecie w stosownym wykazie, który w kilku pozycjach odwołuje się do planu wieloletniego inwestycji, lub też zawiera nowe zadania z określeniem poziomu nakładów na ich realizacje, bądź też nakłady na odtworzeniowe zakupy sprzętu. W załączniku Nr 8 do uchwały wpisano także wydatki inwestycyjne, które będą sfinansowane przy pomocy środków funduszy strukturalnych, zgodnie z podpisaną w grudniu 2005 roku, umową.
Założenia polityki zatrudnienia i płac określa zarządzenie burmistrza gminy i miasta gdzie zapisana jest prognoza podwyżki płac i zasady naliczania funduszu nagród we wszystkich jednostkach organizacyjnych gminy.
Procedura planowania dochodów na 2006 rok była dość scentralizowana i opierała się na danych ustalonych przez organ wykonawczy czyli burmistrza i służby finansowe, co nie oznacza, że nie posłużono się danymi przekazywanymi przez jednostki organizacyjne gminy. Wszystkie prognozy dochodów określone przez kierowników tych jednostek były uwzględnione.

W związku z tym, że dochody jednostek organizacyjnych gminy poza Urzędem Miejskim stanowią niewiele ponad 2% dochodów gminy, nie mają one istotnego wpływu na globalną kwotę dochodów, ani też na limity wydatków jakie są dla nich planowane na rok 2006.
Inne dochody własne stanowią w projekcie budżetu 4% ogólnej sumy dochodów. Dochody te, które pochodzą z kar opłat sprzedaży usług, odsetek od środków na rachunkach bankowych są trudne do prognozowania. W tym przypadku zastosowano obliczenia na podstawie wykonania za rok 2004 i przewidywanego poziomu wykonania w roku 2005.
Dochody na rok 2006 opracowane zostały w pełnej szczegółowości podziałki klasyfikacji budżetowej przy uwzględnieniu źródeł ich pochodzenia.
Dochody budżetu gminy i miasta określone w budżecie na rok 2006 stanowią kwotę 29 308 856 zł i są wyższe o 9% w porównaniu do planu uchwalonego na rok 2005.
W planie dochodów największą grupę stanowią dochody z podatków i opłat.
Udział procentowy poszczególnych dochodów w planie na 2006 rok, według źródeł ich pochodzenia, przedstawia się następująco :

Dochody z podatków i opłat – 32%

Udziały w podatkach stanowiących dochody budżetu państwa – 16%

Dochody z majątku gminy – 9 %

Pozostałe dochody własne - 4%

Dotacje celowe na finansowanie zadań zleconych - 15 %
- Subwencje ogólne z budżetu państwa – 22%
- Dotacje na dofinansowanie zadań własnych – 2%
W roku budżetowym 2006 zakłada się ponadto od 3% do 6% umorzeń w podatkach.
W grupie podatków i opłat lokalnych od osób prawnych i fizycznych zaplanowano pozostałe dochody:

- z opłaty za czynności cywilnoprawne – 125 000 zł
- z podatku od spadków i darowizn – 5 500 zł
- z różnych opłat – 5 000 zł
- z podatku od posiadania psów – 9 040 zł
Ogółem planowane w budżecie na 2006 rok wpływy z podatków i opłat od osób prawnych i fizycznych stanowią kwotę 9 266 546 zł i są wyższe tylko o 110 523 zł niż zaplanowane w roku 2005.
Dochód gminy z tytułu udziału we wpływach podatków stanowiących dochód budżetu państwa oraz subwencję ogólną zaplanowano zgodnie z danymi określonymi w piśmie Ministra Finansów. Planowane dla naszej gminy udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych na 2006 rok, przy wskaźniku 35,95% wynoszą 4 157 753 zł.
Subwencja ogólna na 2006 rok stanowi kwotę 6 517 677 zł, z czego przypada na :
część oświatową - 6 428 879 zł
część równoważącą - 88 798 zł
Udziały gminy w podatku dochodowym od osób prawnych ustalono w kwocie 600 000 zł.
Plan dochodów z majątku gminy określony został w budżecie na podstawie zawartych umów dzierżawy i najmu oraz prognoz w zakresie sprzedaży nieruchomości. Zaplanowano:

sprzedaż lokali dotychczasowym najemcom,

sprzedaż ratalną lokali mieszkalnych i gruntów,

opłatę roczną z tytułu wieczystego użytkowania,

wpływy z przekształcenia prawa użytkowania wieczystego we własność,

wpływy ze sprzedaży działek pod budownictwo mieszkaniowe.
Na zadania zlecone gmina otrzyma w 2006 roku dotacje na:

Pomoc społeczną

dla ośrodka wsparcia – 347 600 zł,

na wypłatę świadczeń rodzinnych – 3 739 000 zł,

na wypłatę zasiłków i pomoc w naturze – 140 800 zł,

na opłacenie składek na ubezpieczenia zdrowotne – 13 300 zl,

na realizację zadań w zakresie usług opiekuńczych i specjalistycznych – 12 000 zł

Dla administracji publicznej – 103 100 zł
3. Prowadzenie rejestru wyborców – 3 000 zł
Na dofinansowanie zadań własnych dotacje z budżetu państwa stanowią kwotę 553 800 zł.
Pozostałe dochody własne stanowią kwotę 1 095 952 zł i obejmują między innymi prognozowane wpływy z czesnego w przedszkolach, z opłat za wydawane posiłki przez szkolną stołówkę i wpływy za wynajem sal gimnastycznych i lekcyjnych w szkołach podstawowych i gimnazjum.
Do budżetu po stronie dochodów wpisano również prognozowane wpływy z tytułu wynajmu sal w świetlicach wiejskich i za wynajem samochodu służbowego oraz wpływy z biletów wstępu na pływalnię.
Plan finansowy dochodów sporządzony został w pełnej szczegółowości klasyfikacji budżetowej zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 20 września 2004 (Dz. U. Nr 209, poz. 2132 z późniejszymi zmianami).
Planowanie wydatków budżetowych na 2006 rok wymagało konfrontacji obowiązków organów samorządowych, potrzeb i aspiracji mieszkańców gminy z ograniczeniami finansowymi.
W procesie ustalania wielkości wydatków stosowano zasadę, że wydatek uznaje się za celowy, jeżeli jest on niezbędny do wykonania zadania publicznego. Analizowano przede wszystkim celowość jego poniesienia oraz zasadność wydatkowania określonej kwoty.
W planowaniu wydatków bieżących znaczna ich część jest powtarzalna więc ich planowanie było mniej skomplikowane niż planowanie inwestycji. Przy planowaniu inwestycji na 2006 rok i ich projektowaniu kierowano się zasadami gdzie:

najpierw ustalono zadania, które są już rozpoczęte i winny być kontynuowane w roku 2006,

określono wartość niezbędnych zakupów odtworzeniowych sprzętu,

ustalono nowe inwestycje budowlane,

zakwalifikowano do modernizacji już istniejące budowle,

przyjęto pozostałe zadania, które z góry określono, jako mogące poczekać na realizację.
Wydatki w planie na 2006 rok zostały ustalone zgodnie z kierunkami finansowania zadań bieżących i inwestycyjnych, określonymi w załączniku Nr 2 do uchwały budżetowej.
Wydatki budżetowe zostały zaplanowane na 2006 rok w następujących grupach:
Wydatki bieżące 26 207 564 zł
wynagrodzenia i pochodne 12 050 888 zł
dotacje 475 000 zł
obsługa długu 216 001 zł
wydatki z tytułu poręczeń 169 759 zł
remonty 886 800 zl
pozostałe wydatki bieżące 12 409 116 zł

Wydatki majątkowe 7 931 292 zł
inwestycje 7 833 138 zł
zakupy inwestycyjne 83 600 zł
inwestycje finansowane ze środków UE 14 554 zł
W procesie planowania wydatków bieżących zwrócono uwagę na poprawność ich oszacowania, chociaż jest to problem trudny. Kierowano się przede wszystkim wielkością potrzeb, które zostały zgłoszone przez kierowników jednostek organizacyjnych gminy, ale także zasadnością propozycji w odniesieniu do zadań, które jednostka realizuje. Wiele zmian uwzględniono w autopoprawce do projektu budżetu, niejednokrotnie były to tylko przesunięcia środków pomiędzy paragrafami.
Budżet zaplanowany na rok 2006 nie jest budżetem zrównoważonym.
Deficyt zaplanowany został w kwocie 4 830 000 zł i będzie sfinansowany:
- w ramach pożyczki z WFOŚ I GW w Toruniu zgodnie z otrzymaną promesą na kwotę 167 000 zł,
- w ramach kredytu długoterminowego w kwocie 4 971 000 zł.
Przychody i rozchody zaplanowane na rok 2006 ustalono :
- w przychodach – kwota 5 813 550 zł obejmuje:

wolne środki pozostające z rozliczenia kredytów i pożyczek - 675 550 zł
kredyty i pożyczki - 5 138 000 zł - w rozchodach – kwota 983 550 PLN obejmuje

a) spłaty otrzymanych pożyczek z WFOŚ I GW w Toruniu - 370 378 zł
b) spłaty rat zaciągniętych kredytów w banku komercyjnym - 613 172 zł Zadłużenie gminy w stosunku do planowanych dochodów w roku 2006 określa się na poziomie 29,4%.
Planowana spłata zobowiązań w roku 2006 stanowi 4,7% planowanych dochodów gminy.
Do uchwały budżetowej załączono ponadto:

Plan przychodów i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska
Plan przychodów i wydatków rachunków dochodów własnych
Informację o stanie mienia komunalnego “ Przewodniczący rady podziękował Pani Skarbnik za przedstawienie projektu budżetu na 2006r.
Punkt 11
Przewodniczący Rady Maciej Krzyżański Poinformował również zebranych, że projekt budżetu na 2006r. został przesłany do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Przewodniczący Rady odczytał uchwałę składu orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy w sprawie wyrażenia opinii o projekcie budżetu gminy Janikowo wraz z informacją o stanie mienia komunalnego na 2006 rok. Opinia ta jest pozytywna. /zał. Nr 8 do protokółu/

Punkt 12
Na obra2y przybył radny Jan Drzewiecki. W obradach uczestniczy 15 radnych.

Odczytanie opinii na temat projektu budżetu na 2006r. Komisji Rady Miejskiej przez jej przewodniczących.

Jako pierwszy przedstawił opinię Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Radny Kazimierz Ruta. Komisja projekt budżetu na 2006 rok zaopiniowała pozytywnie. W opinii komisja przedstawiła swoje uwagi i spostrzeżenia dotyczące projektu budżetu na 2006r.,
“ – mało imponująco przedstawia się Wieloletni Program Inwestycyjny na lata 2005-2007 /zał. nr 13 do budżetu/ pod kątem ponoszonych nakładów. W 2006 roku przewiduje się zaledwie 600.000 zł na nakłady poniesione przez tzw. Inne nie gminę (tylko budowa kompleksy sportowego to wydatek dla Gminy – 5.271.000 zł
- komisja z obawą przyjęła informację, że po raz kolejny w planie naprawy nie znalazła się ulica Sportowa. Pomysł na przekazanie środków na dofinansowanie tzw. Funduszu Wsparcia Policji w kwocie 20.000 zł, w celu uruchomienia dodatkowych patroli, powinien mieć formę pisemnej umowy, w której jednoznacznie określi ile ci za co ma płacić Gmina, przy jednoczesnym zastrzeżeniu, że umowa może być realizowana tylko wtedy gdy Komenda Powiatowa Policji w Inowrocławiu zapewni pełną obsadę etatową Komisariatu w Janikowie. Natomiast pomniejszona kwota przeznaczona na obsługę monitoringu, spowoduje, że monitoring w Janikowie w dalszym ciągu będzie źle działał. “ Komisja również ma zastrzeżenia, co do planowania zakupu klimatyzatorów oraz zakres termomodernizacji budynku Urzędu. / zał. Nr 9/


Radny Tadeusz Łanucha przedstawił opinię Komisji Budżetu i Rozwoju.
Kolejny raz podkreślenia wymaga bardzo wysoki i corocznie rosnący poziom wydatków na utrzymanie przedszkola miejskiego.
Zaproponowany budżet jest budżetem trudnym do realizacji, budżetem oszczędności. Opinia komisji jest pozytywna. Przewodniczący komisji dodał, że w jak największym stopniu należy korzystać ze środków finansowych pochodzących z innych źródeł niż dochody własne gminy.
Większe środki należało przeznaczyć na remont i modernizację dróg gminnych, zwłaszcza na terenach wiejskich. Komisja projekt budżetu na 2006r. zaopiniowała pozytywnie. / zał. Nr 10/


Radny Edward Antczak odczytał opinię Komisji Kultury, Sportu, Zdrowia i Oświaty.
Komisja pozytywnie opiniuje projekt budżetu na 2006r. Stałej trosce Urzędu poleca doskonalenie metod przygotowania wniosków unijnych, gdyż jest to znaczący element poprawiający w przyszłości możliwości finansowe i realizacyjne Gminy i Miasta Janikowo.
/ zał. Nr 11 do protokółu/

Radny Krzysztof Dzieża odczytał opinię Komisji Rolnej i Ochrony Środowiska. Komisja po zapoznaniu się z projektem budżetu, autopoprawką burmistrza do budżetu i opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy, projekt budżetu na 2006r.opiniuje pozytywnie./ zał. Nr 12/

Głos zabrał Burmistrz Andrzej Brzeziński, który wyjaśnił, że w budżecie można ująć tylko te środki, o których gmina wie, że je otrzyma i ma to zapewnione w dokumentach. Cały czas staramy się pozyskiwać środki z innych źródeł, np. z Unii Europejskiej. Dlatego też niektóre inwestycje nie znalazły się w budżecie na 2006 roku, ponieważ może pozyskamy środki na finansowanie tych inwestycji z innych źródeł. Burmistrz dodał, że dodatkowe środki finansowe na Policję nie zostaną przekazane, dopóki nie będą uzupełnione wakaty w Komisariacie w Janikowie.
Dalej Burmistrz wyjaśnił, że monitoring planujemy przenieść do urzędu. Jeśli chodzi o planowanie zakupu klimatyzatorów jest uzasadnione, ponieważ, kiedy są upały i na sali ślubów jest np. 30 osób, to trudno jest wytrzymać przy zamkniętych drzwiach. Burmistrz powiedział, że jeśli chodzi o salę ślubów to powinien zostać założony klimatyzator, natomiast można zrezygnować z montażu klimatyzatora na sali konferencyjnej.
Termomoderniacja budynku urzędu, to burmistrz wyjaśnił, że aby otrzymać pożyczkę na termomodernizację to nie można wymienić tylko samych okien, ponieważ wówczas część pożyczki nie zostanie umorzona.
Utrzymanie przedszkoli jest drogie, ale wiadomo, że dziecko, które chodzi do przedszkola rozwija się inaczej niż te, które do tego przedszkola nie chodzi. Można przedszkole sprywatyzować. Na najbliższej sesji zostaną zmienione zasady zatrudniania i wynagradzania w przedszkolu.
Burmistrz dodał, że na wiosnę będą robione drogi. Na ten cel gmina chce pozyskać dodatkowe środki finansowe.
Planuje się również zrobienie sztucznego lodowiska za basenem.

Punkt 13
Dyskusja nad projektem budżetu na 2006r.
Przewodniczący Rady Maciej Krzyżański powiedział, że każdy deficyt budżetu budzi obawy. Jeśli nie będziemy się rozwijać to staniemy w miejscu. Pani Skarbnik jest osobą na właściwym stanowisku i czuwa nad wszystkimi wydatkami.
Przewodniczący dodał, że w miarę posiadanych środków należy inwestować również i na terenie wiejskim. Jeśli chodzi o Urząd Miejski to nie jesteśmy tak biedną gminą, aby nie wykonać termomodernizacji budynku i założyć klimatyzacji również na sali obrad. Dlaczego Rada Miejska nie ma pracować w dobrych warunkach. Na wniosek komisji Rady zdjęto z planu wydatków w zeszłym roku zakup nowej sceny, przewodniczący powiedział, że był to błąd. Nie możemy ciągle uważać się za biednych i wszystko pożyczać. Należy się rozwijać i inwestować. Na koniec swojej wypowiedzi życzył aby plany ujęte w budżecie na 2006 rok zostały wykonane.
Głos zabrał Burmistrz Andrzej Brzeziński wyjaśniając, że do wykonania zapowiedzi wyborczych pozostały do wykonania: termomodernizacja 2 budynków mieszkalnych, modernizacja oświetlenia, wykonanie kanalizacji na wsi i drogi na terenie wiejskim.
Przewodniczący Rady udzielił głosu sołtysowi Trląga Panu Kazimierzowi Rusinek, który powiedział, że jest rozczarowany tym budżetem. Świetlica w Trlągu jest nie remontowana. Jeśli będziemy czekali na środki to w przyszłych latach może nie być co remontować. Przecież mieszkańcy wsi też płacą podatki.
Burmistrz powiedział, że wieś Trląg jest pierwszą wsią w gminie, w której wykonano chodnik. W I dekadzie stycznia będą wymieniane okna w świetlicy.

Na tym dyskusja została zakończona.

Punkt 14
Przyjęcie budżetu na 2006 rok
Z-ca Przewodniczącego Rady Roman Jaszcz odczytał projekt uchwały budżetowej na 2006r.
Ponieważ prowizorium budżetu było szczegółowo omawiane na poszczególnych komisjach Rady i nie wniesiono żadnych uwag. Uchwałę poddano pod głosowanie. Za przyjęciem uchwały głosowało 15 na 15 obecnych podczas głosowania. Uchwałę została przyjęta jednogłośnie. /załącznik nr 13/
Punkt 15,16 i 17
Przewodniczący Rady udzielił głosu Prezesowi Piastowskiego Banku Spółdzielczego Panu Janowi Kawalskiemu, który podziękował za wybranie oferty jego banku do obsługi budżetu Gminy i Miasta. Poinformował, że spośród banków Województwa Kujawsko – Pomorskiego i Pilskiego, bank w Janikowie uzyskał ocenę 1 – najwyższą. Prezes dodał, że chcą nadal się rozwijać, zatrudniają coraz więcej osób. Jest dumny z Janikowa, z banku, że jesteśmy dynamicznym miastem. Zaapelował, aby pamiętać, że infrastruktura jest ważna, ale również ważne jest ściągnie inwestorów. Trzeba iść do przodu i rozsądnie gospodarować środkami finansowymi.

Więcej osób nie poprosiło o głos.

Wobec zrealizowania porządku obrad, Przewodniczący Rady słowami “zamykam obrady” o godzinie 1600 zakończył XXIX Sesję Rady Miejskiej w Janikowie.

Protokółowała:                                                       Przewodniczący
Barbara Smolik                                            Rady Miejskiej w Janikowie

                                                                          Maciej Krzyżański



Wytworzył: Barbara Smolik (1 marca 2006)
Opublikował: Barbara Smolik (1 marca 2006, 07:59:49)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1029

wersja do zapisu wersja do druku  

BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
ostatnia aktualizacja Biuletynu: 24.01.2011 17:23