BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie NASZE MIASTO
Lokalizacja
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Dane statystyczne
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Zadania publiczne
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Strategia rozwoju
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Ochrona środowiska
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie AKTUALNOŚCI
Wybory 2006
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Wybory uzupełniające do Rady Miejskiej w Janikowie 2008
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Wybory do Parlamentu Europejskiego 2009
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Wybory uzupełniające do Rady Miejskiej w Janikowie 2009
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Wybory Samorządowe 2010
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Wybory Prezydenckie 2010
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Powszechny Spis Rolny 2010
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie WYBORY DO EUROPARLAMENTU
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie WŁADZE I STRUKTURA
Struktura organizacyjna
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Burmistrz
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Rada Miejska
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Urząd Miejski
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Jednostki organizacyjne
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Jednostki pomocnicze
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Oświadczenia majątkowe
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Ogłoszenia o zatrudnieniu
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie ZAMÓWIENIA PUBLICZNE
Przetargi
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Obwieszczenia - nieruchomości
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Przetargi na nieruchomości
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Ogłoszenia o wynikach przetargów
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Rokowania na nieruchomości
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie SPRAWY DO ZAŁATWIENIA
Wykaz spraw
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Sposób załatwiania
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Rejestry i ewidencje
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Opłata skarbowa
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Wniosek o udostępnienie informacji publicznej
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie PRAWO LOKALNE
Statut
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Uchwały
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Protokoły
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Stanowiska
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Opłaty i podatki
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Zagospodarowanie przestrzenne
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Inne dokumenty
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Porządek obrad sesji
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Zarządzenia dot. budżetu
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Zarządzenia
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie FINANSE MIASTA
Budżet
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Informacje majątkowe
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Dług publiczny
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Realizacja inwestycji
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Oferty inwestycyjne
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie KONTROLE
Kontrole
BIP w JST - Urząd Miejski w JanikowieStrona główna > PRAWO LOKALNE > Protokoły > Z sesji Rady miasta > Protokół z XXXIII sesji Rady Miejskeij w Janikowie z dnia 28...
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie

Protokół z XXXIII sesji Rady Miejskeij w Janikowie z dnia 28 kwietnia 2006 roku

P R O T O K Ó Ł

z XXXII sesji Rady Miejskiej w Janikowie odbytej 28 kwietnia 2006r.
w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Janikowie

Przewodniczący Rady Miejskiej Maciej Krzyżański o godzinie 1530 otworzył XXXII sesję i po powitaniu radnych, Burmistrza Andrzeja Brzezińskiego, sekretarza Gminy P. Macieja Golz oraz Skarbnika Gminy Bogumiłę Szumacher, przybyłych gości: radnego powiatowego Marka Szubargę, sołtysów gminy Janikowo, przedstawicieli jednostek organizacyjnych gminy oświadczył, że zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 15 radnych, co wobec ustawowego składu rady wynoszącego 15 osób stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych uchwał. /listy w załączeniu protokółu/
Protokolantem XXXII sesji była podinspektor d/s obsługi Rady Miejskiej w Janikowie Barbara Smolik.

Przewodniczący Rady Maciej Krzyżański przedstawił projekt porządku obrad i poprosił o propozycje ewentualnych zmian.
Z-ca burmistrza Jacek Duma, po wcześniejszym uzgodnieniu na komisjach Rady, zaproponował wprowadzenie następujących zamian do porządku obrad:

dopisanie jako punktu 7 i 8 uchwał:

w sprawie udzielenia poręczenia Przedsiębiorstwu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Sp. z o.o. w Janikowie w formie weksla in blanco jako zabezpieczenie pożyczki.

W sprawie wprowadzenia zmian w budżecie na 2006 rok.

Wykreślenie punktu 9,10,11 i 12:

Podjęcie uchwały w sprawie tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli prowadzących gimnastykę korekcyjną udzielających uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej w szkołach i placówkach prowadzonych przez Gminę i Miasto Janikowo.

Uchylenie uchwały Nr XXVI-225/2001 Rady Miejskiej w Janikowie z dnia 29 czerwca 2001 roku w sprawie ustalenia stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi w zakresie usuwania i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, stosowanych przez podmioty świadczące te usługi w przypadku, gdy właściciele nieruchomości nie udokumentują korzystania z usług tych podmiotów oraz ustalenia szczegółowych zasad rozliczania za świadczenie tych usług.

Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy i Miasta Janikowo.

Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia maksymalnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości i użytkowników nieruchomości za usługi w zakresie usuwania i unieszkodliwiania odpadów komunalnych.


Dopisanie w punkcie 11 słowa Przedstawienie
Przewodniczący Rady przegłosował zaproponowane zmiany.
Dopisanie uchwał i słowa w punkcie 11 Rada przyjęła jednogłośnie,
Skreślenie uchwał z porządku obrad Rada przyjęła jednogłośnie.

Wobec nie zgłoszenia więcej uwag Rada przyjęła następujący porządek obrad:

Otwarcie i przywitanie przybyłych na sesję.

Stwierdzenie quorum.

Przyjęcie porządku obrad.

Przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji.

Sprawozdanie z prac Burmistrza Gminy i Miasta w okresie pomiędzy sesjami.


Składanie interpelacji.


Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia poręczenia Przedsiębiorstwu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Sp. z o.o. w Janikowie w formie weksla in blanco jako zabezpieczenie pożyczki.

Podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie na 2006 rok.

Wprowadzenie zmian w uchwale Nr V-32/2003 Rady Miejskiej w Janikowie z dnia 3 marca 2003r. w sprawie sprzedaży działki stanowiącej gminny zasób nieruchomości w drodze bezprzetargowej.

Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiącej własność Gminy Janikowo.(ul. St.Przybyszewskiego, Sportowa – zabudowa jednorodzinna)

Przedstawienie i rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu za 2005 rok:

Przedstawienie opinii Komisji Rewizyjnej o realizacji budżetu za 2005r.,

Przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie absolutorium dla Burmistrza Gminy i Miasta,

Przedstawienie opinii w sprawie realizacji budżetu za 2005r., przez Komisje Rady Miejskiej.

Dyskusja

Podjęcie uchwały w sprawie absolutorium dla Burmistrza Gminy i Miasta Janikowo.
Odpowiedzi na interpelacje.

Wnioski i zapytania.

Zakończenie sesji.

Punkt 4
Przewodniczący Rady Maciej Krzyżański poinformował, że protokół z poprzedniej sesji został sporządzony i był wyłożony do wglądu w biurze rady, każdy z radnych mógł się z nim zapoznać i wnieść ewentualne zastrzeżenia.
Z uwagi na brak poprawek Przewodniczący Rady poddał protokół pod głosowanie. Za przyjęciem protokołu z XXXI Sesji Rady Miejskiej w Janikowie głosowało 15 radnych na 15 obecnych w danej chwili głosowania.

Punkt 5
Burmistrz złożył sprawozdanie z prac pomiędzy sesjami:
Poinformował, że wydano 1 Zarządzenie Burmistrza w sprawie odstąpienia od wykonania prawa pierwokupu sprzedawanego prawa użytkowania wieczystego działek położonych w Janikowie przy ulicy Przemysłowej.

Z wykonania podjętych uchwał:

Sprzedano pałac w Kołodziejewie,

zakupiono nieruchomość do zasobów nieruchomości gminnych – budynek przy ulicy Pwst.. Wlkp. Nr 1.

Realizacja budowy hali widowiskowo – sportowej odbywa się zgodnie z zawartą umową z firmą PBO ANIOŁA.
Wykonano roboty ziemne i fundamentowe wraz z robotami zbrojeniowymi i izolacyjnymi w 100%. Trwają prace murarskie ścian zewnętrznych i wewnętrznych parteru oraz podkłady z ubitych materiałów sypkich – piasek pod posadzki.
Burmistrz dodał, że obecnie na pracach interwencyjnych jest zatrudnionych około 120 osób. Pracują m.in. przy budowie i remoncie ulic. Gmina zakupiła 2 zagęszczarki i 1 stopę. W gminie będą zakupione kosze trudne do zniszczenia, ich koszt jest wyższy niż koszy tradycyjnych, bo 350,00 zł netto, ale są trwalsze.
/zał.nr 1 do protokółu/

Następnie Burmistrz przedstawił stan finansowy gminy:
- rachunki bieżące wszystkich jednostek budżetowych- 440.907,00 zł, w tym rachunek “Oświaty” – 20.675,00 zł
- rachunek Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska - 7.963,00 zł
- rachunki dochodów własnych – 969.940,00 zł
Wykonanie dochodów i wydatków budżetowych na dzień 27 kwietnia 2006r.:
- dochody - 9.640.373,00, co stanowi 33,2% planu rocznego
- wydatki - 9.483.087,00, co stanowi 28,0% planu rocznego
Na dzień 27 kwietnia 2006 roku ustalono nadwyżkę budżetową w kwocie 157.286,00
Zadłużenie na dzień 28 kwietnia 2006r. wynosi:

kredyt na termomodernizację w Banku Zachodnim WBK 1/O Inowrocław - (z roku 2002) - 873.054,00 zł,

kredyt na termomodernizację w BZ WBK 1/O Inowrocław ( z roku 2003) - 921.391,00 zł

kredyt długoterminowy na inwestycje pn. "Budowa wodociągu" - zaciągnięty w BZ WBK 1/O Inowrocław w kwocie 236.380,00 zł ( w roku bieżącym pozostały do spłaty jeszcze dwie raty kredytu)

pożyczka na budowę kotłowni w Kołudzie Wielkiej – 750.500,00 zł,

pożyczka na termomodernizację budynku administracyjnego – 37.600,00 zł

pożyczka na podczyszczalnię wód deszczowych W-1 – 94.866,00 zł,

pożyczka na podczyszczalnię wód deszczowych W-2 – 44.202,00 zł

pożyczka na kanalizację deszczową w ulicy Polnej – 254.494,00 zł.
Ogółem kwota zaciągniętych pożyczek wynosi 3.212.487,00 złotych.
Zadłużenie gminy (kredyty i pożyczki) wg stanu na dzień 28.04.2006r. - 11% kwoty planowanych dochodów na 2006 rok - 3.212.487,00 zł.
/zał.nr 2 do protokółu/

Wobec nie zgłoszenia pytań do burmistrza przystąpiono do dalszego punktu obrad.

Punkt 6
Składanie interpelacji:
Na XXXII sesji rady Miejskiej nie zgłoszona żadnych interpelacji.

Punkt 7
Udzielenie poręczenia Przedsiębiorstwu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Spółka z o.o. w Janikowie w formie weksla in blanco jako zabezpieczenie pożyczki.
Burmistrz Andrzej Brzeziński powiedział, że środki finansowe z uzyskanej pożyczki będą przeznaczone na pokrycie kosztów zakupu trzech samochodów_ Mana, Skanii i Mersedesa - do wywozu odpadów komunalnych, w celu wymiany wyeksploatowanych środków transportowych do selektywnej zbiórki i wywozu odpadów komunalnych z terenu Gminy Janikowo. Pożyczki zostanie zaciągnięta w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu na okres spłaty 7 lat i jest umarzalna w 30%.

Burmistrz dodał, że jest po rozmowie z Zarzadem Dróg w Latkowie z Panem Matyskiem, będzie propozycja przejęcia odśnieżania wszystkich dróg znajdujących się na terenie naszej gminy, aby dojazd do Janikowa był dobry.

Przewodniczący Rady Maciej Krzyżański odczytał projekt uchwały a następnie przystąpiono do głosowania. Uchwała została przyjęta 15 głosami - jednogłośnie.
/zał. nr 3 do protokółu.

Punkt 8
Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie na 2006 rok.
Proponowane zmiany w budżecie przedstawiła Skarbnik Gminy Bogumiła Szumacher, wyjaśniając, że zmiany w § 9 i 18 do uchwały budżetowej na 2006 rok są związane z podjęciem przez Radę Miejską uchwały o udzieleniu poręczenia Przedsiębiorstwu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Janikowie w formie weksla in blanco jako zabezpieczenie pożyczki za zakup samochodów do wywozu odpadów komunalnych. Górna granica zobowiązań objętych poręczeniami, po zmianach wynosi 1.508.000,00 złotych.
Załączniki nr 10 i 11 do uchwały budżetowej zostały skorygowane o kwotę poręczenia to jest o 310.000,00 zł oraz o kwoty potencjalnych spłat zobowiązania z tytułu poręczenia dla PGKiM w okresie spłaty pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu.
Ponieważ nie zgłoszono już żadnych uwag, Przewodniczący Rady Maciej Krzyżański odczytał projekt uchwały a następnie przystąpiono do głosowania. Uchwała została przyjęta 15 głosami - jednogłośnie. /zał. Nr 4/

Punkt 9
Wprowadzenie zamian w uchwale Nr V-31/2003 Rady Miejskiej w Janikowie z dnia 3 marca 2003r. w sprawie sprzedaży działki stanowiącej gminny zasób nieruchomości w drodze bezprzetargowej
Wyjaśnień udzielił z-ca burmistrza Jacek Duma, który powiedział, że uchwałą z dnia 03 marca 2003 roku Rada Miejska w Janikowie uchwaliła sprzedaż Państwu Henrykowi i Wiesławie Zielińskim działki nr 35/24 na poprawę warunków prowadzonego gospodarstwa rolnego. Małżonkowie Zielińscy z przyczyn gospodarczych – brak środków finansowych, nie zdecydowali się na zakup przedmiotowej działki.
Henryk i Wiesława Zielińscy w formie umowy darowizny przeniesili własność gospodarstwa na rzecz córki Doroty Zielińskiej, w zamian za świadczenie emerytalne.
Pani Dorota Zielińska, jako właścicielka gospodarstwa rolnego, oświadczyła, że zamierza nabyć działkę 35/24, bezpośrednio graniczącą z jej nieruchomością, będącą siedliskiem gospodarstwa.
Wobec nie zgłoszenia pytań Maciej Krzyżański odczytał projekt uchwały i przystąpiono do głosowania. Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych na 15 obecnych . /zał. nr 5/

 
 
Punkt 10
Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiącej własność Gminy Janikowo.
Burmistrz Andrzej Brzeziński powiedział, że działki przeznaczone do sprzedaży są to działki budowlane pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną. Znajdują się w atrakcyjnym miejscu – ulica Sportowa i Przybyszewskiego, chętni na pewną się znajdą na zakup tych działek.
Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag i pytań, Przewodniczący Rady Maciej Krzyżański odczytał projekt uchwały a następnie przystąpiono do głosowania. Uchwała została przyjęta 15 głosami - jednogłośnie. /zał. Nr 6/

Punkt 11
Przedstawienie i rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu za 2004 rok i dyskusja.

Przedstawienie opinii Komisji rewizyjnej o realizacji budżetu za 2005r.

Przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie absolutorium dla Burmistrza Gminy i Miasta.

Przedstawienie opinii w prawie realizacji budżetu za 2005r., przez Komisje Rady Miejskiej.

Dyskusja
Przewodniczący Rady Maciej Krzyżański udzielił głosu Skarbnikowi Gminy i Miasta Pani Bogumile Szumacher, która przestawiła analizę wykonania budżetu Gminy i Miasta Janikowa za 2005 rok.
Podczas obrad XX sesji w dniu 29 grudnia 2004 roku Rada Miejska podjęła uchwałę Nr XX-130/2004, zatwierdzając budżet gminy i miasta do realizacji w 2005 roku. Bilans uchwalonego budżetu wynosił 32 046 658 zł. Wartość planowanych dochodów stanowiła kwotę 26 751 262 zł, natomiast wydatki to kwota 30 721 262 zł.
Budżet został uchwalony z deficytem na kwotę 3 970 000,00 zł.
Planowany deficyt uległ zmianie w wyniku korekty dochodów i wydatków zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej z dnia 25 sierpnia 2005 roku. Wydatki majątkowe zmniejszone zostały o kwotę 1 060 915,00 zł, co stanowi 15% kwoty uchwalonej do realizacji w roku budżetowym.
Ostateczna kwota deficytu w budżecie na 2005 rok wyniosła 2 586 104,00 zł.
Po dokonanych zmianach planu bilans budżetu na koniec roku 2005 wynosił:
Dochody 28 034 438,00 Przychody 3 911 500,00
Wydatki 30 620 542,00 Rozchody 1 325 396,00
W roku budżetowym 2005 ogółem wprowadzono 15 zmian; w tym Rada Miejska dokonała, podobnie jak w roku ubiegłym 7 zmian, natomiast Burmistrz Gminy i Miasta, korzystając z upoważnienia Rady wydał 8 zarządzeń zmieniających planowane dochody i wydatki.
Wykonane dochody własne stanowiły 25% planu dochodów gminy ogółem.
W roku sprawozdawczym wykonanie dochodów przewyższa plan w podatkach od czynności cywilnoprawnych i udziałach we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych i fizycznych.
W strukturze dochodów gminy, które zostały zrealizowane w roku sprawozdawczym 2005 na drugim miejscu pod względem wielkości są subwencje. Wykonanie subwencji ogółem w kwocie 6 792 953,00 zł stanowi 25% wszystkich osiągniętych dochodów w roku 2005.
Otrzymane dotacje celowe z budżetu państwa to kwota 2 992 705,00 zł
Ogółem wykonane dochody w kwocie 27 170 393 PLN stanowią 96,9% planu.
W roku sprawozdawczym Burmistrz Gminy i Miasta dokonał szeregu odroczeń i umorzeń w zakresie podatków i opłat. Skalę tych działań przedstawiono w materiałach opisujących wykonanie budżetu. W wyniku obniżenia górnych stawek podatkowych, wpływy do budżetu gminy za rok 2005 zmniejszyły się o kwotę 640 837,00 zł.

Wystawiono tytuły wykonawcze w celu zabezpieczenia gminnych należności, w tym na zaległości w podatkach od:

nieruchomości osób prawnych - 5 tytułów na kwotę 23 581,00 zł

nieruchomości osób fizycznych – 164 tytułów na kwotę 54 877,00 zł
Ponadto wystawione zostały tytuły wykonawcze na zaległości w podatku rolnym od osób fizycznych w ilości 219 sztuk na kwotę 47 058,00 zł.
W roku sprawozdawczym ustanowione zostały hipoteki przymusowe na należności z tytułu dochodów w zakresie:

podatku rolnego i od nieruchomości od osób fizycznych – 24 hipoteki na kwotę 37 887,00 zł

podatku od nieruchomości osób prawnych – 1 hipoteka na kwotę 45 326,00 zł
W materiałach opisujących wykonanie budżetu przedstawiona została szczegółowa analiza realizacji dochodów i wydatków w 2005 roku. Zamieszczone zostały ponadto wykresy i tabele, które pokazują zarówno strukturę wykonania jak również wielkości wykonane przyrównane do planu.

Plan wydatków budżetowych wg uchwały wynosił 30 721 262,00zł.
W wyniku zmian, które wprowadziła za pomocą uchwał Rada Miejska oraz Burmistrz Gminy i Miasta poprzez Zarządzenia, plan wydatków na koniec 2005 roku wynosił 30 620 542,00 zł i obejmował:
- wydatki bieżące w kwocie 24 575 557,00 zł
- wydatki majątkowe w kwocie 6 044 985,00 zł
Wykonanie budżetu w roku 2005 po stronie wydatków zamyka się kwotą 26 943 038,00 zł co stanowi 88% planu.
W strukturze wykonanych wydatków przypada:
- na wydatki bieżące kwota 23 610 553,00 zł
- na wydatki majątkowe kwota 3 332 485,00 zł
W zakresie ZADAŃ ZLECONYCH

Zrealizowane dochody na koniec roku 2005 to kwota 2 992 705,00 zł
W tym:
750 Administracja publiczna 100 100,00 zł
751 Urzędy Naczelnych Organów
Władzy 69 528,00 zł

852 Pomoc Społeczna 2 823 077,00 zł
W zakresie WYKONANIA PLANU WYDATKÓW SOŁECTW ZA 2005 ROK
W roku sprawozdawczym zaplanowano środki w wysokości 6 578,00 PLN. Realizacja na kwotę 4 126,00 zł w poszczególnych sołectwach przedstawiona została w stosownym zestawieniu.
W zakresie WYKONANIA PLANU DOTACJI Z BUDŻETU
DLA JEDNOSTEK NIE ZALICZANYCH DO
SEKTORA FINANSÓW PUBLICZNYCH ZA 2005 ROK

Na koniec roku 2005 po dokonanych zmianach plan dotacji dla podmiotów nie związanych z sektorem finansów publicznych stanowił kwotę 462 400,00 zł. Wykonanie zamyka się kwotą 462 350,00 zł, w tym:
Dział 851 Ochrona Zdrowia 3 850,00 zł
Dział 852 Pomoc społeczna 25 000,00 zł
Dział 926 Kultura fizyczna i sport 433 500,00 zł

W zakresie DEFICYTU – NADWYŻKI W BUDŻECIE 2005 ROKU
Według uchwały budżetowej Nr XX - 130/2004 z dnia 29 grudnia 2004 roku deficyt został określony w kwocie 3 970 000,00 zł. Kwota ta była zmieniana w ciągu roku 2005.
Rok budżetowy 2005 zakończył się dla naszej gminy pomyślnie, gdyż wynik końcowego rozliczenia pomiędzy osiągniętymi dochodami a poniesionymi wydatkami, jest wynikiem dodatnim i nadwyżka za rok sprawozdawczy wynosi 227 355,00 zł.
Na taką korzystną sytuację miały niewątpliwie oszczędności w realizowanych wydatkach budżetowych.
Nadwyżka z roku 2005 oraz umorzenie pożyczek zmniejszy skumulowany deficyt gminy z lat poprzednich do kwoty 2 841 501,00 zł
Stan zadłużenia gminy ogółem na dzień 31 grudnia 2005 roku wynosi 3 474 460,00zł co stanowi 12,8% ogólnej sumy dochodów wykonanych w roku sprawozdawczym.

Zobowiązania według tytułów dłużnych:

kredyty i pożyczki długoterminowe – 3 473 998,00 zł

wymagalne zobowiązania z tytułu dostaw towarów i usług – 462,00 zł
Spłaty zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek w roku 2005 wyniosły 828 653,00 zł co stanowi 3,0% kwoty dochodów zrealizowanych.

W zakresie GMINNEGO FUNDUSZU OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ

W roku 2005 gmina gospodarowała środkami finansowymi w łącznej kwocie
167 531,00 zł. Finansowana była działalność w zakresie edukacji ekologicznej, utrzymania czystości, urządzania terenów zielonych i ich utrzymania oraz w zakresie gospodarki wodno -–ściekowej i badania gleby.
Stan środków na rachunku bankowym na dzień 31.12.2005 r. – 345,00 zł

Po przeprowadzeniu analizy w zakresie wykonania dochodów i wydatków budżetowych w roku 2005, a także w wyniku dokonania oceny kształtowania się przychodów i rozchodów ustalono:
W roku 2005 dochody wykonane były niższe o 2,3% w porównaniu do dochodów osiągniętych w roku 2004.

Wydatki budżetowe ogółem w roku sprawozdawczym zostały wykonane w kwocie o 3 727 743,00 zł niższej niż w roku ubiegłym.

Na jednego mieszkańca naszej gminy przypada 1 965,59 zł dochodu zrealizowanego w roku 2005.

Wydatki budżetowe ogółem zrealizowane w roku sprawozdawczym są o 2 931 583 zł wyższe niż w roku 2004.

Wydatki majątkowe wykonane w roku sprawozdawczym są o 2,3% wyższe niż w roku ubiegłym.

Ustalony na koniec roku 2005 deficyt nie został wykonany, ponieważ rok ten kończy się osiągnięciem nadwyżki budżetowej w kwocie 227 355,00 zł.

W okresach, gdy następowało spiętrzenie w wydatkowaniu środków finansowych, gmina korzystała, przejściowo, z kredytu krótkoterminowego zaciągniętego w banku finansującym.

W roku sprawozdawczym gmina zaciągnęła 5 pożyczek na kwotę 1 260 340,00

Spłata zadłużenia z tytułu kredytów i pożyczek zaplanowana na rok 2005 w kwocie 828 653,00 zł zrealizowana została w 100%.

Udział wykonanych wydatków bieżących w dochodach ogółem osiągniętych w roku 2005, stanowi 86,9%, a zatem część środków własnych mogła być przeznaczona na realizację przedsięwzięć inwestycyjnych.

Zadłużenie gminy na koniec roku 2005 wynosi 3 474 460,00 z co stanowi 12,8% ogólnej sumy dochodów wykonanych.

W okresie sprawozdawczym gmina udzieliła poręczeń wspólnotom mieszkaniowym na kwotę 1 116 765,00 zł.

Należności wymagalne na dzień 31 grudnia 2005 roku stanowią kwotę 268 416,00 złotych.
Na podstawie danych sprawozdawczych Ministerstwa Finansów sytuacja samorządów jest coraz lepsza. Z danych resortów finansów wynika, że deficyt wyniósł zaledwie 895 mln zł, to jest znacznie mniej niż planowano. W porównaniu w rokiem ubiegłym zmniejszyła się liczba jednostek, których budżety były na minusie. Na ponad 2,8 tys. samorządów ponad 1,5 tys. miało nadwyżkę. W tej grupie znalazła się również nasza jednostka.
/Sprawozdanie z wykonania budżetu stanowi załącznik nr 7 do protokółu/.
Przewodniczący Rady podziękował Pani Skarbnik za przedstawienie wykonania budżetu.
Przewodniczący Rady Maciej Krzyżański poinformował, że nad wykonaniem budżetu za 2005 rok pracowała Komisja Rewizyjna Rady Miejskiej w Janikowie, która wydała opinię z pracy Burmistrza Gminy i Miasta Janikowo przesłaną do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy.
Maciej Krzyżański poprosił Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej radnego Kazimierza Rutę o przedstawienie w/w opinii. /załącznik nr 8 do protokółu/
Sprawozdanie z wykonania budżetu jak i opinia Komisji Rewizyjnej podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Bydgoszczy. Przewodniczący Rady Miejskiej zapoznał wszystkich uczestniczących w obradach sesji z Uchwałą nr 9/Kr/2006 Składu Orzekającego Nr 1 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy z dnia 06 kwietnia 2006 roku w sprawie zaopiniowania wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia absolutorium dla Burmistrza Janikowo za 2005 rok oraz uchwałą Nr 9/S/2006 w/w Składu Orzekającego w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Burmistrza Gminy i Miasta Janikowo sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy za 2005 rok.
/załącznik nr 9 do protokółu/
Przewodniczący Rady Maciej Krzyżański poprosił przewodniczących Komisji Rady Miejskiej o przedstawienie swoich opinii w sprawie realizacji budżetu za 2005 rok.
Przewodniczący Komisji Rady Miejskiej kolejno przedstawili swoje opinie:

Komisja Budżetu i Rozwoju - Tadeusz Łanucha,

Komisja Rolna i Ochrony Środowiska - Krzysztof Dzieża,

Komisja Kultury, Sportu, Zdrowia i Oświaty - Edward Antczak
/opinie poszczególnych Komisji Rady Miejskiej stanowią załącznik nr 10/
Wszystkie przedstawione opinie pozytywnie opiniowały wykonanie budżetu za 2005 rok.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję nad sprawozdaniem z wykonaniem budżetu za 2005.
Głos zabrał Przewodniczący Rady Maciej Krzyżański. Powiedział, że jest to 16 budżet w wykonaniu burmistrza Andrzeja Brzezińskiego. Każdy z tych budżetów był trudny do realizacji. Niektóre zaplanowane zadania nie zostały zrealizowane. Jednak miasto i gmina Janikowo rozwija się. Jest to zauważalne nie tylko przez mieszkańców naszej gminy, ale i mieszkańców sąsiednich gmin. Dzięki rozważnym decyzjom zaplanowany budżet był możliwy do wykonania.
Więcej osób nie uczestniczyło w dyskusji.
Na tym zakończono dyskusję nad sprawozdaniem z wykonaniem budżetu za 2005 rok przez Gminę Janikowo.

Punkt 12
Podjęcie uchwały w sprawie absolutorium dla Burmistrza Gminy i Miasta Janikowo za 2005 rok.
Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały absolutoryjnej.
Przystąpiono do głosowania nad przyjęciem uchwały dotyczącej udzielenia absolutorium Burmistrzowi Gminy i Miasta Janikowo za 2005 rok. Za udzieleniem absolutorium w głosowaniu jawnym głosowało 15 radnych na 15 obecnych w danym momencie głosowania.
Przewodniczący Rady stwierdził, że jednogłośnie udzielono Burmistrzowi Gminy i Miasta Janikowo absolutorium za 2004 rok. /zał. Nr 11 do protokółu/

Głos zabrał Burmistrz Andrzej Brzeziński, który podziękował za jednogłośne absolutorium, podziękował Skarbnik Gminy w Janikowie Pani Bogumile Szumacher za właściwy nadzór nad wydatkami budżetowymi, pracownikom oraz wszystkim którzy przyczynili się do tego absolutorium, radnym za zaufanie.
Burmistrz dodał że jest to jego 16 absolutorium.
Praca z radnymi układa się dobrze. Nie wszystkie sprawy, które trapią radnych są od razu realizowane, ale każdy z nas ma jakieś plany, i z tych planów wybieramy to, co jest możliwe i najpilniejsze do zrealizowania. Burmistrz dodał, że mieście, oprócz 3 budynków, wszystkie zostały ocieplone. Mamy rozwiązaną sprawę kanalizacji deszczowej i sanitarnej. Posiadamy stały dostęp do internetu. Problem stanowią jeszcze drogi, które wymagają remontu.
Na tym Burmistrz Andrzej Brzeziński zakończył swoje wystąpienie.
Przewodniczący Rady podziękował za wystąpienie.

 
 
Punkt 12,13 i 14
Kolejno głos zabrali:

Radna Halina Krzeszewska – Regionalne centrum Onkologii w Bydgoszczy chce rozszerzyć zakres badań profilaktycznych. Poprosiła o wyjaśnienie w jaki sposób odbywa się informowanie pacjentów o możliwości wykonania takich badań oraz kto jest osobą odpowiedzialną za poinformowanie wszystkich na terenie gminy o możliwości wykonania badań. Jest informacja w telewizji lokalnej JanSat, ale w placówce, w której pracuje radna żadnych informacji nie było. Na terenie gminy informowanie powinno się odbywać np. przez sołtysa.
Z-ca burmistrza wyjaśnił, że sam zajmuje się organizacją wyjazdów na badania, natomiast zakłady opieki zdrowotnej zapisują chętnych na te wyjazdy. Mamy ofertę z RCO na poszerzenie zakresu wykonywanych badań profilaktycznych. Oferta ta została przesłana do zakładów opieki zdrowotnej. Przez około 2 miesiące nie zgłoszono zainteresowania tymi badaniami.
Burmistrz Andrzej Brzeziński dodał, że w interesie gminy jest aby mieszkańcy wykonywali badania profilaktyczne i nie chorowali. Zrobimy spotkanie z kierownikami zakładów opieki zdrowotnej. Rolą zakładów opieki zdrowotnej jest profilaktyka. Gmina płaci za wynajem transportu, ale zakłady opieki zdrowotnej powinny zajmować się zapisami chętnych na wykonywanie badań profilaktycznych.


Radny Dariusz Kunkel poprosił o informację na temat przyszłych inwestorów w gminie oraz czy będzie remontowany przejazd kolejowy.
Burmistrz wyjaśnił, że dane gminy zostały przekazane, sprawa nie została jeszcze rozstrzygnięta. Jeśli chodzi o przejazd to jest to własność PKP. Będziemy monitować.


Radny Jan Plewa - co z podziałem działek przy ulicy Topolowej oraz czy malowanie ławek zostało zakończone, bo na ulicy Topolowej ławki nie zostały pomalowane.
Burmistrz wyjaśnił, że na podział gruntu została wydana decyzja negatywna. Grunty pomiędzy zakładem a miastem nie zostały przekazane Ogrodom działkowym.
Ławki zostaną pomalowane.


Radny Edward Morawski – korzystając z okazji, że na sesji obecny jest radny powiatowy poprosił o wyjaśnienie, kiedy będą robione remontu dróg powiatowych.
Przewodniczący Rady udzielił głosu P. Markowi Szubardze – radnemu powiatowemu -, który powiedział, że będzie robiona droga przy ulicy Przemysłowej, powiat, dla usprawnienia ruchu, zamieni się drogami z gminą Janikowo w Kołudzie Małej. Pozostałe odcinki dróg będą sukcesywnie remontowane.

Udzielono głosu Pani Sołtys Dobieszewic Gabrieli Danielewicz, która zapytała o remont ich drogi.
Burmistrz wyjaśnił, że jest to droga wojewódzka, w planach do remontu na lata 2007-2012 – Pakość - Strzelno.
Burmistrz powiedział, że w Janikowie planuje się wykonywanie remontów ulic kostką.

Głosu udzielono sołtysowi Kołudy Wielkiej – P.E.Czajkowskiemu, który poprosił burmistrza o spotkanie z sołtysami oraz zapytał kiedy będzie remontowana droga to tzw. Lipinki.
Burmistrz powiedział, że spotkanie z sołtysami zrobi w maju, natomiast Lipinka jest to droga powiatowa. Burmistrz dodał, że byłby za tym, aby w Gminie Janikowo nie było dróg powiatowych, a środki finansowe zostały podzielone w odpowiednich proporcjach na te drogi.
Radny powiatowy Marek Szubarga wyjaśnił, że powiat nie otrzymuje subwencji na drogi i nie ma co dzielić.

Radny Kazimierz Ruta poinformował zebranych, że Komisja Rewizyjna dokonała kontroli złożonych sprawozdań z udzielonych dotacji na działalność stowarzyszeń, które te dotacje otrzymały w roku 2005.
Z przeprowadzonej kontroli wynika, że sprawozdania zostały złożone prawidłowo i w terminie.

Więcej pytań i wniosków nie zgłoszono.

Wobec zrealizowania porządku obrad, Przewodniczący Rady słowami “zamykam obrady” o go
P R O T O K Ó Ł

z XXXII sesji Rady Miejskiej w Janikowie odbytej 28 kwietnia 2006r.
w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Janikowie

Przewodniczący Rady Miejskiej Maciej Krzyżański o godzinie 1530 otworzył XXXII sesję i po powitaniu radnych, Burmistrza Andrzeja Brzezińskiego, sekretarza Gminy P. Macieja Golz oraz Skarbnika Gminy Bogumiłę Szumacher, przybyłych gości: radnego powiatowego Marka Szubargę, sołtysów gminy Janikowo, przedstawicieli jednostek organizacyjnych gminy oświadczył, że zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 15 radnych, co wobec ustawowego składu rady wynoszącego 15 osób stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych uchwał. /listy w załączeniu protokółu/
Protokolantem XXXII sesji była podinspektor d/s obsługi Rady Miejskiej w Janikowie Barbara Smolik.

Przewodniczący Rady Maciej Krzyżański przedstawił projekt porządku obrad i poprosił o propozycje ewentualnych zmian.
Z-ca burmistrza Jacek Duma, po wcześniejszym uzgodnieniu na komisjach Rady, zaproponował wprowadzenie następujących zamian do porządku obrad:

dopisanie jako punktu 7 i 8 uchwał:

w sprawie udzielenia poręczenia Przedsiębiorstwu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Sp. z o.o. w Janikowie w formie weksla in blanco jako zabezpieczenie pożyczki.

W sprawie wprowadzenia zmian w budżecie na 2006 rok.

Wykreślenie punktu 9,10,11 i 12:

Podjęcie uchwały w sprawie tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli prowadzących gimnastykę korekcyjną udzielających uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej w szkołach i placówkach prowadzonych przez Gminę i Miasto Janikowo.

Uchylenie uchwały Nr XXVI-225/2001 Rady Miejskiej w Janikowie z dnia 29 czerwca 2001 roku w sprawie ustalenia stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi w zakresie usuwania i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, stosowanych przez podmioty świadczące te usługi w przypadku, gdy właściciele nieruchomości nie udokumentują korzystania z usług tych podmiotów oraz ustalenia szczegółowych zasad rozliczania za świadczenie tych usług.

Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy i Miasta Janikowo.

Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia maksymalnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości i użytkowników nieruchomości za usługi w zakresie usuwania i unieszkodliwiania odpadów komunalnych.


Dopisanie w punkcie 11 słowa Przedstawienie
Przewodniczący Rady przegłosował zaproponowane zmiany.
Dopisanie uchwał i słowa w punkcie 11 Rada przyjęła jednogłośnie,
Skreślenie uchwał z porządku obrad Rada przyjęła jednogłośnie.

Wobec nie zgłoszenia więcej uwag Rada przyjęła następujący porządek obrad:

Otwarcie i przywitanie przybyłych na sesję.

Stwierdzenie quorum.

Przyjęcie porządku obrad.

Przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji.

Sprawozdanie z prac Burmistrza Gminy i Miasta w okresie pomiędzy sesjami.


Składanie interpelacji.


Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia poręczenia Przedsiębiorstwu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Sp. z o.o. w Janikowie w formie weksla in blanco jako zabezpieczenie pożyczki.

Podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie na 2006 rok.

Wprowadzenie zmian w uchwale Nr V-32/2003 Rady Miejskiej w Janikowie z dnia 3 marca 2003r. w sprawie sprzedaży działki stanowiącej gminny zasób nieruchomości w drodze bezprzetargowej.

Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiącej własność Gminy Janikowo.(ul. St.Przybyszewskiego, Sportowa – zabudowa jednorodzinna)

Przedstawienie i rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu za 2005 rok:

Przedstawienie opinii Komisji Rewizyjnej o realizacji budżetu za 2005r.,

Przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie absolutorium dla Burmistrza Gminy i Miasta,

Przedstawienie opinii w sprawie realizacji budżetu za 2005r., przez Komisje Rady Miejskiej.

Dyskusja

Podjęcie uchwały w sprawie absolutorium dla Burmistrza Gminy i Miasta Janikowo.
Odpowiedzi na interpelacje.

Wnioski i zapytania.

Zakończenie sesji.

Punkt 4
Przewodniczący Rady Maciej Krzyżański poinformował, że protokół z poprzedniej sesji został sporządzony i był wyłożony do wglądu w biurze rady, każdy z radnych mógł się z nim zapoznać i wnieść ewentualne zastrzeżenia.
Z uwagi na brak poprawek Przewodniczący Rady poddał protokół pod głosowanie. Za przyjęciem protokołu z XXXI Sesji Rady Miejskiej w Janikowie głosowało 15 radnych na 15 obecnych w danej chwili głosowania.

Punkt 5
Burmistrz złożył sprawozdanie z prac pomiędzy sesjami:
Poinformował, że wydano 1 Zarządzenie Burmistrza w sprawie odstąpienia od wykonania prawa pierwokupu sprzedawanego prawa użytkowania wieczystego działek położonych w Janikowie przy ulicy Przemysłowej.

Z wykonania podjętych uchwał:

Sprzedano pałac w Kołodziejewie,

zakupiono nieruchomość do zasobów nieruchomości gminnych – budynek przy ulicy Pwst.. Wlkp. Nr 1.

Realizacja budowy hali widowiskowo – sportowej odbywa się zgodnie z zawartą umową z firmą PBO ANIOŁA.
Wykonano roboty ziemne i fundamentowe wraz z robotami zbrojeniowymi i izolacyjnymi w 100%. Trwają prace murarskie ścian zewnętrznych i wewnętrznych parteru oraz podkłady z ubitych materiałów sypkich – piasek pod posadzki.
Burmistrz dodał, że obecnie na pracach interwencyjnych jest zatrudnionych około 120 osób. Pracują m.in. przy budowie i remoncie ulic. Gmina zakupiła 2 zagęszczarki i 1 stopę. W gminie będą zakupione kosze trudne do zniszczenia, ich koszt jest wyższy niż koszy tradycyjnych, bo 350,00 zł netto, ale są trwalsze.
/zał.nr 1 do protokółu/

Następnie Burmistrz przedstawił stan finansowy gminy:
- rachunki bieżące wszystkich jednostek budżetowych- 440.907,00 zł, w tym rachunek “Oświaty” – 20.675,00 zł
- rachunek Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska - 7.963,00 zł
- rachunki dochodów własnych – 969.940,00 zł
Wykonanie dochodów i wydatków budżetowych na dzień 27 kwietnia 2006r.:
- dochody - 9.640.373,00, co stanowi 33,2% planu rocznego
- wydatki - 9.483.087,00, co stanowi 28,0% planu rocznego
Na dzień 27 kwietnia 2006 roku ustalono nadwyżkę budżetową w kwocie 157.286,00
Zadłużenie na dzień 28 kwietnia 2006r. wynosi:

kredyt na termomodernizację w Banku Zachodnim WBK 1/O Inowrocław - (z roku 2002) - 873.054,00 zł,

kredyt na termomodernizację w BZ WBK 1/O Inowrocław ( z roku 2003) - 921.391,00 zł

kredyt długoterminowy na inwestycje pn. "Budowa wodociągu" - zaciągnięty w BZ WBK 1/O Inowrocław w kwocie 236.380,00 zł ( w roku bieżącym pozostały do spłaty jeszcze dwie raty kredytu)

pożyczka na budowę kotłowni w Kołudzie Wielkiej – 750.500,00 zł,

pożyczka na termomodernizację budynku administracyjnego – 37.600,00 zł

pożyczka na podczyszczalnię wód deszczowych W-1 – 94.866,00 zł,

pożyczka na podczyszczalnię wód deszczowych W-2 – 44.202,00 zł

pożyczka na kanalizację deszczową w ulicy Polnej – 254.494,00 zł.
Ogółem kwota zaciągniętych pożyczek wynosi 3.212.487,00 złotych.
Zadłużenie gminy (kredyty i pożyczki) wg stanu na dzień 28.04.2006r. - 11% kwoty planowanych dochodów na 2006 rok - 3.212.487,00 zł.
/zał.nr 2 do protokółu/

Wobec nie zgłoszenia pytań do burmistrza przystąpiono do dalszego punktu obrad.

Punkt 6
Składanie interpelacji:
Na XXXII sesji rady Miejskiej nie zgłoszona żadnych interpelacji.

Punkt 7
Udzielenie poręczenia Przedsiębiorstwu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Spółka z o.o. w Janikowie w formie weksla in blanco jako zabezpieczenie pożyczki.
Burmistrz Andrzej Brzeziński powiedział, że środki finansowe z uzyskanej pożyczki będą przeznaczone na pokrycie kosztów zakupu trzech samochodów_ Mana, Skanii i Mersedesa - do wywozu odpadów komunalnych, w celu wymiany wyeksploatowanych środków transportowych do selektywnej zbiórki i wywozu odpadów komunalnych z terenu Gminy Janikowo. Pożyczki zostanie zaciągnięta w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu na okres spłaty 7 lat i jest umarzalna w 30%.

Burmistrz dodał, że jest po rozmowie z Zarzadem Dróg w Latkowie z Panem Matyskiem, będzie propozycja przejęcia odśnieżania wszystkich dróg znajdujących się na terenie naszej gminy, aby dojazd do Janikowa był dobry.

Przewodniczący Rady Maciej Krzyżański odczytał projekt uchwały a następnie przystąpiono do głosowania. Uchwała została przyjęta 15 głosami - jednogłośnie.
/zał. nr 3 do protokółu.

Punkt 8
Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie na 2006 rok.
Proponowane zmiany w budżecie przedstawiła Skarbnik Gminy Bogumiła Szumacher, wyjaśniając, że zmiany w § 9 i 18 do uchwały budżetowej na 2006 rok są związane z podjęciem przez Radę Miejską uchwały o udzieleniu poręczenia Przedsiębiorstwu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Janikowie w formie weksla in blanco jako zabezpieczenie pożyczki za zakup samochodów do wywozu odpadów komunalnych. Górna granica zobowiązań objętych poręczeniami, po zmianach wynosi 1.508.000,00 złotych.
Załączniki nr 10 i 11 do uchwały budżetowej zostały skorygowane o kwotę poręczenia to jest o 310.000,00 zł oraz o kwoty potencjalnych spłat zobowiązania z tytułu poręczenia dla PGKiM w okresie spłaty pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu.
Ponieważ nie zgłoszono już żadnych uwag, Przewodniczący Rady Maciej Krzyżański odczytał projekt uchwały a następnie przystąpiono do głosowania. Uchwała została przyjęta 15 głosami - jednogłośnie. /zał. Nr 4/

Punkt 9
Wprowadzenie zamian w uchwale Nr V-31/2003 Rady Miejskiej w Janikowie z dnia 3 marca 2003r. w sprawie sprzedaży działki stanowiącej gminny zasób nieruchomości w drodze bezprzetargowej
Wyjaśnień udzielił z-ca burmistrza Jacek Duma, który powiedział, że uchwałą z dnia 03 marca 2003 roku Rada Miejska w Janikowie uchwaliła sprzedaż Państwu Henrykowi i Wiesławie Zielińskim działki nr 35/24 na poprawę warunków prowadzonego gospodarstwa rolnego. Małżonkowie Zielińscy z przyczyn gospodarczych – brak środków finansowych, nie zdecydowali się na zakup przedmiotowej działki.
Henryk i Wiesława Zielińscy w formie umowy darowizny przeniesili własność gospodarstwa na rzecz córki Doroty Zielińskiej, w zamian za świadczenie emerytalne.
Pani Dorota Zielińska, jako właścicielka gospodarstwa rolnego, oświadczyła, że zamierza nabyć działkę 35/24, bezpośrednio graniczącą z jej nieruchomością, będącą siedliskiem gospodarstwa.
Wobec nie zgłoszenia pytań Maciej Krzyżański odczytał projekt uchwały i przystąpiono do głosowania. Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych na 15 obecnych . /zał. nr 5/

 
 
Punkt 10
Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiącej własność Gminy Janikowo.
Burmistrz Andrzej Brzeziński powiedział, że działki przeznaczone do sprzedaży są to działki budowlane pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną. Znajdują się w atrakcyjnym miejscu – ulica Sportowa i Przybyszewskiego, chętni na pewną się znajdą na zakup tych działek.
Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag i pytań, Przewodniczący Rady Maciej Krzyżański odczytał projekt uchwały a następnie przystąpiono do głosowania. Uchwała została przyjęta 15 głosami - jednogłośnie. /zał. Nr 6/

Punkt 11
Przedstawienie i rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu za 2004 rok i dyskusja.

Przedstawienie opinii Komisji rewizyjnej o realizacji budżetu za 2005r.

Przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie absolutorium dla Burmistrza Gminy i Miasta.

Przedstawienie opinii w prawie realizacji budżetu za 2005r., przez Komisje Rady Miejskiej.

Dyskusja
Przewodniczący Rady Maciej Krzyżański udzielił głosu Skarbnikowi Gminy i Miasta Pani Bogumile Szumacher, która przestawiła analizę wykonania budżetu Gminy i Miasta Janikowa za 2005 rok.
Podczas obrad XX sesji w dniu 29 grudnia 2004 roku Rada Miejska podjęła uchwałę Nr XX-130/2004, zatwierdzając budżet gminy i miasta do realizacji w 2005 roku. Bilans uchwalonego budżetu wynosił 32 046 658 zł. Wartość planowanych dochodów stanowiła kwotę 26 751 262 zł, natomiast wydatki to kwota 30 721 262 zł.
Budżet został uchwalony z deficytem na kwotę 3 970 000,00 zł.
Planowany deficyt uległ zmianie w wyniku korekty dochodów i wydatków zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej z dnia 25 sierpnia 2005 roku. Wydatki majątkowe zmniejszone zostały o kwotę 1 060 915,00 zł, co stanowi 15% kwoty uchwalonej do realizacji w roku budżetowym.
Ostateczna kwota deficytu w budżecie na 2005 rok wyniosła 2 586 104,00 zł.
Po dokonanych zmianach planu bilans budżetu na koniec roku 2005 wynosił:
Dochody 28 034 438,00 Przychody 3 911 500,00
Wydatki 30 620 542,00 Rozchody 1 325 396,00
W roku budżetowym 2005 ogółem wprowadzono 15 zmian; w tym Rada Miejska dokonała, podobnie jak w roku ubiegłym 7 zmian, natomiast Burmistrz Gminy i Miasta, korzystając z upoważnienia Rady wydał 8 zarządzeń zmieniających planowane dochody i wydatki.
Wykonane dochody własne stanowiły 25% planu dochodów gminy ogółem.
W roku sprawozdawczym wykonanie dochodów przewyższa plan w podatkach od czynności cywilnoprawnych i udziałach we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych i fizycznych.
W strukturze dochodów gminy, które zostały zrealizowane w roku sprawozdawczym 2005 na drugim miejscu pod względem wielkości są subwencje. Wykonanie subwencji ogółem w kwocie 6 792 953,00 zł stanowi 25% wszystkich osiągniętych dochodów w roku 2005.
Otrzymane dotacje celowe z budżetu państwa to kwota 2 992 705,00 zł
Ogółem wykonane dochody w kwocie 27 170 393 PLN stanowią 96,9% planu.
W roku sprawozdawczym Burmistrz Gminy i Miasta dokonał szeregu odroczeń i umorzeń w zakresie podatków i opłat. Skalę tych działań przedstawiono w materiałach opisujących wykonanie budżetu. W wyniku obniżenia górnych stawek podatkowych, wpływy do budżetu gminy za rok 2005 zmniejszyły się o kwotę 640 837,00 zł.

Wystawiono tytuły wykonawcze w celu zabezpieczenia gminnych należności, w tym na zaległości w podatkach od:

nieruchomości osób prawnych - 5 tytułów na kwotę 23 581,00 zł

nieruchomości osób fizycznych – 164 tytułów na kwotę 54 877,00 zł
Ponadto wystawione zostały tytuły wykonawcze na zaległości w podatku rolnym od osób fizycznych w ilości 219 sztuk na kwotę 47 058,00 zł.
W roku sprawozdawczym ustanowione zostały hipoteki przymusowe na należności z tytułu dochodów w zakresie:

podatku rolnego i od nieruchomości od osób fizycznych – 24 hipoteki na kwotę 37 887,00 zł

podatku od nieruchomości osób prawnych – 1 hipoteka na kwotę 45 326,00 zł
W materiałach opisujących wykonanie budżetu przedstawiona została szczegółowa analiza realizacji dochodów i wydatków w 2005 roku. Zamieszczone zostały ponadto wykresy i tabele, które pokazują zarówno strukturę wykonania jak również wielkości wykonane przyrównane do planu.

Plan wydatków budżetowych wg uchwały wynosił 30 721 262,00zł.
W wyniku zmian, które wprowadziła za pomocą uchwał Rada Miejska oraz Burmistrz Gminy i Miasta poprzez Zarządzenia, plan wydatków na koniec 2005 roku wynosił 30 620 542,00 zł i obejmował:
- wydatki bieżące w kwocie 24 575 557,00 zł
- wydatki majątkowe w kwocie 6 044 985,00 zł
Wykonanie budżetu w roku 2005 po stronie wydatków zamyka się kwotą 26 943 038,00 zł co stanowi 88% planu.
W strukturze wykonanych wydatków przypada:
- na wydatki bieżące kwota 23 610 553,00 zł
- na wydatki majątkowe kwota 3 332 485,00 zł
W zakresie ZADAŃ ZLECONYCH

Zrealizowane dochody na koniec roku 2005 to kwota 2 992 705,00 zł
W tym:
750 Administracja publiczna 100 100,00 zł
751 Urzędy Naczelnych Organów
Władzy 69 528,00 zł

852 Pomoc Społeczna 2 823 077,00 zł
W zakresie WYKONANIA PLANU WYDATKÓW SOŁECTW ZA 2005 ROK
W roku sprawozdawczym zaplanowano środki w wysokości 6 578,00 PLN. Realizacja na kwotę 4 126,00 zł w poszczególnych sołectwach przedstawiona została w stosownym zestawieniu.
W zakresie WYKONANIA PLANU DOTACJI Z BUDŻETU
DLA JEDNOSTEK NIE ZALICZANYCH DO
SEKTORA FINANSÓW PUBLICZNYCH ZA 2005 ROK

Na koniec roku 2005 po dokonanych zmianach plan dotacji dla podmiotów nie związanych z sektorem finansów publicznych stanowił kwotę 462 400,00 zł. Wykonanie zamyka się kwotą 462 350,00 zł, w tym:
Dział 851 Ochrona Zdrowia 3 850,00 zł
Dział 852 Pomoc społeczna 25 000,00 zł
Dział 926 Kultura fizyczna i sport 433 500,00 zł

W zakresie DEFICYTU – NADWYŻKI W BUDŻECIE 2005 ROKU
Według uchwały budżetowej Nr XX - 130/2004 z dnia 29 grudnia 2004 roku deficyt został określony w kwocie 3 970 000,00 zł. Kwota ta była zmieniana w ciągu roku 2005.
Rok budżetowy 2005 zakończył się dla naszej gminy pomyślnie, gdyż wynik końcowego rozliczenia pomiędzy osiągniętymi dochodami a poniesionymi wydatkami, jest wynikiem dodatnim i nadwyżka za rok sprawozdawczy wynosi 227 355,00 zł.
Na taką korzystną sytuację miały niewątpliwie oszczędności w realizowanych wydatkach budżetowych.
Nadwyżka z roku 2005 oraz umorzenie pożyczek zmniejszy skumulowany deficyt gminy z lat poprzednich do kwoty 2 841 501,00 zł
Stan zadłużenia gminy ogółem na dzień 31 grudnia 2005 roku wynosi 3 474 460,00zł co stanowi 12,8% ogólnej sumy dochodów wykonanych w roku sprawozdawczym.

Zobowiązania według tytułów dłużnych:

kredyty i pożyczki długoterminowe – 3 473 998,00 zł

wymagalne zobowiązania z tytułu dostaw towarów i usług – 462,00 zł
Spłaty zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek w roku 2005 wyniosły 828 653,00 zł co stanowi 3,0% kwoty dochodów zrealizowanych.

W zakresie GMINNEGO FUNDUSZU OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ

W roku 2005 gmina gospodarowała środkami finansowymi w łącznej kwocie
167 531,00 zł. Finansowana była działalność w zakresie edukacji ekologicznej, utrzymania czystości, urządzania terenów zielonych i ich utrzymania oraz w zakresie gospodarki wodno -–ściekowej i badania gleby.
Stan środków na rachunku bankowym na dzień 31.12.2005 r. – 345,00 zł

Po przeprowadzeniu analizy w zakresie wykonania dochodów i wydatków budżetowych w roku 2005, a także w wyniku dokonania oceny kształtowania się przychodów i rozchodów ustalono:
W roku 2005 dochody wykonane były niższe o 2,3% w porównaniu do dochodów osiągniętych w roku 2004.

Wydatki budżetowe ogółem w roku sprawozdawczym zostały wykonane w kwocie o 3 727 743,00 zł niższej niż w roku ubiegłym.

Na jednego mieszkańca naszej gminy przypada 1 965,59 zł dochodu zrealizowanego w roku 2005.

Wydatki budżetowe ogółem zrealizowane w roku sprawozdawczym są o 2 931 583 zł wyższe niż w roku 2004.

Wydatki majątkowe wykonane w roku sprawozdawczym są o 2,3% wyższe niż w roku ubiegłym.

Ustalony na koniec roku 2005 deficyt nie został wykonany, ponieważ rok ten kończy się osiągnięciem nadwyżki budżetowej w kwocie 227 355,00 zł.

W okresach, gdy następowało spiętrzenie w wydatkowaniu środków finansowych, gmina korzystała, przejściowo, z kredytu krótkoterminowego zaciągniętego w banku finansującym.

W roku sprawozdawczym gmina zaciągnęła 5 pożyczek na kwotę 1 260 340,00

Spłata zadłużenia z tytułu kredytów i pożyczek zaplanowana na rok 2005 w kwocie 828 653,00 zł zrealizowana została w 100%.

Udział wykonanych wydatków bieżących w dochodach ogółem osiągniętych w roku 2005, stanowi 86,9%, a zatem część środków własnych mogła być przeznaczona na realizację przedsięwzięć inwestycyjnych.

Zadłużenie gminy na koniec roku 2005 wynosi 3 474 460,00 z co stanowi 12,8% ogólnej sumy dochodów wykonanych.

W okresie sprawozdawczym gmina udzieliła poręczeń wspólnotom mieszkaniowym na kwotę 1 116 765,00 zł.

Należności wymagalne na dzień 31 grudnia 2005 roku stanowią kwotę 268 416,00 złotych.
Na podstawie danych sprawozdawczych Ministerstwa Finansów sytuacja samorządów jest coraz lepsza. Z danych resortów finansów wynika, że deficyt wyniósł zaledwie 895 mln zł, to jest znacznie mniej niż planowano. W porównaniu w rokiem ubiegłym zmniejszyła się liczba jednostek, których budżety były na minusie. Na ponad 2,8 tys. samorządów ponad 1,5 tys. miało nadwyżkę. W tej grupie znalazła się również nasza jednostka.
/Sprawozdanie z wykonania budżetu stanowi załącznik nr 7 do protokółu/.
Przewodniczący Rady podziękował Pani Skarbnik za przedstawienie wykonania budżetu.
Przewodniczący Rady Maciej Krzyżański poinformował, że nad wykonaniem budżetu za 2005 rok pracowała Komisja Rewizyjna Rady Miejskiej w Janikowie, która wydała opinię z pracy Burmistrza Gminy i Miasta Janikowo przesłaną do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy.
Maciej Krzyżański poprosił Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej radnego Kazimierza Rutę o przedstawienie w/w opinii. /załącznik nr 8 do protokółu/
Sprawozdanie z wykonania budżetu jak i opinia Komisji Rewizyjnej podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Bydgoszczy. Przewodniczący Rady Miejskiej zapoznał wszystkich uczestniczących w obradach sesji z Uchwałą nr 9/Kr/2006 Składu Orzekającego Nr 1 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy z dnia 06 kwietnia 2006 roku w sprawie zaopiniowania wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia absolutorium dla Burmistrza Janikowo za 2005 rok oraz uchwałą Nr 9/S/2006 w/w Składu Orzekającego w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Burmistrza Gminy i Miasta Janikowo sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy za 2005 rok.
/załącznik nr 9 do protokółu/
Przewodniczący Rady Maciej Krzyżański poprosił przewodniczących Komisji Rady Miejskiej o przedstawienie swoich opinii w sprawie realizacji budżetu za 2005 rok.
Przewodniczący Komisji Rady Miejskiej kolejno przedstawili swoje opinie:

Komisja Budżetu i Rozwoju - Tadeusz Łanucha,

Komisja Rolna i Ochrony Środowiska - Krzysztof Dzieża,

Komisja Kultury, Sportu, Zdrowia i Oświaty - Edward Antczak
/opinie poszczególnych Komisji Rady Miejskiej stanowią załącznik nr 10/
Wszystkie przedstawione opinie pozytywnie opiniowały wykonanie budżetu za 2005 rok.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję nad sprawozdaniem z wykonaniem budżetu za 2005.
Głos zabrał Przewodniczący Rady Maciej Krzyżański. Powiedział, że jest to 16 budżet w wykonaniu burmistrza Andrzeja Brzezińskiego. Każdy z tych budżetów był trudny do realizacji. Niektóre zaplanowane zadania nie zostały zrealizowane. Jednak miasto i gmina Janikowo rozwija się. Jest to zauważalne nie tylko przez mieszkańców naszej gminy, ale i mieszkańców sąsiednich gmin. Dzięki rozważnym decyzjom zaplanowany budżet był możliwy do wykonania.
Więcej osób nie uczestniczyło w dyskusji.
Na tym zakończono dyskusję nad sprawozdaniem z wykonaniem budżetu za 2005 rok przez Gminę Janikowo.

Punkt 12
Podjęcie uchwały w sprawie absolutorium dla Burmistrza Gminy i Miasta Janikowo za 2005 rok.
Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały absolutoryjnej.
Przystąpiono do głosowania nad przyjęciem uchwały dotyczącej udzielenia absolutorium Burmistrzowi Gminy i Miasta Janikowo za 2005 rok. Za udzieleniem absolutorium w głosowaniu jawnym głosowało 15 radnych na 15 obecnych w danym momencie głosowania.
Przewodniczący Rady stwierdził, że jednogłośnie udzielono Burmistrzowi Gminy i Miasta Janikowo absolutorium za 2004 rok. /zał. Nr 11 do protokółu/

Głos zabrał Burmistrz Andrzej Brzeziński, który podziękował za jednogłośne absolutorium, podziękował Skarbnik Gminy w Janikowie Pani Bogumile Szumacher za właściwy nadzór nad wydatkami budżetowymi, pracownikom oraz wszystkim którzy przyczynili się do tego absolutorium, radnym za zaufanie.
Burmistrz dodał że jest to jego 16 absolutorium.
Praca z radnymi układa się dobrze. Nie wszystkie sprawy, które trapią radnych są od razu realizowane, ale każdy z nas ma jakieś plany, i z tych planów wybieramy to, co jest możliwe i najpilniejsze do zrealizowania. Burmistrz dodał, że mieście, oprócz 3 budynków, wszystkie zostały ocieplone. Mamy rozwiązaną sprawę kanalizacji deszczowej i sanitarnej. Posiadamy stały dostęp do internetu. Problem stanowią jeszcze drogi, które wymagają remontu.
Na tym Burmistrz Andrzej Brzeziński zakończył swoje wystąpienie.
Przewodniczący Rady podziękował za wystąpienie.

 
 
Punkt 12,13 i 14
Kolejno głos zabrali:

Radna Halina Krzeszewska – Regionalne centrum Onkologii w Bydgoszczy chce rozszerzyć zakres badań profilaktycznych. Poprosiła o wyjaśnienie w jaki sposób odbywa się informowanie pacjentów o możliwości wykonania takich badań oraz kto jest osobą odpowiedzialną za poinformowanie wszystkich na terenie gminy o możliwości wykonania badań. Jest informacja w telewizji lokalnej JanSat, ale w placówce, w której pracuje radna żadnych informacji nie było. Na terenie gminy informowanie powinno się odbywać np. przez sołtysa.
Z-ca burmistrza wyjaśnił, że sam zajmuje się organizacją wyjazdów na badania, natomiast zakłady opieki zdrowotnej zapisują chętnych na te wyjazdy. Mamy ofertę z RCO na poszerzenie zakresu wykonywanych badań profilaktycznych. Oferta ta została przesłana do zakładów opieki zdrowotnej. Przez około 2 miesiące nie zgłoszono zainteresowania tymi badaniami.
Burmistrz Andrzej Brzeziński dodał, że w interesie gminy jest aby mieszkańcy wykonywali badania profilaktyczne i nie chorowali. Zrobimy spotkanie z kierownikami zakładów opieki zdrowotnej. Rolą zakładów opieki zdrowotnej jest profilaktyka. Gmina płaci za wynajem transportu, ale zakłady opieki zdrowotnej powinny zajmować się zapisami chętnych na wykonywanie badań profilaktycznych.


Radny Dariusz Kunkel poprosił o informację na temat przyszłych inwestorów w gminie oraz czy będzie remontowany przejazd kolejowy.
Burmistrz wyjaśnił, że dane gminy zostały przekazane, sprawa nie została jeszcze rozstrzygnięta. Jeśli chodzi o przejazd to jest to własność PKP. Będziemy monitować.


Radny Jan Plewa - co z podziałem działek przy ulicy Topolowej oraz czy malowanie ławek zostało zakończone, bo na ulicy Topolowej ławki nie zostały pomalowane.
Burmistrz wyjaśnił, że na podział gruntu została wydana decyzja negatywna. Grunty pomiędzy zakładem a miastem nie zostały przekazane Ogrodom działkowym.
Ławki zostaną pomalowane.


Radny Edward Morawski – korzystając z okazji, że na sesji obecny jest radny powiatowy poprosił o wyjaśnienie, kiedy będą robione remontu dróg powiatowych.
Przewodniczący Rady udzielił głosu P. Markowi Szubardze – radnemu powiatowemu -, który powiedział, że będzie robiona droga przy ulicy Przemysłowej, powiat, dla usprawnienia ruchu, zamieni się drogami z gminą Janikowo w Kołudzie Małej. Pozostałe odcinki dróg będą sukcesywnie remontowane.

Udzielono głosu Pani Sołtys Dobieszewic Gabrieli Danielewicz, która zapytała o remont ich drogi.
Burmistrz wyjaśnił, że jest to droga wojewódzka, w planach do remontu na lata 2007-2012 – Pakość - Strzelno.
Burmistrz powiedział, że w Janikowie planuje się wykonywanie remontów ulic kostką.

Głosu udzielono sołtysowi Kołudy Wielkiej – P.E.Czajkowskiemu, który poprosił burmistrza o spotkanie z sołtysami oraz zapytał kiedy będzie remontowana droga to tzw. Lipinki.
Burmistrz powiedział, że spotkanie z sołtysami zrobi w maju, natomiast Lipinka jest to droga powiatowa. Burmistrz dodał, że byłby za tym, aby w Gminie Janikowo nie było dróg powiatowych, a środki finansowe zostały podzielone w odpowiednich proporcjach na te drogi.
Radny powiatowy Marek Szubarga wyjaśnił, że powiat nie otrzymuje subwencji na drogi i nie ma co dzielić.

Radny Kazimierz Ruta poinformował zebranych, że Komisja Rewizyjna dokonała kontroli złożonych sprawozdań z udzielonych dotacji na działalność stowarzyszeń, które te dotacje otrzymały w roku 2005.
Z przeprowadzonej kontroli wynika, że sprawozdania zostały złożone prawidłowo i w terminie.

Więcej pytań i wniosków nie zgłoszono.

Wobec zrealizowania porządku obrad, Przewodniczący Rady słowami “zamykam obrady” o godzinie 1715 zakończył XXXII Sesję Rady Miejskiej w Janikowie.

Protokółowała: Przewodniczący
Barbara Smolik Rady Miejskiej w Janikowie

Maciej Krzyżański
dzinie 1715 zakończył XXXII Sesję Rady Miejskiej w Janikowie.

Protokółowała:                                                      Przewodniczący
Barbara Smolik                                                Rady Miejskiej w Janikowie               

                                                                           Maciej Krzyżański



Wytworzył: Barbara Smolik (25 lipca 2005)
Opublikował: Barbara Smolik (25 lipca 2006, 16:09:23)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 755

wersja do zapisu wersja do druku  

BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
ostatnia aktualizacja Biuletynu: 24.01.2011 17:23