Protokół z III sesji Rady Miejskiej w Janikowie z dnia 08 grudnia 2006r. P R O T O K Ó Ł
z III sesji Rady Miejskiej w Janikowie odbytej 08 grudnia 2006r. w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Janikowie
Przewodniczący Rady Miejskiej Roman Jaszcz o godzinie 1530 otworzył III sesję i po powitaniu radnych, przybyłych gości: sołtysów z terenu gminy Janikowo, oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 13 radnych, co wobec ustawowego składu rady wynoszącego 15 osób stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych uchwał. /lista obecności w załączeniu do protokółu/
Nieobecni radni podczas stwierdzenia quorum to: Radny Antoni Kaszak - usprawiedliwiony Radny Jarosław Stoliński - usprawiedliwiony
Protokolantem III sesji była podinspektor d/s obsługi Rady Miejskiej w Janikowie Barbara Smolik. Na posiedzeniu obecni byli: z-ca burmistrza Jacek Duma, Skarbnik Gminy i Miasta Bogumiła Szumacher. Przewodniczący Rady Roman Jaszcz przedstawił projekt porządku obrad i poprosił o zgłaszanie uwag lub nowych propozycji. Wiceprzewodnicząca rady Halina Krzeszewska zaproponowała dopisanie do tytułów uchwał roku 2007, aby było wiadomo, którego roku dotyczą uchwalane podatki. Wobec nie zgłoszenia innych propozycji Rada przyjęła następujący porządek obrad:
Otwarcie i przywitanie przybyłych na sesję.
Stwierdzenie quorum.
Przyjęcie porządku obrad.
Przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji.
Składanie interpelacji.
Sprawozdanie z pracy Burmistrza Gminy i Miasta w okresie pomiędzy sesjami.
Podjęcie uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych i zwolnień w tym podatku w 2007r.
Podjęcie uchwały w sprawie wysokości stawek podatku od posiadania psów, terminu płatności i sposobu poboru w 2007r..
Podjęcie uchwały w sprawie określenia ceny 1q żyta przyjmowanej jako podstawa obliczania podatku rolnego na obszarze Gminy i Miasta Janikowo na 2007r.
Podjęcie uchwały w sprawie określenia stawek podatku od nieruchomości, sposoby poboru i zwolnień w tym podatku w 2007r.
Odpowiedzi na interpelacje.
Wnioski i zapytania.
Zakończenie sesji.
Punkt 4 Roman Jaszcz poinformował, że protokół z poprzedniej sesji został sporządzony i był wyłożony do wglądu w biurze rady, każdy z radnych mógł się z nim zapoznać i wnieść ewentualne zastrzeżenia. Z uwagi na brak poprawek poddał protokół pod głosowanie. Rada jednogłośnie przyjęła protokół z II Sesji Rady Miejskiej w Janikowie.
Punkt 5 Z-ca burmistrza Jacek Duma poinformował zebranych, że sprzedano w przetargu dwie działki w Ludzisku: jedną z 0.88 ha za kwotę 40.800 zł oraz drugą działkę rolną o pow. 0.1860 ha za kwotę 5.500 zł. Następnie z-ca burmistrza przedstawił stan finansowy gminy: - rachunek bieżący - 402.274,00 zł, - rachunek Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska - 462.174,00 zł - rachunki dochodów własnych – 932.342,00 zł Wykonanie dochodów i wydatków budżetowych na dzień 7 grudnia 2006r.: - dochody - 27.682.974,00 – 92% planu rocznego po zmianach - wydatki - 27.480.437,00 – 82% planu rocznego po zmianach Na dzień 7 grudnia 2006 roku ustalono nadwyżkę w budżecie na kwotę 202.537,00 Zadłużenie na dzień 7 grudnia 2006r. wynosi:
kredyt na termomodernizację w Banku Zachodnim WBK 1/O Inowrocław - (z roku 2002) - 783.510,00 zł,
kredyt na termomodernizację w BZ WBK 1/O Inowrocław ( z roku 2003) - 838.527,00 zł
pożyczka na budowę kotłowni w Kołudzie Wielkiej – 671.500,00 zł,
pożyczka na termomodernizację budynku administracyjnego – 219.700,00 zł
pożyczka na podczyszczalnię wód deszczowych W-1 – 77.618,00 zł,
pożyczka na podczyszczalnię wód deszczowych W-2 – 36.166,00 zł
pożyczka na kanalizację deszczową w ulicy Polnej – 208.222,00 zł. Ogółem kwota zaciągniętych kredytów i pożyczek wynosi 2.835.243 zł Zadłużenie gminy (kredyty i pożyczki długoterminowe) wg stanu na dzień 30.11.2006r. – 3.237.517,00 zł, co stanowi 11% kwoty planowanych dochodów po zmianach. /zał.nr 1 do protokółu/ Wobec nie zgłoszenia pytań do burmistrza przystąpiono do dalszego punktu obrad.
Punkt 6 Składanie interpelacji Radny Tadeusz Łepski , w imieniu mieszkańców ulicy Głównej 2, 4 i 5, zwrócił się z prośbą o wykonanie parkingu dla samochodów przy wąskiej ulicy dojazdowej na targowisko /załącznik nr 2 do protokółu/
Punkt 7 Podjęcie uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych i zwolnień w tym podatku w 2007r. Głos zabrał Z-ca burmistrza Jacek Duma, wyjaśnił, że po konsultacjach na komisjach rady, ustalono, że podatki od środków transportowych nie wzrastają w stosunku do podatków z roku 2006. Ponieważ projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości stawek podatku od środków transportowych był szczegółowo omawiany na komisjach Przewodniczący Rady Roman Jaszcz odczytał jego treść. Wobec nie zgłoszenia uwag przystąpił do głosowania. Uchwała została przyjęta 13 głosami za - jednogłośnie. /zał.nr 3 do protokółu./
Punkt 8 Ustalenie wysokości stawek podatku od posiadania psów, terminu płatności, sposobu poboru i zwolnień w tym podatku w 2007r. Głos zabrał Jacek Duma, który wyjaśnił, że wpływy finansowe z podatku od posiadanych psów pozwolą na częściowe pokrycie wydatków związanych z utrzymaniem czystości i porządku. Wysokość podatku pozostaje bez zmian, tj. 35,00 zł od jednego psa. Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały i przystąpił do głosowania. Uchwała została przyjęta 13 głosami za - jednogłośnie. /zał.nr 4/
Punkt 9 Podjęcie uchwały w sprawie określenia ceny 1q żyta przyjmowanego jako podstawa obliczania podatku rolnego na obszarze Gminy i Miasta Janikowo na 2007 rok. Z-ca burmistrza wyjaśnił, że umorzeń podatku może dokonać burmistrz na udokumentowany wniosek zainteresowanego. Propozycja podatku rolnego na 2007r. to kwota 26,00 złotych. Wobec nie zgłoszenia uwag i propozycji Przewodniczący Rady przystąpił do głosowania. Uchwała została przyjęta 13 głosami za - jednogłośnie. /zał.nr 5/
Punkt 10 Podjęcie uchwały w sprawie określenia stawek podatku od nieruchomości, sposobu poboru i zwolnień w tym podatku w 2007r. Propozycje stawek były szczegółowo omawiane na posiedzeniach komisji Rady. Z-ca burmistrza Jacek Duma wyjaśnił, że nie została obniżona stawka podatku od budynków i gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej, oraz od gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej i od 1 ha gruntów pod jeziorami. Pozostałe stawki pozostały w wysokości obowiązującej w roku 2006. Wobec nie zgłoszenia w uwag i pytań Przewodniczący Rady Roman Jaszcz przystąpił do głosowania. Uchwała została przyjęta przy 12 głosach za i 1 głosie wstrzymującym. /zał.nr 6/
Punkt 11 Odpowiadając na interpelację radnego Tadeusza Łepskiego z-ca burmistrza Jacek Duma wyjaśnił, że planowane jest przeniesienie targowiska i przebudowa całego kompleksu. Wtedy będzie można rozważyć możliwość zrobienia parkingu przy budynku, ul. Głównej 2. Jacek Duma dodał, że został rozpisany konkurs na koncepcję budowy kompleksu – rynku.
Punkt 12 i 13 Kolejno głos zabrali.
Radny Jerzy Karaszewski poprosił o ustawienie WC koło cmentarza.
Radny Jan Plewa – zapyta kiedy będzie spotkania zainteresowanych budynkami na rynku, planowane było w listopadzie. Z-ca burmistrza wyjaśnił, że spotkania nie było, ponieważ aby zrobić spotkanie trzeba zainteresowanym przedstawić konkretne dane. WC zostanie zrobione po sprawdzeniu możliwości technicznych.
Radny Grzegorz Czerwiński poprosił o:
zabezpieczenie miejskiego szaletu, ponieważ młodzież załatwia tam swoje potrzeby fizjologiczne jak również często się tam spotyka,
Naprawę studzienek kanalizacyjnych przy ul. Z.Wilkońskiego 10,
Ponownie o rozważenie możliwości oświetlenia figury przy ul. Z.Wilkońskiego. Figura służy wszystkim mieszkańcom. Jacek Duma wyjaśnił, że jeśli o oświetlenie figury to jest taka możliwość, tylko pozostaje kwestia podłączenia. Studzienki kanalizacyjne przy ulicy Wilkońskiego były ostatnio płukane. Natomiast szalet na pewno należy zabezpieczyć.
Radny Halina Krzeszewska zgłosiła wnioski:
Co z oświetleniem ulicy Dworcowej,.
Co robi się w kierunku zrobienia ulicy Cichej.
Na jakim etapie jest remont budynku przy ulicy Szkolnej. Z-ca burmistrza Jacek Duma wyjaśnił, że zakończenie remontu budynku przy ulicy Szkolnej określony został do marca 2007r. Jeśli chodzi o ulicę Cichą, będzie sukcesywnie wykonywana kompleksowa modernizacja ulic. Drugi etap prac zostanie wykonany w 2007r.
Radna Halina Bielińska poprosiła o wyjaśnienie kiedy zostaną ukończone prace remontowe w świetlicy w Sielcu. Dodała, że bardzo pozytywnie ocenia zakres wykonanych prac. Jacek Duma odpowiedział, że zakończenie prac przewidziane jest na koniec grudnia br.
Radny Jerzy Borzymowski – poprosił o wyjaśnienie:
co dzieje się z ogrzewaniem w budynku komunalnym w Trlągu, budynek jest niedostateczne ogrzewany.
Czy nie można czegoś zrobić z zakrętem przy kościele w Trlągu, jest on niebezpieczny.
Z-Ca burmistrza wyjaśnił, że nie jest wprowadzone żadne ograniczenie przy zakupach węgla dla budynku w Trlągu. Palaczem jest Pan Kopinski, zostało z nim podpisane porozumienie, że różnicę przy wykupie mieszkania spłaci będąc palaczem w tym budynku. J.Duma dodał, że zostanie to sprawdzone na miejscu. Jeśli chodzi o zakręt w Trlągu to wielokrotnie były już monity w tej sprawie. Postaramy się zaprosił właściciela drogi i wspólnie rozważymy możliwość rozwiązania tej sprawy.
Sołtys Stanisław Łojko – zwrócił uwagę na to, że potrzeby gminy są duże, ale w ostatnim czasie rolnikom jest coraz ciężej, a gmina podnosi podatek rolny. Jacek Duma wyjaśnił, że zgodnie z przyjętą zasadą, iż podatek rolny w naszej gminie rośnie lub maleje w zależności od tego, w jakim procencie wzrosła lub zmalała cena 1 g żyta przyjmowana jako podstawa obliczania podatku rolnego, ogłaszana przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego. Ustalając podatek na 2007 rok w kwocie 26 zł zostały zachowane proporcje wcześniej przyjęte.
Sołtys Andrzej Kłos poprosił o:
wyremontowanie drogi w Skalmierowicach koło figury i zamontowanie tam świateł,
uporządkowanie terenu w Ołdrzychowie, który pozostawiła Cukrownia w Janikowie,
wyremontowanie świetlicy w Ołdrzychowie. Odpowiedzi udzielił z-ca burmistrza Jacek Duma, który wyjaśnił, że w sprawie uporządkowania terenu w Ołdrzychowie, zostało wysłane pismo do Krajowej Spółki Cukrowej. Gmina otrzymała odpowiedź, że Krajowa Spółka Cukrowa zrekultywuje ten teren we własnym zakresie. W sprawie remontu świetlicy w Ołdrzychowie, Jacek Duma wyjaśnił, że podstawową sprawą to jest aktywność mieszkańców. Społeczeństwo musi chcieć działać. Jest to kolejne zadanie do realizacja.
Więcej pytań i wniosków nie zgłoszono.
Wobec zrealizowania porządku obrad, Przewodniczący Rady słowami “zamykam obrady” o godzinie 1630 zakończył III Sesję Rady Miejskiej w Janikowie.
Protokółowała: Przewodniczący Rady Miejskiej w Janikowie Barbara Smolik Roman Jaszcz
|