BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie NASZE MIASTO
Lokalizacja
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Dane statystyczne
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Zadania publiczne
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Strategia rozwoju
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Ochrona środowiska
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie AKTUALNOŚCI
Wybory 2006
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Wybory uzupełniające do Rady Miejskiej w Janikowie 2008
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Wybory do Parlamentu Europejskiego 2009
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Wybory uzupełniające do Rady Miejskiej w Janikowie 2009
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Wybory Samorządowe 2010
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Wybory Prezydenckie 2010
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Powszechny Spis Rolny 2010
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie WYBORY DO EUROPARLAMENTU
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie WŁADZE I STRUKTURA
Struktura organizacyjna
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Burmistrz
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Rada Miejska
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Urząd Miejski
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Jednostki organizacyjne
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Jednostki pomocnicze
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Oświadczenia majątkowe
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Ogłoszenia o zatrudnieniu
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie ZAMÓWIENIA PUBLICZNE
Przetargi
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Obwieszczenia - nieruchomości
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Przetargi na nieruchomości
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Ogłoszenia o wynikach przetargów
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Rokowania na nieruchomości
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie SPRAWY DO ZAŁATWIENIA
Wykaz spraw
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Sposób załatwiania
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Rejestry i ewidencje
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Opłata skarbowa
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Wniosek o udostępnienie informacji publicznej
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie PRAWO LOKALNE
Statut
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Uchwały
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Protokoły
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Stanowiska
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Opłaty i podatki
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Zagospodarowanie przestrzenne
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Inne dokumenty
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Porządek obrad sesji
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Zarządzenia dot. budżetu
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Zarządzenia
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie FINANSE MIASTA
Budżet
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Informacje majątkowe
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Dług publiczny
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Realizacja inwestycji
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Oferty inwestycyjne
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie KONTROLE
Kontrole
BIP w JST - Urząd Miejski w JanikowieStrona główna > PRAWO LOKALNE > Protokoły > Z sesji Rady miasta > Protokół z IV sesji Rady Miejskiej w janikowie z dnia 28 grudnia...
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie

Protokół z IV sesji Rady Miejskiej w janikowie z dnia 28 grudnia 2006r.

P R O T O K Ó Ł

z IV sesji Rady Miejskiej w Janikowie odbytej 28 grudnia 2006r.
w sali konferencyjnej Urzędu Gminy i Miasta w Janikowie

 
Przed rozpoczęciem sesji Rady Miejskiej Przewodniczący Rady Roman Jaszcz oddał głos przedstawicielom:

Klubu Seniora “ZŁOTY WIEK” w Janikowie. Pani Lukrecja Wojciechowaska, w imieniu członków Klubu, złożyła podziękowania radnym i władzom Janikowa za okazaną pomoc i wsparcie dla działalności Klubu. Członkowie Klubu Seniora zaśpiewali kilka piosenek.


Janikowskiego Stowarzyszenia Przyjaciół Dzieci Specjalnej Troski “DAR SERCA”. Pani Halina Podolska w imieniu Zarządu, dzieci i ich rodziców, podziękowała za okazaną pomoc, życząc wszystkim dużo zdrowia, satysfakcji z wykonywanej pracy, sukcesów w życiu rodzinnym i osobistym i dalszych inicjatyw w działaniu i niesieniu pomocy.

Następnie przystąpiono do porządku obrad sesji Rady Miejskiej.
Przewodniczący Rady Miejskiej Roman Jaszcz o godzinie 1430 otworzył IV sesję i po powitaniu radnych, Burmistrza Andrzeja Brzezińskiego, z-cę burmistrza Jacka Dumę sekretarza Gminy Macieja Golz oraz Skarbnika Gminy Bogumiłę Szumacher, sołtysów z terenu Gminy Janikowo i przybyłych gości na obrady, oznajmił, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 14 radnych, co wobec ustawowego składu rady wynoszącego 15 osób stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych uchwał./ listy w załączeniu protokółu/

Protokolantem IV sesji była podinspektor d/s obsługi Rady Miejskiej w Janikowie Barbara Smolik.

Nieobecni radni podczas stwierdzenia quorum to:
radny Antoni Kaszak - usprawiedliwiony,

Przewodniczący Rady Roman Jaszcz przedstawił projekt porządku obrad i poprosił o zgłaszanie uwag lub nowych propozycji.
Wobec nie zgłoszenia propozycji Rada jednogłośnie 14 głosami za przyjęła następujący porządek obrad:

Otwarcie i przywitanie przybyłych na sesję.

Stwierdzenie quorum.

Przyjęcie porządku obrad.

Przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji.

Sprawozdanie z prac Burmistrza Gminy i Miasta w okresie pomiędzy sesjami.

Składanie interpelacji.

Podjęcie planów pracy: Rady Miejskiej w Janikowie i Komisji Rady Miejskiej w Janikowie.

Przedstawienie projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem Burmistrza.

Odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy

Odczytanie opinii Komisji Rady Miejskiej przez jej Przewodniczących.

Dyskusja na projektem budżetu na 2007 rok.

Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia budżetu na 2007 rok.

Podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie na 2006r. – wydatki nie wygasające..

Odpowiedzi na interpelacje.

Wnioski i zapytania.

Zakończenie sesji.

Punkt 4
Przewodniczący Rady Roman Jaszcz poinformował, że protokół z poprzedniej sesji został sporządzony i był wyłożony do wglądu w biurze rady. Każdy z radnych mógł się z nim zapoznać i wnieść ewentualne zastrzeżenia. Z uwagi na brak poprawek poddał protokół pod głosowanie. Rada jednogłośnie przyjęła protokół z III Sesji Rady Miejskiej w Janikowie.

Punkt 5
Burmistrz Andrzej Brzeziński złożył sprawozdanie z pracy w okresie pomiędzy sesjami.

Wydano 9 Zarządzeń Burmistrza w sprawie:

ewidencji pozabilansowej pozostałych środków trwałych o wartości początkowej poniżej 300,00 zł,


7 w sprawie sporządzenia inwentaryzacji z natury w jednostkach budżetowych Gminy i Miasta Janikowo,


Odstąpienia od wykonania prawa pierwokupu sprzedawanego prawa użytkowania wieczystego działki oznaczonej w ewidencji gruntów nr 25 położonej w Janikowie, ul. Przemysłowej. (zał. nr 1 do protokółu)

Następnie Burmistrz przedstawił stan finansowy gminy:
- rachunek bieżący - 10.408,00 zł, ( środki z kredytu w rachunku)
- rachunek Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska - 362.494,00 zł
- rachunki dochodów własnych – 902.714,00 zł
Wykonanie dochodów i wydatków budżetowych na dzień 27 grudnia 2006r.:
- dochody - 29.070.191,00 – 96% planu rocznego po zmianach
- wydatki - 29.942.359,00 – 90% planu rocznego po zmianach
Na dzień 27 grudnia 2006 roku ustalono deficyt w budżecie na kwotę 872.168,00
Zadłużenie na dzień 28 grudnia 2006r. wynosi:

kredyt na termomodernizację w Banku Zachodnim WBK 1/O Inowrocław - (z roku 2002) - 783.510,00 zł,

kredyt na termomodernizację w BZ WBK 1/O Inowrocław ( z roku 2003) - 838.527,00 zł

kredyt inwestycyjny – budowa hali sportowej BZ WBK Inowrocław – 576.137,00 zł,

pożyczka na budowę kotłowni w Kołudzie Wielkiej – 632.000,00 zł,

pożyczka na termomodernizację budynku administracyjnego – 216.300,00 zł

pożyczka na podczyszczalnię wód deszczowych W-1 – 68.994,00 zł,

pożyczka na podczyszczalnię wód deszczowych W-2 – 32.148,00 zł

pożyczka na kanalizację deszczową w ulicy Polnej – 185.086,00 zł.
Ogółem kwota zaciągniętych kredytów i pożyczek wynosi 3.332.702 zł
Zadłużenie gminy (kredyty i pożyczki długoterminowe) wg stanu na dzień 28.12.2006r. – 3.343.110,00 zł, co stanowi 11% kwoty planowanych dochodów po zmianach. /zał.nr 2 do protokółu/
W swoim wystąpieniu burmistrz dodał, że być może trzeba będzie zrezygnować z wykonawcy budowy hali sportowej, ponieważ nie wywiązuje się z terminów realizacji zadania inwestycyjnego.
Wobec nie zgłoszenia pytań do burmistrza przystąpiono do dalszego punktu obrad.

Punkt 6
Składanie interpelacji
Radny Jerzy Borzymowski - interpelacja dotyczyła budżetu na 2007 rok. Nie uwzględniono w nim żadnych planów dotyczących terenu wiejskiego, za wyjątkiem modernizacji drogi na Saharę. W budżecie powinno się uwzględnić modernizację oświetlenia, czy skanalizowanie jej obszarów. Brak świetlic (Głogówiec i Dębina) na niektórych terenach wiejskich ogranicza możliwości spotkań społeczności tych wsi. Radny poprosił o wspólne rozwiązanie problemów dotykających bezpośrednio społeczność wiejską. /zał. nr 3/

 
 
Punkt 7
Przyjęcie planów pracy: Rady Miejskiej w Janikowie i Komisji Rady Miejskiej w Janikowie.
Wiceprzewodnicząca Rady Halina Krzeszewska przedstawiła plan pracy Rady Miejskiej w Janikowie na 2007 rok. /zał. Nr 4/
Zatwierdzenie planów pracy Komisji Rady Miejskiej w Janikowie.
Przewodniczący Rady poprosił o przedstawienie planów pracy. Plany pracy kolejno przedstawili:

Przewodniczący Komisji Kultury, Sportu, Zdrowia i Oświaty radny Grzegorz Czerwiński /zał. nr 5/,

Przewodniczący Komisji Budżetu i Rozwoju radny Jan Plewa /zał. Nr 6/ ,

Przewodnicząca Komisji Rolnej i Ochrony Środowiska radna Halina Bielińska /zał. Nr 7/,

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej radny Tadeusz Łepski /zał. nr 8/ .
Rada Miejska jednogłośnie przyjęła proponowane plany pracy.

 
Punkt 8
Projekt budżetu na 2007r.
W punkcie tym głoś zabrał burmistrz Andrzej Brzeziński, który wyjaśnił, że świetlica wiejska w Dębinie była i została zlikwidowana. Brak było zainteresowania i inicjatyw społeczności wiejskiej do wykorzystania jej zaplecza. Budowa świetlic tam, gdzie brak jest aktywności społeczeństwa do działania mija się z celem. Burmistrz dodał, że trzeba do tego podejść w sposób realny.
Regionalny Program Operacyjny, obejmujący lata 2007-2013, nie precyzuje na co zostaną przyznane środki finansowe z Unii, na co można liczyć we współfinansowaniu inwestycji.
Są 3 obszary, w którym będą dofinansowywane inwestycje. Drogi – wykonanie obwodnicy Janikowa, drogi gminne (Sahara- Wierzejewice w stronę lasu), droga śródlądowo – turystyczna. Obszar drugi obejmowałby kanalizację i modernizację ogrzewania, natomiast obszar trzeci boiska sportowe. Trudno jest przewidzieć o jakie środki w danym roku będzie najłatwiej się starać, aby otrzymać dofinansowanie do inwestycji.
Burmistrz powiedział, że w ciągu roku są zmiany w budżecie i dopiero wtedy wprowadza się środki, które posiadamy.
Poprosił, aby ten budżet potraktować jako wstępny, w ciągu roku będą szanse na realizację indywidualnych wniosków.

Następnie Skarbnik Gminy Bogumiła Szumacher przedstawiła informację do projektu budżetu na 2007 rok:
“Budżet na 2007 rok został opracowany w oparciu o art.14 oraz art. 51-54 Ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 165 Ustawy o finansach publicznych.
Plany dochodów i wydatków opracowane zostały na podstawie informacji zawartych :
- w piśmie Ministra Finansów Nr ST3-4820-25/2006/1892 o projektowanych wielkościach subwencji i planowanych udziałach gminy w podatku dochodowym od osób fizycznych,

w zestawieniu wstępnych wielkości dochodów budżetu państwa i dotacji celowych, które gmina otrzymała z Kujawsko - Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego, w piśmie Delegatury Krajowego Biura Wyborczego o wielkości dotacji na 2007 rok,

informacji Delegatury Krajowego Biura Wyborczego o wielkości dotacji celowej.
Konstrukcja budżetu na 2007 rok była poprzedzona analizą aktualnej sytuacji finansowej i majątkowej gminy. Na ustalenia do założeń do budżetu na 2007 rok miały wpływ:

wykonanie bieżącego budżetu,

stan majątku i finansów gminy,

zadłużenie gminy, które uległo zmianie po zaciągnięciu nowych pożyczek w miesiącu listopadzie i grudniu 2006 roku.
Ponadto uwzględnione zostały:

prognozy parametrów makroekonomicznych,

założenia polityki dochodowej,

najważniejsze zadania gminy do realizacji w nowym roku budżetowym,

zamierzenia inwestycyjne,

polityka zatrudnienia i płac, w tym prognozy podwyżek dla nauczycieli,

dotacje.
Podstawę do opracowania danych do budżetu na 2007 rok były procedury szacowania na podstawie wykonania bieżącego budżetu za okres jedenastu miesięcy 2006 roku.
Aktualna wersja budżetu jest oparta na makroekonomicznych parametrach takich jak:

prognozowany wskaźnik wzrostu cen – 101,5%,

dochody z subwencji ogólnej,

udziały we wpływach z podatków dochodowych.
Ponadto korzystano z uchwał podatkowych, planów finansowych, sporządzonych przez kierowników jednostek organizacyjnych gminy oraz własnych kalkulacji na podstawie wykonania budżetu w roku 2006 i prognoz zapisanych w programie wieloletnim inwestycji.
W roku 2007 gmina Janikowo zamierza:

kontynuować modernizację sieci centralnego ogrzewania,

obniżyć koszty oświetlenia ulicznego,

kontynuować budowę i modernizację ulic i dróg gminnych,

wykonać koncepcję architektoniczną budowy rynku miejskiego,

ukończyć budowę kompleksu sportowego,

zakończyć remonty i proces termomodernizacji budynków mieszkalnych.
Zamierzenia inwestycyjne na 2007 rok określone zostały w budżecie w stosownym wykazie, który w kilku pozycjach odwołuje się do planu wieloletniego inwestycji, lub też zawiera nowe zadania z określeniem poziomu nakładów na ich realizacje, bądź też nakłady na odtworzeniowe zakupy sprzętu.
Założenia polityki zatrudnienia i płac określa zarządzenie burmistrza gminy i miasta. Na rok 2007 nie przewiduje się regulacji wynagrodzeń w jednostkach organizacyjnych gminy poza podwyżkami dla nauczycieli i zmianami, które wynikają z przepisów o zatrudnieniu pracowników samorządowych.
Procedura planowania dochodów na 2007 rok była dość scentralizowana i opierała się na danych ustalonych przez organ wykonawczy czyli burmistrza i służby finansowe, co nie oznacza, że nie posłużono się danymi przekazywanymi przez jednostki organizacyjne gminy.
W związku z tym, że dochody jednostek organizacyjnych gminy poza Urzędem Miejskim stanowią niewiele ponad 2% dochodów gminy, nie mają one istotnego wpływu na globalną kwotę dochodów, ani też na limity wydatków jakie są dla nich planowane na rok 2007.
Dochody na rok 2007 opracowane zostały w pełnej szczegółowości podziałki klasyfikacji budżetowej przy uwzględnieniu źródeł ich pochodzenia.
Dochody budżetu gminy i miasta określone w budżecie na rok 2007 stanowią kwotę 30 929 094 zł i są wyższe o 5% w porównaniu do planu uchwalonego na rok 2006.
W planie dochodów największą grupę stanowią dochody z podatków i opłat.
Udział procentowy poszczególnych dochodów w planie na 2007 rok, według źródeł ich pochodzenia, przedstawia się następująco :

Dochody z podatków i opłat – 30%

Udziały w podatkach stanowiących dochody budżetu państwa – 17%

Dochody z majątku gminy – 10 %

Pozostałe dochody własne - 3%

Dotacje celowe na finansowanie zadań zleconych - 15 %
- Subwencje ogólne z budżetu państwa – 23%
- Dotacje na dofinansowanie zadań własnych – 2%
W roku budżetowym 2007 zakłada się ponadto od 8% do 10% umorzeń w podatkach.
W grupie podatków i opłat lokalnych od osób prawnych i fizycznych zaplanowano pozostałe dochody:
- z opłaty za czynności cywilnoprawne – 138 500 zł
- z podatku od spadków i darowizn – 15 000 zł
- z różnych opłat – 4 350 zł
- z podatku od posiadania psów – 8 500 zł
Ogółem planowane w budżecie na 2007 rok wpływy z podatków i opłat od osób prawnych i fizycznych stanowią kwotę 9 570 559 zł i są wyższe tylko o 304 013 zł niż zaplanowane w roku 2006.
Dochód gminy z tytułu udziału we wpływach podatków stanowiących dochód budżetu państwa oraz subwencję ogólną zaplanowano zgodnie z danymi określonymi w piśmie Ministra Finansów. Planowane dla naszej gminy udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych na 2007 rok, przy wskaźniku 36,22% wynoszą 4 984 426 zł.
Subwencja ogólna na 2007 rok stanowi kwotę 6 927 808 zł, z czego przypada na :
część oświatową - 6 835 320 zł
część równoważącą - 92 488 zł
Udziały gminy w podatku dochodowym od osób prawnych ustalono w kwocie 380 000 zł.
Plan dochodów z majątku gminy określony został w budżecie na podstawie zawartych umów dzierżawy i najmu oraz prognoz w zakresie sprzedaży nieruchomości. Zaplanowano:

sprzedaż lokali dotychczasowym najemcom,

sprzedaż ratalną lokali mieszkalnych i gruntów,

opłatę roczną z tytułu wieczystego użytkowania,

wpływy z przekształcenia prawa użytkowania wieczystego we własność,

wpływy ze sprzedaży działek pod budownictwo mieszkaniowe.
Na zadania zlecone gmina otrzyma w 2006 roku dotacje na:

Pomoc społeczną

dla ośrodka wsparcia – 352 800 zł,

na wypłatę świadczeń rodzinnych – 3 926 000 zł,

na wypłatę zasiłków i pomoc w naturze – 115 900 zł,

na opłacenie składek na ubezpieczenia zdrowotne – 12 400 zl,

na realizację zadań w zakresie usług opiekuńczych i specjalistycznych – 12 000 zł

Dla administracji publicznej – 104 900 zł
3. Prowadzenie rejestru wyborców – 2 939 zł
Na dofinansowanie zadań własnych dotacje z budżetu państwa stanowią kwotę 520 700 zł.
Pozostałe dochody własne stanowią kwotę 1 095 952 zł i obejmują między innymi prognozowane wpływy z czesnego w przedszkolach, z opłat za wydawane posiłki przez szkolną stołówkę i wpływy za wynajem sal gimnastycznych i lekcyjnych w szkołach podstawowych i gimnazjum oraz wpływy z biletów wstępu na pływalnię WODNIK..

Planowanie wydatków budżetowych na 2007 rok wymagało konfrontacji obowiązków organów samorządowych, potrzeb i aspiracji mieszkańców gminy z ograniczeniami finansowymi.
W procesie ustalania wielkości wydatków stosowano zasadę, że wydatek uznaje się za celowy, jeżeli jest on niezbędny do wykonania zadania publicznego. Analizowano przede wszystkim celowość jego poniesienia oraz zasadność wydatkowania określonej kwoty.
W planowaniu wydatków bieżących znaczna ich część jest powtarzalna więc ich planowanie było mniej skomplikowane niż planowanie inwestycji. Przy planowaniu inwestycji na 2007 rok i ich projektowaniu kierowano się zasadami gdzie:

najpierw ustalono zadania, które są już rozpoczęte i winny być kontynuowane w roku 2007,

określono wartość niezbędnych zakupów odtworzeniowych sprzętu,

ustalono nowe inwestycje budowlane,

zakwalifikowano do modernizacji już istniejące budowle,

przyjęto pozostałe zadania, które z góry określono, jako mogące poczekać na realizację.
Wydatki w planie na 2007 rok zostały ustalone zgodnie z kierunkami finansowania zadań bieżących i inwestycyjnych, określonymi w załączniku Nr 2 do uchwały budżetowej.
Wydatki budżetowe zostały zaplanowane na 2007 rok w następujących grupach:
Wydatki bieżące 27 622 994 zł
wynagrodzenia i pochodne 12 518 410 zł
dotacje 1 482 147 zł
obsługa długu 470 266 zł
wydatki z tytułu poręczeń 297 717 zł
remonty 1 151 100 zł
pozostałe wydatki bieżące 12 001 071 zł

Wydatki majątkowe 7 525 900 zł
inwestycje 7 495 900 zł
zakupy inwestycyjne 30 000 zł
Budżet zaplanowany na rok 2007 nie jest budżetem zrównoważonym.
Deficyt zaplanowany został w kwocie 4 219 800 zł i będzie sfinansowany:
- w ramach pożyczki z WFOŚ I GW w Toruniu,

w ramach kredytu długoterminowego,
z wolnych środków Przychody i rozchody zaplanowane na rok 2007 ustalono :
- w przychodach – kwota 5 270 124 zł obejmuje:

wolne środki pozostające z rozliczenia kredytów i pożyczek - 670 124 zł
kredyty i pożyczki - 4 600 000 zł - w rozchodach – kwota 1 050 324 zł

a) spłaty otrzymanych pożyczek z WFOŚ I GW w Toruniu - 377 712 zł
b) spłaty rat zaciągniętych kredytów w banku komercyjnym - 672 612 zł Zadłużenie gminy w stosunku do planowanych dochodów w roku 2007 określa się na poziomie 29,7%.
Planowana spłata zobowiązań w roku 2007 stanowi 4,9% planowanych dochodów gminy.
Do uchwały budżetowej załączono ponadto:

Plan przychodów i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska
Plan przychodów i wydatków rachunków dochodów własnych
Informację o stanie mienia komunalnego “ Przewodniczący rady podziękował Pani Skarbnik za przedstawienie projektu budżetu na 2007r.
Punkt 9
Przewodniczący Rady Roman Jaszcz Poinformował również zebranych, że projekt budżetu na 2007r. został przesłany do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Przewodniczący Rady odczytał uchwałę składu orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy w sprawie wyrażenia opinii o projekcie budżetu gminy Janikowo wraz z informacją o stanie mienia komunalnego na 2007 rok. Opinia ta jest pozytywna. /zał. Nr 9 do protokółu/

Punkt 10
Odczytanie opinii na temat projektu budżetu na 2007r. Komisji Rady Miejskiej przez jej przewodniczących.

Radny Grzegorz Czerwiński odczytał opinię Komisji Kultury, Sportu, Zdrowia i Oświaty.
Komisja pozytywnie opiniuje projekt budżetu na 2007r. Ma nadzieję, że nie będzie brakowało inicjatyw w poszukiwaniu środków Unijnych, co pozwoli zaoszczędzić fundusze na nowe inwestycje. / zał. Nr 10/

Radny Jan Plewa przedstawił opinię Komisji Budżetu i Rozwoju.
Przewodniczący Komisji podkreślił, że jest to budżet niezrównoważony. Jest to budżet rozwojowy, ponieważ zaplanowane w nim środki przeznaczone są nie tylko na pokrycie bieżących potrzeb, ale i na dokończenie rozpoczętych inwestycji. Komisja nie do końca jest przekonana o słuszności wydatkowania tak dużej kwoty na budowę targowiska miejskiego. Część tych środków możnaby przeznaczyć na dalszą kontynuację kanalizacji na wsi, a także budowę ulic oraz wyposażenie świetlic wiejskich.
Komisja projekt budżetu na 2007r. zaopiniowała pozytywnie. /zał. Nr 11/


Radna Halina Bielińska odczytała opinię Komisji Rolnej i Ochrony Środowiska. “Komisja po zapoznaniu się z projektem budżetu, autopoprawką burmistrza do budżetu i opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy, po przeprowadzonej analizie Komisja stwierdza, że potrzeby środowiska wiejskiego i rolniczego zostały uwzględnione w niewielkim stopniu, co spowoduje brak poprawy warunków życia na wsi. Komisja oczekuje uwzględnienia określonych zadań budżetowych i zabezpieczenia w budżecie na 2007 rok środków na: - kontynuację kanalizacji na wsi,
- remonty świetlic wiejskich, w tym szczególnie w Kołudzie Wielkiej,
- modernizację oświetlenia terenów wiejskich, remont dróg i chodników na terenie wsi.
Jako źródło pokrycia Komisja proponuje przesunięcie na ten cel wydatków inwestycyjnych przeznaczonych na budowę targowiska miejskiego
Komisja uzależnia swoje poparcie dla budżetu na 2007r. Od stopnia uwzględnienia przez burmistrza i radę zgłoszonych propozycji.”. / zał. Nr 12/


Radny Tadeusz Łepski odczytał opinię Komisji Rewizyjnej. Komisja stwierdza, że przedstawiony budżet na 2007 rok jest realny do realizacji. W celu zrównoważenia budżetu zostaną zaciągnięte kredyty i pożyczki. Prognozowany poziom długów w 2007r. Jest dopuszczalny. W przedstawionym wieloletnim programie inwestycyjnym zbyt mało środków przeznaczonych jest na inwestycje na wsi. Należałoby zwrócić uwagę na dalszą pomoc w adaptacji niektórych zaniedbanych świetlic wiejskich. W opinii Komisji zbyt duże środki finansowe zostały zaplanowane na budowę targowiska miejskiego. Przy realizacji tego zadania gmina powinna otrzymać pomoc ze strony formy Polo Market. Należałoby zwrócić uwagę na stan techniczny pomieszczeń należących do Klubu Żeglarskiego “Kormoran”
Komisja po analizie projektu budżetu pozytywnie go opiniuje. /zał.nr 13/

Punkt 11
Dyskusja nad projektem budżetu na 2007r.
Głos zabrał Burmistrz Andrzej Brzeziński, który wyjaśnił, że proponowany budżet na 2007 rok jest dobrym startem do dalszej pracy i będą realizowane zaplanowane przedsięwzięcia .Jeśli chodzi o remont dróg gminnych to pozostała droga Broniewice – Sahara, odcinek drogi Wierzejewice, w stronę lasu i Sosnowiec. Wszystkie pozostałe drogi są to drogi powiatowe i remontowanie tych dróg nie jest zasadne. Remont dróg zależy w znacznym stopniu od powiatu.
Jeśli chodzi o zarzuty, że zaplanowane środki finansowe na budowę targowiska miejskiego są zbyt duże, burmistrz wyjaśnił, że planowana jest budowa targowiska z prawdziwego zdarzenia.
Internet na wsi planowany był wraz z budową kanalizacji. Monopoliści wykupili częstotliwości. Przetargi na podział częstotliwości mają być powtórzone.
W sprawie budowy chodników burmistrz wyjaśnił, że nie będzie gmina budowała chodników przy drogach powiatowych. W tym momencie ważniejsze jest oświetlenie.
Burmistrz dodał, że łatwiej się pracuje na uchwalonym budżecie niż nad prowizorium. Dalsze inwestycje będą zależały od podziału środków unijnych przez Marszałka Województwa.
Radna Halina Bielińska poprosiła o konkretne deklaracje, od tego uzależnia swoje poparcie dla budżetu.
Burmistrz Andrzej Brzeziński wyjaśnił, że jeżeli rozpoczęcie inwestycji eliminuje otrzymanie dotacji ze środków unijnych do takiej inwestycji. Jeśli się okaże, że środków z Unii będzie za mało, to gmina sama rozpocznie budowę drogi Ustronie – Kołuda Mała i Wierzejewice.
Świetlica w Kołudzie Wielkiej będzie remontowana w przyszłym roku. Co będzie dalej nie można tego określić.
Ulice gmina będzie sama kończyć, natomiast na pozostałe inwestycje trzeba poczekać na podział środków unijnych.
Wiceprzewodniczący rady Tadeusz Łanucha poprosił o wyjaśnienie kiedy zostanie wykonana modernizacja oświetlenia ulicznego.
Burmistrz powiedział, że do końca roku 2007 ma zostać zrobiony projekt oświetlenia w mieście. Trudniej jest ze wsią. Przewiduje się wymianę słupów. Jeżeli to zostanie zrealizowane to wymienione słupy można zamontować na terenie wiejskim.
Radny Robert Padoł poprosił o podanie informacji, czy jak będą robione drogi to remont ten obejmie wieś.
Burmistrz powiedział, że remont dróg na wsi są planach.
Wobec nie zgłoszenia więcej pytań i uwag Przewodniczący Rady Roman Jaszcz powiedział, że proponowany budżet na 2007 rok jest budżetem z deficytem, potrzeby są bardzo duże, Na wsi są one jeszcze większe. Środki finansowe należy dzielić sprawiedliwie. Poprosił o poparcie dla przedstawionego projektu budżetu.

Na tym dyskusja została zakończona.

 
Punkt 12
Przyjęcie budżetu na 2007 rok
Przewodniczący Rady Roman Jaszcz odczytał projekt uchwały budżetowej na 2007r.
Uchwałę poddano pod głosowanie. Uchwałę została przyjęta 13 głosami za i 1 głosie wstrzymującym na 14 radnych obecnych podczas głosowania. /zał. nr 14/
Punkt 13
Podjęcie uchwały w sprawie wydatków budżetowych, których niezrealizowane planowane kwoty nie wygasają z upływem roku budżetowego 2006.
Skarbnik Bogumiła Szumacher wyjaśniła ,że zgodnie z art. 191 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. O finansach publicznych podjęcie uchwały o wydatkach, których planowane niezrealizowane kwoty nie wygasają z upływem roku budżetowego, należy do wyłącznej kompetencji Rady Miejskiej w Janikowie.
Uchwałę podejmuje się w związku z:

zafakturowanymi robotami budowlanymi na budowie kompleksu sportowego, w tym za wykonanie konstrukcji dachu wraz z pokryciem, izolacjami i odwodnieniem przy budowie hali widowiskowo – sportowej w Janikowie.

Realizacją programu profilaktyki i Rozwiązywania problemów Alkoholowych oraz Gminnego Programu Przeciwdziałania narkomanii przyjętego na 2006r.
Wobec nie zgłoszenia pytań Przewodniczący Rady Roman Jaszcz odczytał projekt uchwały, następnie przystąpiono do głosowania. Uchwałę została przyjęta jednogłośnie 14 głosami za. /zał. nr 15/

 
 
 
Punkt 14,15 i 16
Kolejno głos zabrali:

1. Radny Robert Padoł poprosił o wyjaśnienie, czy firmie, które nie wywiązuje się z terminów budowy hali grożą jakieś kary.
Burmistrz powiedział, że grożą im kary 6700 zł dziennie.

2. Radny Grzegorz Czerwiński, który podziękował za okazaną pomoc dla dzieci ze Stowarzyszenia DARU SERCA w Janikowie.
Dodał, że w planie pracy Komisji Kultury został zawarty punkt o nagradzaniu osób wyróżniających się. Poprosił o ufundowanie nagród dla warcabistów reprezentujących naszą gminę:

Sebastiana Chrząszcza

Krzysztofa Kortas

Patrycji Chrząszcz.
Wzięli oni udział w 3 turniejach w randze mistrzostw Polski, zajmując czołowe miejsca.

3. Radny Jerzy Borzymowski poprosił o umożliwienie młodzieży powrotu ze szkoły w Strzelnie. PKS w Mogilnie uruchamia ranny kurs, natomiast powrót jest o 1430 nie są w stanie tego zaplanować, kurs powrotny będzie później.

4. Radna Halina Bielińska podziękowała za ustawienie pojemnika na papier w Kołudzie Wielkiej.

5. Sołtys Wierzejewic Gabriela Danielewicz wyraziła swoje poparcie dla działań radnej Bielińskiej i Burmistrza.

6. Sołtys Trląga Kazimierz Rusinek – powiedział, że wieś płaci podatki i środki finansowe powinny być kierowane na wieś, poprosił o remont świetlicy.
Burmistrz Andrzej Brzeziński powiedział, że sołtys, co sesję porusza ten sam temat. Okna w świetlicy zostały wymienione. Poprosił, że jeżeli są jakieś sprawy, które można załatwić, to prosi nie czekać do terminu sesji tylko przyjść, jest cały czas do dyspozycji. Tego typu sprawy mogą być załatwiane na bieżąco. Na przyszłą sesję zostaną przygotowane wpływy z podatków i wydatki na teren wiejski. Staramy się robić to jest najbardziej potrzebne. Jeśli chodzi o remont świetlicy w Trlągu, to najpierw remontuje się świetlicę w Sielcu, ponieważ była ona w gorszym stanie.

Wobec zrealizowania porządku obrad, Przewodniczący Rady słowami “zamykam obrady” o godzinie 1630 zakończył IV Sesję Rady Miejskiej w Janikowie.

Protokółowała:                                                                Przewodniczący
Barbara Smolik                                                      Rady Miejskiej w Janikowie

                                                                                     Roman Jaszcz



Wytworzył: Barbara Smolik (12 lutego 2007)
Opublikował: Barbara Smolik (15 lutego 2007, 14:03:31)

Ostatnia zmiana: Barbara Smolik (10 stycznia 2008, 09:11:00)
Zmieniono: poprawienie błedu

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 1307

wersja do zapisu wersja do druku  

BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
ostatnia aktualizacja Biuletynu: 24.01.2011 17:23