Protokół z X sesji Rady Miejskiej w Janikowie odbytej w dniu 12 września 2007r. P R O T O K Ó Ł Z X sesji Rady Miejskiej w Janikowie odbytej 12 września 2007r. W sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Janikowie Przewodniczący Rady Miejskiej Roman Jaszcz o godzinie 1400 otworzył X sesję i po powitaniu radnych, przybyłych gości, sołtysów z terenu gminy Janikowo, oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 14 radnych, co wobec ustawowego składu rady wynoszącego 15 osób stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych uchwał. /lista obecności w załączeniu do protokółu/ Nieobecni radni podczas stwierdzenia quorum to: Radny Antoni Kaszak - usprawiedliwiony Protokolantem X sesji była podinspektor d/s obsługi Rady Miejskiej w Janikowie Barbara Smolik. Na posiedzeniu obecni byli: Burmistrz Gminy i Miasta Andrzej Brzeziński, Skarbnik Gminy i Miasta Bogumiła Szumacher, sekretarz Maciej Golz. Przewodniczący Rady Roman Jaszcz przedstawił projekt porządku obrad i poprosił o zgłaszanie uwag lub nowych propozycji. Przewodniczący Rady poinformował, że zgodnie z propozycją pana Burmistrza proponuje dodanie jako punktu 10 porządku obrad – podjęcie uchwały w sprawie zmiany podziału gminy Janikowo na stałe obwody głosowania. Pozostałe punkty porządku obrad otrzymują numerację wynikającą z wprowadzonych zmian. Proponowaną zmianę Rada przyjęła jednogłośnie. Wobec nie zgłoszenia więcej uwag i propozycji zmian do porządku obrad Rada Miejska w Janikowie przyjęła następujący porządek obrad: 1. Otwarcie i przywitanie przybyłych na sesję. 2. Stwierdzenie quorum. 3. Przyjęcie porządku obrad. 4. Przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji. 5. Sprawozdanie Burmistrza Gminy i Miasta z prac ( z realizacji uchwał) w okresie pomiędzy sesjami, informacja o stanie środków finansowych gminy). 6. Składanie interpelacji. 7. Wprowadzenie zmian w uchwale Nr XVI-98/2004 Rady Miejskiej w Janikowie z dnia 24 czerwca 2004r. w sprawie przyjęcia Planu Rozwoju Lokalnego Gminy i Miasta Janikowo. 8. Podjecie uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie na 2007r. 9. Podjęcie uchwały w sprawie sprzedaży w przetargu ustnym nieograniczonym działki gruntowej przeznaczonej na cele mieszkalne z usługami, produkcją i rzemiosłem nieuciążliwym. 10. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany w podziale gminy Janikowo na stałe obwody głosowania. 11. Odpowiedzi na interpelacje. 12. Wnioski i zapytania. 13. Zakończenie sesji. Punkt 4 Roman Jaszcz poinformował, że protokół z poprzedniej sesji został sporządzony i był wyłożony do wglądu w biurze rady, każdy z radnych mógł się z nim zapoznać i wnieść ewentualne zastrzeżenia. Z uwagi na brak poprawek poddał protokół pod głosowanie. Rada jednogłośnie przyjęła protokół z X Sesji Rady Miejskiej w Janikowie. Punkt 5 Burmistrz poinformował, że od ostatniej sesji wydano 6 Zarządzeń Burmistrza w sprawie: 1) Powołania komisji do ustalenia normy zużycia paliwa dla: - silnika głównego typ SW 400 napędu pasażerskiego JANEK, silnika agregatu prądotwórczego typ ZPP 300 DJKRO stanowiącego wyposażenie statku JANEK, 2) Ustalenia wyskokowi czynszu regulowanego w mieszkalnych lokalach komunalnych, stanowiących zasób mieszkaniowy Gminy i Miasta Janikowo (2,40 zł za 1 metr2). 3) Powierzenia stanowiska Dyrektora Szkoły Podstawowej w Broniewicach. (Maria Żukowska) 4) Powierzenia stanowiska Dyrektora Gimnazjum w Janikowie. Marek Szubarga) 5) Odstąpienia od wykonania prawa pierwokupu sprzedawanego prawa własności działki oznaczonej w ewidencji gruntów nr 16/76 i 16/112 wpisanewj w KW 25 650, Kw 38 796 położonej w Janikowie przy ulicy Przemysłowej. 6) Powołania komisji przetargowej do przeprowadzenia przetargów na sprzedaż nieruchomości z gminnych zasobów nieruchomości. (ul. Wałowa, Słoneczna, Klonowa) Z realizacji uchwał: W dniu 11 września 2007r. odbyły się przetargi na sprzedaż: 1. w Janikowie obręb II mapa 6 ul. Słoneczna, 1) Działka nr 147/84 o powierzchni 0.0992 ha - sprzedana za 70.700 zł netto 2) Działka nr 168/23 o powierzchni 0.1351 ha - nie sprzedano 3) Działka nr 168/24 o powierzchni 0.0974 ha - nie sprzedano 4) Działka nr 168/25 o powierzchni 0.0756 ha - nie sprzedano 5) Działka nr 168/26 o powierzchni 0.0998 ha - nie sprzedano 2. w Janikowie obręb V mapa 1 ul. Wałowa, 1) Działka nr 120/3 o powierzchni 0.1719 ha - sprzedano za 60.600 zł netto Działka nr 38/1 o powierzchni 0.0004 ha 2) Działka nr 23 o powierzchni 0.1978 ha – nie sprzedano 3. w Janikowie, ul. Słoneczna 5a, lokalu mieszkalnego nr 5 o powierzchni użytkowej 37,6 m2 w budynku wielomieszkaniowym , - sprzedano za 101.000 zł 4. w Janikowie, ul. Klonowa 9, lokalu użytkowego o powierzchni użytkowej 55,38 m2 - brak wpłat wadium /zał. Nr 1/ Następnie Burmistrz Andrzej Brzeziński przedstawił stan finansowy gminy: - rachunek bieżący - 423.427,00 zł, - rachunek Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska - 13.033,00 zł - rachunki dochodów własnych – 12.922,00 zł Wykonanie dochodów i wydatków budżetowych na dzień 10 września 2007r.: - dochody - 21.305.545,00 - wydatki - 24.687.275,00 Na dzień 10 września 2007 roku ustalono deficyt w budżecie na kwotę 3.381.730,00 zł Zadłużenie na dzień 10 września 2007r. wynosi: - kredyt na termomodernizację w Banku Zachodnim WBK 1/O Inowrocław - (z roku 2002) - 682.773,00 zł, - kredyt na termomodernizację w BZ WBK 1/O Inowrocław ( z roku 2003) - 745.305,00 zł, - kredyt inwestycyjny – budowa hali sportowej BZ WBK Inowrocław – 1.821.606,00 zł, Razem kredyty – 6.549.684,00 zł - pożyczka na budowę kotłowni w Kołudzie Wielkiej – 553.000,00 zł, - pożyczka na termomodernizację budynku administracyjnego – 158.264,00 zł - pożyczka na podczyszczalnię wód deszczowych W-1 – 56.970,00 zł, - pożyczka na podczyszczalnię wód deszczowych W-2 – 19.506,00 zł - pożyczka na kanalizację deszczową w ulicy Polnej – 157.932,00 zł. Razem pożyczki – 945.672,00 zł Ogółem kwota zaciągniętych kredytów i pożyczek wynosi 7.495.356 zł Zadłużenie gminy (kredyty i pożyczki długoterminowe oraz kredyt w rachunku) wg stanu na dzień 10.09.2007r. stanowi 23% kwoty planowanych dochodów po zmianach. /zał. Nr 2/ W dalszej swojej wypowiedzi Burmistrz Andrzej Brzeziński przedstawił podsumowanie wykonania budżetu za I półrocze 2007r., informując, że w I półroczu 2007r. dochody budżetowe zostały zrealizowane w kwocie o 1.374.757,77 zł wyższej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Wykonanie planu w porównaniu do wskaźnika upływu czasu kalendarzowego, gdzie wskaźnik procentowy zrealizowanych dochodów jest niższy niż 50% nastąpiło w działach: 1. 700 gospodarka mieszkaniowa, 2. 756 dochody od osób prawnych, od osób fizycznych…., 3. 926 kultura fizyczna i sport Struktura wykonania dochodów gminy w I półroczu 2007 roku: 1. dochody z podatków i opłat – 28,9% 2. udziały w podatkach – 16,3% 3. dochody z majątku gminy – 7,3% 4. subwencje – 26,6% 5. dotacje – 16,1% 6. pozostałe dochody własne – 4,8% Wydatki budżetowe poniesione w okresie sprawozdawczym są o 1.963.398,72 zł wyższe niż w tym samym czasie roku 2006, wzrost nastąpił głównie w wydatkach inwestycyjnych – ponad 50%. W I półroczu deficyt w budżecie stanowi kwotę 922.091,80 zł. Plan spłaty kredytów i pożyczek został zrealizowany w 66% ponieważ spłata kredytu inwestycyjnego rozpoczęła się od stycznia 2007, a nie jak zakładano pierwotnie od II półrocza 2007r. W dalszej części swojego wystąpienia burmistrz poinformował, że zadłużenie gminy z tytułu zaciągniętych pożyczek i kredytów długoterminowych według stanu na dzień 30 czerwca 2007r. wynosiło 7.213.788,47 zł, w tym: 1. kredyty i pożyczki 5.102.778,44 zł 2. wymagalne zobowiązania 2.111.010,03 zł Wskaźnik procentowy zadłużenia w odniesieniu do dochodów planowanych po zmianach na dzień sprawozdania wyniósł 22,3%. Burmistrz Andrzej Brzeziński dodał, że propozycja wprowadzenia ulgi w podatku na dzieci spowoduje zmniejszone wpływy do budżetu gminy na około 1 mln złotych. W związku z tym wystąpimy do Ministra Finansów i do senatu z pismem, że decyzja sejmu zmniejsza budżet gminy. Nikt bowiem nie mówi, czy będą jakieś rekompensaty z budżetu państwa, w związku ze zmniejszenie dochodów samorządów. Na tym burmistrz zakończył swoje wystąpienie. Przewodniczący Rady Roman Jaszcz zadał pytania dotyczące wykonania budżetu za I półrocze i poprosił o wyjaśnienie: - dlaczego w dziale 700 – gospodarka mieszkaniowa ustalono zaległości w kwocie ponad 400 tys. złotych. Skarbnik Bogumiła Szumacher wyjaśniła, że zaległość ta dotyczy czynszów z lokali mieszkalnych. Jest to około 25% kwoty rocznego wpływy. Na dzień dzisiejszy zaległość ta znacznie się zmniejszyła. Do wypowiedzi Pani Skarbnik Burmistrz dodał, że na dzień 30.06.2007r. zaległość w opłatach za czynsze od mieszkańców wynosiła 704.365 złotych. Jeśli ktoś zalega z 3 czynszami jest wysyłane pismo do komornika o egzekucję kwoty zadłużenia. Posiadamy też kilka wyroków eksmisyjnych. - dlaczego są zadłużenia w opłatach za użytkowanie wieczyste gruntu Skarbnik wyjaśniła, że termin opłaty za użytkowanie wieczyste gruntu upływa z dniem 30.03 danego roku. Termin ten, na wniosek zainteresowanego , może zostać przesunięty. Wobec nie zgłoszenia więcej pytań do burmistrza przystąpiono do dalszego punktu obrad. Punkt 6 Składanie interpelacji Radny Jerzy Borzykowski złożył interpelację dotyczącą skargi jego wyborców na pracę Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej „ZDROWIE” w Janikowie. Przede wszystkim dotyczy to potraktowania osoby niewidzącej, która poprosiła o wizytę domową lekarza z przychodni do której należy, jednak w przychodni odmówiono jej przyjęcia wizyty domowej. /zał.nr 3/ Punkt 7 Wprowadzenie zmian w uchwale Nr XVI-98/2004 Rady Miejskiej w Janikowie z dnia 24 czerwca 2004r. w sprawie przyjęcia Planu Rozwoju Lokalnego Gminy i Miasta Janikowo. Burmistrz wyjaśnił, że wprowadzenie zmian w Planie Rozwoju Lokalnego Gminy i Miasta Janikowo dotyczy zakresu planowanych inwestycji ujętych w załączniku do zmienianej uchwały – Wieloletni program Inwestycyjny Gminy i Miasta Janikowo. Zmiany dokonuje się w celu dostosowania Wieloletniego Planu Rozwoju Lokalnego Gminy i Miasta Janikowo, do zakresów wsparcia realizowanych inwestycji ze środków finansowych Unii Europejskiej. Został już zatwierdzony Program dla Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata 2007-2010. Burmistrz szczegółowo omówił inwestycje ujęte w tabeli stanowiącej załącznik do uchwały. Przewodniczący Rady odczytał treść uchwały, za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych. Uchwała została przyjęta jednogłośnie. /zał. Nr 4/ Punkt 8 Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie na 2007r. Proponowane zmiany przedstawiła skarbnik Bogumiła Szumacher, informując, że zmian w budżecie na 2007 rok dokonuję na podstawie Decyzji Wojewody Kujawsko – Pomorskiego. Przyznane dotacje celowe dotyczą zwiększenia planu dochodów budżetowych z przeznaczeniem na dofinansowanie realizacji programu wieloletniego „Pomoc państwa w zakresie dożywiania”, dofinansowanie zakupu podręczników dla dzieci rozpoczynających naukę w klasach I – III, dofinansowanie zakupu jednolitego stroju dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjum oraz na sfinansowanie nauczania języka angielskiego w klasie pierwszej i drugiej szkoły podstawowej w roku szkolnym 2007/2008. WYDATKI BUDŻETOWE Na podstawie korekty dokonanej po stronie dochodów w zakresie dotacji na zadania zlecone zwiększono plany wydatków w odpowiednich podziałkach klasyfikacji budżetowej. Ponadto w wyniku przeprowadzonej analizy stopnia realizacji planu wydatków w Urzędzie Miejskim w Janikowie podjęte zostały decyzje o zmniejszeniu kwot zaplanowanych w działach jak niżej: W dziale 020 - Leśnictwo w związku z oszczędnościami w zakupach materiałów, W dziale 600 – Transport z powodu nie wykorzystania planowanych środków na akcję zima, na zakup materiałów oraz zakup usług. Zwiększa się plan wydatków w paragrafie 4270 o 50 000 zł z uwagi na rozszerzenie zakresu bieżących napraw nawierzchni dróg i ulic. W dziale 710 – Działalność usługowa wprowadzono zmniejszenie planowanych środków na zmianę planu zagospodarowania przestrzennego. W dziale 754 – Bezpieczeństwo publiczne plan wydatków został zmniejszony o łączną kwotę 19 500 zł z powodu rezygnacji z zakupu sprzętu dla OSP w Trlągu i mniejszych kosztów naprawy motopompy. Ponadto gmina nie będzie finansowała zakupu paliwa do samochodów służbowych Komisariatu w Janikowie, zmniejszono również plan remontu kamer w mieście. W działach 756 – Dochody od osób prawnych i 757- Obsługa długu publicznego korekta dotyczy wynagrodzeń agencyjno – prowizyjnych i odsetek od kredytu na pokrycie deficytu. Ponadto w dziale 926 – Kultura fizyczna i sport dokonano zwiększenia planu wydatków na budowę kompleksu sportowego oraz na dotację dla KS Unia Janikowo. Ogółem saldo zmiany w planie dochodów i wydatków wynosi 78 906,00 zł po stronie zwiększeń, kwota planowanego deficytu na 2007 rok nie zmienia się i pozostaje w kwocie zaplanowanej w uchwale budżetowej. Wobec nie zgłoszenia uwag, co do przedstawionego projektu uchwały przystąpiono do głosowania. Uchwała została przyjęta jednogłośnie 14 głosami na 14 obecnych. /zał. nr 5 do protokółu/ Punkt 9 Podjęcie uchwały w sprawie sprzedaży w przetargu ustnym nieograniczonym działki gruntowej przeznaczonej na cele mieszkalne z usługami, produkcją i rzemiosłem nieuciążliwym. Sekretarz Maciej Golz wyjaśnił, że nieruchomość stanowi własność gminy Janikowo, jest to przepompownia wraz z zabudową.. Sprzedaż działki zabudowanej podyktowana jest zagospodarowaniem, gdyż cała nieruchomość na cel jaki była wykorzystywana stała się zbędna. Zbycie nieruchomości z zabudową przy wykorzystaniu jej części na cele usług zostaje ograniczona dla prowadzenia usług, produkcji i rzemiosła nieuciążliwego. Dojazd do działek 2/8 i 2/9 położonych w sąsiedztwie sprzedanej nieruchomości zostanie zapewniony. Były próby sprzedaży tej nieruchomości, jednak nie doszły do skutku. Poprzednia uchwała była podjęta w 2005 roku, wobec czego należało dokonać ponownej wyceny tej nieruchomości. Wobec nie zgłoszenia więcej pytań i uwag, co do przedstawionego projektu uchwały przystąpiono do głosowania. Uchwała została przyjęta jednogłośnie 14 głosami na 14 obecnych. /zał. nr 6 do protokółu/ Punkt 10 Wprowadzenie zmian w podziale Gminy Janikowo na stałe obwody głosowania. Sekretarz wyjaśnił, że zmian dokonuje się w 2 obwodach głosowania, aby umożliwić skorzystanie z prawa wyborczego nowym mieszkańcom budynków, które zostały oddane do użytku Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały i przystąpiono do głosowania. Uchwała została przyjęta 14 głosami za - jednogłośnie. /zał.nr 7/ Punkt 11,12,13 i 14 Kolejno głos zabrali. 1. Wiceprzewodnicząca Rady Halina Krzeszewska poprosiła o wyjaśnienie czego dotyczy opłata stała doliczana do rachunków opłat za wodę, 2. Radny Grzegorz Czerwiński poprosił o zwrócenie uwagi na: - psy Pana Artwika, które pilnują jego zakładu, ponieważ w nocy bardzo hałasują i mieszkańcy ul. Wilkowskiego się skarżą, - młodzież gromadzącą się przy były szalecie, - samochody jeżdżące po chodnikach ulicy Wilkowskiego, zwłaszcza ekip remontowych. Maciej Golz wyjaśnił, że rozpoczął się rok szkolny i gromadzenie się młodzieży przy były szalecie powinno się skończyć, ponieważ w Gimnazjum jest zakaz opuszczania szkoły podczas zajęć lekcyjnych. 3. Radny Jan Plewa wnioskował o: - postawienie śmietników na boisku przy Gimnazjum, - naprawę huśtawek na ulicy Topolowej, - udzielenie informacji kiedy zostanie otwarte Centrum Edukacji, - posadzenie żywopłotu, w miejsce wyciętych drzew, przy ulicy Szkolnej. Sekretarz wyjaśnił, że naprawa huśtawek zostanie zgłoszona do Pana Pokorskiego. Centrum Edukacji zostanie oddane po zakończeniu wszystkich prac remontowych i wyposażeniu placówki. Zostanie do wykonane po zrealizowaniu czeku, który otrzymała gmina Janikowo. 4. Radny Jerzy Borzymowski – poprosił o wyjaśnienie: - dlaczego zostały wprowadzone zmiany w rozkładach jazdy autobusów dowożących dzieci do szkół, - czy można interweniować w sprawie wprowadzonych częstotliwości opłat za gaz. Sekretarz Maciej Golz powiedział, że zmian takich dokonano, ponieważ dzieci spóźniały się do szkoły, dlatego autobusy wyjeżdżają trochę wcześniej. W kwestii opłat rachunków za gaz Skarbnik wyjaśniła, że osobiście rozmawiała w tej sprawie z przedstawicielami gazowni i otrzymała odpowiedź, że zostały zmienione procedury opłat rachunków za gaz. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby opłatę wnosić co miesiąc w wysokości 1/6 otrzymanego rachunku. 5. Radny Jerzy Karaszewski – poprosił o: - położenie progu zwalniającego przy wyremontowanej ulicy Sportowej, - wyjaśnienie czy będą ocieplane budynki mieszkalne w Janikowie przy ulicy Głównej 35, 37 i 39. 6. Radna Halina Bielińska poprosiła o ujęcie w planach inwestycyjnych oświetlenia sołectw. Obecnie pilne jest postawienie 1 lampy w Kołudzie Wielkiej przy ulicy Głównej. 7. Wiceprzewodnicząca Rady Halina Krzeszewska – poprosiła o wyjaśnienie, ponieważ jest brak nauczycieli języka angielskiego, to czy robi się coś w kierunku pozyskania nauczycieli tego języka do pracy w Centrum Edukacji. Sekretarz Maciej Golz wyjaśnił, że osoby zatrudnione w centrum Edukacji nie będą zatrudniane na etacie nauczycieli i nie będą podlegały karcie nauczyciela. 8. Radny Grzegorz Czerwiński poprosił o podanie informacji na temat przygotowania placówek oświatowych do roku szkolnego 2007/2008. Sekretarz wyjaśnił, że we wszystkich szkołach na terenie gminy Janikowo nie były przeprowadzane większe remonty. Jest problem z szczelnością dachów i to wymaga naprawy w Szkole Podstawowej w Janikowie na ulicy Szkolnej i Kozala oraz na sali gimnastycznej w Kołodziejewie. Od miesiąca września br. do szkół zostały wprowadzone mundurki. Dla dzieci z rodzin ubogich Wojewoda przekazał środki finansowe na dofinansowanie do zakupu mundurków szkolnych. Sekretarz dodał, że z roku na rok w szkołach jest coraz mniej dzieci. Na chwilę obecną w naszej gminie nie ma jeszcze problemu zwalniania nauczycieli. Więcej pytań i wniosków nie zgłoszono. Wobec zrealizowania porządku obrad, Przewodniczący Rady słowami „zamykam obrady” o godzinie 1505 zakończył X Sesję Rady Miejskiej w Janikowie. Protokółowała: Przewodniczący Rady Miejskiej w Janikowie Barbara Smolik Roman Jaszcz
|