BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie NASZE MIASTO
Lokalizacja
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Dane statystyczne
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Zadania publiczne
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Strategia rozwoju
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Ochrona środowiska
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie AKTUALNOŚCI
Wybory 2006
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Wybory uzupełniające do Rady Miejskiej w Janikowie 2008
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Wybory do Parlamentu Europejskiego 2009
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Wybory uzupełniające do Rady Miejskiej w Janikowie 2009
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Wybory Samorządowe 2010
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Wybory Prezydenckie 2010
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Powszechny Spis Rolny 2010
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie WYBORY DO EUROPARLAMENTU
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie WŁADZE I STRUKTURA
Struktura organizacyjna
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Burmistrz
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Rada Miejska
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Urząd Miejski
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Jednostki organizacyjne
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Jednostki pomocnicze
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Oświadczenia majątkowe
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Ogłoszenia o zatrudnieniu
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie ZAMÓWIENIA PUBLICZNE
Przetargi
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Obwieszczenia - nieruchomości
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Przetargi na nieruchomości
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Ogłoszenia o wynikach przetargów
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Rokowania na nieruchomości
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie SPRAWY DO ZAŁATWIENIA
Wykaz spraw
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Sposób załatwiania
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Rejestry i ewidencje
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Opłata skarbowa
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Wniosek o udostępnienie informacji publicznej
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie PRAWO LOKALNE
Statut
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Uchwały
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Protokoły
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Stanowiska
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Opłaty i podatki
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Zagospodarowanie przestrzenne
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Inne dokumenty
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Porządek obrad sesji
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Zarządzenia dot. budżetu
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Zarządzenia
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie FINANSE MIASTA
Budżet
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Informacje majątkowe
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Dług publiczny
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Realizacja inwestycji
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Oferty inwestycyjne
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie KONTROLE
Kontrole
BIP w JST - Urząd Miejski w JanikowieStrona główna > PRAWO LOKALNE > Protokoły > Z sesji Rady miasta > Protokół z XIII sesji Rady Miejskeij w Janikowie z dnia 27 grudnia...
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie

Protokół z XIII sesji Rady Miejskeij w Janikowie z dnia 27 grudnia 2007r.

 P R O T O K Ó Ł
         
 z XIII  sesji Rady Miejskiej w Janikowie odbytej 27 grudnia 2007r.
 w sali konferencyjnej Urzędu Gminy i Miasta w Janikowie
 
         Przewodniczący Rady Miejskiej Roman Jaszcz o godzinie 1400  otworzył XIII sesję i po powitaniu radnych, Burmistrza Andrzeja Brzezińskiego, z-cę burmistrza Jacka Dumę sekretarza Gminy Macieja Golz oraz Skarbnika Gminy Bogumiłę Szumacher, sołtysów z terenu Gminy Janikowo i przybyłych gości na obrady, oznajmił, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 14 radnych, co wobec ustawowego składu rady wynoszącego 15 osób stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych uchwał./ listy w załączeniu protokółu/
 
Protokolantem XIII sesji była podinspektor d/s obsługi Rady Miejskiej w Janikowie Barbara Smolik.
 
Nieobecni radni podczas stwierdzenia quorum to:
radny Jan Plewa – spóźnił się, przybył podczas omawiania punktu 6 porządku obrad.
 
Przewodniczący Rady Roman Jaszcz przedstawił projekt porządku obrad i poprosił o zgłaszanie uwag lub nowych propozycji.
Wobec nie zgłoszenia propozycji Rada jednogłośnie 14 głosami za przyjęła następujący porządek obrad:


1.Otwarcie i przywitanie przybyłych na sesję.
2.Stwierdzenie quorum.
3.Przyjęcie porządku obrad.
4.Przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji.
5.Sprawozdanie z prac Burmistrza Gminy i Miasta w okresie pomiędzy sesjami     z realizacji uchwał, informacja o stanie środków finansowych gminy).
6.Składanie interpelacji.
7.Podjęcie planów pracy: Komisji Rady Miejskiej w Janikowie i Rady Miejskiej w Janikowie.
8.Przedstawienie autopoprawki Burmistrza Gminy i Miasta Janikowo do projektu budżetu na 2008 rok.
9.Przyjęcie budżetu na 2008 rok:
1)     Przedstawienie projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem Burmistrza.
2)     Odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy
3)     Odczytanie opinii Komisji Rady Miejskiej przez jej Przewodniczących.
4)     Dyskusja nad projektem budżetu na 2008 rok.
5)     Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia budżetu na 2008 rok.
10.Odpowiedzi na interpelacje.
11.Wnioski i zapytania.
12.Zakończenie sesji.
 
Punkt 4 Przewodniczący Rady Roman Jaszcz poinformował, że protokół z poprzedniej sesji został sporządzony i był wyłożony do wglądu w biurze rady. Każdy z radnych mógł się z nim zapoznać i wnieść ewentualne zastrzeżenia.  Z uwagi na brak poprawek poddał protokół pod głosowanie. Rada jednogłośnie przyjęła protokół     z XII Sesji Rady Miejskiej w Janikowie.
 
Punkt 5
Burmistrz Andrzej Brzeziński złożył sprawozdanie  z  pracy w okresie pomiędzy sesjami.
1.     Wydano  10 Zarządzeń Burmistrza w sprawie:
 
1)        Powołania komisji ds. Rewitalizacji Miasta Janikowa.
 
2)        7 zarządzeń w sprawie przeprowadzenia spisu z natury na koniec 2007 roku we wszystkich jednostkach organizacyjnych gminy.
 
3)        Zakazu utrzymywania ptactwa domowego na terenie otwartym poza pomieszczeniami zamkniętymi.
 
4)        Zmian w budżecie na 2007r.
 
Z realizacji uchwał:
 
Sprzedano w I przetargu:
- nieruchomość zabudowaną – po przepompowni za kwotę   151.000,00 zł netto
 
- działkę pod zabudowę w Ludzisku nr 105/21 o pow. 0.0734 ha za kwotę 6.300,00 zł netto
 
- działki w Ludzisku na cele rolne:
a) nr 98/9 0.1727ha                  - 3.100 netto
b) nr 10/20 0.1464ha               - 2.900 netto
c) 105/19 0.1313ha                  - 2.600 netto
d) 105/18 0.0384ha                  - 1.050 netto
 
- w II przetargu sprzedano lokal użytkowy w Janikowie, ul. Klonowa 9 o pow. 55.38 m2 za kwotę 11.110 netto, kwota wywoławcza z I przetargu 14.000 zł netto - brak chętnych
 
- ogłoszono przetarg o przeznaczeniu do sprzedaży lokalu mieszkalnego                    w Janikowie ul. Młodzieżowa 2b/2 cena wywoławcza 60.000 zł – 35,32 m2 /zał.nr1/
 
Następnie Burmistrz przedstawił stan finansowy gminy:
-    rachunek bieżący -      825.339,00 zł, 
-    rachunek Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska  -   20.990,00 zł
- rachunki dochodów własnych – 457.136,00 zł
Wykonanie dochodów i wydatków budżetowych na dzień 24 grudnia 2007r.:
- dochody   - 30.963.042,00  
- wydatki     - 33.788.601,00
Na dzień 24 grudnia 2007 roku ustalono deficyt w budżecie na kwotę 2.825.559,00 
Zadłużenie na dzień 27 grudnia 2007r. wynosi:
-         kredyt na termomodernizację w Banku Zachodnim WBK 1/O Inowrocław -       (z roku 2002) - 649.194,00 zł,
-         kredyt na termomodernizację w BZ WBK 1/O Inowrocław ( z roku 2003) - 714.231,00 zł
-         kredyt inwestycyjny – budowa hali sportowej BZ WBK Inowrocław – 1.407.322,00 zł,
-         kredyt na pokrycie deficytu – 3.300.000,00 zł
Razem kredyty – 6.070.747,00 zł
 
-         pożyczka na budowę kotłowni w Kołudzie Wielkiej – 513.500,00 zł,
-         pożyczka na termomodernizację budynku administracyjnego – 143.100,00 zł
-         pożyczka na podczyszczalnię wód deszczowych W-1 – 43.122,00 zł,
-         pożyczka na podczyszczalnię wód deszczowych W-2 – 20.094,00 zł
-         pożyczka na kanalizację deszczową w ulicy Polnej – 185.678,00 zł.
Razem pożyczki 835.494,00 zł
 
Ogółem kwota zaciągniętych kredytów i pożyczek wynosi 6.906.241 zł
 
Zadłużenie gminy (kredyty i pożyczki długoterminowe) wg stanu na dzień 27.12.2007r. stanowi 21% kwoty planowanych dochodów po zmianach. /zał.nr 2 do protokółu/
Wobec nie zgłoszenia pytań do burmistrza przystąpiono do dalszego punktu obrad.
 
Punkt 6
Składanie interpelacji
Radna Halina Bielińska  - interpelacja dotyczyła udzielenia pomocy w sprawie rozwiązania problemu kursu autobusów firmy Jan Trans, dotyczy kursów do Kołudy Wielkiej przez tzw. Lipinkę. Właściciel firmy tłumaczy, że jest to dłuższa trasa.
Burmistrz wyjaśnił, że na przełomie roku problem zostanie rozwiązany.
Punkt 7
Przyjęcie planów pracy: Komisji Rady Miejskiej w Janikowie i Rady Miejskiej       w Janikowie.
Przewodniczący Rady poprosił o przedstawienie planów pracy. Plany pracy kolejno przedstawili:
-         Przewodniczący Komisji Rewizyjnej radny Tadeusz Łepski /zał. nr 3/ .
-         Przewodnicząca Komisji Rolnej i Ochrony Środowiska radna Halina Bielińska /zał. Nr 4/,
-         Przewodniczący Komisji Budżetu i Rozwoju radny Jan Plewa /zał. Nr 5/ ,
-         Przewodniczący Komisji Kultury, Sportu, Zdrowia i Oświaty radny Grzegorz Czerwiński /zał. nr 6/,
Następnie Przewodniczący Rady Roman Jaszcz przedstawił plan pracy Rady Miejskiej w Janikowie na 2007 rok. /zał. Nr 7/
Rada Miejska jednogłośnie przyjęła proponowane plany pracy.
 
Punkt 8 Przedstawienie autopoprawki do budżetu na 2008 rok.
Na podstawie uchwały Rady Miejskiej w sprawie stawek podatkowych wprowadzono korekty planowanych kwot dochodów z tytułu podatku rolnego, podatku od nieruchomości oraz podatku od środków transportowych.
 
- Zwiększenia – podatek od nieruchomości i od środków transportowych - razem to kwota 27.462 zł.
- Zmniejszenia dotyczą kwoty podatku rolnego od osób prawnych i fizycznych           i jest to 71.618 zł.
- Różnica zmian w dochodach wynosi na minus –44.156 zł.
 
Wprowadzono korekty planowanych kwot wydatków dla jednostek organizacyjnych gminy i tak zwiększono budżet:
 MGOPS – 30.000 zł, na zakup serwera i odprawę emerytalną,
 
Urząd Miejski- 90.018 zł, na zakup komputerów, zakup serwera, zwiększony koszt abonamentu za sygnał Internetu, zwiększenie składki na Związek Gmin Wiejskich RP, dofinansowanie remontu obiektu zabytkowego w Parafii Ludzisko,
 
Przedszkole Miejskie – 16.560 zł, zakup odzieży ochronnej i obuwia BHP, zakup pomocy dydaktycznych, zakup pomocy naukowych,
 
Szkoła Podstawowa w Kołodziejewie – 5.500 zł, zakup zestawu lektur, zakup sprzętu, zakup pomocy naukowych,
 
Szkoła Podstawowa w Broniewicach – 1.500 zł, na zakup zestawu lektur,
 
Szkołą Podstawowa w Janikowie – 10.000 zł, na zakup materiałów i wyposażenia, zakup pomocy naukowych,
 
Gimnazjum w Janikowie – 15.000 zł, zwiększenie środków przeznaczonych na stypendia dla uczniów.
 
Urząd Miejski – inwestycje, zwiększono kwotę w planie na budowę kompleksu sportowego o kwotę 1.797.142 zł.
 
Różnica zmian w wydatkach wynosi na plus 1.965.720 zł.
 
Na podstawie wniosków złożonych przez kierowników jednostek organizacyjnych gminy, dokonano przeniesienia pomiędzy paragrafami w działach.
 
Budżet na 2008 rok jest budżetem zrównoważonym ponieważ kwota dochodów       i wydatków jest równa i wynosi 33.274.131 zł. /zał. Nr 8 do protokółu/
Wiceprzewodnicząca Rady Halina Krzeszewska poprosiła o wyjaśnienie, czy proboszcz Parafii w Ostrowie też złożył na dofinansowanie remontu obiektu zabytkowego tak jak Proboszcz z Ludziska.
Burmistrz wyjaśnił, że wniosek Proboszcza z Ostrowa wpłynął po sporządzeniu autopoprawki do budżetu na 2008 rok. Wniosek ten będzie rozpatrywany przy wprowadzaniu zmian do budżetu. Burmistrz dodał, że na Kościół w ostrowie gmina wystąpi o dofinansowanie remontu tego zabytkowego kościoła do Urzędu Marszałkowskiego.
 
Punkt 9
Przyjęcie budżetu na 2008r.
1) Skarbnik Gminy Bogumiła Szumacher przedstawiła informację do projektu budżetu na 2008 rok: 
„Budżet na 2008 rok został opracowany w oparciu o art.14 oraz art. 51-54 Ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 165  Ustawy o finansach publicznych.
Plany dochodów i wydatków opracowane zostały na podstawie informacji zawartych :
- w piśmie Ministra Finansów Nr ST3-4820-26/2007/ o projektowanych wielkościach subwencji i planowanych udziałach gminy w podatku dochodowym od osób fizycznych,
-         w zestawieniu wstępnych wielkości dochodów budżetu państwa i dotacji celowych, które gmina otrzymała z Kujawsko - Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego, w piśmie Delegatury Krajowego Biura Wyborczego                       o wielkości dotacji na 2008 rok,
-         informacji Delegatury Krajowego Biura Wyborczego o wielkości dotacji celowej na 2008r.
Ponadto korzystano z uchwał podatkowych, informacji sporządzonych przez kierowników jednostek organizacyjnych gminy oraz własnych kalkulacji i prognoz zapisanych w programie wieloletnim inwestycji.
Konstrukcja budżetu na 2008 rok była poprzedzona analizą aktualnej sytuacji finansowej i ma­jąt­kowej gminy. Na ustalenia do założeń do budżetu na 2008 rok miały wpływ:
-         wykonanie bieżącego budżetu za trzy kwartały,
-         stan majątku i finansów gminy,
-         zadłużenie gminy, które uległo zmianie po zaciągnięciu kredytu inwestycyjnego w miesiącu lutym i kredytu na pokrycie deficytu w miesiącu sierpniu 2007 roku.
Ponadto uwzględnione zostały:
-         prognozy parametrów makroekonomicznych,
-         założenia polityki dochodowej,
-         najważniejsze zadania gminy do realizacji w nowym roku budżetowym,
-         zamierzenia inwestycyjne,
-         polityka zatrudnienia i płac,
-         dotacje.
Podstawę do opracowania danych do budżetu na 2008 rok były procedury szacowania dochodów i wydatków na 2008 rok na podsta­wie wykonania planu za trzy kwartały 2007 roku.
Aktualna wersja budżetu jest oparta na makroekonomicznych parametrach takich jak:
-         prognozowany wskaźnik wzrostu cen – 102,3%,
-         prognoza dochodów z subwencji ogólnej,
-         prognoza udziałów we wpływach z podatków dochodowych.
W roku 2008 gmina Janikowo zamierza:
-         kontynuować budowę i modernizację ulic i dróg gminnych,
-         ukończyć budowę kompleksu sportowego,
-         rozbudować sieć internetową w mieście,
-         przeprowadzić modernizację budynku z przeznaczeniem na mieszkania socjalne.
Zamierzenia inwestycyjne na 2008 rok określone zostały w  budżecie                      w zał. Nr 11 do budżetu, który odwołuje się do planu wieloletniego inwestycji, lub też zawiera nowe zadania z określeniem poziomu nakładów na ich realizacje, bądź też nakłady na odtworzeniowe zakupy sprzętu. Nie wszystkie zadania wpisane w planie wieloletnim zostały uwzględnione w planie inwestycji w uwagi na brak ostatecznych ustaleń merytorycznych w zakresie pozyskania środków unijnych.
Założenia polityki zatrudnienia i płac określa zarządzenie burmistrza gminy             i miasta. Na rok 2008 przewiduje się regulację wynagrodzeń w jednostkach organizacyjnych gminy od miesiąca stycznia przy uwzględnieniu stopnia inflacji (2,3) oraz podwyżki dla osób spełniających warunki wynikające z rozporządzenia o zatrudnieniu i wynagrodzeniach pracowników samorządowych. Ponadto uwzględniono regulację płac dla nauczycieli.
Procedura planowania dochodów na 2008 rok była dość scentralizowana i opierała się na danych ustalonych przez organ wykonawczy i służby finansowe, co nie oznacza, że nie posłużono się danymi przekazywanymi przez jednostki organizacyjne gminy.
Dochody jednostek organizacyjnych gminy poza Urzędem Miej­skim stanowią niewiele ponad 2% dochodów gminy, Nie ma to jednak żadnego wpływu na limity wydatków jakie są dla nich planowane na rok 2008.
Dochody na rok 2008 opracowane zostały w pełnej szczegółowości podziałki klasyfikacji budżetowej przy uwzględnieniu źródeł ich pochodzenia.
Dochody budżetu gminy i miasta określone w  budżecie na rok 2008 są wyższe       o 8% w porównaniu do planu uchwalonego na rok 2007.
W planie dochodów największą grupę  stanowią dochody z podatków i opłat.
Udział procentowy poszczególnych dochodów w planie na 2008 rok, według źródeł ich pocho­dze­nia, przedstawia się następująco:
-         Dochody z podatków i opłat – 33%
-         Udziały w podatkach stanowiących dochody budżetu państwa – 17%
-         Dochody z majątku gminy – 10 %
-         Pozostałe dochody własne - 3%
-         Dotacje celowe na finansowanie zadań zleconych - 13 %
-    Subwencje ogólne z budżetu państwa – 22%
-    Dotacje na dofinansowanie zadań własnych – 2%
Do planu dochodów z podatku rolnego przyjęto stawkę 39,00 zł za 1q żyta.
Podatek od nieruchomości od osób fizycznych wzrasta o 7% w porównaniu do planu roku 2007. Ustalenia w zakresie wielkości dochodu z podatku od środków transportowych na rok 2008 dokonane były podobnie jak w roku ubiegłym.
W roku budżetowym 2007 zakłada się ponadto od 8% do 10% umorzeń                         w podatkach.
W grupie podatków i opłat lokalnych od osób prawnych i fizycznych zaplanowano pozostałe do­chody:
- z opłaty  za czynności cywilnoprawne – 243 500 zł
- z podatku  od spadków i darowizn – 20 000 zł
- z różnych opłat – 8 000 zł
Ogółem planowane w budżecie na 2008 rok wpływy z podatków i opłat od osób prawnych i fizycznych stanowią kwotę 10 994 771 zł i są wyższe  o 1 424 212 zł niż zaplanowane w roku 2007.
 Dochód gminy z tytułu udziału we wpływach podatków stanowiących dochód budżetu państwa oraz subwencję ogólną zaplanowano zgodnie z danymi określonymi w piśmie Ministra Finansów. Planowane dla naszej gminy udziały      w podatku dochodowym od osób fizycznych na 2008 rok, przy wskaźniku 36,49% wynoszą 5 104 355 zł.
Subwencja ogólna na 2008 rok stanowi kwotę 7 159 563 zł, z czego przypada na :
część oświatową             -  7 047 869 zł
część równoważącą        -     111 694 zł
Udziały gminy w podatku dochodowym od osób prawnych ustalono w kwocie         430 000 zł na podstawie wykonania za 9 miesięcy roku 2007..
Plan dochodów z majątku gminy określony został w budżecie na podstawie zawartych umów dzierżawy i najmu oraz prognoz w zakresie sprzedaży  nieruchomości. Zaplanowano:
-         sprzedaż lokali dotychczasowym najemcom,
-         sprzedaż ratalną lokali mieszkalnych i gruntów,
-         opłatę roczną z tytułu wieczystego użytkowania,
-         wpływy z przekształcenia prawa użytkowania wieczystego we własność,
-         wpływy ze sprzedaży działek pod budownictwo.
Na zadania zlecone gmina otrzyma dotacje celowe z budżetu państwa na:
1. Pomoc społeczną 4.024 300 zł, w tym:
-         dla ośrodka wsparcia – 375 400 zł,
-         na wypłatę świadczeń rodzinnych – 3 498 900 zł,
-         na wypłatę zasiłków i pomoc w naturze – 126 000 zł,
-         na opłacenie składek na ubezpieczenia zdrowotne – 11 000 zl,
-         na realizację zadań w zakresie usług opiekuńczych i specjalistycznych –          13 000 zł
2. Dla administracji publicznej – 149 900 zł
3. Prowadzenie rejestru wyborców i jego aktualizację – 2 990 zł
 
Pozostałe dochody własne obejmują między innymi prognozo­wane wpływy               z czesnego w przedszkolach, z opłat za wydawane posiłki przez szkolną stołówkę  i wpływy  za wynajem sal gimnastycznych i lekcyjnych w szkołach podstawowych i gimnazjum oraz wpływy z biletów wstępu na pływalnię WODNIK..
Na finansowanie zadań własnych gmina otrzyma środki, według prognozy, w kwocie 586 000 zł.
 
Planowanie wydatków budżetowych na 2008 rok wymagało konfrontacji obowiązków organów samorządowych, potrzeb i aspiracji mieszkańców gminy         z ogra­nicze­niami finan­so­wymi.
W procesie ustalania wielkości wydatków  stosowano zasadę, że wydatek uznaje się za celowy, jeżeli jest on niezbędny do wykonania zadania publicznego. Poddano szczegółowej analizie celowość jego poniesienia oraz zasadność wydatkowania określonej kwoty.
Przy planowaniu inwestycji na 2008 rok i ich projektowaniu kierowano się zasadami gdzie:
-         najpierw określono zadania rozpoczęte, które winny być kontynuowane           i zakończone w roku budżetowym,
-         ustalono wartość niezbędnych zakupów odtworzeniowych sprzętu,
-         zakwalifikowano do modernizacji już istniejące budowle,
-         przyjęto także do planu takie zadania, które określono, jako mogące poczekać na realizację.
Wydatki zostały ustalone zgodnie z kierunkami finansowania zadań bieżą­cych         i inwestycyjnych, określonymi w załączniku Nr 2 do uchwały budżetowej.
Wydatki na kwotę 33 274 131 zł zaplanowane na 2008 rok w grupach:
Wydatki bieżące                                                28 573 815 zł
         wynagrodzenia i pochodne                12 990 171 zł
         dotacje                                                1 435 883 zł
         obsługa długu                                         316 258 zł
         wydatki z tytułu poręczeń                         297 717 zł
         remonty                                              1  148 700 zł
         pozostałe wydatki bieżące                  12 385 086 zł
 
Wydatki majątkowe                                     4 700 316 zł
         inwestycje J.S.T.                                            4 487 177 zł
         zakupy inwestycyjne                                   53 000 zł       
         inwestycje przy udziale środków unijnych 160 139 zł
 
Budżet zaplanowany na rok 2008 jest budżetem zrównoważonym.
 
Przychody i rozchody zaplanowane na rok 2008 ustalono :
- w przychodach –   1 916 226 zł
- w rozchodach   -    1 916 226 zł
               a) spłaty otrzymanych kredytów   -    1 475 410 zł
               b) spłaty pożyczek                          -    440 816 zł
 
Zadłużenie gminy w stosunku do planowanych dochodów w roku 2008 określa się na poziomie 20,5%.
Planowana spłata zobowiązań w roku 2008 stanowi 7,6% planowanych dochodów gminy.
Do uchwały budżetowej załączono ponadto plan przychodów i wydatków  Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska oraz informację o stanie mienia komunalnego, a także planowane przychody i wydatki z rachunków dochodów własnych jednostek budżetowych.
 
Przewodniczący rady podziękował Pani Skarbnik za przedstawienie projektu budżetu na 2008r. i udzielił głosu Burmistrzowi.
 
Głos zabrał Burmistrz Andrzej Brzeziński, który powiedział, że przedstawiony budżet na 2008 rok nie zaspakaja wszystkich potrzeb. W ciągu roku budżetowego będzie on ulegał zmianom. Na dzień dzisiejszy gmina otrzymała 1 mln EURO na budowę obwodnicy. Gmina musi dołożyć grudą taką kwotę. Otrzymamy także 500 000 EURO na rewitalizację. Gmina musi znaleźć logiczne uzasadnienie do wydania tych środków. Burmistrz dodał, że gmina nie otrzyma dotacji na drogi             i ulice. Jeśli chodzi o zrobienie ulicy Cichej to będzie ona zrobiona. Do końca kadencji zostaną zrealizowane zadania, które były planowane. Większość prac gmina chce wykonać systemem prac gospodarczych, przy pomocy pracowników interwencyjnych. Może być jednak problem z osobami chętnymi podjąć taką prace, ponieważ kto dobrze pracuje i jest fachowcem, obecnie otrzymuje propozycję dobrze płatnej pracy i na stałe.
Burmistrz poinformował zebranych, że w związku ze zmianami jakie zaszły              w Janikowskich Zakładach Sodowych, przeszacowano majątek zakładów i do gminy wpłynie około 1,5 mln zł podatku od budowli mniej niż w roku 2007.
Ciech poinformował, że tą stratę postara się wyrównać w inny sposób.
Być może będą partycypować w budowie obwodnicy. Planowane są również inwestycje w Zakładach Sodowych, powstaną nowe budowle, więc za około 2 lata strata tego podatku powinna się wyrównać.
Burmistrz poprosił o akceptację proponowanego budżetu na 2008 rok. W miarę posiadanych środków finansowych będzie on korygowany i zmieniany.
Na razie nie planuje się ocieplenia bloku przy ulicy Klonowej, chyba że będą na ten cel środki unijne.
Na tym Burmistrz Andrzej Brzeziński zakończył swoją wypowiedź.
 
2) Przewodniczący Rady Roman Jaszcz poinformował zebranych, że projekt budżetu na 2008r. został przesłany do Regionalnej Izby Obrachunkowej                       w Bydgoszczy. Przewodniczący Rady odczytał uchwały składu orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy  w sprawie:
-  wyrażenia opinii o projekcie budżetu gminy Janikowo wraz z informacją o stanie mienia komunalnego na 2007 rok. Opinia z uwagami do projektu budżetu jest pozytywna.
- opinii o załączonej do projektu budżetu Gminy Janikowo na 2008 rok prognozie kwoty długu. Opinia jest pozytywna. /zał. Nr 9 do protokółu/
 
3) Odczytanie opinii na temat projektu budżetu na 2008r. Komisji Rady Miejskiej przez jej przewodniczących.
a)     Radny Tadeusz Łepski odczytał opinię Komisji Rewizyjnej. „Komisja stwierdza, że przedstawiony budżet na 2008 rok jest realny do wykonania. Komisja stwierdza, że w miarę posiadanego budżetu powinniśmy kontynuować naprawę i budowę nowych dróg lokalnych i gminnych, choćby ulicy Cichej, która od wielu lat czeka na swoje ukończenie. W planach inwestycyjnych na ten cel mamy skromną sumę 700 000 zł. Powinniśmy rozpocząć remont budynku socjalnego po dawniejszym „Liderze”, gdyż przesuwanie terminu prac może spowodować jego dalsze niszczenie. Mamy kompleksowo wykonaną termomodernizację budynków mieszkalnych. W dalszym ciągu pozostały jednak 4 budynki na których prace w przyszłym roku powinny Si ę rozpocząć, są to bloki ul. Główna 35,37,39 i Sportowa 5. Również na terenie gminy powinno zwrócić się uwagę na poprawę oświetlenia jak również remont dróg lokalnych czy chodników.”
Komisja wnioskuje o przyjęcie przedstawionego projektu budżetu do realizacji w 2008r. /zał.nr 10/
 
b)    Radna Halina Bielińska odczytała opinię Komisji Rolnej i Ochrony Środowiska. „Komisja po zapoznaniu się z projektem budżetu na 2008 rok i przeanalizowała poszczególne działy. Komisja zapoznała się również z autopoprawką burmistrza do budżetu i opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Analizując powyższe Komisja stwierdza, że potrzeby środowiska wiejskiego nie są uwzględniane  w takim zakresie jak oczekują mieszkańcy wsi naszej gminy. Urząd marszałkowski w programie „Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego” posiada środki na określenie działania poprawiające warunki życia na wsi.
Stąd Komisja wnosi o uwzględnienie w planie realizacji następujących zadań i zabezpieczenia na ten cel określonych środków w budżecie:
    - kanalizacja wsi,
- remont dróg i chodników na terenach sołectw,
- modernizacja oświetlenia terenów wiejskich z uwzględnieniem wykorzystania alternatywnych źródeł energii,
- remont świetlicy wiejskiej w Kołudzie Wielkiej,
- przeznaczenie środków finansowych na sprawniejsze funkcjonowanie świetlic wiejskich (życie kulturalne, działania edukacyjno – szkoleniowe, kursy).
Komisja sugeruje, że wydatki na ten cel można byłoby uzyskać             z przesunięcia pewnych środków w ramach planowanych inwestycji.
Komisja pozytywnie ocenia projekt budżetu na 2008r. jednak z zastrzeżeniem rozważenia przez Pana Burmistrza i wysoką Radę przedstawionych propozycji zadań”. / zał. Nr 11/
 
c)     Radny Jan Plewa przedstawił opinię Komisji Budżetu i Rozwoju.
Przewodniczący Komisji podkreślił, że jest to budżet zrównoważony.
„Zadłużenie gminy w stosunku do planowanych dochodów określa się na poziomie 14,7%, natomiast planowana spłata zobowiązań w roku 2008 stanowi 75% planowanych dochodów. A więc jak z powyższych danych wynika budżet ten mimo zaplanowanych wydatków w kwocie 2.873.174 zł na inwestycje głównie hali sportowej trudno nazwać budżetem rozwojowym naszej gminy. Komisja Budżetu i Rozwoju nie dostrzega w nim pieniędzy pozyskiwanych z funduszy Unijnych tak bardzo nagłaśnianych w mediach, poza tymi skromnymi jak na naszą gminę środkami 160 i 139 tys. wykazanymi w projekcie budżetu. Komisję Budżetu i Rozwoju nie w pełni zadawalają przeznaczone w tym budżecie środki na budowę dróg i ulic gminnych, które są niższe w stosunku do roku 2006 i 2007.
Komisja Budżetu i Rozwoju ma jednak nadzieję, iż Burmistrz Miasta i Gminy dołoży wszelkich starań by przygotować tak projekty na rozwój naszej gminy, aby tych środków unijnych pozyskać jak najwięcej, co pozwoli na dużo większy rozwój naszej gminy i mieszkańcy ul. Cichej doczekają się tak bardzo upragnionej utwardzonej drogi. Reasumując powyższe Komisja Budżetu i Rozwoju po dyskusji podjęła decyzję, aby zaopiniować projekt budżetu na 2008 rok pozytywnie.” /zał. Nr 12/
 
d)    Radny Grzegorz Czerwiński odczytał opinię Komisji Kultury, Sportu, Zdrowia i Oświaty.
„Budżet na 2008 rok jest budżetem zrównoważony. Należy jednak zwrócić szczególną uwagę na zbyt małe środki dotyczące budowy dróg i chodników, których przede wszystkim brakuje lub są mocno zniszczone w środowisku wiejskim. Należy jak najszybciej zakończyć budowę hali sportowej, co bardzo poprawi pracę z dziećmi podczas zajęć wychowania fizycznego w gimnazjum. Wykorzystano już bardzo duże środki z budżetu samorządowego, a miały one wynieść z początku 25% całej inwestycji, gdzie reszta miała pochodzić z Totalizatora Sportowego, Urzędu marszałkowskiego czy ze środków Unii Europejskiej.
Należy również zwrócić uwagę na słaby stan dochodów w placówkach oświatowych. Należałoby się zająć realizacją obietnic przedwyborczych dotyczących przesyłu sygnału TV Jan Sat i Internetu.
Mimo tych kilku uwag Komisja jest za przyjęciem budżetu na rok 2008.
/ zał. Nr 13/
 
1)     Dyskusja nad projektem budżetu na 2008r.
Głos zabrał Przewodniczący Rady Roman Jaszcz, który powiedział, że projekt budżetu na 2008 rok był szczegółowo omawiany na komisjach rady . Budżet jest zrównoważony. Potrzeby są duże i wmieście i na terenie wiejskim. Przewodniczący dodał, że w miarę możliwości finansowych prosi o pamiętanie, podczas realizacji tego budżetu, o potrzebach wsi i miasta.
Następnie głos zabrał Burmistrz Andrzej Brzeziński, który wyjaśnił, że proponowany budżet na 2008 rok jest dobrym startem do dalszej pracy i będą realizowane zaplanowane przedsięwzięcia .Potrzeby są bardzo duże i dyby gmina nasza posiadała budżet jeszcze raz tak duży jak mamy to wtedy by wystarczyło na realizację wszystkich zamierzeń. Burmistrz dodał, że gmina wystąpi                        o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej na kanalizację wsi. Wystąpiliśmy również z wnioskiem o dofinansowanie remontu świetlicy wiejskiej w Kołudzie Wielkiej, ale nie otrzymamy dofinansowania, ponieważ przy podziale środków brano pod uwagę dochód na jednego mieszkańca gminy. W naszej gminie jest to ponad 1 tys. złotych. Środki zostały podzielone pomiędzy gminy, które miały dochód na jednego mieszkańca w granicach do 600 zł.
Burmistrz w swojej wypowiedz dodał, że większość dróg jakie przebiega przez Gminę Janikowo są to drogi powiatowe. Przeliczając kwotę środków finansowych jakie są przewidziane na dofinansowanie do remontów dróg w całym województwie, to nie są wcale zbyt duże pieniądze.
Na następną sesję zostanie przygotowane zestawienie jakie środki finansowe są przewidziane na dofinansowanie remontu dróg. Większość tych dotacji zostało przyznanych dla dużych miast.
Burmistrz dodał, że łatwiej się pracuje na uchwalonym budżecie niż nad prowizorium i  prosi o przyjęcie proponowanego budżetu na 2008 rok.
 
Na tym dyskusja została zakończona.
 
5) Przyjęcie budżetu na 2008 rok
Przewodniczący Rady  Roman Jaszcz odczytał uchwałę budżetową na 2008r.
Uchwałę poddano pod głosowanie. Uchwała została przyjęta 14 głosami za – jednogłośnie -  na 14 radnych obecnych podczas głosowania. /zał. nr 14/
Przewodniczący Rady udzielił głosu Burmistrzowi Andrzejowi Brzezińskiemu, który serdecznie podziękował za zaufanie i prosi także radnych o aktywność w realizacji tego budżetu.
Burmistrz poinformował zebranych, że nastąpi zmiana skarbnika, obecna Pani skarbnik będzie z nami współpracowała na zasadzie doradztwa.
Burmistrz dodał, że jeśli chodzi o budowę hali sportowej to na chwilę obecną kary dla firmy PBO ANIOŁA za nieterminowe wykonanie prac wynoszą około 700.000 złotych. Sprawa została skierowana do prawników, w celu oceny, jakie są możliwości odzyskania tych środków. Mamy nie zapłacone faktury dla firmy ANIOŁA za wykonane już prace na około 1 mln zł.
Burmistrz dodał, że bieżące inwestycje powinny być realizowane, będą również realizowane remonty dróg.
Na tym Burmistrz Andrzej Brzeziński zakończył swoją wypowiedź.
 
Punkt 10,11  i 12
Kolejno głos zabrali:
 
1)     Wiceprzewodnicząca Rady Halina Krzeszewska poprosiła o wyjaśnienie jak wygląda zakres wykonywanych prac na krytej pływalni i kiedy będzie otwarta.
Głosu udzielono kierownikowi OSiR Czesławowi Moroziuk, który wyjaśnił, że około 15 stycznia planuje się otwarcie basenu.
 
2)     Radny Jarosław Stoliński, – kiedy zostanie otwarte Centrum Edukacji.
Burmistrz Andrzej Brzeziński wyjaśnił, że zostanie rozstrzygnięty przetarg na dostawę mebli, przetarg na dostawę komputerów już jest rozstrzygnięty. Do połowy lutego powinno być już gotowe wyposażenie. Burmistrz poprosił Komisję Kultury o współpracę.
 
3)     Radny Jan Plewa powiedział, że trzeba zastanowić się nad firmą, która ochrania obiekt, ponieważ zostały już ukradzione rynny.
Burmistrz wyjaśnił, że skradzione rynny były miedziane, dlatego zostały skradzione. Zostaną zamontowane kamery zewnętrzne. Obiekt w środku ma alarm, będzie zrobione ogrodzenie. Budynek jest ubezpieczony.
 
4)     Radny Krzysztof Dzieża – poprosił o wyjaśnienie, co z nowymi umowami , które są dostarczane mieszkańcom wsi na wywóz śmieci na terenie wiejskim. Teraz umowa tak jest skonstruowana, że czy pojemnik zostanie wystawiony czy nie trzeba za niego zapłacić. Nie będzie motywacji do segregacji śmieci. Osoby samotne tyle nie uzbierają śmieci, żeby wystawić ten pojemnik.
Burmistrz wyjaśnił, że zgodnie z uchwałą rady każdy ma obowiązek raz w miesiącu ponosić opłatę za wywóz śmieci. Śmieci segregowane są wywożone bezpłatnie. Burmistrz podał przykład wsi Broniewice, gdzie w roku 2007. na odebranych 126 pojemników z całej wsi 96 pojemników zostało wywiezione z mojego domu. Burmistrz zadał pytanie –„to gdzie te wszystkie śmieci z tylu gospodarstw się podziały”? Każda rodzina płacić będzie za jeden pojemnik.
Burmistrz dodał, że powinien być uchwalony podatek od mieszkańca i problem byłby rozwiązany, wszyscy by płacili równo.
Głosu udzielono Dyrektorowi PGKiM w Janikowie Panu Janowi Drzewieckiemu, który dodał, że dotkliwie podwyżki odczują mieszkańcy w mieście, ponieważ płacą miesięcznie od osoby, a na wsi raz w miesiącu za 1 pojemnik od rodziny.
Dyrektor dodał, że umowy są dostarczane do wszystkich mieszkańców, jeśli ktoś odmówi podpisania umowy na wywóz śmieci, to Burmistrz wtedy rozpocznie procedurę administracyjną.
 
5)     Radny Tadeusz Łepski zwrócił uwagę, że mieszkańcy w mieście skarżą się na jakość wody pitnej. Jest dużo kamienia, czy jest prowadzona analiza wody pitnej i czy spełnia ona wszystkie potrzebne normy?.
Burmistrz wyjaśnił, że woda spełnia wszystkie normy.
Głosu udzielono dyrektorowi PGKiM, który dodał, że ilość kamienia nie wpływa na jakość wody pitnej, może to być uciążliwie, ale nasza woda pitna spełnia wszystkie wymagane normy.
 
6)     Wiceprzewodnicząca Rady Halina Krzeszewska – czy jest wykonany projekt techniczny remontu budynku socjalnego w Janikowie.
Burmistrz Andrzej Brzeziński wyjaśnił, że gmina posiada już pozwolenie na budowę.
7)     Radny Grzegorz Czerwiński, który podziękował za okazaną pomoc dla dzieci ze Stowarzyszenia DARU SERCA w Janikowie i przekazanie części swojej diety dla tego Stowarzyszenia.
 
Wobec zrealizowania porządku obrad, Przewodniczący Rady słowami „zamykam obrady” o godzinie 1550 zakończył XIII Sesję Rady Miejskiej                  w Janikowie.
                  
Protokółowała:                                           Przewodniczący
Barbara Smolik                                 Rady Miejskiej w Janikowie
                                                                 
                                                               Roman Jaszcz




Wytworzył: Barbara Smolik (25 stycznia 2008)
Opublikował: Barbara Smolik (30 stycznia 2008, 10:02:45)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 433

wersja do zapisu wersja do druku  

BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
ostatnia aktualizacja Biuletynu: 24.01.2011 17:23