BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie NASZE MIASTO
Lokalizacja
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Dane statystyczne
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Zadania publiczne
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Strategia rozwoju
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Ochrona środowiska
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie AKTUALNOŚCI
Wybory 2006
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Wybory uzupełniające do Rady Miejskiej w Janikowie 2008
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Wybory do Parlamentu Europejskiego 2009
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Wybory uzupełniające do Rady Miejskiej w Janikowie 2009
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Wybory Samorządowe 2010
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Wybory Prezydenckie 2010
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Powszechny Spis Rolny 2010
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie WYBORY DO EUROPARLAMENTU
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie WŁADZE I STRUKTURA
Struktura organizacyjna
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Burmistrz
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Rada Miejska
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Urząd Miejski
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Jednostki organizacyjne
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Jednostki pomocnicze
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Oświadczenia majątkowe
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Ogłoszenia o zatrudnieniu
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie ZAMÓWIENIA PUBLICZNE
Przetargi
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Obwieszczenia - nieruchomości
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Przetargi na nieruchomości
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Ogłoszenia o wynikach przetargów
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Rokowania na nieruchomości
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie SPRAWY DO ZAŁATWIENIA
Wykaz spraw
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Sposób załatwiania
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Rejestry i ewidencje
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Opłata skarbowa
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Wniosek o udostępnienie informacji publicznej
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie PRAWO LOKALNE
Statut
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Uchwały
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Protokoły
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Stanowiska
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Opłaty i podatki
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Zagospodarowanie przestrzenne
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Inne dokumenty
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Porządek obrad sesji
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Zarządzenia dot. budżetu
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Zarządzenia
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie FINANSE MIASTA
Budżet
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Informacje majątkowe
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Dług publiczny
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Realizacja inwestycji
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Oferty inwestycyjne
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie KONTROLE
Kontrole
BIP w JST - Urząd Miejski w JanikowieStrona główna > PRAWO LOKALNE > Protokoły > Z sesji Rady miasta > Protokół z XIII sesji Rady Miejskiej w Janikowie z dnia 29 grudnia...
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie

Protokół z XIII sesji Rady Miejskiej w Janikowie z dnia 29 grudnia 2003r.

P R O T O K Ó Ł

z XIII sesji Rady Miejskiej w Janikowie odbytej 29 grudnia 2003r.
w sali konferencyjnej Urzędu Gminy i Miasta w Janikowie

Przewodniczący Rady Miejskiej Maciej Krzyżański o godzinie 1300 otworzył XIII sesję i po powitaniu radnych, radnych powiatowych, sołtysów z terenu gminy Janikowo, kierowników jednostek organizacyjnych gminy Janikowo oraz przybyłych gości oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 14 radnych, co wobec ustawowego składu rady wynoszącego 15 osoby stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych uchwał.
Protokolantem XIII sesji była podinspektor d/s obsługi Rady Miejskiej w Janikowie Barbara Smolik.
Na posiedzeniu obecni byli: Burmistrz Gminy i Miasta Janikowo Andrzej Brzeziński, z-ca burmistrza Jacek Duma, Skarbnik Gminy i Miasta Bogumiła Szumacher oraz sekretarz Urzędu Maciej Golz.

Nieobecni radni podczas stwierdzenia quorum to:
radny Ryszard Chudański - nieusprawiedliwiony,
Przewodniczący Rady Maciej Krzyżański przedstawił projekt porządku obrad i poprosił o zgłaszanie uwag lub nowych propozycji.
Burmistrz Andrzej Brzeziński poprosił o wprowadzenie do porządku obrad jako punktu 10, punktu dotyczącego zmian w budżecie na 2003 rok polegających na ustaleniu wykazu wydatków nie wygasających.
Wprowadzenie dodatkowego punktu do porządku obrad przyjęto jednogłośnie.
Rada jednogłośnie przyjęła następujący porządek obrad:

Otwarcie i przywitanie przybyłych na sesję.

Stwierdzenie quorum.

Przyjęcie porządku obrad.

Przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji.

Sprawozdanie z prac Burmistrza Gminy i Miasta w okresie pomiędzy sesjami.

Składanie interpelacji.

Odczytanie projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem Burmistrza.

Odczytanie opinii Komisji Rady Miejskiej przez jej Przewodniczących.

Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia budżetu na 2004 rok.

Podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie na 2003 rok.

Odpowiedzi na interpelacje.

Wnioski i zapytania.

Zakończenie sesji.

Punkt 4
Przewodniczący Rady Maciej Krzyżański poinformował, że protokół z poprzedniej sesji został sporządzony i był wyłożony do wglądu w biurze rady. Każdy z radnych mógł się z nim zapoznać i wnieść ewentualne zastrzeżenia. Z uwagi na brak poprawek poddał protokół pod głosowanie. Rada jednogłośnie przyjęła protokół z XII Sesji Rady Miejskiej w Janikowie.

Punkt 5
Burmistrz Andrzej Brzeziński złożył sprawozdanie z pracy w okresie pomiędzy sesjami.

Wydano 8 Zarządzenia Burmistrza w sprawie:

Przeprowadzenia inwentaryzacji w Urzędzie Miejskim i jednostkach podległych,

Sporządzenia spisu z natury w jednostkach budżetowych: sprzęt komputerowy,

Sporządzenie spisu z natury w jednostkach budżetowych: środki pieniężne w kasie, zapasy żywności, zapasy materiałów i towarów objętych ewidencją ilościowo - wartościową,

Sporządzenie spisu z natury w jednostkach budżetowych: paliwo w samochodzie FORD, zapasy materiałów i towarów objętych ewidencją ilościowo - wartościową - węgiel, olej opałowy.

Odstąpienia od wykonania prawa pierwokupu sprzedawanego prawa użytkowania wieczystego działki oznaczonej w ewidencji gruntów nr 14/58 położonej w Janikowie przy ulicy Przybyszewskiego,

Odstąpienia od wykonania prawa pierwokupu sprzedawanego prawa użytkowania wieczystego działki oznaczonej w ewidencji gruntów nr 14/65 położonej w Janikowie przy ulicy Przybyszewskiego,

Projektu budżetu Gminy i Miasta Janikowo na 2004 rok. /załącznik nr 1 do protokółu/
Burmistrz przedstawił stan finansowy gminy:
- rachunki bieżące wszystkich jednostek budżetowych - 337.432,00 zł, w tym rachunek bieżący oświaty - 9.223,00 zł
Wykonanie dochodów i wydatków budżetowych na dzień 22 grudnia 2003r.:
- dochody - 23.240.946,00, co stanowi 90,7% planu rocznego po zmianach
- wydatki - 26.754.404,00, co stanowi 88,6% planu rocznego po zmianach
Na dzień 22 grudnia 2003 roku ustalono deficyt budżetowy w kwocie 3.513.458,00 zł (planowany deficyt 4.580.000,00).
Zadłużenie na dzień 29 grudnia 2003r.wynosi:

kredyt na termomodernizację w Banku Zachodnim WBK 1/O Inowrocław - /z roku 2002/ 1.186.458 zł,

kredyt na termomodernizację w Banku Zachodnim WBK 1/O Inowrocław - /z roku 2003/ 1.620.400 zł,

pożyczka zaciągnięta w WFOŚ i GW w Toruniu - 659.753 zł. Gmina wystąpiła o umorzenie po spłacie 50% zadłużenia - dotyczy budowy wysypiska odpadów.

Pożyczka zaciągnięta w WFOŚ i GW w Toruniu na budowę kanalizacji sanitarnej 172.229 zł,

Kredyt długoterminowy na inwestycje pn. "Budowa wodociągu" - zaciągnięty w BZ WBK 1/O Inowrocław w kwocie 1.300.000 zł
Według stanu na dzień 29 grudnia zadłużenie gminy (kredyty i pożyczki) wynosi 19%. /zał.nr 2 do protokółu/
Ponadto burmistrz poinformował zebranych, że gmina będzie realizowała 3 duże inwestycje: budowę hali sportowo - widowiskowej, kanalizację całego miasta oraz modernizację sieci ciepłowniczych na terenie miasta. Inwestycje te być może będą realizowane ze środków unijnych. Jeśli zajdzie taka potrzeba to zostaną zaproponowane zmiany w planach inwestycyjnych.
Wobec nie zgłoszenia pytań do burmistrza, Przewodniczący Rady podziękował burmistrzowi za wystąpienie.
Przystąpiono do dalszego punktu obrad.

Punkt 6
Składanie interpelacji
Radny Tadeusz Łepski poprosił o interwencję w sprawie włamań do skrzynek rozdzielczych telewizji kablowej. Istniejące trzy pakiety odbioru telewizji kablowej powodują włamania i podłączanie się niektórych abonentów na wyższy pakiet. / zał. nr 3/

Punkt 7
Informację do projektu budżetu na 2004 rok przedstawiła Skarbnik Gminy Bogumiła Szumacher.
Budżet na 2004 rok został opracowany w oparciu o art.14 oraz art. 51-54 Ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 109 Ustawy o finansach publicznych.
Plany dochodów i wydatków opracowane zostały na podstawie informacji zawartych :
- w piśmie Ministra Finansów Nr ST3-820-81/2003 z dnia 29.11.2003 r., o projektowanych wielkościach subwencji i planowanych udziałach gminy w podatku dochodowym od osób fizycznych,
- w zestawieniu wstępnych wielkości dochodów budżetu państwa i dotacji celowych, które gmina otrzymała z Kujawsko - Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego,
- w piśmie Delegatury Krajowego Biura Wyborczego Nr DBD-3101-28/03 z dnia 13.10.2003 roku o wielkości dotacji na 2004 rok.
Ponadto korzystano z uchwał podatkowych, informacji sporządzonych przez kierowników jednostek organizacyjnych gminy oraz własnych kalkulacji i prognoz zapisanych w programie wieloletnim inwestycji.
Dochody na rok 2004 opracowane zostały w pełnej szczegółowości podziałki klasyfikacji budżetowej przy uwzględnieniu źródeł ich pochodzenia.
Podstawę do określania wielkości planowanych dochodów w niektórych działach stanowiły informacje o wykonaniu budżetu w roku 2003 według stanu na dzień 30 listopada 2003 roku.
Dochody budżetu gminy i miasta określone w budżecie na rok 2004 są niższe o 4% w porównaniu do planu uchwalonego na rok 2003. Tak znaczny spadek dochodów gminy jest wynikiem braku w planie rocznym środków pomocowych z programu SAPARD oraz subwencji za Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa.
W planie finansowym największą grupę dochodów stanowią dochody z podatków i opłat.
Udział procentowy poszczególnych dochodów w planie na 2004 rok, według źródeł ich pochodzenia, przedstawia się następująco :
- Dochody z podatków i opłat – 33,8%
- Udziały w podatkach stanowiących dochody budżetu państwa – 15,7%
- Dochody z majątku gminy – 15,3%
- Pozostałe dochody własne 3,6%
- Dotacje celowe na finansowanie zadań zleconych – 4,5%
- Subwencje ogólne z budżetu państwa – 26,9%
- Środki pozyskane z innych źródeł – (PAOW) – 0,2%
Stawka podatku rolnego ustalona została w kwocie 25,80 PLN za 1 q żyta.
Ustalenia w zakresie wielkości dochodu z podatku od środków transportowych na rok 2004 dokonane były podobnie jak w roku ubiegłym. Wykorzystano zarówno dane co do ilości pojazdów, jak i również ustalenia w zakresie kategorii pojazdów objętych tą daniną.
W budżecie zakłada się ponadto od 10% do 12% umorzeń w podatkach, szczególnie w podatku rolnym z uwagi na bardzo trudną i stale pogarszającą się sytuację w rolnictwie.
W grupie podatków i opłat lokalnych od osób prawnych i fizycznych zaplanowano dochody:
- z opłaty za czynności cywilnoprawne,
- z podatku od działalności gospodarczej osób fizycznych, który jest opłacany w formie karty podatkowej,
- z podatków od spadków i darowizn,
- z wpływów z opłaty skarbowej,
biorąc pod uwagę przewidywane wykonanie w roku 2003.
Ogółem planowane w budżecie na 2004 rok wpływy z podatków i opłat od osób prawnych i fizycznych stanowią kwotę 8 427 345 PLN i jest ona porównywalna z danymi zawartymi w planie uchwalonym na 2003 rok.
Na taką sytuację ma niewątpliwie wpływ fakt, że gmina w roku 2004 będzie stosowała stawki podatkowe minimalnie zmienione w porównaniu do obowiązujących w roku ubiegłym.
Dochód gminy z tytułu udziału we wpływach podatków stanowiących dochód budżetu państwa oraz subwencję ogólną zaplanowano zgodnie z danymi określonymi w piśmie Ministra Finansów. Planowane dla naszej gminy udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych na 2004 rok, przy wskaźniku 35,72% wynoszą 3 008 771 PLN i są o 21,8% wyższe od planu określonego na rok 2003.
Subwencja ogólna na 2004 rok stanowi kwotę 6 722 595 PLN
z czego przypada na :
część oświatową - 6 280 321 PLN
część równoważącą - 442 274 PLN
Udziały gminy w podatku dochodowym od osób prawnych ustalono w kwocie 900 000 PLN na podstawie wykonania za 11 miesięcy roku 2003.
Plan dochodów z majątku gminy określony został w budżecie na podstawie zawartych umów dzierżawy i najmu oraz prognoz w zakresie sprzedaży działek pod budownictwo mieszkaniowe i sprzedaży lokali mieszkalnych.
Ponadto zaplanowano zbycie działek przeznaczonych pod działalność przemysłową oraz sprzedaż nieruchomości zabudowanej przy ulicy Szkolnej w Janikowie.
W związku ze zmianą przepisu w zakresie renty socjalnej (art, 28 ustawy z dnia 27 czerwca 2003 roku – Dz.U. Nr 135, poz. 1268) znacznie zmniejszyła się wielkość dotacji z budżetu państwa na realizację zadań zleconych w dziale 852 Pomoc społeczna. Łączna wartość tych dotacji stanowi kwotę 1 021 800 PLN.
Pozostałe dochody własne ustalone w planie finansowym stanowią kwotę 885 540 PLN i obejmują między innymi prognozowane wpływy z czesnego w przedszkolach, z opłat za wydawane posiłki przez szkolną stołówkę i wpływy za wynajem sal gimnastycznych i lekcyjnych w szkołach podstawowych i gimnazjum.
Określono ponadto prognozowane wpływy z tytułu wynajmu sal w świetlicach wiejskich i za wynajem samochodu FORD oraz wpływy z biletów wstępu na basen.
Plan finansowy dochodów sporządzony został w pełnej szczegółowości klasyfikacji budżetowej zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 25 marca 2003 roku /Dz.U. Nr 68, poz. 634 z późn. zm. zawartymi w Dz. U. Nr 137, poz. 1307/
Wydatki w planie na 2004 rok zostały ustalone zgodnie z kierunkami finansowania zadań bieżących i inwestycyjnych, określonymi w załączniku Nr 2 do uchwały budżetowej.
Zastosowano w budżecie pełną szczegółowość klasyfikacji budżetowej, gdyż radni Rady Miejskiej wysunęli propozycję uchwalenia budżetu na 2004 rok podczas sesji w grudniu 2003 roku.

Dział 010 – ROLNICTWO I ŁOWIECTWO
Obejmuje plan wpłat na rzecz izb rolniczych w wysokości 2% uzyskanych wpływów z podatku rolnego oraz opłatę składki dla Związku Gmin Wiejskich w Poznaniu.

Dział 020 – LEŚNICTWO
Wydatki w tym dziale stanowią kwotę 10 000 PLN i obejmują zakupy niezbędnego materiału zadrzewieniowego na teren parków wiejskich.

Dział 400 – WYTWARZANIE I ZAOPATRYWANIE W ENERGIĘ ELETKTRYCZNĄ GAZ I WODĘ
W dziale tym zaplanowano środki na wykonanie modernizacji systemów ciepłowniczych oraz środki na bieżącą konserwację pomp ulicznych.

 
Dział 600 – TRANSPORT I ŁĄCZNOŚĆ
Plan wydatków w tym dziale zamyka się kwotą 390 000 PLN i dotyczy przede wszystkim wydatków związanych z planowanymi remontami dróg gminnych, śródpolowych oraz ulic w mieście. Ponadto na podstawie porozumienia ze Starostwem Powiatowym w Inowrocławiu zaplanowana została dotacja na kontynuację zadania w zakresie modernizacji drogi powiatowej na odcinku ulicy Przemysłowej w Janikowie.

Dział 700 - GOSPODARKA MIESZKANIOWA
Wydatki planowane na rok 2004 dotyczą bieżących napraw i remontów w budynkach mieszkalnych, w których nie powstały wspólnoty mieszkaniowe. Plan wydatków w tym dziale uwzględnia także koszty utrzymania budynków mieszkalnych, w których gmina ma swój udział w części wspólnej i ponosi koszty ogrzewania, koszt zarządu, koszty wywozu śmieci itp.
W zakresie zadań inwestycyjnych planowane są wydatki w kwocie 1 650 000 PLN na wykonanie termomodernizacji budynków mieszkalnych oraz środki w wysokości 98 012 PLN na wykup gruntu od TCJ zgodnie z zawartym Aktem Notarialnym.

Dział 710 – DZIAŁALNOŚĆ USŁUGOWA
W roku 2004 planuje się wydatki związane z zakupem usług geodezyjnych i kartograficznych oraz zlecanych sukcesywnie pomiarów geodezyjnych.
W dziale tym na utrzymanie cmentarza komunalnego przeznacza się kwotę 13 500 PLN.

Dział 720 – INFORMATYKA
Na budowę sieci multimedialnej wraz z internetem dla mieszkańców miasta przeznacza się kwotę 200 000 PLN.

Dział 750 – ADMINISTRACJA PUBLICZNA
W planie wydatków na rok 2004 działu 750 Administracja publiczna ustalone zostały wydatki bieżące i majątkowe dla następujących rozdziałów:
- 75011 – urzędy wojewódzkie 218 790 PLN
- 75022 – rady gmin 94 200 PLN
- 75023 – urzędy gmin 2 904 747 PLN
- 75095 – pozostała działalność 64 467 PLN
W zakresie wydatków majątkowych planuje się wykonanie termomodernizacji budynku administracyjnego oraz zakup sprzętu komputerowego na łączną kwotę 270 000 PLN. Ponadto zaplanowane zostały środki na wypłatę wynagrodzeń agencyjno – prowizyjnych i diet dla sołtysów. Ustalony został przydział środków finansowych na wydatki bieżące dla poszczególnych sołectw.

Dział 751 – URZĘDY NACZELNYCH ORGANÓW WŁADZY PAŃSTWOWEJ, KONTROLI I OCHRONY PRAWA ORAZ SĄDOWNICTWA
W dziale tym zaplanowano wydatki rzeczowe związane z realizacją zadania zleconego w zakresie prowadzenia rejestru wyborców.

Dział 754 – BEZPIECZEŃSTWO PUBLICZNE I OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
Na utrzymanie jednostek ochotniczych straży pożarnych w budżecie na 2004 rok została zaplanowana kwota 63 445 PLN natomiast na obronę cywilną 2 300 PLN.
Na pokrycie wydatków bieżących związanych z obsługą monitoringu w mieście zaplanowano kwotę 66 300 PLN.

Dział 757 – OBSŁUGA DŁUGU PUBLICZNEGO
W dziale tym zaplanowana kwota 474 389 PLN zostanie przeznaczona na spłatę odsetek od pożyczek zaciągniętych w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska w latach 2000-2004 oraz odsetek od kredytów zaciągniętych w latach 2002-2004 na termomodernizację budynków mieszkalnych i kredytu na budowę wodociągu.

Dział 758 – RÓŻNE ROZLICZENIA
Na rok 2004 planuje się rezerwę ogólną w kwocie 80 000 PLN oraz ustalono wielkość wydatku z tytułu opłaty prowizji, naliczanej przez bank prowadzący rachunki jednostek, w wysokości 35 000 PLN.

Dział 801 – OŚWIATA I WYCHOWANIE
Gmina w roku 2004 będzie realizowała zadania w czterech szkołach podstawowych tj. trzech placówkach na terenie wiejskim i jednej w mieście oraz w gimnazjum, a także przedszkolach.
Planowane wydatki według rozdziałów:
- 80101 – Szkoły podstawowe 4 738 210 PLN
- 80104 – Przedszkola 1 256 892 PLN
- 80110 – Gimnazja 2 547 362 PLN
- 80113 – Dowożenie uczniów do szkół 290 000 PLN
- 80146 - Dokształcanie i doskonalenie nauczyciel 52 922 PLN
W ramach środków subwencji ogólnej w części oświatowej pokryte będą wyłącznie wydatki związane z naliczeniem wynagrodzeń wraz z pochodnymi. Na wydatki rzeczowe przeznaczono środki samorządowe.

Dział 851 – OCHRONA ZDROWIA
Gminna Komisja d/s Przeciwdziałania Alkoholizmowi zgodnie z planowanymi wpływami z tytułu wydawanych zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych będzie dysponowała kwotą 110 000 PLN. Szczegółowy plan działań i limity wydatków bieżących zostały ustalone w oparciu o zgłoszone potrzeby komisji.
Ponadto w dziale tym zaplanowano środki w kwocie 4 500 PLN na finansowanie przewozu osób z miasta i gminy na badania profilaktyczne do RCO w Bydgoszczy.

Dział 852 – POMOC SPOŁECZNA
Na rok 2004 zaplanowano wydatki w ramach przyznanych dotacji z budżetu państwa na realizację zadań zleconych oraz przy udziale własnych środków samorządowych następujące kwoty według rozdziałów :
- 85203 - ośrodki wsparcia 301 300 PLN
- 85213 - składki na ubezpieczenia zdrowotne 19 200 PLN
- 85214 - zasiłki i pomoc w naturze 791 100 PLN
- 85215 - dodatki mieszkaniowe 450 000 PLN
- 85216 - zasiłki rodzinne, pielęgnacyjne i wychowawcze 54 500 PLN
- 85219 - ośrodki pomocy społecznej 437 685 PLN
- 85228 - usługi opiekuńcze 213 347 PLN
- 85295 - pozostała działalność 157 000 PLN

Dział 854 – EDUKACYJNA OPIEKA WYCHOWAWCZA
W dziale tym zaplanowano wydatki dla świetlic przy szkołach podstawowych i w gimnazjum w kwocie 490 990 PLN.

Dział 900 – GOSPODARKA KOMUNALNA I OCHORNA ŚRODOWISKA
Zaplanowane na rok 2004 w tym dziale wydatki w kwocie 5 132 321 PLN dotyczą działalności bieżącej jak i inwestycyjnej. Na realizację zadań bieżących plan wydatków obejmuje działania w zakresie:
- gospodarki ściekowej i ochrony wód 1 000 PLN
- oczyszczania miast i wsi 105 000 PLN
- utrzymania zieleni 105 000 PLN
- oświetlenia ulic, placów i dróg 440 000 PLN
- pozostała działalność tj. utrzymanie placów zabaw, dopłaty do kosztów zatrudnienia pracowników w ramach prac interwencyjnych i robót publicznych 629 321 PLN
Natomiast na realizację zadania inwestycyjnego pn. “Modernizacja systemu kanalizacyjnego gminy” zaplanowano kwotę 3 850 000 PLN.
Ponadto w dziale tym zaplanowane zostały wydatki ze środków pozyskanych z tytułu opłaty produktowej w kwocie 2 000 PLN.

Dział 921 KULTURA I OCHRONA DZIEDZICTWA NARODOWEGO
Dział ten obejmuje wydatki bieżące związane z funkcjonowaniem domu kultury, bibliotek i świetlic wiejskich. Podstawą określenia planu wydatków były sporządzone przez kierowników tych placówek szczegółowe zestawienia kosztów utrzymania oraz kalendarze imprez, przewidzianych w 2004 roku.
W zakresie wydatków majątkowych zaplanowano środki w wysokości 10 000 PLN na zakup kurtyny do sali widowiskowej kina w Janikowie.

Dział 926 KULTURA FIZYCZNA I SPORT
Środki zaplanowane dziale 926 obejmują wydatki ponoszone przez krytą pływalnię WODNIK, boiska sportowe oraz towarzyszące im obiekty.
Na 2004 rok zaplanowano dotacje podmiotowe dla jednostek nie zaliczanych do sektora finansów publicznych, m.in. dla klubów sportowych.
Wydatki inwestycyjne w tym dziale dotyczą wykonania dokumentacji technicznej niezbędnej do rozpoczęcia budowy hali sportowej.
Budżet zaplanowany na rok 2004 nie jest budżetem zrównoważonym.
Deficyt zaplanowany został w kwocie 4 570 734 PLN i będzie sfinansowany:

- w ramach pożyczki z WFOŚ I GW w Toruniu
- w ramach kredytu długoterminowego
Przychody i rozchody zaplanowane na rok 2004 ustalono :
- w przychodach - 6 201 282 PLN
a) wolne środki pozostające z rozliczenia kredytów i pożyczek w kwocie 426 282 PLN
b) kredyty i pożyczki w kwocie 5 775 000 PLN
- w rozchodach - 1 630 548 PLN
a) spłaty otrzymanych pożyczek z WFOŚ I GW w Toruniu - 600 435 PLN
b) spłaty rat zaciągniętych kredytów w banku komercyjnym - 1 030 113 PLN
Zadłużenie gminy w stosunku do planowanych dochodów w roku 2004 określa się na poziomie 25,6%.
Planowana spłata zobowiązań w roku 2004 stanowi 6,7% planowanych dochodów gminy.
Do uchwały budżetowej załączono ponadto plan przychodów i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska oraz informację o stanie mienia komunalnego.
Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały budżetowej. Następnie przewodniczący Komisji Rady Miejskiej kolejno przedstawili opinie dotyczące projektu budżetu na 2004 rok.

Jako pierwszy przedstawił opinię Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Radny Kazimierz Ruta.
Komisja projekt budżetu na 2004 rok zaopiniowała pozytywnie. W swojej opinii komisja zaproponowała, aby w § 17 uchwały budżetowej dopisać: że dokonywanie zmian w budżecie będzie następowało po zaopiniowaniu przez Komisję Rady Miejskiej. Komisja zwróciła również uwagę na zwiększone wydatki w porównaniu do roku 2003, w płacach w administracji oraz na ilość branych przez gminę kredytów.
Burmistrz Andrzej Brzeziński wyjaśnił, że zmiany w budżecie, o których mowa w § 17 projektu uchwały budżetowej, dotyczą tylko zmian polegających na przeniesieniu wydatków między rozdziałami i paragrafami w ramach działu. Pozostałych zmian dokonuje Rada Miejska. Każdorazowe zwoływanie komisji Rady będzie znacznie utrudniało bieżącą pracę nad wykonywaniem budżetu. Burmistrz poprosił, aby komisja zrezygnowała z wprowadzenia tej poprawki do projektu budżetu.
Natomiast zwiększone wydatki w płacach Urzędu na rok 2004 są związane z zaplanowaniem odpraw emerytalnych dla pracowników, którzy odchodzą na emeryturę.
Burmistrz wyjaśnił również, że kredyty jakie bierze gmina są brane z rozwagą, brane są po to, aby w pełni móc wykorzystać możliwości skorzystania ze środków unijnych.
Zadłużenie w roku 2004 spadnie o kilka procent. Wysokość zadłużenia gminy Janikowo nie jest niebezpieczna.
Burmistrz Andrzej Brzeziński poinformował również, że zostanie zaproponowana podwyżka czynszu o około 10%. Pozostaje on na niezmienionym poziomie od trzech lat.

Radny Tadeusz Łanucha przedstawił opinię Komisji Budżetu i Rozwoju. Opinia komisji jest pozytywna.

Radny Krzysztof Dzieża odczytał opinię Komisji Rolnej i Ochrony Środowiska. Opinia komisji jest pozytywna. Zwrócono uwagę na wciąż rosnące koszty w dziale Oświaty i wychowania.
Burmistrz wyjaśnił, że plan na wydatki związane z działalnością oświaty, w porównaniu do złożonego zapotrzebowania przez dyrektorów poszczególnych szkół, został znacznie ograniczony do niezbędnych zakupów. Są jednak pewne wydatki, na które nie mamy wpływu. Subwencja jest przyznawana przez państwo na ucznia. Burmistrz dodał, że będzie chciał wystąpić do Trybunału Konstytucyjnego o niezgodne z konstytucją traktowania nauczycieli jako kogoś lepszego. Wszystko przywileje jakie mają nauczyciele gwarantuje Karta Nauczyciela. Przyznawana subwencja wystarcza jedynie na pokrycie kosztów płac nauczyciele, pozostałe wydatki są pokrywane z budżetu gminy. Można pomyśleć o wprowadzeniu oszczędności, np. w ogrzewaniu szkół. Temperatura w szkołach utrzymywana na poziomie powyżej 20 stopni jest zbędna.

Radny Edward Antczak odczytał opinię Komisji Oświaty.

Radny Edward Antczak odczytał opinię Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Sportu. Opinia komisji jest pozytywna. Zwrócono jednak uwagę na wysokie koszty utrzymania szkól i administracji. Pozytywnie oceniono wykonany remont budynku komunalnego przy ulicy Miłej w Janikowie. Negatywnie zaopiniowano projekt sprzedaży budynku szkolnego przy ulicy 1-go Maja w Janikowie.
Burmistrz wyjaśnił, że bez zgody Rady budynek przy ulicy 1-go Maja nie zostanie sprzedany. Był pomysł, aby do tego budynku przenieść bibliotekę. Można również tam wygospodarować pomieszczenia dla Klubu Seniora. Jest to jeden z nielicznych obiektów na terenie miasta, który ma ponad 100 lat.
Opinie Komisji Rady Miejskiej stanowią załącznik nr 4 do protokółu.

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Roman Jaszcz odczytał uchwałę składu orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy w sprawie wyrażenia opinii o projekcie budżetu gminy Janikowo wraz z informacją o stanie mienia komunalnego na 2003 rok. Przewodniczący Rady dodał, że opinia ta jest pozytywna, uwagi do prowizorium budżetu zawarte w opinii zostały uwzględnione podczas prac poprawkowych nad budżetem. /zał. Nr 5 do protokółu/

Na tym dyskusja została zakończona.
Punkt 9
Ponieważ prowizorium budżetu było szczegółowo omawiane na poszczególnych komisjach Rady i nie wniesiono żadnych uwag a projekt uchwały budżetowej na 2004 rok został wcześniej przedstawiony w poprzednim punkcie obrad, Przewodniczący Rady Miejskiej Maciej Krzyżański przystąpił do głosowania. Uchwałę poddano pod głosowanie. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 na 14 obecnych podczas głosowania. Uchwałę została przyjęta jednogłośnie. /załącznik nr 6/
Głos zabrał Burmistrz Andrzej.
Jest to pierwszy budżet, z którym wejdziemy do Unii Europejskiej. Dodał, że najbliższe miesiące będą strategiczne. Należy zrobić projekty zaplanowanych inwestycji, aby móc wystąpić o dofinansowanie ze środków unijnych.
Zakłady znajdujące się na terenie Gminy Janikowo funkcjonują dobrze. Janikowskie Zakłady Sodowe miały większe zyski niż cały budżet Gminy. Należy mieć nadzieję, że uda się uratować Cukrownię i nie zostanie zlikwidowana. Textil Centrum Janikowo i Janitex ogłosiły upadłość. Są jednak firmy zainteresowane kupnem tych zakładów.

 
Przewodniczący Rady ogłosił przerwę. Obrady wznowiono o godzinie 1445.

Punkt 10
Zmiany w budżecie na 2003 rok.
Skarbnik Bogumiła Szumacher w punkcie tym wyjaśniła, że w roku budżetowym 2003 pozostały środki finansowe, które będą wykorzystane w roku 2004. W związku z tym ustala się wydatki nie wygasające z upływem roku w Ochronie zdrowia w dziale 851 w kwocie 2.373,00 zł.
Środki finansowe są ujęte w wykazie stanowiącym załącznik do uchwały i zostaną przekazane na wyodrębnione subkonto podstawowego rachunku bankowego. Wydatki nie wygasające z upływem roku 2003 w zakresie działu 851 - ochrona zdrowia dotyczą w całości przeciwdziałania alkoholizmowi.
Wobec nie zgłoszenia uwag i pytań Przewodniczący Rady Maciej Krzyżański odczytał projekt uchwały i przystąpiono do głosowania. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych na 14 obecnych. Uchwała została przyjęta jednogłośnie. /załącznik nr 7 do protokółu/

Punkt 11
Burmistrz Andrzej Brzeziński odpowiadając na interpelację zwrócił uwagę, że niszczenie skrzynek telewizji kablowej JanSat jest to uszkodzenie mienia. Należałoby zbilansować, gdzie jest dużo odbiorców telewizji kablowej opłacających najniższy pakiet abonamentowy, założyć alarm. Na pewno należy się nad tym zastanowić. Burmistrz zaproponował, aby po nowym roku zorganizować spotkanie z przedstawicielami telewizji kablowej z Komendantem Policji.
Przewodniczący Rady udzielił głosu Dyrektorowi PGKiM w Janikowie P. Wiesławowi Nurskiemu, który zwrócił uwagę na fakt, iż można ewentualnie zlokalizować skrzynki telewizji kablowej w pomieszczeniach wymiennikowi Centralnego Ogrzewania.

Punkt 12 i 13
1. Radny Edward Morawski poprosił o ustawienie znaku zatrzymywania się przy Szkole Podstawowej w Kołodziejewie.
Burmistrz wyjaśnił, że zostało już skierowane pismo do zarządu Dróg Powiatowych i czekamy na odpowiedź.


Radny Grzegorz Czerwiński ponowił swoją prośbę o ustawienie tablicy zakazującej wprowadzanie psów na teren boiska Gimnazjum.
Odpowiedzi udzielił Burmistrz informując, że taka tablica zostanie postawiona.

 
Wobec zrealizowania porządku obrad, Przewodniczący Rady słowami “zamykam obrady” o godzinie 1505 zakończył XIII Sesję Rady Miejskiej w Janikowie.

 
Protokółowała:                                                          Przewodniczący
Barbara Smolik                                               Rady Miejskiej w Janikowie
                                                                               Maciej Krzyżański




Wytworzył: Barbara Smolik (13 stycznia 2005)
Opublikował: Barbara Smolik (13 stycznia 2005, 13:26:49)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1266

wersja do zapisu wersja do druku  

BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
ostatnia aktualizacja Biuletynu: 24.01.2011 17:23