BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie NASZE MIASTO
Lokalizacja
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Dane statystyczne
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Zadania publiczne
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Strategia rozwoju
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Ochrona środowiska
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie AKTUALNOŚCI
Wybory 2006
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Wybory uzupełniające do Rady Miejskiej w Janikowie 2008
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Wybory do Parlamentu Europejskiego 2009
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Wybory uzupełniające do Rady Miejskiej w Janikowie 2009
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Wybory Samorządowe 2010
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Wybory Prezydenckie 2010
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Powszechny Spis Rolny 2010
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie WYBORY DO EUROPARLAMENTU
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie WŁADZE I STRUKTURA
Struktura organizacyjna
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Burmistrz
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Rada Miejska
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Urząd Miejski
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Jednostki organizacyjne
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Jednostki pomocnicze
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Oświadczenia majątkowe
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Ogłoszenia o zatrudnieniu
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie ZAMÓWIENIA PUBLICZNE
Przetargi
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Obwieszczenia - nieruchomości
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Przetargi na nieruchomości
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Ogłoszenia o wynikach przetargów
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Rokowania na nieruchomości
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie SPRAWY DO ZAŁATWIENIA
Wykaz spraw
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Sposób załatwiania
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Rejestry i ewidencje
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Opłata skarbowa
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Wniosek o udostępnienie informacji publicznej
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie PRAWO LOKALNE
Statut
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Uchwały
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Protokoły
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Stanowiska
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Opłaty i podatki
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Zagospodarowanie przestrzenne
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Inne dokumenty
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Porządek obrad sesji
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Zarządzenia dot. budżetu
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Zarządzenia
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie FINANSE MIASTA
Budżet
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Informacje majątkowe
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Dług publiczny
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Realizacja inwestycji
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Oferty inwestycyjne
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie KONTROLE
Kontrole
BIP w JST - Urząd Miejski w JanikowieStrona główna > PRAWO LOKALNE > Protokoły > Z sesji Rady miasta > Protokół z XV sesji Rady Miejskiej w Janikowie z dnia 30 kwietnia...
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie

Protokół z XV sesji Rady Miejskiej w Janikowie z dnia 30 kwietnia 2004r.

P R O T O K Ó Ł

z XV sesji Rady Miejskiej w Janikowie odbytej 30 kwietnia 2004r.
w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Janikowie

Przewodniczący Rady Miejskiej Maciej Krzyżański o godzinie 1530 otworzył XV sesję i po powitaniu radnych, Burmistrza Andrzeja Brzezińskiego, z-cę burmistrza Jacka Dumę, sekretarza Urzędu P. Macieja Golz oraz Skarbnika Gminy Bogumiłę Szumacher, przybyłych gości: redaktora Gazety "Pałuki", redaktora gazety "Głos Janikowa", sołtysów gminy Janikowo, oświadczył, że zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 13 radnych, co wobec ustawowego składu rady wynoszącego 15 osób stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych uchwał.

Nieobecni radni podczas stwierdzenia quorum to:
Radny Ryszard Chudański - nieusprawiedliwiony
Radny Kazimierz Ruta - usprawiedliwiony

Protokolantem XV sesji była podinspektor d/s obsługi Rady Miejskiej w Janikowie Barbara Smolik.
Przewodniczący Rady Maciej Krzyżański przedstawił projekt porządku obrad i poprosił o propozycje ewentualnych zmian.
Z-ca Burmistrza Jacek Duma poprosił o wykreślenie z porządku obrad punktu 11 - podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia planu rozwoju lokalnego.
Proponowaną zmianę w porządku obrad rada przyjęła jednogłośnie.
Wobec nie zgłoszenia więcej uwag Rada przyjęła następujący porządek obrad:

Otwarcie i przywitanie przybyłych na sesję.

Stwierdzenie quorum.

Przyjęcie porządku obrad.

Przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji.

Sprawozdanie z prac Burmistrza Gminy i Miasta w okresie pomiędzy sesjami.

Składanie interpelacji.

Rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu za 2003 rok i dyskusja.

Przedstawienie opinii Komisji Rewizyjnej o realizacji budżetu za 2003r.,

Przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie absolutorium dla Burmistrza Gminy i Miasta,

Przedstawienie opinii w sprawie realizacji budżetu za 2003r., przez Komisje Rady Miejskiej.

Dyskusja

Podjęcie uchwały w sprawie absolutorium dla Burmistrza Gminy i Miasta Janikowa.

Podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenia zmiany w budżecie na 2004r.

Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczek z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu.

Podjęcie uchwały w sprawie zasad współpracy Gminy i Miasta Janikowo z organizacjami pozarządowymi.

Podjęcie uchwały w sprawie sprzedaży działki na cele rolne. (Kołodziejewo, dz. nr 332/2 o pow. 0.8281ha)

Podjęcie uchwały w sprawie wysokości stawek opłaty za zajęcie 1m2 pasa drogowego.

Odpowiedzi na interpelacje.

Wnioski i zapytania.

Zakończenie sesji.

Punkt 4
Przewodniczący Rady Maciej Krzyżański poinformował, że protokół z poprzedniej sesji został sporządzony i był wyłożony do wglądu w biurze rady, każdy z radnych mógł się z nim zapoznać i wnieść ewentualne zastrzeżenia.

Z uwagi na brak poprawek Przewodniczący Rady poddał protokół pod głosowanie. Za przyjęciem protokołu z XIV Sesji Rady Miejskiej w Janikowie głosowało 13 radnych na 13 obecnych w danej chwili głosowania.

Punkt 5
Burmistrz Andrzej Brzeziński powiadomił zebranych, że problem nurtujący wszystkich mieszkańców Janikowa, a zwłaszcza pracowników Cukrowni Janikowo, bo dotyczący bycia lub nie bycia Cukrowni jako zakładu pracy na dzień dzisiejszy został rozwiązany, Cukrownia Janikowo pozostaje. Krajowa Spółka Cukrowa zakwalifikowała Cukrownie Janikowo do dalszej pracy.
Pomoc zadeklarowało miasto i Janikowskie Zakłady Sodowe.
Burmistrz dodał, że być może na terenie miasta powstanie nowy zakład pracy EUROPOL MEBLE. Byłaby szansa do zatrudnienia dla kilkuset bezrobotnych. Właścicielem firmy jest Niemiec.
Następnie burmistrz przedstawił stan finansowy gminy:
- rachunki bieżące wszystkich jednostek budżetowych- 323.444,00 zł,
w tym rachunek bieżący oświaty - 207.780,00 zł
Wykonanie dochodów i wydatków budżetowych na dzień 27 kwietnia 2004r.:
- dochody - 7.907.337,00, co stanowi 31,5% planu rocznego po zmianach
- wydatki - 7.673.610,00, co stanowi 25,8% planu rocznego po zmianach
Na dzień 27 kwietnia 2004 roku ustalono nadwyżkę budżetową w kwocie 233.727,00
Zadłużenie na dzień 27 kwietnia 2004r. wynosi:

kredyt na termomodernizację w Banku Zachodnim WBK 1/O Inowrocław - (z roku 2002) - 1.141.686,00 zł,

kredyt na termomodernizację w BZ WBK 1/O Inowrocław ( z roku 2003) - 1.169.983,00 zł

pożyczki zaciągnięte w WFOŚ i GW w Toruniu na budowę kanalizacji sanitarnej i modernizację systemu ciepłowniczego 392.990 zł.

Kredyt długoterminowy na inwestycje pn. "Budowa wodociągu" - zaciągnięty w BZ WBK 1/O Inowrocław w kwocie 1.181.820 zł
Zadłużenie gminy (kredyty i pożyczki) wg stanu na dzień 27.04.2004r. - 4.209.923 zł, co stanowi 16% kwoty planowanych dochodów na 2004 rok.
/zał.nr 1 do protokółu/
W dalszej części swojej wypowiedzi burmistrz poinformował, że:

Wydano 3 Zarządzenia Burmistrza w sprawie:

Obniżenia ceny wywoławczej w II przetargu na sprzedaż nieruchomości zabudowanej budynkiem, położonej w Dębinie - z kwoty 15.000,00 zł na kwotę 12.000,00 zł

Przedłożenia sprawozdania rocznego z wykonania budżetu Gminy i Miasta Janikowo za 2003.

Odstąpienia od dalszych przetargów na sprzedaż nieruchomości w Dębinie. (brak chętnych podczas I i II przetargu)

Wydano 10 pozwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych, w tym: 9 na sprzedaż napojów alkoholowych w sklepach i 1 pozwolenie jednorazowe na sprzedaż piwa podczas imprezy zorganizowanej przez MGOK w dniach 30.04. i 01.05.04.

Przeprowadzono I przetarg na sprzedaż lokalu mieszkalnego w Janikowie przy ul. Głównej 3A/1.

Wydano 8 decyzji orzekających o nabyciu wieczystego użytkowania działek zabudowanych budynkami mieszkalnymi.

Odbyto spotkanie z przedstawicielami firmy EOROPOL-MEBLE na temat ewentualnego otwarcia zakładu produkcyjnego w Janikowie.
/zał. Nr 2 do protokółu/
Wobec nie zgłoszenia pytań do burmistrza przystąpiono do dalszego punktu obrad.

Punkt 6
Składanie interpelacji
Radny Tadeusz Łepski

złożył wniosek o zagospodarowanie budynku po byłej szkole w Janikowie przy ulicy 1-go Maja. Następuje jego dewastacja. Budynek ten ma znaczenie historyczne dla naszego miasta. Część budynku można przeznaczyć na mieszkania komunalne lub sprzedać. Część natomiast na izbę pamięci.

Drugi wniosek dotyczył selektywnej zbiórki odpadów. Radny zainteresowany był ile jest z tego tytułu oszczędności. Czy nie należałoby bardziej rozpropagować i zachęcić mieszkańców do selekcji odpadów. /zał. nr 3/

Punkt 7
Rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu za 2003 rok i dyskusja.

Przedstawienie opinii Komisji rewizyjnej o realizacji budżetu za 2003r.

Przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie absolutorium dla Burmistrza Gminy i Miasta.

Przedstawienie opinii w prawie realizacji budżetu za 2003r., przez Komisje Rady Miejskiej.

Dyskusja
Rada Miejska udzieliła głosu Skarbnikowi Gminy i Miasta Pani Bogumile Szumacher, która przestawiła analizę wykonania budżetu Gminy i Miasta Janikowa za 2003 rok.
Podczas obrad IV sesji w dniu 30 grudnia 2002 roku Rada Miejska w Janikowie podjęła uchwałę zatwierdzając budżet gminy i miasta do realizacji w 2003 roku.
Wartość planowanych dochodów wynosiła : 25.939.215,00 PLN
Wartość planowanych wydatków wynosiła : 27.794.215,00 PLN
Deficyt natomiast stanowił kwotę: 1.855.000,00 PLN.
W wyniku uchwał Rady Miejskiej oraz w oparciu o zarządzenie Burmistrza Gminy i Miasta wprowadzono korekty planu na 2003 rok. W wyniku czego zmniejszono planowane dochody o kwotę 319.943,00 PLN i jednocześnie zwiększono planowane wydatki o kwotę 2.395.053,00 PLN. Ostatecznie spowodowało to zwiększenie deficytu budżetowego do poziomu 4.569.996,00 PLN.
Głównym źródłem dochodu gminy i miasta są dochody własne gminy oraz subwencje, dotacje i inne środki pozyskiwane ze środków różnych funduszy.
W strukturze dochodów samorządowych istotne znaczenie ma realizacja dochodów własnych. Największy udział we wpływach dochodów gminy stanowiły:
- wpłaty z tytułu podatków i opłat,

wpływy z tytułu udziałów w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa,
- dochody z majątku gminy,
- pozostałe dochody własne.
Planowane dochody własne szacowano na poziomie 58,8 % planu dochodu gminy ogółem, z czego wykonanie osiągnęło poziom 57,5 % wykonania dochodów gminy ogółem.
Na drugim miejscu pod względem realizacji dochodów w roku 2003 są subwencje, których wykonanie stanowiło 28,1% wszystkich osiągniętych dochodów gminy.
Dochody z tytułu dotacji stanowiły 9,0% wykonanych dochodów, natomiast pozyskane środki w ramach funduszu przedakcesyjnego SAPARD 5,4%.
Ogółem wykonane dochody stanowią 96,9% planu.
Subwencje, dotacje i środki funduszu SAPARD były zrealizowane w 100%.
Wykonanie dochodów budżetowych w 100% w 2003 roku wystąpiło w dziale 750 Administracja publiczna, w dziale 751 Urzędy naczelnych organów władzy państwowej oraz w dziale 801 Oświata i wychowanie. Najniższe wykonanie w dziale 010 Rolnictwo i łowiectwo.
Wykonane dochody w 2003 roku wzrosły o 6,2% w porównaniu do dochodów za 2002 rok.
Struktura wykonania wydatków budżetowych w roku 2003, kształtowała się następująco:
- wydatki na wynagrodzenia wraz z pochodnymi 37,8 %
- pozostałe wydatki bieżące 34,0 %
- wydatki majątkowe 24,2 %
- dotacje przekazane przez gminę 3,0 %
- wydatki na obsługę długu publicznego 1,0 %
Wykonanie budżetu w roku 2003 po stronie wydatków obejmowało wydatki bieżące i wydatki majątkowe na łączną kwotę 27.739.198,00 PLN co stanowiło 91,9% planu.
Realizację wydatków inwestycyjnych w 2003 roku zamknięto kwotą 6.729.896,00 PLN. Źródłem finansowania inwestycji były :
- udział środków własnych 5.379.851,44 PLN,
- dotacje UW, AWRSP 533.200,00 PLN,
- SAPARD 816.844,71 PLN,
Jak widać, tylko niewielka część środków własnych mogła być przeznaczona na realizację zadań inwestycyjnych, ze względu na fakt wysokiego udziału wydatków bieżących w dochodach ogółem osiągniętych w 2003 roku, który to wynosił 84,6 % .
Największe nakłady inwestycyjne zostały poniesione na :
- termomodernizację budynków mieszkalnych,
- zmiana zasilania w wodę gminy Janikowo,
- budowa kanalizacji sanitarnej,
- modernizacja systemu ciepłowniczego
- i zakup nieruchomości gruntowej i lokalowej.
Wydatki majątkowe w roku sprawozdawczym wzrosły o 43 %, ponieważ zostały pozyskane środki finansowe z funduszu pomocowego, subwencji, kredytu i pożyczek.
Osiągnięte wyższe dochody budżetowe, szczególnie z tytułu wpłat podatku dochodowego od osób prawnych, pozwoliły na pokrycie planowanych wydatków majątkowych z kredytów i pożyczek w kwocie niższej niż zakładano w planie. Daje to jednocześnie perspektywę na zwiększenie dochodów w przyszłym roku, gdyż zwiększony wpływ z podatków świadczy o rozwoju małych i średnich firm i wzroście ich dochodowości.
Jednostka korzystała w 2003 roku z zewnętrznych źródeł finansowania.
Skorzystano z kredytu termomodernizacyjnego, kredytu inwestycyjnego zaciągniętego w banku komercyjnym z kilkuletnim okresem spłaty i z pożyczek z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Zadłużenie gminy na dzień 31.12.2003 roku wynosi 4.965.024,00 PLN co stanowi 19 % ogólnej sumy dochodów planowanych.
Spłaty zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek w roku 2003 wyniosły 994.592,00 PLN co oznacza 4 % planowanej kwoty dochodów.
Zmniejszenie spłaty zadłużenia umożliwił gminie Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który umorzył jedną z wcześniej zaciągniętych pożyczek, w związku z tym kwota spłaty zadłużenia była niższa niż planowana o 12 %.
Urząd Miejski w Janikowie otrzymał w 2003 roku dotacje celowe z budżetu państwa na finansowanie zadań zleconych. Wydatki na finansowanie zadań zleconych oraz dotacje celowe związane z ich realizacją stanowiły kwotę 1.993.435,00 PLN co stanowiło 100% wykonania zarówno po stronie dochodów jak i wydatków.
Struktura wykonania wydatków zadania zlecone gminy i miasta Janikowo za 2003 rok :
- Opieka społeczna 84,6 %
- Gospodarka komunalna 8,7 %
- Administracja publiczna 4,8 %
- Urzędy naczelnych organów władzy 1,7 %
- Oświata i wychowanie 0,2 %
W roku sprawozdawczym gmina osiągnęła deficyt w kwocie 2.914.814,00 PLN co stanowi 64,0 % kwoty planowanej na rok 2003.
Deficyt został pokryty przychodami z kredytu termomodernizacyjnego, kredytu inwestycyjnego, z pożyczek z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Po dokonaniu dogłębnej analizy planu i wykonania budżetu roku 2003, należy wyciągnąć właściwe wnioski, które pozwolą na podejmowanie prawidłowych decyzji w roku 2004, który w związku z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej jest rokiem przełomowym i okresem trudnym zarówno dla państwa, jak również dla jednostek samorządu terytorialnego.
/Sprawozdanie z wykonania budżetu stanowi załącznik nr 4 do protokółu/.
Przewodniczący Rady poinformował, że nad wykonaniem budżetu za 2003 rok pracowała Komisja Rewizyjna Rady Miejskiej w Janikowie, która wydała opinię z pracy Burmistrza Gminy i Miasta Janikowa przesłaną do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy.
Maciej Krzyżański poprosił upoważnionego członka Komisji Rewizyjnej radnego Jana Drzewieckiego o przedstawienie w/w opinii. /załącznik nr 5 do protokółu/
Przewodniczący Rady Miejskiej Maciej Krzyżański poinformował, że zarówno sprawozdanie z wykonania budżetu jak i opinia Komisji Rewizyjnej podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Bydgoszczy. Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Roman Jaszcz zapoznał wszystkich uczestniczących w obradach sesji z Uchwałą nr 17 Składu Orzekającego Nr 3 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy z dnia 21 kwietnia 2004 roku w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Burmistrza Gminy i Miasta Janikowa sprawozdaniu za 2003 rok z wykonania budżetu gminy wraz z odrębnymi sprawozdaniami z wykonania planów finansowych: zadań z zakresu administracji rządowej, przekazanych ustawowo, zadań publicznych wynikających z porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego oraz zadań publicznych z zakresu administracji rządowej wykonywanych na podstawie porozumień z organami administracji rządowej. Następnie Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał uchwałę Nr 17/kr w/w Składu Orzekającego dotyczącą zaopiniowania wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia absolutorium dla Burmistrza Gminy i Miasta  Janikowo za 2004 rok. /zał. nr 6 do protokółu/
Przewodniczący Rady Maciej Krzyżański poprosił przewodniczących Komisji Rady Miejskiej o przedstawienie swoich opinii w sprawie realizacji budżetu za 2003 rok i otworzył dyskusję nad sprawozdaniem z wykonania budżetu za 2003 rok.
Przewodniczący Komisji Rady Miejskiej kolejno przedstawili swoje opinie:

Komisja Budżetu i Rozwoju - Tadeusz Łanucha,

Komisja Rolna i Ochrony Środowiska - Krzysztof Dzieża,

Komisja Kultury, Sportu, Zdrowia i Oświaty - Edward Antczak
/opinie poszczególnych Komisji Rady Miejskiej stanowią załącznik nr 7/
Wszystkie przedstawione opinie pozytywnie opiniowały wykonanie budżetu za 2003 rok.
Głos zabrał Przewodniczący Rady Maciej Krzyżański. Stwierdził, że jako radny, mieszkaniec Gminy Janikowo, uważa że w dzisiejszych czasach kto nie ryzykuje ten może nic nie osiągnąć. Jest to pewne ryzyko, ale trzeba je podejmować, aby zrealizować zamierzony cel i jest to słuszna decyzja. Przewodniczący dodał, że jest osobiście pełen uznania dla Pani Skarbnik i Burmistrza za to, że potrafią w pełni wykorzystać środki finansowe własne jak i pozyskane. Bez takiego doświadczenia jak Burmistrz trudno by było komukolwiek poradzić sobie z wykonaniem tego budżetu. Realizacja tego zadania byłaby na pewno trudna.
Na tym zakończono dyskusję nad wykonaniem budżetu za 2003 rok przez Gminę Janikowo.

Punkt 8
Podjęcie uchwały w sprawie absolutorium dla Burmistrza Gminy i Miasta Janikowa za 2003 rok.
Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały absolutoryjnej.
Przystąpiono do głosowania nad przyjęciem uchwały dotyczącej udzielenia absolutorium Burmistrzowi Gminy i Miasta Janikowa za 2003 rok. Za udzieleniem absolutorium w głosowaniu jawnym głosowało 13 radnych na 13 obecnych w danym momencie głosowania.
Przewodniczący Rady stwierdził, że jednogłośnie udzielono Burmistrzowi Gminy i Miasta Janikowa absolutorium za 2003 rok. /zał. Nr 8 do protokółu/
Następnie Przewodniczący Rady złożył gratulacje Burmistrzowi.
Głos zabrał Burmistrz Andrzej Brzeziński, który podziękował za jednogłośne absolutorium, podziękował Skarbnik Gminy w Janikowie Pani Bogumile Szumacher za właściwy nadzór nad wydatkami budżetowymi, oraz wszystkim którzy przyczynili się do tego absolutorium, radnym za zaufanie.
Burmistrz dodał że jest to jego 14 absolutorium. Przez te wszystkie lata bywało różnie, jeden raz tylko podczas głosowania miał jeden głos wstrzymujący się od głosowania. Rok miniony był to rok trudny, ale obecny rok budżetowy będzie jeszcze trudniejszy do zrealizowania.
Istnieje możliwość pozyskania funduszy z Unii Europejskiej na realizację wykonania zadań:

kanalizacja całej gminy i kanalizację teletechniczną, aby poprowadzić telewizję kablową i internet dla wszystkich mieszkańców Gminy Janikowo,

wykonanie zadaszenia trybun na stadionie miejskim oraz budowa hali sportowej,

modernizacja systemu ciepłowniczego - do zrealizowania na przyszły rok.
Przybliżony koszt tych inwestycji to 33.000.000 złotych, z tego 20% gmina musi posiadać własnych środków, aby wystąpić o dotację z Unii.

Na tym Burmistrz Andrzej Brzeziński zakończył swoje wystąpienie.
Przewodniczący Rady podziękował za wystąpienie i ogłosił 15 minut przerwy.
Obrady wznowiono o godzinie 1655

Punkt 9
Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie na 2004 rok.
Proponowane zmiany w budżecie przedstawiła Skarbnik Gminy Bogumiła Szumacher, wyjaśniając, że zmian w budżecie na 2004 rok dokonuje się w oparciu o decyzje Wojewody Kujawsko - Pomorskiego z dnia 24 lutego, 19 marca i 22 kwietnia 2004 roku
Zmiany dotyczą korekty planu dochodów z tytułu dotacji na realizację zadań zleconych w dziale 852 - Pomoc Społeczna oraz w dziale 801 - Oświata i Wychowanie.
Na podstawie decyzji Dyrektora Delegatury Krajowego Biura Wyborczego w Bydgoszczy z dnia 22 kwietnia wprowadzono do budżetu plan środków w dziale 751 - Urzędy naczelnych organów Administracji Państwowej z przeznaczeniem na organizację i przeprowadzenie wyborów do Parlamentu Europejskiego.
W związku z wpływami w pierwszym kwartale 2004r., środków z tytułu rozliczenia, wynikającego z umowy zawartej z Powiatowym Urzędem Pracy o finansowanie prac interwencyjnych w roku 2003, wprowadzono plan w paragrafie 0970 w kwocie 15.000 złotych.
W konsekwencji zmian wprowadzonych po stronie dochodów nastąpiły korekty w planie wydatków budżetowych. Ogółem plan wydatków zwiększa się o 15.773 złote, korekty dotyczą zarówno wydatków bieżących jak i majątkowych.
Plan wydatków majątkowych zwiększony został o kwotę 8.435 zł, w tym zabezpieczono środki na zakupy inwestycyjne. Ponadto zostały zweryfikowane następujące zadania inwestycyjne:
W dziale 900 Gospodarka Komunalna i Ochrona Środowiska, w rozdziale 90001 - gospodarka ściekowa i ochrona wód, skreślony zostaje plan na zadanie pn. "budowa oczyszczalni ścieków deszczowych" w kwocie 1.100.000 zł i środki te przeniesiono na zadanie pn. "budowa kanalizacji sanitarnej gminy".
Ponadto zmniejszono plan na zadaniu pn. "modernizacja kanalizacji w ulicy Głównej w Janikowie" o kwotę 875.000 zł i przeznaczono na zadanie inwestycyjne pn. "budowa kanalizacji sanitarnej gminy"
Po zmianach plan na realizację tego zadania zamyka się kwotą 3.225.000 zł.
Po przeanalizowaniu stopnia realizacji wydatków bieżących dokonano w wielu podziałkach klasyfikacji budżetowej korekty kwot planowanych.
W dziale 720 "Informatyka" wprowadzono plan wydatków w paragrafie 4300 - zakup usług pozostałych z przeznaczeniem na opłacanie abonamentu miesięcznego za internet w mieście.
W dziale 900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska zmniejszono plan wydatków na oczyszczanie miasta oraz na utrzymanie zieleni, ponieważ wiele prac pielęgnacyjnych i porządkowych wykonali pracownicy zatrudnieni w ramach umów o prace interwencyjne i roboty publiczne.
W niektórych podziałkach klasyfikacji budżetowej dokonuję przeniesienia pomiędzy paragrafami, aby zapewnić dostateczną ilość środków finansowych na realizację zadań.
Do planu wydatków wpisane zostały dwa nowe zadania z zakresu zadań zleconych:

przeprowadzenie wyborów do Parlamentu Europejskiego,

wypłata świadczeń rodzinnych.
W uchwale budżetowej na 2004r. w paragrafie 14 zmienia się zapis dotyczący upoważnienia do zaciągania pożyczek i kredytów krótkoterminowych. Korekta ta pozwoli na utrzymanie płynności finansowej gminy.
Dodatni bilans zmian budżetowych stanowi kwota 15.773 złote zarówno po stronie dochodów jak i wydatków, co powoduje, że deficyt gminy w kwocie 4.570.774 złote pozostaje bez mian.
Wobec nie zgłoszenia uwag odczytano projekt uchwały. Uchwała została przyjęta jednogłośnie przy 13 głosach za. /zał. Nr 9/

Punkt 10
Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczek z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu.
Burmistrz Andrzej Brzeziński poprosił o zaakceptowanie propozycji uchwały.

Gmina Janikowo otrzymała z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu promesy na zaciągnięcie pożyczek na zadania inwestycyjne:

"budowę kanalizacji sanitarnej Gminy Janikowo "

"przebudowę kanalizacji sanitarnej ulic: Główna, Młodzieżowa i Wewnętrzna w Janikowie",

"modernizację zewnętrznej sieci centralnego ogrzewania wraz z montażem wymienników cieplnych w Janikowie"
Być może nie będą te pożyczki umarzane w 35%, ponieważ te zadania inwestycyjne są dotowane ze środków Unijnych.
Wobec nie zgłoszenia więcej uwag odczytano projekt uchwały a następnie przystąpiono do głosowania. Uchwała została przyjęta jednogłośnie 13 głosami. /załącznik nr 10 do protokółu/

Punkt 11
Program współpracy na 2004 rok Gminy Janikowo z organizacjami pozarządowymi, podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego i stowarzyszeniami jednostek samorządu terytorialnego
Sekretarz Maciej Golz wyjaśnił, że Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873) nakłada na organy samorządu terytorialnego obowiązek uchwalania rocznych programów współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz z podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 tej ustawy. Samorząd Gminy Janikowo prowadzi współpracę z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami, których działalność związana jest z realizacją zadań gminy. Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie określa sferę zadań publicznych, w których organy administracji publicznej, w tym samorząd gminy powinny współpracować z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami na zasadach pomocniczości, suwerenności stron, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji i jawności. Realizacji tych zasad służyć ma opracowywanie przez organy samorządu terytorialnego rocznych programów współpracy z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami. /zał.nr 11 /
Przewodniczący Rady Maciej Krzyżański odczytał projekt uchwały i przystąpiono do głosowania Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych na 13 obecnych .

Punkt 12
W punkcie tym Z-ca Burmistrza Jacek Duma wyjaśnił, że w projekcie uchwał o przeznaczeniu do sprzedaży działki w Kołodziejewie w przetargu ustnym ograniczonym, w uzasadnieniu należy nanieść poprawkę. Wiceprzewodniczący Rady Roman Jaszcz poinformował, że zmienił się właściciel działki nr 332/4, jest nim Pan ............, ponieważ Gminna Spółdzielnia "Samopomoc Chłopska" sprzedała tę działkę.
Radny Edward Morawski zaproponował, aby z działki przy boisku wydzielić 2 działki budowlane. Radny dodał, że Pan ............. nie ma dostępu do drogi, ponieważ na swojej działce ma staw.
Z-ca burmistrza wyjaśnił, że wytyczenie działek budowlanych w tym miejscu może być trudne ze względu na otoczenie, należy to sprawdzić.
Przewodniczący Rady zwrócił uwagę, że projekt uchwały był omawiany na Komisjach Rady Miejskiej i wówczas nie budził żadnych obiekcji.
Głos zabrał radny Krzysztof Dzieża, który zaproponował, aby podjęcie decyzji o sprzedaży działki w przetargu ustnym ograniczonym skonsultować z mieszkańcami Kołodziejewa.
Wobec tego, że projekt uchwały budzi wątpliwości, Przewodniczący Rady zaproponował aby odstąpić od podjęcia tej uchwały, do czasu wyjaśnienia wszystkich wątpliwości.
Przystąpiono do głosowania, za odrzuceniem uchwały głosowało 10 radnych na 13 i 3 radnych wstrzymało się od głosowania. Uchwała została odrzucona.

Punkt 13
Ustalenie wysokości stawek opłaty za zajęcie 1m2 pasa drogowego.
Z-ca burmistrza Jacek Duma wyjaśnił, że zgodnie z treścią art. 40 ust. 8 znowelizowanej Ustawy o drogach publicznych organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego ustala dla dróg, których zarządcą jest jednostka samorządu terytorialnego, wysokość stawek opłaty za zajęcie 1m2 pasa drogowego.
Wymienione w uchwale stawki różnicują opłatę w zależności od stopnia uciążliwości zajęcia pasa drogowego dla użytkowników drogi.
Powyższe ma na celu zdyscyplinowanie inwestorów korzystających z pasa drogowego do ograniczenia utrudnień w ruchu.
Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały a następnie przystąpiono do głosowania. Uchwała została przyjęta jednogłośnie 13 głosami. /załącznik nr 12 /

Punkt 14
Odpowiedzi na interpelacje
Rada udzieliła głosu P. Wiesławowi Nurskiemu - Dyrektorowi PGKiM w Janikowie, który wyjaśnił, że obecnie jest segregowane tylko około 10% ogółu odpadów. Jest tendencja wzrostowa.
Burmistrz Andrzej Brzeziński dodał, że każdy mieszkaniec gminy otrzymał ulotkę informującą o zasadach segregacji odpadów.
Natomiast jeśli chodzi o budynek przy ulicy 1-go Maja to można przemyśleć, aby przeznaczyć ten budynek na cele kultury, ale remont będzie dość kosztowny. Może to być kwota około 150.000 złotych. Na remont tego budynku można skorzystać ze środków Unijnych przeznaczonych na edukację społeczną. Są wnioski na kupno budynku, ale jest to budynek o znaczeniu historycznym, dlatego też trudno jest podjąć decyzję o jego sprzedaży.

Punkt 15,16
Kolejno głos zabrali.
1. Burmistrz Andrzej Brzeziński zaprosił wszystkich na stadion miejski przy ulicy Przemysłowej na godzinę 2345, gdzie będzie krótkie przemówienie i sztuczne ognie, w związku z wejściem Polski do Unii Europejskiej. Wchodzimy do niej z nadziejami i zaciekawieniem. Być może będzie mniej polityki a więcej działań. Może we wtorki będzie przychodziło do Urzędu, w poszukiwaniu pracy, 5 osób a nie 50.

Radny Grzegorz Czerwiński:

podziękował za place zabaw przy ulicy Wilkońskiego,

poprosił aby przy ulicy Dworcowej 1 zwrócić uwagę na duży ciężarowy samochód, który tam parkuje i rano robi duży hałas,

aby poszerzyć parking dla mieszkańców ulicy Ogrodowej, ponieważ część samochodów parkuje wjeżdżając na trawnik,
Odpowiedzi udzielił burmistrz, wyjaśniając, że nie ma takiego miasta w Polsce, że każdy pod swoim oknem znajdzie miejsce do parkowania na parkingu. Jest dość duży parking przy ulicy Kozala i jest on oświetlony.

3. Radny Edward Morawski:

poprosił o wyjaśnienie dlaczego nastąpił spadek ciśnienia wody w Kołodziejewie, Dębinie i Sosnówcu,

na drogach powiatowych dziury zostały oznakowane białą farbą, czy to już jest koniec prac w tym zakresie,

podziękował za postawienie znaku zakazu zatrzymywania się koło szkoły w Kołodziejewie.
Burmistrz odpowiedział, że powiat niezbyt aktywnie dba o swoje drogi, dla których jest zarządcą. Jedyny powiat Inowrocławski nie wystąpił o dofinansowanie remontu dróg ze środków Unijnych. Można się zastanowić, aby wystąpić z projektem przejęcia dróg powiatowych na terenie Gminy Janikowo, a powiat niech wtedy rzeczywiście zajmie się naprawą swoich dróg. Dodał, że zaapeluje do Dyrektora Matyska, aby przyspieszyć te prace.
Odnośnie spadku ciśnienia wody, w celu udzielenia wyjaśnień, rada udzieliła głosu Dyrektorowi PGKiM w Janikowie, który wyjaśnił, że były sygnały o spadku ciśnienia wody. Nastąpiła już poprawa. Jest obecnie zamówiony nowy zawór i po zachodniej stronie Jeziora Pakoskiego powinno się poprawić ciśnienie wody.

4. Radny Andrzej Mroziński:

poprosił o wyjaśnienie, czy to prawda, że zostały podniesione opłaty za wywóz nieczystości oraz, aby zwrócić uwagę na mieszkańców domków jednorodzinnych, którzy często korzystają z kontenerów ustawionych przy blokach i tam wyrzucają swoje odpady,

poruszył sprawę złego stanu aparatury do wyświetlania filmów w kinie.
Dyrektor Nurski wyjaśnił, że niektóre wspólnoty mieszkaniowe, na zebraniach w roku 2004, ustaliły wyższe opłaty za wywóz nieczystości.
Burmistrz dodał, że powrócimy do tematu wysypiska śmieci, aby koszty utrzymania tego wysypiska były ponoszone pól na pół z Gminą Pakość. Również chcemy uregulować sprawę wywozu odpadów przez mieszkańców domków jednorodzinnych. Można ustalić opłatę za wywóz nieczystości od mieszkańca gminy, ale aby podjąć taką decyzję musi być przeprowadzone referendum.
Natomiast jeśli chodzi o aparaturę w kinie to zwrócimy uwagę na ten problem, ale zakup nowego sprzętu to około 50.000 złotych.

5. Radny Jan Plewa:

podziękował w imieniu załogi Cukrowni Janikowo za zaangażowanie burmistrza w celu ratowania Cukrowni,

aby zrobić drogę w ulicy Polnej i założyć chodnik przy ulicy Kasprowicza.
Odpowiedzi udzielił burmistrz Andrzej Brzeziński wyjaśniając, że jest planowana droga w ulicy Polnej , ale najpierw należy tam zrobić kanalizację deszczową. W planach jest też zrobienie ulicy Przybyszewskiego i Kwiatowej. Plan do zrealizowania na przyszły rok.


Radny Tadeusz Łanucha:

poprosił o postawienie oświetlenia w Ludzisku w kierunku Markowic oraz w kierunku Domu Pomocy Społecznej.

Aby naprawić drogę , dojście do szkoły.
Burmistrz wyjaśnił, że droga zostanie naprawiona, natomiast jeśli chodzi o postawienie lamp, to można pomyśleć, czy nie taniej byłoby umieszczenie ich na gospodarstwach i rolnikom zwrócić koszty poboru energii elektrycznej przez te lampy. Gmina nie musiałaby płacić energetyce za eksploatację lamp.

Przewodniczący Rady Maciej Krzyżański:

aby zwrócić uwagę na teren wiejski w okolicach Kołudy Małej w kierunku Sielca i zrobić tam oświetlenie, ponieważ jest tam bardzo ciemno i mieszkańcy czują się zagrożeni.
Burmistrz wyjaśnił, że z tą inwestycją należy poczekać, ponieważ będzie tam robiona kanalizacja, będą robione wykopy i wtedy można pomyśleć o zrobieniu oświetlenia.
Więcej pytań i wniosków nie zgłoszono.

Wobec zrealizowania porządku obrad, Przewodniczący Rady słowami “zamykam obrady” o godzinie 1800 zakończył XV Sesję Rady Miejskiej w Janikowie.


Protokółowała:                                                        Przewodniczący
Barbara Smolik                                                Rady Miejskiej w Janikowie
                                                                            Maciej Krzyżański




Wytworzył: Barbara Smolik (13 stycznia 2005)
Opublikował: Barbara Smolik (13 stycznia 2005, 13:32:58)

Ostatnia zmiana: Barbara Smolik (5 maja 2005, 11:45:11)
Zmieniono: poprawa błędu

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 1409

wersja do zapisu wersja do druku  

BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
ostatnia aktualizacja Biuletynu: 24.01.2011 17:23