BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie NASZE MIASTO
Lokalizacja
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Dane statystyczne
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Zadania publiczne
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Strategia rozwoju
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Ochrona środowiska
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie AKTUALNOŚCI
Wybory 2006
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Wybory uzupełniające do Rady Miejskiej w Janikowie 2008
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Wybory do Parlamentu Europejskiego 2009
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Wybory uzupełniające do Rady Miejskiej w Janikowie 2009
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Wybory Samorządowe 2010
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Wybory Prezydenckie 2010
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Powszechny Spis Rolny 2010
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie WYBORY DO EUROPARLAMENTU
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie WŁADZE I STRUKTURA
Struktura organizacyjna
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Burmistrz
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Rada Miejska
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Urząd Miejski
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Jednostki organizacyjne
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Jednostki pomocnicze
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Oświadczenia majątkowe
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Ogłoszenia o zatrudnieniu
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie ZAMÓWIENIA PUBLICZNE
Przetargi
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Obwieszczenia - nieruchomości
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Przetargi na nieruchomości
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Ogłoszenia o wynikach przetargów
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Rokowania na nieruchomości
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie SPRAWY DO ZAŁATWIENIA
Wykaz spraw
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Sposób załatwiania
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Rejestry i ewidencje
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Opłata skarbowa
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Wniosek o udostępnienie informacji publicznej
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie PRAWO LOKALNE
Statut
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Uchwały
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Protokoły
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Stanowiska
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Opłaty i podatki
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Zagospodarowanie przestrzenne
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Inne dokumenty
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Porządek obrad sesji
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Zarządzenia dot. budżetu
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Zarządzenia
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie FINANSE MIASTA
Budżet
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Informacje majątkowe
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Dług publiczny
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Realizacja inwestycji
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Oferty inwestycyjne
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie KONTROLE
Kontrole
BIP w JST - Urząd Miejski w JanikowieStrona główna > PRAWO LOKALNE > Protokoły > Z sesji Rady miasta > Protokół z XVI sesji Rady Miejskiej w Janikowie z dnia 24 czerwca...
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie

Protokół z XVI sesji Rady Miejskiej w Janikowie z dnia 24 czerwca 2004r.

P R O T O K Ó Ł

z XVI sesji Rady Miejskiej w Janikowie odbytej 24 czerwca 2004r.
w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Janikowie

Przewodniczący Rady Miejskiej Maciej Krzyżański o godzinie 1530 otworzył XVI sesję i po powitaniu radnych, z-cę burmistrza Jacka Dumę, sekretarza Urzędu P. Macieja Golz oraz Skarbnika Gminy Bogumiłę Szumacher, przybyłych gości: redaktora Gazety "Pałuki", redaktora gazety "Głos Janikowa", sołtysów gminy Janikowo.
Głosu udzielono Pani Lukrecji Wojciechowskiej, która w imieniu Klubu Seniora "Złoty Wiek" z Janikowa, podziękowała burmistrzowi i radzie za zrozumienie wobec ludzi "trzeciego wieku".
Przewodniczący Rady podziękował za życzenia i życzliwe słowa.
Maciej Krzyżański - Przewodniczący Rady - oświadczył, że zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 14 radnych, co wobec ustawowego składu rady wynoszącego 15 osób stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych uchwał.

Nieobecni radni podczas stwierdzenia quorum to:
Radny Ryszard Chudański - nieusprawiedliwiony

Protokolantem XVI sesji była podinspektor d/s obsługi Rady Miejskiej w Janikowie Barbara Smolik.
Przewodniczący Rady Maciej Krzyżański przedstawił projekt porządku obrad i poprosił o propozycje ewentualnych zmian.
Wobec nie zgłoszenia uwag Rada przyjęła następujący porządek obrad:

Otwarcie i przywitanie przybyłych na sesję.

Stwierdzenie quorum.

Przyjęcie porządku obrad.

Przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji.

Sprawozdanie z prac Burmistrza Gminy i Miasta w okresie pomiędzy sesjami oraz z wykonania uchwały nr VII-56/2003 Rady Miejskiej w Janikowie z dnia 27 czerwca 2003r. w sprawie zasad i trybu umarzania, rozkładania na raty i odraczania terminów płatności wierzytelności z tytułu należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy Ordynacja podatkowa, udzielania ulg w spłacania tych należności oraz wskazania organów do tego uprawnionych.

Składanie interpelacji.

Podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie na 2004r.

Podjęcie uchwały w sprawie wygaśnięcia mandatu radnego Ryszarda Chudańskiego.

Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia planu rozwoju lokalnego.

Podjęcie uchwały w sprawie sprzedaży działki na cele rolne. (Kołodziejewo, dz. nr 332/2 o pow. 0.8281ha)
Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wysokości wynagrodzenia Burmistrza Gminy i Miasta Janikowo.

Informacja przewodniczącego Komisji Kultury, Sportu, Zdrowia i Oświaty dotycząca przedstawionych przez placówki oświatowe i MGOK w Janikowie propozycji letniego wypoczynku dla dzieci i młodzieży z terenu Gminy i Miasto Janikowo.

Informacja przewodniczącego Komisji Budżetu i Rozwoju na temat przedłożonej przez Komendanta Posterunku Policji w Janikowie oceny stanu bezpieczeństwa na terenie Gminy i Miasta Janikowo.

Informacja przewodniczącego Komisji Rewizyjnej dotyczącej sprawozdania Komisji ds. Profilaktyki i Rozwiązywania problemów Alkoholowych z działalności za 2003r.

Odpowiedzi na interpelacje.

Wnioski i zapytania.

Zakończenie sesji.
Punkt 4
Przewodniczący Rady Maciej Krzyżański poinformował, że protokół z poprzedniej sesji został sporządzony i był wyłożony do wglądu w biurze rady, każdy z radnych mógł się z nim zapoznać i wnieść ewentualne zastrzeżenia.
Z uwagi na brak poprawek Przewodniczący Rady poddał protokół pod głosowanie. Za przyjęciem protokołu z XV Sesji Rady Miejskiej w Janikowie głosowało 14 radnych na 14 obecnych w danej chwili głosowania.

Punkt 5
Jacek Duma - Z-ca Burmistrza przedstawił sprawozdanie z prac pomiędzy sesjami:

Wydano 7 Zarządzeń Burmistrza w sprawie:

Zaciągnięcia kredytu krótkotrwałego z 4 maja 2004r..

Zmian w budżecie na 2004r. z 20 maja 2004r.

Zmian w budżecie na 2004r. z 11 czerwca 2004r.

Powołania obwodowych komisji wyborczych do przeprowadzenia wyborów do Parlamentu Europejskiego w dniu 13 czerwca 2004r. z 21 maja 2004r.

Obniżenia ceny wywoławczej w II przetargu na sprzedaż nieruchomości w Janikowie:

działka przy ul. Przemysłowej z 146.000 zł na 136.000 zł

działka przy ul. Przemysłowej z 158.000 zł na 148.000 zł

lokal mieszkalny przy ul. Głównej 3a z 65.000 zł na 55.000 zł

Odstąpienia od dalszych przetargów na sprzedaż nieruchomości w Janikowie, działki przy ul. Przemysłowej. (brak chętnych podczas I i II przetargu)

Ustalenia wysokości opłat za korzystanie z obiektów Stadionu Miejskiego w Janikowie przy ul. Głównej uiszczanych przez podmioty prowadzące działalność handlową podczas "Dni Janikowa" 2004.

Wydano 11 pozwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych, w tym: 6 na sprzedaż napojów alkoholowych w sklepach, barach, ogródek piwny i 5 pozwoleń jednorazowych na sprzedaż piwa podczas organizowanych imprez na terenie miasta Janikowa.

Wydano 2 decyzje orzekających o nabyciu wieczystego użytkowania działek zabudowanych budynkami mieszkalnymi.
(załącznik nr 1 do protokółu)

Następnie z-ca burmistrza przedstawił stan finansowy gminy:
- rachunki bieżące wszystkich jednostek budżetowych- 107.264,00 zł,
w tym rachunek bieżący oświaty - 198,00 zł,
- rachunek Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska - 317.035,00 zł
Zgromadzone środki na rachunkach bankowych budżetu i jednostek budżetowych stanowią kwotę kredytu krótkoterminowego w rachunku bieżącym.
Wykonanie dochodów i wydatków budżetowych na dzień 21 czerwca 2004r.:
- dochody - 11.537.241,00, co stanowi 44,8% planu rocznego po zmianach
- wydatki - 11.817.081,00, co stanowi 39,0% planu rocznego po zmianach
Na dzień 21 czerwca 2004 roku ustalono deficyt budżetowy w kwocie 279.840,00, co stanowi 6% planowanego deficytu w kwocie 4.570.734 zł.
Zadłużenie na dzień 21 czerwca 2004r. wynosi:

kredyt na termomodernizację w Banku Zachodnim WBK 1/O Inowrocław - (z roku 2002) - 1.063.335,00 zł,

kredyt na termomodernizację w BZ WBK 1/O Inowrocław ( z roku 2003) - 1.138.909,00 zł

pożyczki zaciągnięte w WFOŚ i GW w Toruniu:

na budowę kanalizacji sanitarnej - 122.229,00 zł

na modernizację systemu ciepłowniczego 245.761,00 zł.

Kredyt długoterminowy na inwestycje pn. "Budowa wodociągu" - zaciągnięty w BZ WBK 1/O Inowrocław w kwocie 1.063.640,00 zł

Kredyt krótkoterminowy w rachunku bieżącym - 750.134,00 zł
Zadłużenie gminy (kredyty i pożyczki długoterminowe oraz kredyt w rachunku bieżącym) wg stanu na dzień 21.06.2004r. - 4.384.008,00 zł, co stanowi 17% kwoty planowanych dochodów na 2004 rok.
/zał.nr 2 do protokółu/

Informacja z wykonania uchwały Rady Miejskiej w Janikowie z dnia 27 czerwca 2003r. w sprawie zasad i trybu umarzania, rozkładania na raty i odraczania terminów płatności wierzytelności z tytułu należności pieniężnych do których nie stosuje się przepisów Ordynacja podatkowa, udzielania ulg w spłacaniu tych należności oraz wskazania organów do tego uprawnionych.
W okresie od 27 czerwca do 31 grudnia 2003r. dokonano umorzeń:

należności z tytułu najmu lokalu mieszkalnego na terenie wiejskim w kwocie 728,00 zł,

za sprzedane drewno opałowe na kwotę 370,00 zł,

za wynajem sal w Gimnazjum na kwotę 5.400,00 zł,

za wynajem sali gimnastycznej na kwotę 1.568,00 zł,

wynajem lokali użytkowych na kwotę 284,00 zł.
Ponadto w drugim półroczu 2003r. podjęto decyzję o przeniesieniu terminu płatności w dwóch przypadkach:

sprzedaż ratalna mieszkań-5.531 zł,

opłata za użytkowanie wieczyste (osoby prawne) - 2.500 zł
/zał. Nr 3 do protokółu/
Radny Kazimierz Ruta poprosił o wyjaśnienie czego dotyczą wydane zarządzenia burmistrza, dotyczące zmian w budżecie na 2004r.
Odpowiedź zostanie udzielona w wolnych wnioskach.
Wobec nie zgłoszenia pytań do z-cy burmistrza przystąpiono do dalszego punktu obrad.

 
Punkt 6
Składanie interpelacji
Radny Kazimierz Ruta:

wykonanie ekspertyzy budowlanej potwierdzającej stan techniczny hangarów, w których żeglarze klubu Kormoran mają swoją siedzibę,

o wyprowadzenie mieszkających rodzin w baraku przy ulicy Przemysłowej.
/zał. nr 4/

Punkt 7
Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie na 2004 rok.
Proponowane zmiany w budżecie przedstawiła Skarbnik Gminy Bogumiła Szumacher, wyjaśniając, że zmian w budżecie na 2004 rok dokonuje się w oparciu o decyzje Wojewody Kujawsko - Pomorskiego z dnia 18 czerwca 2004r.
Zmiana dotyczy korekty planu dochodów z tytułu dotacji na realizację zadań zleconych w dziale 852 - Pomoc Społeczna.
Na podstawie pisma Ministra Finansów z dnia 25 maja 2004r. wprowadzono do planu dochodów kwotę 79.040 zł z tytułu otrzymanej dotacji w części rekompensującej utracone dochody z tytułu ustawowych ulg i zwolnień w podatkach.
Do planu dochodów wpisane zostały również dotacje:

na dofinansowanie zadań własnych w dziale 801 - Oświata i wychowanie w kwocie 627 zł,

z tytułu rekompensaty ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w kwocie 1.814 zł.
W konsekwencji zmian wprowadzonych po stronie dochodów nastąpiły korekty w planie wydatków budżetowych. Ogółem plan dochodów i wydatków zwiększa się o 114.121 zł, korekty dotyczą zarówno wydatków bieżących jak i majątkowych.
Plan wydatków majątkowych zmniejszony został o kwotę 491.560 zł, głównie z powodu zmniejszenia planu na termomodernizację budynków mieszkalnych.
Ponadto dokonano korekty w zadaniach inwestycyjnych:
W dziale 400 - Wytwarzanie i zaopatrywanie w energię, gaz i wodę zwiększono plan wydatków na modernizację systemów ciepłowniczych o kwotę 354.000 zł.
W dziale 600 - Transport i łączność zabezpieczono częściowo środki w kwocie 50.000 zł na wykonanie modernizacji drogi gminnej Kołodziejewo - Sędowo.
W dziale 700 - Gospodarka mieszkaniowa skorygowano plan na termomodernizację i zmniejszono planowaną kwotę o 680.560 zł.
W dziale 900 - Gospodarka Komunalna i ochrona środowiska, w rozdziale 90001 - gospodarka ściekowa i ochrona wód zmniejszono plan wydatków na realizację zadania "budowa kanalizacji sanitarnej gminy" o kwotę 400.000 zł.
Po przeanalizowaniu stopnia realizacji wydatków bieżących oraz na wniosek kierowników jednostek organizacyjnych gminy, dokonano w wielu podziałkach klasyfikacji budżetowej, korekty kwot planowanych.
W niektórych podziałkach klasyfikacji budżetowej dokonano przeniesienia pomiędzy paragrafami, aby zapewnić dostateczną ilość środków finansowych na realizację zadań.
W związku, z większym niż zakładano, zatrudnieniem bezrobotnych na umowach o prace interwencyjne i publiczne, dokonano korekty planu na 2004r. i płace oraz pochodne od płac zwiększono o kwotę 269.900 zł.
Pozytywnie załatwiono wnioski o zwiększenie dotacji na 2004r., dlatego zwiększono plan wydatków w zakresie dotacji dla podmiotów nie zaliczanych do sektora finansów publicznych.
Dodatni bilans zmian budżetowych stanowi kwota 114.121 zł zarówno po stronie dochodów jak i wydatków, co powoduje, że deficyt gminy w kwocie 4.570.734 zł pozostaje bez zmian.
Zwiększone wpływy do Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pozwoliły na zwiększenie planu przychodów i wydatków na rok 2004 o kwotę 400.000 zł
Środki zostały przeznaczone na dofinansowanie zadań inwestycyjnych w gminie.
Wobec nie zgłoszenia uwag odczytano projekt uchwały. Uchwała została przyjęta jednogłośnie przy 14 głosach za. /zał. Nr 5/

Punkt 8
Podjęcie uchwały w sprawie wygaśnięcia mandatu Radnego Rady Miejskiej w Janikowie Pana Ryszarda Chudańskiego.
Przewodniczący Rady Maciej Krzyżański poinformował zebranych, że Radny Rady Miejskiej w Janikowie Pan Ryszard Chudański, w dniu 4 maja 2004 roku złożył na piśmie rezygnację z pełnienia funkcji Radnego.
Zgodnie z art. 190 ust. 2 - Ustawy Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województwa - wygaśnięcie mandatu radnego stwierdza rada w drodze uchwały, najpóźniej w 3 miesiące od wystąpienia przyczyny wygaśnięcia mandatu.
Wobec powyższego podjęcie niniejszej uchwały jest uzasadnione.
Wobec nie zgłoszenia uwag odczytano projekt uchwały a następnie przystąpiono do głosowania. Uchwała została przyjęta jednogłośnie 14 głosami. /załącznik nr 6 do protokółu/

Punkt 9
Przyjęcie Planu Rozwoju Lokalnego Gminy i Miasta Janikowo.
Głos zabrał z-ca burmistrza Jacek Duma, wyjaśniając, że plan został sporządzony z aktualnych danych. Opracowanie plany Rozwoju Lokalnego jest wymagane przez Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego. Poprzez sporządzenie planu Rozwoju Lokalnego wskazuje się źródła finansowania i terminy wykonania celów wskazanych w strategii rozwoju Gminy i Miasta Janikowo.
Plan Rozwoju Lokalnego przedstawia sytuację społeczno-ekonomiczną Gminy, formułuje cele i zawiera plan działań zmierzających do osiągnięcia rozwoju społecznego i gospodarczego. Szacuje spodziewane efekty planowanych interwencji i wpływ na przebieg procesów rozwojowych, wskazuje kierunki zaangażowania środków funduszy strukturalnych i środków własnych gminy.
Plan Rozwoju Lokalnego opracowany został w zgodności z:

Strategią Rozwoju Województwa Kujawsko – Pomorskiego (zatwierdzona przez Sejmik Województwa Kujawsko-Pomorskiego uchwałą nr 439/2000 w dniu 20 czerwca 2000 roku)
- Programem Rozwoju Województwa Kujawsko – Pomorskiego do roku 2010 (Załącznik nr 1 do uchwały Sejmiku nr735/2001 z dnia 19 grudnia 2001 r. ze zmianami wprowadzonymi Uchwałami Sejmiku: Nr 785/2002 z dnia 25 marca 2002 r. , Nr 797/2002 z dnia 27 maja 2002 r.),

Strategią Rozwoju Powiatu Inowrocławskiego,

Strategią Rozwoju Gminy Janikowo do roku 2010, opracowana przez Zakład Studiów Miejskich i Rekreacji IG UMK, Toruń 2000 i przyjętą uchwałą Rady Miejskiej.

Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy Janikowo i odrębnie Miasta Janikowo (uchwała Rady Miejskiej z 27 czerwca 2003 r. nr VII – 50/2003)
Planowane działania zmierzające do wielofunkcyjnego rozwoju gminy Janikowo są również komplementarne ze schematami możliwych do zrealizowania zadań w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, które w perspektywie czasu mogą wpłynąć na społeczny i gospodarczy rozwój gminy.
Z przeprowadzonej analizy zidentyfikowano następujące zagrożenia dla rozwoju gminy:

Spadek realnych dochodów ludności i zmniejszenie popytu na produkty i usługi wykonywane na obszarach wiejskich,
Rosnąca bariera popytu na produkty rolno-spożywcze oraz wzrost kosztów produkcji,
Rosnąca konkurencja na rynku przemysłowym stanowi zagrożenia dla produktów głównego pracodawcy Janikowskich Zakładów Sodowych Janikosoda S. A. oraz Cukrowni Janikowo, co powoduje konieczność redukcji zatrudnienia w celu utrzymania niskich kosztów produkcji,
Nieograniczony napływ dotowanej przez Unię żywności na polski rynek łącznie z produktami opatrzonymi znakiem zdrowej żywności,
Brak miejsc pracy dla absolwentów z tzw. wyżu demograficznego oraz brak możliwości podjęcia pracy przez osoby zwalniane w ramach restrukturyzacji zatrudnienia,
Stagnacja i regres w gospodarce rolno-żywnościowej, niskie zasoby kapitałowe i trudności w unowocześnianiu produkcji.
Zagrożenie dla możliwości finansowania rozwoju i modernizacji gospodarki wynikające z:
dekapitalizacji infrastruktury technicznej i majątku trwałego rolnictwa,
braku kapitału własnego i braku zdolności kredytowej,
istniejących zaniedbań i znacznego zużycia środków trwałych,
małej aktywności i akceptacji potrzeby rozwoju.
Brak umiejętności reagowania osób poszukujących pracy na zmieniające się wymagania pracodawców dotyczące:
zdobywania nowych zawodów i uprawnień w ramach wykonywanej pracy.
reagowania na wymogi zatrudnienia wynikające z postępu w procesie produkcji,
przygotowania absolwentów do potrzeb rynku pracy.
Stały niedobór opadów atmosferycznych i obniżenie zasobów wody przy jednoczesnym wzroście zapotrzebowania na wodę o dobrej jakości.
Problemy z prawidłowym zagospodarowaniem odpadów, ścieków oraz zagrożenie zanieczyszczeniem powietrza, gleby i wody w obliczu zaostrzonych wymogów stanu środowiska,
Brak alternatywnych źródeł usług w zakresie oczyszczania ścieków i ogrzewania: korzystanie przez gminę z oczyszczalni ścieków zakładów Janikosoda S. A., ogrzewanie z Elektro Ciepłowni KUJAWY,
Zjawisko ukrytego bezrobocia na wsi – gospodarstwa mają nadmiar siły roboczej związany z:
mechanizacją prac w rolnictwie,
wprowadzeniem nowych technologii,
powiększeniem skali produkcji zwierzęcej i roślinnej,
brakiem perspektyw godziwego zatrudnienia dla młodych ludzi z rodzin rolniczych.
Wzrost tendencji do pracy "na czarno" spowodowany relatywnie wysokim kosztem ubezpieczenia społecznego i stopy opodatkowania dochodów,  
Szanse:
Korzystne położenie geograficzne: blisko dużych konsumentów żywności Inowrocławia, Torunia i Bydgoszczy,
Istnienie dużych zakładów przemysłowych generujących potrzebę świadczenia usług remontowych, budowlanych, transportowych i obsługi procesu produkcji,
Możliwość zaoferowania relatywnie tańszej niż w dużych miastach lokalizacji dla inwestycji wynikających z:
dobrego uzbrojenia terenu,
niskich kosztów wynikających ze stawki projektowanych podatków katastralnych.
dostępność usług komunalnych o wysokiej jakości i za przystępną cenę.
dużej ilości osób pragnących podjąć pracę za wynagrodzenie mniejsze niż w “droższych” rejonach np. wielkich miast, czy terenach przygranicznych.
Ożywienie koniunktury na miejskich rynkach zbytu na produkty rolno-spożywcze w następstwie spodziewanego wzrostu dochodów ludności,
Rosnące zainteresowanie "zdrową żywnością" i produktami rolnictwa ekologicznego, na które rośnie popyt także na rynkach Unii Europejskiej,
Zainteresowanie korzystaniem z rekreacji weekendowej i turystyki wiejskiej na terenie gospodarstw agroturystycznych oraz turystyki wędkarskiej i wodnej,
Stosunkowo duża aktywność społeczna i gospodarcza. Preferowanie priorytetu ochrony środowiska w działalności gospodarczej zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju,
Rozwój systemu agromarketingu, promującego nowe formy działalności i wypoczynku,
Rosnące zainteresowanie podnoszeniem kwalifikacji i zdobyciem wyższego wykształcenia przez mieszkańców Gminy i Miasta Janikowo,
Duży rynek siły roboczej, "wyż demograficzny" wchodzący na rynek pracy,
Wzrost finansowania z funduszy restrukturyzacyjnych państw UE wdrażania programów wielofunkcyjnego rozwoju polskiej wsi i zachowania dziedzictwa kulturowego (gminne tradycje związane z Ochotniczą Strażą Pożarną, działalnością Banków Spółdzielczych, a także Ludowymi Zespołami Sportowymi).
Interwencyjna polityka państwa wspierająca przemiany w rolnictwie i jego wsparcie kapitałowe. Uznanie rolnictwa za sektor strategiczny i preferowany
Realizacja interwencyjnej polityki na obszarach wiejskich (znaczny wzrost wydatków państwa na cele rozwoju infrastruktury technicznej i społecznej, otoczenia rolniczego, edukacji, doradztwa, postępu biologicznego i genetyki, stabilizacji rynku rolnego oraz rozwoju produkcji żywności ekologicznej, dostosowania do standardów unijnych, ochrony środowiska, pomoc Unii Europejskiej wspierająca rozwój gospodarczy) . Realizacja projektów z zakresu rozwoju infrastruktury technicznej będzie miała bezpośredni pozytywny wpływ na środowisko przyrodnicze, zmniejszy się ilość zanieczyszczeń odprowadzanych do wód ze źródeł komunalnych, zmniejszy się negatywne oddziaływanie odpadów na środowisko przyrodnicze, poprawią się warunki komunikacji drogowej, zwiększy się przejezdność ulic i dróg.
Dla przejrzystości oceny ujęto tylko te wskaźniki, które będą miały wpływ na szeroko rozumiany rozwój gospodarczy gminy, poprawę stanu środowiska oraz wzrost standardu życia mieszkańców.
Wdrażanie planu rozwoju lokalnego uzależnione jest w znacznej mierze od poziomu dochodów budżetowych Gminy i Miasta Janikowo i możliwości uzyskania wsparcia z funduszy unijnych. Zadania nakreślone w planie mogą napotykać na pewne opóźnienia wynikające z przyczyn niezależnych od samorządu, jednak determinacja i konsekwencja w realizacji postawionych celów musi towarzyszyć przez cały okres objęty planem, tak by doprowadzić do jego realizacji. Dochody budżetowe gminy są w dużej mierze zależne od koniunktury gospodarczej w kraju (dotyczy to udziałów w podatkach CIT i PIT ).
Wszystkie planowane działania posiadają akceptację społeczną – ich podjęcie wynika bowiem z wniosków składanych przez radnych i z dyskusji prowadzonej na zebraniach wiejskich.
Monitoring Planu Rozwoju Lokalnego dotyczyć będzie przede wszystkim kontroli realizacji zadań inwestycyjnych i projektów rozwojowych oraz planowanych wskaźników, produktów i rezultatów poszczególnych inwestycji. Ma służyć:

ocenie postępu realizacji konkretnych projektów inwestycyjnych,

weryfikacji zgodności osiąganych produktów, rezultatów i osiągnięć z założonymi celami;

korygowaniu działań, w tym strategii jeśli nie przynoszą zamierzonych efektów lub jeśli nastąpią zmiany w otoczeniu obszaru objętego Planem Rozwoju Lokalnego;

ocenie efektywności wykorzystania posiadanych środków pieniężnych;

wczesnej diagnozie trudności mogących mieć wpływ na realizowane inwestycje, zwłaszcza terminowości ich zakończenia.
Monitoring polegać będzie m.in. na przygotowywaniu okresowych, rocznych oraz końcowych raportów w trakcie trwania inwestycji. Realizacja tych zadań kontrolowana będzie również przez Komisje branżowe Rady Miejskiej oraz jednostki organizacyjne zaangażowane w realizację konkretnego programu.
Ocena Planu Rozwoju Lokalnego ma służyć przede wszystkim oszacowaniu osiągnięcia wskaźników oddziaływania, czyli długotrwałych efektów poszczególnych projektów, przez to całego Planu Rozwoju Lokalnego. Dokonanie oceny jest obowiązkiem beneficjentów projektu – w odniesieniu do wielu z nich – gminy Janikowo.
Raporty z oceny Planu Rozwoju Lokalnego oraz poszczególnych projektów sporządzane będą zgodnie z zaleceniami Unii Europejskiej i instytucji finansujących realizację projektów.
Ostatecznej oceny trafności podejmowanych inwestycji i sprawnej ich realizacji dokonują sami członkowie wspólnoty samorządowej - mieszkańcy Gminy i Miasta Janikowo.
Przewodniczący Rady Maciej Krzyżański odczytał projekt uchwały i przystąpiono do głosowania Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych na 14 obecnych .
/zał.nr 7/

Punkt 10
W punkcie tym Z-ca Burmistrza Jacek Duma wyjaśnił, że na poprzedniej sesji podjęcie uchwały w sprawie sprzedaży działki na cele rolne w Kołodziejewie, budziła pewne kontrowersje, dlatego też odbyło się zebranie wiejskie oraz zebranie rady sołeckiej, w celu wyjaśnienia wszystkich wątpliwości dotyczących sprzedaży działki.
Jacek Duma poinformował zebranych, że mieszkańcy Kołodziejewa zaakceptowali podjęcie takiej uchwały.
Przeprowadzenie przetargu ograniczonego uzasadnione jest tym, że działka przeznaczona do sprzedaży nie posiada dostępu do drogi publicznej. Wobec powyższego zgodnie z treścią § 14 rozporządzenia rady Ministrów z dnia 13 stycznia 1998r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania przetargów na zbycie nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa lub własność gminy (Dz.U. Nr 9, poz. 30, zm. Dz.U. z 2003r. Nr 7, poz. 80) uczestnikami tego przetargu mogą być właściciele bądź użytkownicy wieczyści gruntów sąsiadujących z przeznaczoną do sprzedaży działką:

333/2 własność Bogusz Michał,

332/3 - użytkownik wieczysty Barszcz Waldemar, Kinga,

332/4 - użytkownik wieczysty Rafał Kościelski,
których nieruchomości mają dostęp do drogi publicznej.
Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały i przystąpiono do głosowania Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych na 14 obecnych . Uchwała została przyjęta jednogłośnie. /zał.nr 8/
Przewodniczący rady ogłosił 10 minut przerwy.
Obrady wznowiono o godzinie 1645.

Punkt 11
Ustalenie wysokości wynagrodzenia Burmistrza Gminy i Miasta Janikowo. Sekretarz Gminy i Miasta Maciej Golz, który wyjaśnił, że Wynagrodzenie Burmistrza Gminy i Miasta Janikowo ustalone niniejszą uchwałą jest o 84,00 zł wyższe w porównaniu do poprzedniego, przyznanego przez Radę Miejska uchwałą z dnia 11 grudnia 2002 roku. Wynagrodzenie jest zgodne z przepisami ograniczającymi wysokość poszczególnych jego składników. Przyznany dodatek specjalny w wysokości 20% jest obligatoryjnym składnikiem wynagrodzeniem Burmistrza.
Podejmowana uchwała ma na celu dostosowanie wysokości poszczególnych składników wynagrodzenia do obowiązujących przepisów.
Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały a następnie przystąpiono do głosowania. Uchwała została przyjęta jednogłośnie 14 głosami. /załącznik nr 9 /

Punkt 12
Głos zabrał przewodniczący Komisji Kultury, Sportu, Zdrowia i Oświaty, który przedstawił opinię na temat, przedstawionych przez placówki oświatowe, MGOK w Janikowie, propozycji letniego wypoczynku dzieci i młodzieży z terenu Gminy i Miasta Janikowo.
"Komisja po wysłuchaniu programu wakacji "LATO 2004" z MGOK w Janikowie pozytywnie odniosła się do działań pracowników naszego Domu Kultury, podczas tegorocznych wakacji. Komisję cieszy, dodał przewodniczący, że uwzględniono w planie imprez wakacyjnych dzieci zarówno z miasta jak i z gminy Janikowo.
Ponadto Komisja pozytywnie odniosła się do działań Stowarzyszenia "DAR SERCA" , które wśród dzieci niepełnosprawnych również organizuje akcje letnią.
Myślimy, że w przypadku niepogody, do akcji włączą się również: nasz basen oraz szkoły działające na terenie miasta i gminy Janikowo.
Liczymy również, że w ramach funduszy socjalnych firm działających w naszym mieście i gminie dzieci będą wypoczywały w innych rejonach kraju". /zał. nr 10/

Punkt 13
Następnie głos zabrał Przewodniczący Komisji Budżetu i Rozwoju, który przedstawił informację na temat przedłożonej przez Komendanta Posterunku Policji w Janikowie oceny stanu bezpieczeństwa na terenie Gminy i Miasta Janikowo.
Komisja Budżetu i Rozwoju Rady Miejskiej w Janikowie odbyła posiedzenie w dniu 22 czerwca br., w czasie, którego wysłuchała informacji Komendanta Posterunku Policji w Janikowie Grzegorza Sobkowiaka, na temat bezpieczeństwa i porządku publicznego za 2003 rok. Z informacja zapoznali się wszyscy obecni radni na posiedzeniu.
Radni z satysfakcją przyjęli fakt, że Komisariat w Janikowie zajął pierwsze miejsce w powiecie Inowrocław, pod względem wykrywalności przestępstw.
Wykrywalność ta w większości kategorii uległa poprawie w porównaniu z 2002 rokiem.
Niepokoi fakt, że Komisariat boryka się z trudnościami finansowymi i sprzętowymi. Konsekwencją takiego stanu może być spadek poziomu działalności i bezpieczeństwa publicznego na terenie gminy.
Radni, mający na uwadze własne obserwacje i sygnały od swoich wyborców, zgłosili swoje wnioski i postulaty:

należy poprawić poziom współpracy społeczności lokalnej z policją. Służyć temu może zorganizowanie spotkań przedstawicieli policji z mieszkańcami osiedli, czy poszczególnych miejscowości.

zdaniem mieszkańców duży efekt może przynieść wprowadzenie większej ilości pieszych patroli na terenie miasta.

Czas potrzebny na uzyskanie telefonicznego połączenia z Komisariatem wynosi wielokrotnie kilka minut. Jest to czas zbyt długi, aby w nagłych przypadkach policja mogła podjąć skuteczne działanie.

Napływają skargi na temat:

opieszałości policjantów w podejmowaniu zdecydowanych działań,

niewystarczającego wykorzystania możliwości monitoringu miasta,

małe przeciwdziałanie przypadkom rozbojów oraz dewastacji.

Zgłoszony został wniosek, aby Przewodniczący rady Miejskiej zwrócił się do Komendy Powiatowej Policji w Inowrocławiu z zapytaniem o poziom wydatków na 1 mieszkańca Miasta i Gminy Janikowo i porównanie go z innymi gminami powiatu inowrocławskiego. /zał. nr 11/

Głosu udzielono przedstawicielowi Policji z Janikowa Panu Wiesławowi Kiszce, który wyjaśnił, że funkcjonariusz Policji, musi często wykonywać zadania w różnych rejonach gminy. Nie zawsze jest na miejscu zdarzenia zaraz po zgłoszeniu, ale to nie świadczy o tym, że Policja jest opieszała.
Przewodniczący Rady Maciej Krzyżański pogratulował I miejsca w powiecie naszej Policji.
Dodał, że na gminy coraz częściej zrzuca się obowiązek wydatkowania środków finansowych na podstawową działalność komisariatów. A wydatkowane przez gminy środki powinny być przeznaczane na dodatkowe działania Policji, a nie podstawową ich działalność.

 
Punkt 14
Informacja przewodniczącego Komisji Rewizyjnej dotycząca sprawozdania Komisji ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych z działalności za 2003r.
Komisja po zapoznaniu się z sprawozdaniem omawianej Komisji oceniła pozytywnie jej działalność. Na szczególne uznanie zasługują efekty pracy z osobami uzależnionymi, współpraca ze szkołami. Komisja bardzo wysoko ocenia kompetencje i zaangażowanie samej Pani Pełnomocnik Burmistrza.
Komisja jednak uważa, biorąc pod uwagę zaangażowanie oraz kwalifikacje przewodniczącej Komisji ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych , powinno dać się jej możliwość doboru współpracowników, po to, by w bardziej optymalny sposób mogły być podzielone kompetencje i obowiązki poszczególnych członków komisji. W składzie komisji powinien znaleźć się człowiek znający się na księgowości, może także przedstawiciel koła AA. Udział w komisji pracowników Pomocy Społecznej uważany jest za zbędny, gdyż pracownicy z urzędu powinni współpracować z komisją. Także Policję powinien reprezentować jeden przedstawiciel. /zał. nr 12/
Rada udzieliła głosu Pani pełnomocnik Burmistrza Ewie Krause, która podziękowała za opinię i stanowisko Komisji Rewizyjnej na temat pracy Komisji ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Dodała, że Ustawa o wychowaniu w trzeźwości precyzyjnie określa kto powołuje komisję, czyli burmistrz.
Współpraca z władzami miasta układa się bardzo dobrze.

Punkt 15
Odpowiedzi na interpelacje
Skarbnik Bogumiła Szumacher wyjaśniła, że zmian w budżecie dokonano Zarządzeniem Burmistrza w związku z otrzymanymi decyzjami Wojewody Kujawsko - Pomorskiego. Dotyczyły one środków na realizację zadań zleconych w Pomocy Społecznej na realizację świadczeń rodzinnych.
Ponadto dokonano również zmian w budżecie poprzez przeniesienia środków pomiędzy rozdziałami:

Szkoła Podstawowa w Janikowie na prośbę dyrektora szkoły,

Zwiększono plan w zakresie wydatków rzeczowych na realizację zadań związanych z zatrudnieniem bezrobotnych w roku 2004. Z uwagi na zwiększoną liczbę zatrudnionych niż planowano, częściowo rozwiązano rezerwę ogólną, przeznaczając środki na płace i pochodne od płac.
W drugim Zarządzeniu Burmistrza również dokonano zmian na podstawie decyzji Wojewody Kujawsko - Pomorskiego. Zwiększono plan w dziale Pomoc Społeczna na realizację świadczeń w zakresie zasiłków rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz wypłat z tytułu odszkodowania dla rolników za poniesione straty z powodu suszy w 2003r.
Ponadto zwiększono plan w dziale 751 z przeznaczeniem na finansowanie zadania zleconego w zakresie przeprowadzenia wyborów do Parlamentu Europejskiego.
Wprowadzono środki na zakup podręczników szkolnych dla uczniów podejmujących naukę.

Z-ca Burmistrz Jacek Duma wyjaśnił, że jeżeli chodzi o hangary nad jeziorem, rzeczywiście wymagają remontu. W chwili obecnej brak jest środków finansowych na ten cel.
Natomiast jeśli chodzi o barak przy ulicy Przemysłowej, planuje się remont byłego przedszkola w Trlągu na lokale socjalne. W ubiegłym roku nie wystarczyło środków aby dokończyć remont budynku i zrobić w nim lokale mieszkalne.

Punkt 15,16
Kolejno głos zabrali.

Wiceprzewodniczący Rady Edward Morawski przedstawił informację z osiągnięć sportowców janikowskich w XII Igrzyskach Olimpijskich "Ateny 2004", które odbyły się w dniach 11-13 czerwca 2004r.
Gminę naszą reprezentowało 14 osób w następujących dyscyplinach:

warcaby stupolowe,

tenis stołowy,

lekka atletyka.
Na 58 ekip grupa z Janikowa zajęła 10 miejsce w ogólnej klasyfikacji.

warcaby stupolowe - drużynowo I miejsce,
indywidualnie: kobiety III miejsce - Kamińska Krystyna,
IV miejsce - Wędzikowska Mirosława,
X miejsce - Czerniak Natalia
najmłodsza uczestniczka turnieju.
Mężczyźni II miejsce - Lewandowski Mateusz,
IV miejsce - Lewandowski Jarosław,
VII miejsce - Chrząszcz Rafał.

W tenisie stołowym - uklasyfikowano się w grupie miejsc od 8 do 12. W tej dyscyplinie gminę reprezentowali: Mirosław Pierzchała i Monika Berdych.

Lekka atletyka

skok wzwyż - I miejsce Ewa Michalska,

sztafeta 4x100 kobiet - III miejsce - Ewa Michalska, Joanna Kunkel, Marszałowska Izabela i Natalia Klimczak.

Rzut oszczepem - VI miejsce Agnieszka Kruszyńska.
Wiceprzewodniczący podziękował działaczom i trenerom za zaangażowanie.
Przewodniczący rady Maciej Krzyżański poinformował zebranych, że gmina nasza była godnie reprezentowana na Olimpiadzie Sportowców Wiejskich.

2. Radny Dariusz Kunkel:

Ponowił wniosek o zmianę lokalizacji przystanku autobusów w centrum miasta na ulicy Dworcowej,

Na prośbę mieszkańców ulicy Głównej 2,4 i 6 poprosił o uporządkowanie terenu po byłym szalecie,
Odpowiedzi udzielił z-ca burmistrza, wyjaśniając, w sprawie zmiany przystanku autobusów należy poznać również opinię mieszkańców miasta w tej sprawie, ponieważ przyzwyczaili się do jego lokalizacji. Przy pewnym zdyscyplinowaniu mieszkańców miasta nie wydarzy się żaden wypadek. Piesi nie mogą przechodzić przez jezdnie jak im się podoba. Do tego służą pasy. Lokalizacja tego przystanku nie powinna przeszkadzać w bezpiecznym poruszaniu się po jezdni.
Natomiast jeśli chodzi o szalet, to jako miejski nie ma szans, w tak małej miejscowości, aby się utrzymał, można ewentualnie zabezpieczyć teren.

3. Radny Edward Antczak:

Wrócił to tematu zmiany przystanku autobusowego, nie chodzi tutaj o mieszkańców, oni sami akceptują jego położenie, chodzi tutaj głównie o ich bezpieczeństwo. Jego usytuowanie stwarza zagrożenie niebezpieczeństwa. Chodzi tutaj głównie o autobusy a nie o busy.

5. Radny Jan Plewa:

Poprosił o zrobienie placu zabaw dla dzieci przy ulicy Cichej, Ustronie i Sieczkowickiej,

Od strony Ludziska brak jest oznakowania kierującego samochody na Zakłady Sodowe i Cukrownię. Powinna być informacja.
Odpowiedzi udzielił z-ca burmistrza Jacek Duma wyjaśniając, że zostanie uzgodnione z Zarządem Dróg Powiatowych postawienie tablic informacyjnych.
Plac zabaw jest w trakcie realizacji.


Radny Edward Morawski:

poprosił o postawienie lustra w Kołodziejewie oraz przycięcie gałęzi drzew przy drodze.
Jacek Duma wyjaśnił, że jeśli chodzi o lustro jest to droga powiatowa i ponaglimy zarząd Dróg Powiatowych, natomiast wycinka gałęzi jest prowadzona sukcesywnie.

Przewodniczący Rady Maciej Krzyżański zaproponował, aby wszystkie interwencje do Zarządu Dróg zgłaszać na piśmie.

Więcej pytań i wniosków nie zgłoszono.

Wobec zrealizowania porządku obrad, Przewodniczący Rady słowami “zamykam obrady” o godzinie 1730 zakończył XVI Sesję Rady Miejskiej w Janikowie.

Protokółowała                                                                 Przewodniczący
Barbara Smolik                                                      Rady Miejskiej w Janikowie
                                                                                  Maciej Krzyżański




Wytworzył: Barbara Smolik (13 stycznia 2005)
Opublikował: Barbara Smolik (13 stycznia 2005, 13:35:54)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1813

wersja do zapisu wersja do druku  

BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
ostatnia aktualizacja Biuletynu: 24.01.2011 17:23