BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie NASZE MIASTO
Lokalizacja
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Dane statystyczne
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Zadania publiczne
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Strategia rozwoju
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Ochrona środowiska
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie AKTUALNOŚCI
Wybory 2006
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Wybory uzupełniające do Rady Miejskiej w Janikowie 2008
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Wybory do Parlamentu Europejskiego 2009
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Wybory uzupełniające do Rady Miejskiej w Janikowie 2009
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Wybory Samorządowe 2010
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Wybory Prezydenckie 2010
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Powszechny Spis Rolny 2010
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie WYBORY DO EUROPARLAMENTU
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie WŁADZE I STRUKTURA
Struktura organizacyjna
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Burmistrz
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Rada Miejska
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Urząd Miejski
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Jednostki organizacyjne
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Jednostki pomocnicze
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Oświadczenia majątkowe
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Ogłoszenia o zatrudnieniu
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie ZAMÓWIENIA PUBLICZNE
Przetargi
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Obwieszczenia - nieruchomości
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Przetargi na nieruchomości
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Ogłoszenia o wynikach przetargów
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Rokowania na nieruchomości
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie SPRAWY DO ZAŁATWIENIA
Wykaz spraw
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Sposób załatwiania
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Rejestry i ewidencje
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Opłata skarbowa
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Wniosek o udostępnienie informacji publicznej
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie PRAWO LOKALNE
Statut
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Uchwały
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Protokoły
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Stanowiska
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Opłaty i podatki
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Zagospodarowanie przestrzenne
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Inne dokumenty
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Porządek obrad sesji
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Zarządzenia dot. budżetu
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Zarządzenia
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie FINANSE MIASTA
Budżet
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Informacje majątkowe
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Dług publiczny
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Realizacja inwestycji
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Oferty inwestycyjne
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie KONTROLE
Kontrole
BIP w JST - Urząd Miejski w JanikowieStrona główna > PRAWO LOKALNE > Protokoły > Z sesji Rady miasta > Protokół z XVIII sesji Rady Miejskiej w Janikowie z dnia 08...
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie

Protokół z XVIII sesji Rady Miejskiej w Janikowie z dnia 08 października 2004r.

P R O T O K Ó Ł

z XVIII sesji Rady Miejskiej w Janikowie odbytej 08 października 2004r.
w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Janikowie

 
Przewodniczący Rady Miejskiej Maciej Krzyżański o godzinie 1530 otworzył XVIII sesję i po powitaniu radnych, Burmistrza, sekretarza Gminy i Miasta P. Macieja Golz oraz Skarbnika Gminy Bogumiłę Szumacher, przybyłych gości, redaktora Gazety "Pałuki", redaktora gazety "Głos Janikowa", sołtysów gminy Janikowo, oświadczył, że zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 13 radnych, co wobec ustawowego składu rady wynoszącego 15 osób stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych uchwał.

Nieobecni radni podczas stwierdzenia quorum to:
Radny Andrzej Mroziński - usprawiedliwiony

Protokolantem XVIII sesji była podinspektor d/s obsługi Rady Miejskiej w Janikowie Barbara Smolik.
Przewodniczący Rady Maciej Krzyżański przedstawił projekt porządku obrad i poprosił o propozycje ewentualnych zmian.
Wobec nie zgłoszenia uwag Rada przyjęła następujący porządek obrad:

Otwarcie i przywitanie przybyłych na sesję.

Stwierdzenie quorum.

Przyjęcie porządku obrad.

Przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji.

Przedstawienie wyników wyborów uzupełniających do Rady Miejskiej w Janikowie oraz wydanie zaświadczenia.

Złożenie ślubowania przez radną Rady Miejskiej w Janikowie.

Sprawozdanie z prac Burmistrza Gminy i Miasta w okresie pomiędzy sesjami.

Składanie interpelacji.

Omówienie sprawozdania z wykonania budżetu za I półrocze 2004r.

Podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie na 2004r.

Podjęcie uchwały w sprawie procedury uchwalania budżetu Gminy i Miasta Janikowo.

Podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w uchwale Nr II-7/2002 Rady Miejskiej w Janikowie z dnia 26 listopada 2002r. w sprawie wyboru członków stałych Komisji Rady Miejskiej w Janikowie.

Podjęcie uchwały w sprawie trybu postępowania o udzielenie dotacji podmiotom nie zaliczanym do sektora finansów publicznych, sposobu jej rozliczania oraz kontroli wykonania zadania będącego przedmiotem dotacji.

Podjęcie uchwały w sprawie programu współpracy Gminy i Miasta Janikowo z organizacjami pozarządowymi, podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego i stowarzyszeniami jednostek samorządu terytorialnego.

Podjęcie uchwał w sprawie utworzenia środka specjalnego.

Podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w uchwale Nr XXV-221/2001 Rady Miejskiej w Janikowie z dnia 31 maja 2001r. w sprawie powołania komisji egzaminacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy na stopień nauczyciela mianowanego.

Podjęcie uchwały w sprawie zakupu działek od RSP w Ostrowie. (ul. Przemysłowa)

Podjęcie uchwały w sprawie sprzedaży nieruchomości z budynkiem. (ul. Główna 6a)

Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia bonifikaty od ceny nieruchomości gruntowych zbywanych na rzecz Spółdzielni Mieszkaniowych.

Podjęcie uchwały w sprawie przejęcia nieruchomości gruntowych do gminnych zasobów nieruchomości Gminy Janikowo.

Podjęcie uchwały w sprawie zasad ustalania odpłatności za korzystanie z usług Środowiskowego Domu Samopomocy w Janikowie.

Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia ceny godziny usług opiekuńczych świadczonych przez opiekunki domowe i trybu pobierania opłat jak również częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat za te usługi.

Odpowiedzi na interpelacje.

Wnioski i zapytania.

Zakończenie sesji.

Punkt 4
Przewodniczący Rady Maciej Krzyżański poinformował, że protokół z poprzedniej sesji został sporządzony i był wyłożony do wglądu w biurze rady, każdy z radnych mógł się z nim zapoznać i wnieść ewentualne zastrzeżenia.
Z uwagi na brak poprawek Przewodniczący Rady poddał protokół pod głosowanie. Za przyjęciem protokołu z XVII Sesji Rady Miejskiej w Janikowie głosowało 13 radnych na 13 obecnych w danej chwili głosowania.

Punkt 5
Sekretarz Gminy i Miasta Maciej Golz, pełnomocnik Burmistrza d/s wyborów, przedstawił wyniki wyborów uzupełniających jakie odbyły się do Rady Miejskiej w Janikowie, w dniu 19 września 2004r. pełnomocnik odczytał obwieszczenie Komisarza Wyborczego w Bydgoszczy o wynikach wyborów uzupełniających do Rady Miejskiej w Janikowie, w których Radną Rady Miejskiej została wybrana Pani Halina Krzeszewska, uzyskując 50 głosów. Drugi kandydat na radnego, Pan Andrzej Ćwikliński otrzymał 2 glosy.
Następnie Pan Maciej Golz wręczył Pani Halinie Krzeszewskiej zaświadczenie o wyborze na radną, wydane przez Miejską Komisję wyborczą w Janikowie.

Punkt 6
Złożenie ślubowania.
Przewodniczący Rady Maciej Krzyżański poinformował, że zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym przed przystąpieniem do wykonywania mandatu radni składają ślubowanie, które odbywa się w ten sposób, że po odczytaniu roty:

"WIERNY KONSTYTUCJI I PRAWU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ, ŚLUBUJĘ UROCZYŚCIE OBOWIĄZKU RADNEGO SPRAWOWAĆ GODNIE, RZETELNIE I UCZCIWIE, MAJĄC NA WZGLĘDZIE DOBRO MOJEJ GMINY I JEJ MIESZKAŃCÓW"
radni wypowiadają słowo "ślubuję".
Po wysłuchaniu roty pani Halina Krzeszewska wypowiedziała słowo "ślubuję".
Obecnie na sali obrad jest 14 radnych.
Przewodniczący Rady wręczył kwiaty nowo wybranej radnej.

Punkt 7
Burmistrz Andrzej Brzeziński przedstawił sprawozdanie z prac pomiędzy sesjami:

Wydano 8 Zarządzeń Burmistrza w sprawie:

odstąpienia od wykonania prawa pierwokupu sprzedawanego prawa własności działki nr 14/178 położonej w Janikowie przy ul. Przybyszewskiego,

przeprowadzenia skontrum w Bibliotece Publicznej Gminy i Miasta Janikowa,

powołania obwodowej komisji wyborczej do przeprowadzenia wyborów uzupełniających do Rady Miejskiej w Janikowie w dniu 19 września 2004r.,

ustalenia wysokości dodatków motywacyjnych dla dyrektorów szkół i przedszkoli od 1 września 2004r. do 30 listopada 2004r.,

odstąpienia od pobierania opłaty za korzystanie z internetu w miesiącu wrześniu przez abonentów z terenu miasta Janikowa, (zwolnienie wynika z przerw w działaniu sieci, spowodowanych awariami sprzętu i koniecznością dokonania przełączenia na nową linię dostępu do sieci)

Zmian w budżecie na 2004r. z 08 lipca 2004r.

zmian dokonano na podstawie decyzji Wojewody Kujawsko - Pomorskiego. Zmiana dotyczy korekty planu dochodów z tytułu dotacji na dofinansowanie zadań własnych na kwotę 21.300 zł.

Dokonano zwiększenia planu wydatków w dziale 852 Pomoc Społeczna na kwotę 21.300 zł , dotyczy zadania własnego w zakresie dożywiania uczniów w szkołach.
W dziale tym dokonano przeniesienia pomiędzy paragrafami w wydatkach rzeczowych i wprowadzono plan środków przeznaczonych na opłacanie składek emerytalno - rentowych, naliczanych od świadczeń rodzinnych.

pozostałych zmian dokonano na wniosek kierowników jednostek w celu zabezpieczenia w planie wydatków odpowiednich środków na drugie półrocze 2004r.

Zmian w budżecie na 2004r. z 12 sierpnia 2004r.

zmian dokonano na podstawie otrzymanych decyzji Wojewody Kujawsko - Pomorskiego. Zmiana dotyczy korekty planu dochodów z tytułu dotacji na dofinansowanie zadań zleconych na kwotę 204.061 zł. Zmiany dotyczą działu 852 - Pomoc Społeczna oraz działu 900 - Gospodarka komunalna i ochrona środowiska.

W wydatkach zwiększono plan wydatków w dziale 852 - Pomoc społeczna na kwotę 16 740 zł - dotyczy realizacji zadania w zakresie prowadzenia ośrodka wsparcia, natomiast zwiększenie na kwotę 173.360 zł dotyczy świadczeń rodzinnych.

Zwiększenie planu w dziale 900 obejmuje wydatki związane z oświetleniem dróg, dla których gmina nie jest zarządcą. Kwota 13.961 zł stanowi częściową rekompensatę zobowiązań za rok 2003.

Pozostałe zmiany dokonane są na wniosek dyrektora szkoły Podstawowej w Janikowie, w celu zabezpieczenia w planie wydatków odpowiednich środków na drugie półrocze 2004r.

przedłożenia sprawozdania z wykonania budżetu Gminy i Miasta Janikowo za pierwsze półrocze 2004 roku.

Wydano 3 pozwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych, w tym: 1 na sprzedaż napojów alkoholowych w sklepach i 2 na sprzedaż napojów alkoholowych w ogródku piwnym i lokalu.

Rozstrzygnięto przetarg na sprzedaż działki w Kołodziejewie.

Dokonano sprzedaży:

w drodze rokowań, nieruchomości w Dębinie na cele mieszkaniowe,

działki pod budownictwo mieszkaniowe przy ul. Wiejskiej w Janikowie,

4 lokali mieszkalnych. (załącznik nr 1 do protokółu)

Następnie burmistrza przedstawił stan finansowy gminy: /zał. nr 2/
- rachunki bieżące wszystkich jednostek budżetowych- 160.961,00 zł,
w tym rachunek bieżący oświaty - 34.584,00 zł,
- rachunek Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska - 251.854,00 zł
Zgromadzone środki na rachunkach bankowych budżetu i jednostek budżetowych stanowią kwotę kredytu krótkoterminowego w rachunku bieżącym.
Wykonanie dochodów i wydatków budżetowych na dzień 07 października 2004r.:
- dochody - 18.411.660,00, co stanowi 73% planu rocznego po zmianach
- wydatki - 18.469.910,00, co stanowi 71% planu rocznego po zmianach
Na dzień 21 czerwca 2004 roku ustalono deficyt budżetowy w kwocie 58.250,00, co stanowi 6% planowanego deficytu w kwocie 4.570.734 zł.
Zadłużenie na dzień 07 października 2004r. wynosi:

kredyt na termomodernizację w Banku Zachodnim WBK 1/O Inowrocław - (z roku 2002) - 1.074.528,00 zł,

kredyt na termomodernizację w BZ WBK 1/O Inowrocław ( z roku 2003) - 1.107.835,00 zł

pożyczki zaciągnięte w WFOŚ i GW w Toruniu:

na budowę kanalizacji sanitarnej - 97.229,00 zł

na modernizację systemu ciepłowniczego 175.544,00 zł.

Kredyt długoterminowy na inwestycje pn. "Budowa wodociągu" - zaciągnięty w BZ WBK 1/O Inowrocław w kwocie 945.460,00 zł

Kredyt krótkoterminowy w rachunku bieżącym - 641.721,00 zł
Zadłużenie gminy (kredyty i pożyczki długoterminowe oraz kredyt w rachunku bieżącym) wg stanu na dzień 07.10.2004r. - 4.042.317,00 zł, co stanowi 16% kwoty planowanych dochodów na 2004 rok.
/zał.nr 2 do protokółu/
W swojej wypowiedzi burmistrz dodał, że przy doprowadzaniu kanalizacji do gminy, będzie możliwość doprowadzenia również sieci teleinformatycznej.
W ostatnim czasie prowadzone były prace nad złożeniem projektu o wykonanie kanalizacji.
Wobec nie zgłoszenia pytań do burmistrza przystąpiono do dalszego punktu obrad.

Punkt 8
Składanie interpelacji
Radny Tadeusz Łepski:

zawnioskował o naprawę odcinka drogi ulicy Sieczkowickiej do ulicy Cichej od strony Powstańców Wielkopolskich.

W związku z tym, że droga ta jest wąska, poprosił o postawienie znaku jako jednokierunkowa, wjazd od strony ulicy Powstańców Wielkopolskich, a dalej ruch ul. Cichą, aż do ulicy Ustronie. /zał nr 3/

Radny Kazimierz Ruta:
Zawnioskował o przeniesienie tablicy upamiętniającej śmierć Jana Wojciechowskiego, kierownika szkoły, na budynek sąsiedniej szkoły, która jest naturalną spadkobierczynią tej, którą kierował zamordowany kierownik.
/zał. nr 4/

Punkt 9
Omówienie sprawozdania z wykonania budżetu za I półrocze 2004r.
Sprawozdanie z wykonania budżetu za I półrocze 2004 roku przedstawiła Skarbnik Gminy i Miasta Bogumiła Szumacher.
Podczas obrad XIII sesji dnia 29 grudnia 2003 roku Rada Miejska w Janikowie podjęła uchwałę, zatwierdzając budżet gminy i miasta do realizacji w 2004 roku.
Bilans uchwalonego budżetu na kwotę 31.150.744 zł zawierał:
- dochody w kwocie 24.949.462 zł
- przychody w kwocie 6.201.282 zł
- wydatki w kwocie 29.520.196 zł
rozchody w kwocie 1. 630.548 zł
W związku z tym, że plan wydatków był wyższy niż uchwalone dochody, Rada Miejska wskazała źródło pokrycia deficytu w kwocie 4.570.734 zł i były to:

pożyczki z WFOŚ i GW w Toruniu,

kredyt z banku komercyjnego.
W okresie od 1 stycznia do 30 czerwca 2004r. uchwała budżetowa była zmieniana pięciokrotnie i to na podstawie trzech uchwał Rady Miejskiej i dwóch Zarządzeń Burmistrza.
Według stanu na dzień 30 czerwca 2004r. po dokonanych zmianach plany w budżecie gminy wynosiły:
- dochody 25.725.180 zł,
- wydatki 30.295.914 zł
Deficyt ustalony na początku roku budżetowego nie uległ zmianie i stanowił kwotę 4.570.734 zł.
Działania organu wykonawczego, czyli Burmistrza Gminy i Miasta, były skierowane na kompleksową realizację dochodów, aby w sposób racjonalny wykonać wydatki zaplanowane w budżecie a ponadto by wiązać się z zobowiązań wobec kontrahentów naszej jednostki i zachować płynność finansową.
W oparciu o uchwałę Rady Miejskiej Nr IX-76/99 z dnia 23 lipca 1999r. w sprawie określenia zakresu i formy informacji o przebiegu wykonania budżetu, sporządzono opracowanie opisowe wraz z tabelami i wykresami graficznymi, które w sposób syntetyczny odzwierciedlają efekty działania Burmistrza w I półroczu 2004r. Materiały te były omawiane na posiedzeniu Komisji Rewizyjnej oraz stanowiły podstawę do wydania stosownej opinii przez regionalną Izbę Obrachunkową w Bydgoszczy.
Uchwały Składu Orzekającego Nr 3 z dnia 8 września 2004r. pozytywnie opiniują informację burmistrza za I półrocze 2004r.
Opracowanie z wykonania budżetu sporządzone zostało w oparciu o sprawozdania półroczne, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 13 marca 2001 roku w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U.Nr 24 z dnia 27 marca 2001r., poz. 279), a także w oparciu o informacje merytoryczne kierowników jednostek organizacyjnych gminy.
W wyniku analizy wykonania dochodów i wydatków realizowanych w budżecie w I półroczu 2004 roku ustalono.
W I półroczu 2004r. dochody budżetowe zostały zrealizowane w kwocie 12 463 885 zł, co stanowi 48,5% planu rocznego.
W porównaniu do roku ubiegłego wykonaniem dochodów w okresie od stycznia do czerwca 2004r. jest o 12 463 zł wyższe.
Na wpływy w I półroczu 2004r. podstawowych dochodów podatkowych składają się:

udziały we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych i jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej - 256.322 zł

udziały we wpływach z podatku dochodowego:

od osób fizycznych -1.195.523 zł

podatek rolny - 194.344 zł

podatek od nieruchomości -3.720.462 zł

podatek leśny - 641 zł

podatek od środków transportowych - 72.363 zł

podatek od działalności gospodarczej osób fizycznych opłacany w formie karty podatkowej - 9. 381 zł

podatek od czynności cywilnoprawnych - 61.768 zł

wpływy z opłaty skarbowej - 28. 044 zł
W okresie sprawozdawczym odnotowano najniższe wykonanie z tytułu wpływów ze sprzedaży składników majątkowych, gdyż plan 1.363 714 zł wykonanie stanowi kwotę 144.098 zł, tj. zaledwie 11% planu. Przewidywana sprzedaż działek budowlanych była zrealizowana tylko w 10%, nie notuje się również zainteresowania najemców wykupem mieszkań na własność.
Dochody wykonane wzrosły o 1% w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego.
W strukturze dochodów realizacja planu przekroczyła 50% w działach:

750 - Administracja publiczna,

751 - Urzędy naczelnych organów władzy państwowej,

758 - Różne rozliczenia,

852 - Pomoc społeczna,

900 - Gospodarka komunalna.
Najniższe wykonanie planu w dochodach odnotowano w działach:

020 - leśnictwo,

700 - Gospodarka komunalna,

801 - Oświata i wychowanie.
Wydatki budżetowe ogółem w I półroczu 2004r. wykonane zostały w kwocie 12.447.405 zł, to jest wyższej o 149 tysięcy niż w tym samym okresie roku 2003. Wykonanie stanowi 41,1% kwoty planowanej po zmianach.
Wydatki bieżące zrealizowano w kwocie 10.748.306, co stanowi 46,9% plany, w tym wydatki na wynagrodzenia i pochodne w kwocie 5.962.220 zł, tj. 50,4%.
Zrealizowane wydatki majątkowe to w 100% inwestycje, wykonano je w kwocie 1.699.099 zł to jest na poziomie 23% planu rocznego.
Zrealizowane zadania w I półroczu 2004r. to między innymi:

modernizacja systemów ciepłowniczych - 396.132 zł,

zmiana zasilania w wodę gminy Janikowo - 23.477 zł,

termomodernizacja budynków mieszkalnych - 826.148 zł,

budowa sieci internetowej w mieście - 71.168 zł,

budowa systemu kanalizacji gminy - 213.285 zł,

budowa hali widowiskowo - sportowej - 66.899 zł
Realizacja wykonania planu dochodów do wykonania planu wydatków budżetowych w okresie sprawozdawczym uzasadnia osiągnięcie niewielkiej nadwyżki budżetowej w kwocie 16.480 zł.
Spłata zadłużenia z tytułu pożyczek i kredytów wykonana została na poziomie 50,4%. Zadłużenie gminy z tytułu zaciągniętych pożyczek i kredytów na dzień 30 czerwca 2004r. wynosi 4.597.127 zł, w tym:

kredyty i pożyczki długoterminowe - 3.643.539 zł,

kredyt w rachunku bieżącym - 953.588 zł
Zadłużenie gminy stanowi 17,8% ogólnej sumy dochodów planowanych.
Na tym Skarbnik Gminy i Miasta Bogumiła Szumacher zakończyła swoje wystąpienie.

Następnie głos zabrali:

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Kazimierz Ruta, który poinformował zebranych, że nad wykonaniem budżetu za I półrocze 2004r. pracowała Komisja Rewizyjna, wydając pozytywną opinię.
Szczególną uwagę zwrócono na:

niską ściągalność podatku od posiadania psów,

wysokie koszty wydawania pisma samorządowego "Głos Janikowa", komisja zastanawiała się, czy nie byłoby lepiej wydawać kwartalnik,

wysokie koszty utrzymania monitoringu w porównaniu do osiąganych efektów jego pracy,
Przewodniczący Komisji dodał, że zachodzi konieczność skorygowania planu w dochodach ze sprzedaży majątku gminy.


Przewodniczący Komisji Kultury, Sportu, Zdrowia i Oświaty Edward Antczak, który stwierdził, że w wykonaniu budżetu należy zwrócić uwagę szczególnie na duże pozycje. Dość niskie wykonanie zakładanego planu występuje w dochodach z podatku oraz ze sprzedaży majątku gminy. Zauważył, że może lepiej obniżyć ceny działek, bo w konsekwencji nabywca działki podatek będzie płacił do budżetu gminy.
Głos zabrał Burmistrz Andrzej Brzeziński, dodał, że sytuacja gospodarcza jest różna, dlatego też te dochody są niewspółmierne do oczekiwań.
Zlecony jest dalszy podział działek przy ulicy Wiejskiej w Janikowie z przeznaczeniem pod budownictwo mieszkaniowe. Ze swojego majątku gmina ma dochody, dlatego też nie można się go do końca wyzbyć.
Na tym zakończono dyskusję nad wykonaniem budżetu za I półrocze 2004r.

Punkt 10
Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie na 2004 rok.
Proponowane zmiany w budżecie przedstawiła Skarbnik Gminy Bogumiła Szumacher, wyjaśniając, że zmian w budżecie na 2004 rok dokonuje się w oparciu o decyzje Wojewody Kujawsko - Pomorskiego z dnia 17 i 20 września 2004r.
W oparciu o te decyzje korekta w kwocie 64.002 zł dotyczy zmniejszenia planu dochodów z tytułu dotacji na dofinansowanie zadań zleconych w dziale 852 - Pomoc społeczna, natomiast korekta w kwocie 60.457 zł zwiększa plan dotacji na dofinansowanie zasiłków okresowych z pomocy społecznej. Na podstawie wspomnianych decyzji przeniesiony został plan dochodów pomiędzy paragrafami 2010 i 2030, to jest z zadań zleconych do zadań własnych.
W planie dochodów budżetowych wprowadzone zostały do realizacji dochody ponadplanowe, pozyskane z tytułów takich jak:

wpływy z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności - 2.000 zł,

wpływy z opłat za licencje i koncesje - 500 zł,

wpłaty podatku od spadków i darowizn - 3.000 zł,

wpływy z opłaty prolongacyjnej - 4.000 zł

wpływy z najmu sal w szkołach podstawowych, MGOK-u i świetlicach wiejskich - 9.500 zł
ponadto w palnie dochodów dokonano korekty zmniejszającej wpływy, główną przyczyną tego działania jest bardzo niskie wykonanie planu za trzy kwartały 2004r. Zmniejszenia dotyczą głównie:

Działu 700- Gospodarka mieszkaniowa - o kwotę 963.714 zł z powodu rezygnacji ze sprzedaży części wysypiska odpadów, mieszkań przy ul. Kozala w Janikowie, nieruchomości zabudowanej przy ul. Szkolnej w Janikowie, działek budowlanych oraz lokali mieszkalnych w mieście,

Działu 756 - Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych - o kwotę 200.000 zł z uwagi na niskie wpływy (za trzy kwartały wykonanie stanowi 48% kwoty planowanej).

WYDATKI
Wydatki inwestycyjne
Wydatki budżetowe zmniejszono o kwotę 5.439.330 zł, w tym wydatki inwestycyjne 0 4.560.000 zł. W planu wydatków majątkowych skreślone zostały następujące przedsięwzięcia:

modernizacja ogrzewania w Kołudzie Wielkiej - 1.000.000 zł,

termomodernizacja budynku administracyjnego - 220.000 zł,
Ponadto skorygowano wydatki z uwagi na zmniejszenie zakresu prowadzonych prac inwestycyjnych w takich zadaniach jak:

modernizacja systemów ciepłowniczych - 200.000 zł,

zakup sprzętu komputerowego - 30.000 zł,

kanalizacja gminy Janikowo - 3.150.000 zł,

budowa hali sportowej - 260.000 zł.
W związku z modernizacją budynku po byłym przedszkolu i adaptacją pomieszczeń na lokale mieszkalne, zwiększono plan wydatków inwestycyjnych w dziale 700 Gospodarka mieszkaniowa o kwotę 200.000 zł, natomiast w dziale 600 Transport doplanowano środki w kwocie 100.000 zł na wydatki związane z modernizacją drogi Kołodziejewo - Sędowo.
Zmniejszenie planu wydatków inwestycyjnych o 73% związane jest z przesunięciem terminu rozpatrzenia wniosków gminy o dofinansowanie zadań ze środków Unii Europejskiej.

 
Wydatki bieżące
Korekta w wydatkach bieżących to zwiększenia o 310.685 zł oraz zmniejszenia o 579.330 zł. W związku z przeniesieniem służbowym pracowników administracji do obsługi świadczeń rodzinnych, przeniesione zostały planowane wynagrodzenia wraz z pochodnymi z działów 750 - Administracja i 801 - Oświata i wychowanie do działu 852 - Pomoc społeczna.
Na remonty w budynkach mieszkalnych przeznacza się dodatkowo 15.000 zł. Dodatkowe środki wpisane zostały również do planu wydatków w Urzędzie Miejskim, i tak:

na zakup energii - 15.000 zł,

na usługi remontowe - 10.000 zł.
Pozostałe zmiany to uwzględnienie wniosków kierowników jednostek organizacyjnych, w celu zabezpieczenia w planie wydatków odpowiednich środków na IV kwartał 2004r.
Bilans zmian budżetowych po stronie dochodów to zmniejszenie planu o kwotę 1.083.259 zł, natomiast bilans zmian wydatków stanowi kwotę zmniejszającą plan o 4.828.645 zł.
W wyniku korekty budżetu na 2004r. zmniejszył się deficyt z kwoty 4.570.734 zł do kwoty 825.348 zł, który zamierzamy sfinansować kredytem długoterminowym.
W załączniku do uchwały zmieniającej budżet przedstawiona została korekta przychodów i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Wpływy wzrosły o 500.000 zł i kwota ta spowodowała zwiększenie planu wydatków, przede wszystkim na oczyszczanie gminy, utrzymanie zieleni i na dofinansowanie zadań inwestycyjnych, w tym na:

kanalizację gminy - 200.000 zł,

termomodernizację budynków - 100.000 zł.

Wobec nie zgłoszenia uwag odczytano projekt uchwały. Uchwała została przyjęta jednogłośnie przy 14 głosach za. /zał. Nr 5/

 
Punkt 11
Podjęcie uchwały w sprawie procedury uchwalania budżetu gminy i miasta.
Głos zabrała Skarbnik Bogumiła Szumacher, która wyjaśniła, że art. 53 ust. 1 ustawy o finansach publicznych nakłada na jednostki finansów publicznych obowiązek stosowania procedury opracowania i uchwalania budżetu. Procedura ta zawiera uregulowania pozwalające na poprawne i terminowe opracowania projektu budżetu.
Załącznik do uchwały w sprawie procedury określa:

poszczególne etapy opracowania projektu budżetu,

wskazuje kto jest odpowiedzialny za sporządzenie materiałów wyjściowych, stanowiących podstawę wyliczeń ostatecznych,

informuje o przygotowaniu materiałów roboczych do budżetu, przedstawia wymogi obligatoryjne, które dotyczą szczegółowości sporządzanych dokumentów,

omawia kolejne etapy procesu uchwalania budżetu.
Bardzo ważnym elementem procedury jest harmonogram prac i tak:


Do 20 września kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy i Miasta Janikowo przedkładają kierownikom referatów lub pracownikom na samodzielnych stanowiskach Urzędu Miejskiego opracowane materiały planistyczne niezbędne do opracowania projektu budżetu.


Do 30 września – przedłożenie Skarbnikowi Gminy i Miasta materiałów planistycznych wraz z kalkulacjami i uzasadnieniem przez kierowników referatów oraz pracowników na samodzielnych stanowiskach Urzędu Miejskiego.


Do 30 września Burmistrz Gminy i Miasta przyjmuje wnioski do budżetu od jednostek infrastruktury gospodarczej i społecznej.


Do 15 października – Skarbnik Gminy i Miasta weryfikuje przedłożone materiały i konsultuje je z przedkładającymi oraz dokonuje kontroli szacunków wielkości danych, na podstawie złożonych materiałów.


Do 10 listopada – Skarbnik Gminy i Miasta przedstawia Burmistrzowi Gminy i Miasta zestawienia dochodów i wydatków oraz inne materiały związane z projektem budżetu.


Do 15 listopada – Burmistrz Gminy i Miasta przyjmuje projekt budżetu i przedkłada projekt uchwały budżetowej Przewodniczącemu Rady Miejskiej oraz Regionalnej Izbie Obrachunkowej wraz z częścią opisową oraz informacją o stanie mienia komunalnego.


Od 16 listopada – Komisje Rady Miejskiej analizują projekt uchwały budżetowej i sporządzają stosowne opinie dotyczące projektu budżetu.


Do 22 listopada dni od daty przekazania projektu uchwały budżetowej Radzie Miejskiej Burmistrz Gminy i Miasta przekazuje podległym jednostkom organizacyjnym gminy informacje niezbędne do opracowania projektów ich planów finansowych.


Do 22 grudnia od daty otrzymania informacji o których mowa w pkt. 8, nie później jednak niż do 22 grudnia, jednostki organizacyjne opracowują projekty planów finansowych.


Do 31 grudnia – uchwalenie budżetu Gminy i Miasta Janikowo.
Wobec nie zgłoszenia uwag Przewodniczący rady Maciej Krzyżański odczytał projekt uchwały a następnie przystąpiono do głosowania. Uchwała została przyjęta jednogłośnie 14 głosami. /załącznik nr 6 do protokółu/

Przewodniczący Rady ogłosił 10 minut przerwy
Obrady wznowiono o godzinie 1650 przystępując do kolejnego 12 punktu obrad

Punkt 12
Wprowadzenie zmiany w uchwale w sprawie wyboru członków stałych komisji Rady Miejskiej w Janikowie.
Uchwałą nr II-7/2002 z dnia 26 listopada 2002 r. Rada Miejska dokonała wyboru członków stałych Rady Miejskiej w Janikowie.
Radny Rady Miejskiej w Janikowie Pan Ryszard Chudański, w dniu 4 maja 2004 roku złożył na piśmie rezygnację z pełnienia funkcji Radnego.
W dniu 19 września 2004r. odbyły się wybory uzupełniające do Rady Miejskiej w Janikowie, w wyniku których radną Rady Miejskiej została wybrana Pani Halina Krzeszewska.
Radna wyraziła wolę pracy w dwóch komisjach Rady Miejskiej, dlatego też zachodzi konieczność dokonania w/w zmian w składzie stałych komisji Rady Miejskiej.
Przewodniczący Rady Maciej Krzyżański odczytał projekt uchwały i przystąpiono do głosowania Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych na 14 obecnych .
/zał.nr 7/

Punkt 13
W punkcie tym Skarbnik Bogumiła Szumacher wyjaśniła, że projekt uchwały w sprawie trybu postępowania o udzielenie dotacji podmiotom nie zaliczanym do sektora finansów publicznych, sposobu jej rozliczania oraz kontroli wykonania zadania będącego przedmiotem dotacji zawiera tylko jedną korektę, została ona zapisana w § 2.
Pozostałe uregulowania nie zostały zmienione, gdyż nie było takiej potrzeby i są w brzmieniu takim samym jak w uchwale dotychczas obowiązującej.
Udzielenie dotacji na finansowania celów publicznych, związanych z realizacją zadań naszej gminy zgodnie z art. 118 ustawy o finansach publicznych obowiązuje w odniesieniu do tych podmiotów, których nie dotyczą uregulowania zawarte w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, a to oznacza, że jeżeli wspomniana ustawa niw wyklucza podmiotu to przyznanie dotacji odbywa się według dotychczas stosowanych procedur.
Wiceprzewodniczący Rady Roman Jaszcz odczytał projekt uchwały i przystąpiono do głosowania Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych na 14 obecnych . Uchwała została przyjęta jednogłośnie. /zał.nr 8/

Punkt 14
Program współpracy Gminy i Miasta Janikowo z organizacjami pozarządowymi, podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego i stowarzyszeniami jednostek samorządu terytorialnego.
W punkcie tym sekretarz Maciej Golz wyjaśnił, że Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873) nakłada na organy samorządu terytorialnego obowiązek uchwalania rocznych programów współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz z podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 tej ustawy. Samorząd Gminy Janikowo prowadzi współpracę z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami, których działalność związana jest z realizacją zadań gminy. Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie określa sferę zadań publicznych, w których organy administracji publicznej, w tym samorząd gminy powinny współpracować z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami na zasadach pomocniczości, suwerenności stron, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji i jawności. Realizacji tych zasad służyć ma opracowywanie przez organy samorządu terytorialnego rocznych programów współpracy z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami.
Wobec nie zgłoszenia uwag, Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały a następnie przystąpiono do głosowania. Uchwała została przyjęta jednogłośnie 14 głosami. /załącznik nr 9 /

Punkt 15
Podjęcie uchwał w sprawie utworzenia środka specjalnego.
Skarbnik Bogumiła Szumacher wyjaśniła, że zadania samorządu terytorialnego realizowane są przez jednostki sektora finansów publicznych, które określone zostały w ustawie o finansach publicznych. Mogą one przybierać różne formy organizacyjno - prawne, między innymi jedną z form jest środek specjalny jednostki budżetowej.
Środki specjalne realizują gospodarkę budżetową netto a więc w całości oparta na samofinansowaniu. Nie przewiduje się w tym przypadku zasilania środków specjalnych z budżetu, nie występuje również obowiązek rozliczania się z budżetem z tytułu nadwyżki środków obrotowych.
Ważne też jest, że zasobem finansowym może dysponować bezpośrednio jednostka budżetowa, a więc szkoła, przedszkole, urząd miejski, itp. na podstawie opracowanego planu finansowego.
Rada Miejska, powołując środek specjalny tworzy warunki do gromadzenia środków finansowych na wyodrębnionym rachunku bankowym.
Przychody w środkach specjalnych będą stanowiły otrzymane przez jednostkę organizacyjną gminy:

opłaty za zajęcie pasa drogowego dróg gminnych w celu przeprowadzenia robót w pasie drogowym,

opłaty za umieszczenie w pasie drogowym obiektów budowlanych, urządzeń infrastruktury,

odszkodowania, zapisy, darowizny, spadki, itp.
Środki specjalne mają zawsze postać środków pieniężnych.

Wobec nie zgłoszenia uwag, Przewodniczący Rady przedstawił projekt pierwszej uchwały w sprawie utworzenia środka specjalnego - opłaty za zajęcie pasa drogowego a następnie przystąpiono do głosowania. Uchwała została przyjęta jednogłośnie 14 głosami. /załącznik nr 10 /
Następnie odczytana projekt drugiej uchwały w sprawie utworzenia środka specjalnego dotyczącego opłat od spadków, itp. uchwała została przyjęta jednogłośnie 14 głosami za. /zał. nr 11/

Punkt 16
Wprowadzenie zmian w uchwale dotyczącej powołania komisji egzaminacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy na stopień nauczyciela mianowanego.
Sekretarz Maciej Golz wyjaśnił, że w ramach upoważnienia ustawowego organ prowadzący szkołę lub przedszkole może wyznaczyć reprezentanta do komisji egzaminacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy.
Burmistrz Gminy i Miasta Janikowo jako swojego reprezentanta do wyżej wymienionej komisji wyznacza sekretarza Gminy i Miasta Pana Macieja Golz.
Przewodniczący Rady Maciej Krzyżański poprosił o wyjaśnienie radcę prawnego Pana Sławomira Waleńskiego, czy w tym przypadku może być głosowanie jawne.
Po otrzymaniu odpowiedzi, że tak i nie zgłoszono uwag, odczytano projekt uchwały a następnie przystąpiono do głosowania. Uchwała została przyjęta 14 glosa za na 14 obecnych radnych. /załącznik nr 12/

Punkt 17
Podjęcie uchwały w sprawie zakupu działek od Rolniczej Spółdzielni Produkcyjnej w Janikowie.
W punkcie tym głos zabrał Burmistrz Andrzej Brzeziński , który wyjaśnił, że nabycie przedmiotowych gruntów od Spółdzielni ZGODA oparte jest na treści studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Janikowo. Dodatkowo, przeznaczenie tych gruntów na potrzeby gminy celem urządzenia tam terenów zielonych zgodne jest z planem zagospodarowania przestrzennego Gminy i Miasta Janikowo.
Ze względu na usytuowaną tam infrastrukturę wodno - kanalizacyjną grunt ten nie może być wykorzystywany rolniczo.
W tym stanie rzeczy podjęcie przedmiotowej uchwały jest w pełni uzasadnione.
Przewodniczący rady przedstawił projekt uchwały, następnie przystąpiono do głosowania. Uchwała została przyjęta jednogłośnie 14głosami za. /zał. nr 13/
 
Punkt 18
Podjęcie uchwały w sprawie sprzedaży nieruchomości z budynkiem przy ulicy Głównej 6a.
Burmistrz Andrzej Brzeziński wyjaśnił, że budynek położony jest koło starego stadionu. Jedną część stanowi lokal mieszkalny, sprzedaż działki z lokalem mieszkalnym daje prawo własności obecnemu najemcy, jest to Pan Grzegorski.
Sprzedaż zabudowy z pomieszczeniami użytkowymi pozwoli na podjęcie działalności gospodarczej. Sprzedaż zostaje ograniczona do prowadzenia działalności nieuciążliwej - handel bądź usługi.
Po sprzedaży jest planowana likwidacji usytuowanych tam garaży.
Wiceprzewodniczący przedstawił projekt uchwały i przystąpiono do głosowania. Uchwała została przyjęta jednogłośnie 14 glosami za. /zał. nr 14/

Punkt 19
Udzielenie bonifikaty od ceny nieruchomości gruntowych zbywanych na rzecz Spółdzielni Mieszkaniowych.
W punkcie tym Burmistrz Andrzej Brzeziński wyjaśnił, że wielkość opłaty zależy od czasu wieczystego użytkowania. W naszej gminie kształtuje się to od 61 lat do 92 lat.
O ustalenie wysokości bonifikaty od ceny nieruchomości gruntowych zbywanych na rzecz spółdzielni mieszkaniowych wystąpiła z wnioskiem Kujawska Spółdzielnia Mieszkaniowa w Inowrocławiu, która przygotowuje wszystkie budynki mieszkalne warz z przynależnymi nieruchomościami do wyodrębnienia lokali mieszkalnych.
Przykładowo:

ul. Sportowa 3 - 50 mieszkań, przy 50% bonifikacie opłata za 1 mieszkanie wynosiłaby 54,90 zł, natomiast przy 90% bonifikacie 10,98 zł.

ul. Dworcowa 13 - 50% - 100,00 zł, 90% - 20,00 zł.

Burmistrz dodał, ze koszty gruntu nie są zbyt wysokie, zaproponował 70% bonifikaty.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Kazimierz Ruta stwierdził, że jest to rozsądna propozycja.
Przewodniczący rady po odczytania projektu uchwały przystąpił do głosowania. Uchwała została przyjęta 14 głosami na 14 radnych obecnych podczas głosowania. /załącznik nr 15 do protokółu/

Punkt 20
Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia nieruchomości gruntowych do gminnych zasobów nieruchomości gminy Janikowo.
Burmistrz Andrzej Brzeziński wyjaśnił, że budynki przy ulicy Zygmunta Wilkońskiego 14 i Dworcowa 1 zostały sprzedane przez Cukrownię Janikowo najemcom na dość dużych działkach, które obejmują również ulicę i trawniki.
Zniesienie prawa wieczystego użytkowania gruntów wymienionych w uchwale uzasadnione jest wolą właścicieli lokali mieszkalnych.
Działki : Nr 14/144 o powierzchni 0.0165 ha,
Nr 14/145 o powierzchni 0.1951 ha
Nr 9/6 o powierzchni 0.0653 ha
pozostają nadal w użytkowaniu wieczystym właścicieli lokali mieszkalnych w w/w/ budynkach mieszkalnych.
Zniesienie tego prawa możliwe jest tylko w drodze czynności cywilnoprawnych, które wykonane mogą zostać przez Burmistrza Gminy i Miasta Janikowo za zgodą Rady Miejskiej.
Zniesienie prawa użytkowania wieczystego spowoduje, że grunty te bez obciążeń, jako własność komunalna, należeć będą do gminnego zasobu nieruchomości co może nastąpić tylko wskutek podjęcia przedmiotowej uchwały.
Koszt za rozwiązanie użytkowania wieczystego jaki gmina zapłaci wspólnotom jest to koszt wykonania audytu, który gmina zapłaciła, aby wspólnoty mogły wykonać termomodernizację budynków.
Powyższe uzasadnia więc podjęcie takiej właśnie uchwały.
Po odczytaniu projektu uchwały przystąpiono do głosowania, uchwała została przyjęta jednogłośnie 14 głosami za. /zał. nr 16/

Punkt 21
W punkcie tym sekretarz Maciej Golz wyjaśnił, że podjęcie uchwał: w sprawie ustalenia zasad ustalania odpłatności za korzystanie z usług Środowiskowego Domu Samopomocy w Janikowie jak i ustalenie ceny godziny usług opiekuńczych świadczonych przez opiekunki domowe i trybu pobierania opłat jak również częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat za te usługi podyktowane jest faktem wejścia w życie z dniem 1 maja 2004 roku Ustawy o Pomocy Społecznej z dnia 12 marca 2004 roku (Dz.U. Nr 64, poz 593).
Ustawa z dnia 11 listopada 1990 roku – tekst jednolity ( z 1998 r. Dz .U. Nr 64 poz.414 z póżn. zm.) przestała obowiązywać.
Obecna Ustawa o Pomocy Społecznej wprowadza nowe kryteria, uprawniające do świadczeń z pomocy społecznej ustalone w oparciu o próg interwencji socjalnej (PIS) wyliczony przez Instytut Pracy i Spraw Socjalnych dla różnych typów gospodarstw domowych.
Kryterium dla osób samotnie gospodarujących stanowi 461 zł. natomiast dla osób żyjących w gospodarstwach wieloosobowych 316 zł. na osobę.
Powyższa Ustawa zawiera również nowy, uproszczony katalog świadczeń pieniężnych.
Wobec nie zgłoszenia uwag, po odczytaniu uchwały przystąpiono do głosowania. Uchwałę przyjęto jednogłośnie 14 głosami za. /zał. nr 17/

Punkt 22
Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia ceny godziny usług opiekuńczych świadczonych przez opiekunki domowe i trybu pobierania opłat jak również częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat za te usługi.
W związku z tym, że przy podejmowaniu poprzedniej uchwały Rada wysłuchała wyjaśnień dotyczącej obu uchwał i nie zgłoszeniu uwag oraz pytań Przewodniczący Rady po przedstawieniu uchwały przystąpił do głosowania. Uchwała została przyjęta 14 głosami za na 14 radnych obecnych w danym momencie głosowania. /zał. nr 18 do protokółu/

Punkt 23
Odpowiedzi na interpelacje
Burmistrz Andrzej Brzeziński udzielił odpowiedzi na interpelacje wyjaśniając:

droga przy ulicy Sieczkowickiej i Cichej zostanie zrobiona dopiero po wykonaniu deszczówki,

postawienie znaku - droga jednokierunkowa, zostanie najpierw skonsultowane z mieszkańcami.

przeniesienie tablicy pamiątkowej ze starej szkoły przy ulicy 1-go maja na nową szkołę podstawową przy ulicy Szkolnej jest dobrym pomysłem i można się nad tym zastanowić. Należałoby na taką uroczystość zaprosić żyjących członków rodziny Pana Wojciechowskiego, któremu jest poświęcona tablica.

Punkt 24,25
Kolejno głos zabrali.
Przewodniczący Rady poinformował zabranych że na komisjach Rady Przewodniczący Komisji Rewizyjnej, aby krótko przedstawić przygotowanie placówek oświatowych do roku szkolnego.

Sekretarz Gminy i Miasta Maciej Golz przedstawił informację dotyczącą rozpoczęcia roku szkolnego w jednostkach oświatowych z terenu Gminy i Miasta Janikowa.
W roku szkolnym 2004/2005 na terenie Gminy i Miasta Janikowa działać będą następujące jednostki oświatowe:

Gimnazjum w Janikowie,

Szkoła Podstawowa w Janikowie,

Szkoła Podstawowa w Kołodziejewie,

Szkoła Podstawowa w Broniewicach,

Szkoła Podstawowa w Ludzisku,

Przedszkole Miejskie w Janikowie oraz filia w Kołodziejewie.
Łącznie we wszystkich jednostkach oświatowych rozpoczęło rok szkolny 2004/2005 2051 dzieci w tym w Gimnazjum 722 dzieci, w SP w Janikowie 770 dzieci, w SP w Kołodziejewie 142 dzieci, w SP w Broniewicach 115 dzieci, w SP w Ludzisku 131 dzieci i w Przedszkolu w Janikowie 171 dzieci.
Z dniem 1 września 2005r. przestało istnieć przedszkole w Kołudzie Wielkiej. Jak wynika z informacji uzyskanych od P. Dyrektor Wojciechowskiej na zajęcia uczęszcza 1 dzieci.
Tak jak co roku realizujemy akcję dowozu dzieci do szkoły. Z tej formy transportu w roku szkolnym 2004/2005 korzysta 540 dzieci.
W roku szkolnym 2004/2005 we wszystkich jednostkach oświatowych zatrudnionych jest 160 nauczycieli w tym: 19 dyplomowanych, 97 mianowanych, 39 kontraktowych, 5 stażystów oraz 40 osób obsługi.
Jeżeli chodzi o inwestycje poczynione w jednostkach oświatowych w okresie wakacyjnym, to z powodu ograniczonych środków finansowych były one niewielkie i ograniczały się do niezbędnego minimum i tak:

wykonana została regeneracja murawy na boisku Gimnazjum,

dokonano naprawy instalacji elektrycznej w pracowni komputerowej w Szkole Podstawowej w Ludzisku,

dokonano adaptacji pomieszczeń do wydawania posiłków w Szkole Podstawowej w Broniewicach.

Trzeba w tym miejscu zauważy, iż dyrektorzy jednostek starają się pozyskać środki nie tylko z kasy samorządowej, ale i z innych źródeł. Przykładem może być tutaj Gimnazjum, które pozyskało środki, wygrywając konkurs, na wymianę całego oświetlenia w budynku szkoły.
W roku 2004 uruchomiono także środki z PAOW. Nasza gmina otrzymała już wszystkie ujęte w umowie artykuły tj. oprogramowanie komputerowe na kwotę 4.430,00 zł, oraz pomoce naukowe na kwotę 61.000,00 zł. W okresie wakacyjnym odbyły się szkolenia dla nauczycieli, z których skorzystało 26 nauczycieli.
Na tym sekretarz zakończył swoją wypowiedź.


Burmistrz Andrzej Brzeziński stwierdził, że patrząc na liczbę dzieci w szkołach, w naszej gminie, po reorganizacją jaką przeprowadziliśmy, są to warunki optymalne. Reorganizacja była przeprowadzona prawidłowo i w odpowiednim czasie.

Przewodniczący Rady Maciej Krzyżański poprosił o wyjaśnienie, czy nasza gmina przystąpi do akcji kubek mleka dla każdego ucznia.

Maciej Golz wyjaśnił, że mleczarnie nie są same zainteresowane tą formą sprzedaży mleka. Mleko to musi spełniać wszystkie normy unijne, być podawane w kartonikach. Dopłata jaką otrzymałaby gmina to około 20 groszy na kartonik, pozostałą kwotę musimy pokryć sami. Na ten rok szkolny nas jako gminę na to nie stać.

Burmistrz uzupełnił wypowiedź informując, że dziennie gmina musiałaby wydać na ten cel około 800 zł. W każdej szkole mamy stołówki, gdzie podawane są ciepłe posiłki. Obiad kosztuje około 3,00 zł i każde dziecko, które chce go zjeść otrzyma ten posiłek.

Radny Kazimierz Ruta zaproponował, aby dokładnie sprawdzić kwotę dopłaty do kartonika mleka, ponieważ w gazecie przeczytał artykuł, że dopłata unijna wynosi 40 groszy.

Radny Tadeusz - są zasady i wymogi, których należy przestrzegać przy podawaniu mleka z dopłatą ze środków unijnych.

2. Radny Grzegorz Czerwiński:

Podziękował za zrobienie boiska przy ul. Wilkońskiego koło garaży, ale w związku z tym pojawił się problem gry w piłkę, ponieważ młodzież uderza piłką o garaże, co powoduje ich niszczenie. Poprosił o zrobienie tam małego płotu,

Zasypanie dziury przy wjeździe koło pawilonów na ul. Dworcowej,

Młodzież, która grała na boisku przy gimnazjum została z niego wyrzucona. Jeśli nie można grać na boisku na gimnazjum to należy ustawić tabliczki o tym informujące. Można na boisku koło targowiska postawić więcej bramek i problem byłby rozwiązany.

Odpowiedzi udzielił burmistrz, wyjaśniając:

w sprawie gry w piłkę, to boisko koło starego stadionu jest do użytku publicznego. Na wiosnę można czasowo tam zabetonować bramki.

Natomiast jeśli chodzi o postawienie płotu to w obecnej chwili jest to niemożliwe, można pomyśleć o posadzeniu szybko rosnącej zieleni.

Dziura przy ulicy Dworcowej zostanie zasypana.

3. Radny Dariusz Kunkel:

W imieniu części mieszkańców ulicy Kozala i pobliskich ulic podziękował, burmistrzowi, prezesowi Antczakowi i Policji za bezpieczne zorganizowanie meczu.

 
4. Radny Jan Plewa:

Ponowił wniosek o zrobienie chodnika przy ulicy Kasprowicza, oraz ulicy Cichej

Pojawiające się nowe złomowiska, czy wszystkie posiadają wymagane zezwolenia,

placu zabaw dla dzieci przy ulicy Cichej, Ustronie i Sieczkowickiej,

czy określenie nazwy "Stare Janikowo" ma na dobre zagościć w naszym słownictwie, ponieważ wszystko co dzieje się w mieście dzieje się w jego nowej części. W starej części są budynki, które szpecą: dworzec PKP, budynek PKP, budynek po starej szkole, były LIDER.

Odpowiedzi udzielił Burmistrz Andrzej Brzeziński wyjaśniając:

na pewno nie ma złomowisk bez wymaganych pozwoleń, zostanie to dokładnie sprawdzone,

ul. Ustronie, Cicha, zostało tam zrobiona woda, kanalizacja, telefony, gaz. W odpowiednim czasie zostanie również zrobiona ulica,

jeśli chodzi o budynki na "starym Janikowie" to oprócz szkoły, żaden z nich nie jest budynkiem gminnym i nie możemy ingerować, dworzec został zniszczony przez naszych mieszkańców.

w 2005 roku postaramy się zrealizować obietnicę zrobienia chodnika przy ulicy Kasprowicza, ale jeżeli miałbym wybierać pomiędzy zrobieniem chodnika a zrobieniem ulicy, wolałbym zrobić ulicę, bo chodnik należy już do luksusów.


Radny Edward Antczak zaproponował, aby opracować plan kilkuletni prac, które gmina ma do wykonania i mieszkańcy będą mieli świadomość, że za rok, czy dwa będą wykonane inwestycji, o które zabiegali. Ale musi to być w tym terminie wykonane.

6. Radny Edward Morawski:

Ponowił wniosek o zrobienie lamp w Kołodziejewie przy ulicy Ogrodowej. Jest tam błoto.

Aby zwrócić uwagę na drogi powiatowe, rozpoczęła się kampania w Cukrowni, duże samochody, które dowożą buraki niszczą pobocza i drogi, czy nie można ograniczyć tonażu tych samochodów.
Andrzej Brzeziński wyjaśnił, że działki, na których stoi ul. Ogrodowa należą do Pana Krakowskiego, który obecnie od gminy żąda 2500 zł za przejęcie przez gminę tej drogi. Lamp tam nie będzie.


Radna Halina Krzeszewska:

zaproponowała dokładnie zapoznać się z historią starej szkoły podstawowej w Janikowie, ponieważ z byłym kierownikiem tej szkoły został zabity nauczyciel. Przy okazji przenoszenia tablicy pamiątkowej Pana Wojciechowskiego można by upamiętnić śmierć tego nauczyciela.

Wszyscy wiemy, że powstał nowy zakład produkcyjny na terenie Janikowa, czy można uzyskać informację ile jest tam zatrudnionych kobiet, i w ogóle ile jest zatrudnionych osób z gminy Janikowo.

Burmistrz wyjaśnił, że generalnie pracuje tam 85% osób z Janikowa. Kilka osób jest zatrudnionych z Mogilna i Inowrocławia, są to fachowcy, osoby przeszkolone. Obecnie w JANIPOL MEBLE jest zatrudnionych około 100 osób. Na wiosnę w miesiącu marcu ma ruszyć druga zmiana.
Pani Dubieniecka, pełnomocnik właściciela firmy jest poinformowana, że w pierwszej kolejności mają być zatrudniani pracownicy z Janikowa. Ale nie może być takiej sytuacji, że do pracy przychodzą osoby, które już w poprzedniej firmie, mającej problemy, kiedy zachodziła konieczność pracy po godzinach przynosiły zwolnienia lekarskie. Takie osoby zwiodły i nie będą zatrudniane. Gmina nie może wymusić, że mają być zatrudnione konkretne osoby.

Wobec nie zgłoszenia więcej pytań i wniosków Przewodniczący Rady Maciej Krzyżański podziękował za wszystkie wnioski i uwagi..

Wobec zrealizowania porządku obrad, Przewodniczący Rady słowami “zamykam obrady” o godzinie 1830 zakończył XVIII Sesję Rady Miejskiej w Janikowie.


Protokółowała:                                                         Przewodniczący
Barbara Smolik                                                   Rady Miejskiej w Janikowie
                                                                             Maciej Krzyżański




Wytworzył: Barbara Smolik (13 stycznia 2005)
Opublikował: Barbara Smolik (13 stycznia 2005, 13:40:52)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 2781

wersja do zapisu wersja do druku  

BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
ostatnia aktualizacja Biuletynu: 24.01.2011 17:23