Tryb rozpatrywania indywidualnych spraw - informacje ogólne
Postępowanie administracyjne w indywidualnych sprawach z zakresu ad-
ministracji publicznej wszczynane jest na żądanie strony np. poprzez zło-
żenie podania, wniosku lub z urzędu.
Podania, wnioski strona może składać pisemnie, telegraficznie, za pomocą
faksu a także ustnie do protokołu.
Wniesione podanie powinno zawierać co najmniej wskazanie osoby od
której pochodzi, jej adres, treść żądania, jeżeli przepisy szczególne wyma-
gają podania innych informacji winny one również znaleźć się w podaniu.
Wszelkie żądania wszczęcia postępowania należy składać w Biurze Obsługi
Interesantów /parter Ratusza/, natomiast sprawy z zakresu działania Wy-
działu Ewidencji, Spraw Społecznych i Promocji Zdrowia oraz Urzędu Sta-
nu Cywilnego bezpośrednio w tych wydziałach.
Wnoszący podanie ma prawo żądać potwierdzenia wniesienia podania,
urzędnik zaś, ma obowiązek spełnić to żądanie. Datą wszczęcia postępo-
wania jest dzień doręczenia organowi podania lub wniosku.
Jeżeli wniesione podanie nie czyni zadość wymaganiom ustalonym
w przepisach prawa urzędnik wzywa wnoszącego podanie do usunięcia
w terminie siedmiu dni braków, ich nieusunięcie spowoduje, że podanie
nie zostanie rozpatrzone. Podanie pozostawia się również bez rozpoznania
jeżeli brak w nim adresu wnoszącego i nie ma możliwości ustalenia tego
adresu.
Jeżeli podanie wniesiono do niewłaściwego organu, urzędnik prześle je do
organu właściwego i powiadomi o tym stronę. Jeżeli zaś nie można usta-
lić na podstawie zawartych danych, który organ jest właściwy, albo gdy
z podania wynika, że właściwym w sprawie jest sąd, urząd zwraca je
wnoszącemu z właściwym pouczeniem.
Urzędnicy - załatwiający sprawę - nie mogą żądać zaświadczeń na po -
twierdzenie faktów lub stanu prawnego znanych im z urzędu badź moż-
liwych do ustalenia na podstawie posiadanych ewidencji, rejestrów lub
dokumentów urzędowych przedstawionych przez stronę do wglądu.
Urzędnicy zobowiązani są do przestrzegania terminów do załatwienia
sprawy wynikających z kodeksu postępowania administracyjnego, a także
przepisów szczególnych.
Niezwłocznie powinny być załatwione sprawy, których stan faktyczny
i prawny może być od razu wiarygodnie ustalony przy wszczęciu postępo-
wania na podstawie istniejącego materiału dowodowego.
Obowiązywanie ściśle wyznaczonych terminów załatwiania spraw zależy
od tego, czy trzeba przeprowadzić postępowanie wyjaśniające,a także
od stopnia trudności załatwienia sprawy.
Załatwienie takiej "trudnej sprawy " powinno nastąpić nie później niż
w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej nie później niż
w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.
Do omawianych wyżej terminów nie wlicza się terminów przewidzianych
w przepisach prawa dla dokonania określonych czynności, okresów za-
wieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy
strony albo przyczyn niezależnych od organu.
O każdym przypadku niezałatwienia sprawy w terminie , urzędnik zobo-
wiązany jest zawiadomić strony, podając przyczyny zwłoki i wskazać nowy
termin jej załatwienia.
W każdym stadium postępowania strona może przeglądać akta sprawy
oraz sporządzać z nich notatki lub odpisy. Strona może żądać uwierzytel-
nienia sporządzonych odpisów z akt sprawy o ile jest to uzasadnione
ważnym interesem strony.
Od wydanej w sprawie decyzji administracyjnej przysługuje stronom prawo wniesienia odwołania w terminie 14 dni od daty jej doręczenia,
a gdy decyzja została ogłoszona ustnie - od dnia jej ogłoszenia.
Odwołanie - zgodnie z pouczeniem zawartym w decyzji - należy składać
za pośrednictwem organu, który ją wydał np. Burmistrza
Środki odwoławcze w sprawach z zakresu zadań własnych gminy rozpa-
truje Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Bydgoszczy, zaś w spra -
wach należących do zadań zleconych gminie - Wojewoda Kujawsko -
Pomorski. |