Uchwała nr X-63/2003 UCHWAŁA NR X - 63/2003
RADY MIEJSKIEJ W JANIKOWIE z dnia 10 października 2003r.
w sprawie procedury uchwalania budżetu gminy i miasta Janikowo oraz szczegółowości budżetu i materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu na 2004 rok.
Na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz.U. z 2001r. nr 142 poz. 1591 ze zmianami).
RADA MIEJSKA uchwala, co następuje:
§ 1. Określić procedurę uchwalania budżetu, zgodnie z załącznikiem Nr 1 do uchwały.
§ 2. Traci moc uchwała Nr X-78/99 Rady Miejskiej w Janikowie z dnia 31 sierpnia 1999 w sprawie procedury uchwalania budżetu Gminy i Miasta Janikowo oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.
§ 3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
UZASADNIENIE
Niniejsza uchwała stanowi realizację przepisu określonego w art. 53 ustawy o samorządzie gminnym i zobowiązującego rady gmin do określenia tryby prac nad uchwaleniem budżetu oraz rodzajów i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu. Termin prac związanych z przygotowaniem projektu budżetu gminy i miasta Janikowa na 2004 rok zawarte w załączniku nr 1 uzależnione są od uchwalenia przez Sejm ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Obecnie obowiązująca, znowelizowana ustawa w tym zakresie określa rodzaje dochodów gmin jedynie na lata 1999 - 2003. Do zachowania terminów przedmiotowej uchwały ważne jest również otrzymanie w ustawowym czasie wielkości dochodów budżetu miasta wynikających z projektu budżetu państwa. Szczegółowość projektu budżetu na 2004 rok i materiałów informacyjnych wyczerpują wymagania wynikające z przepisów ustawy o finansach publicznych.
Załącznik nr 1 do uchwały nr X- 63 /2003 Rady Miejskiej w Janikowie z dnia10 października 2003r
§ 1 Przy sporządzaniu projektu budżetu biorą udział: 1. Burmistrz Gminy i Miasta 2. Zastępca Burmistrza 3. Skarbnik 4. Sekretarz 5. kierownicy referatów i samodzielni pracownicy samorządowi / dotyczy tych pracowników którzy planują i dysponują kwotami wymienionymi w dziale przez nich obsługiwanym /, 6. kierownicy jednostek organizacyjnych
§ 2 1. Kierownicy referatów, samodzielni pracownicy samorządowi oraz kierownicy jednostek budżetowych składają swoje zapotrzebowanie w formie pisemnej. 2. Odpowiedzialni pracownicy zobowiązani są przedstawić dokładne wyliczenia według cen aktualnych z uwzględnieniem stopnia inflacji.
§ 3 Ustala się ostateczny termin składania wniosków na dzień 15 października,
§ 4 1. Materiały składane są do skarbnika i osoba ta nadzoruje terminowość złożenia materiałów i ich kompletność.
2. Na podstawie otrzymanych materiałów właściwy zespół pod kierunkiem skarbnika sporządza projekt budżetu w pełnej szczegółowości podziałek klasyfikacji budżetowe
3. Projekt budżetu zawiera zestawienia: -dochodów, -wydatków, - wyodrębnionych wydatków na finansowanie zleconych gminom zadań z zakresu administracji rządowej oraz dochody związane z realizacją tych zadań, - dotacji, - podziału środków dla sołectw, - kwot dotacji wynikających z zawartych porozumień, - dochodów i wydatków związanych z gminnym programem profilaktyki i przeciwdziałania alkoholizmowi, - planu gminnego funduszu ochrony środowiska, - wydatków inwestycyjnych, - planu przychodów i rozchodów, - planowanych spłat zobowiązań na 4 lata, - prognozowanej kwoty długu publicznego na 4 lata, - dochodów należnych budżetowi państwa, - limitu wydatków wieloletniego planu inwestycyjnego, - informacji o stanie mienia komunalnego.
4. Wszystkie pozycje klasyfikacji budżetowej występujące w projekcie budżetu określane są z nazwy.
5. Do projektu załącza się część opisową.
§ 5 Burmistrz Gminy i Miasta sporządza projekt uchwały budżetowej, do której dołącza materiały wymienione w §4 pkt 3.
§ 6 Uchwalanie projektu budżetu 1. Projekt uchwala Burmistrz Gminy i Miasta w formie zarządzenia a następnie przedkłada Przewodniczącemu Rady Miejskiej w terminie nie później jak do 14 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy objęty planowaniem.
2. W projektowanej uchwale budżetowej Burmistrz Gminy i Miasta może zawrzeć upoważnienie dla siebie do dokonywania przesunięć w poszczególnych rozdziałach i paragrafach, do zaciągania kredytów i pożyczek oraz do dysponowania rezerwą budżetową.
3. Przewodniczący Rady Miejskiej po otrzymaniu projektu uchwały budżetowej, w terminie 3 dni rozsyła ją do radnych.
§ 7 Najpóźniej do 15 listopada Burmistrz Gminy i Miasta dostarcza projekt budżetu wraz z materiałami do Regionalnej Izby Obrachunkowej.
§ 8 Praca nad projektem budżetu 1. Niezwłocznie po otrzymaniu projektu budżetu wraz z materiałami komisje Rady Miejskiej przystępują do pracy , która kończy się wydaniem opinii.
2. Komisja Rady Miejskiej może wskazać na konieczność dokonania zmian w określonym przez siebie dziale. Wskazując jednak nowe zadanie, zobowiązana jest podać źródło jego finansowania.
3. Projekt uchwały budżetowej ogłaszany jest poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego.
4. Opinie komisji Rady Miejskiej Przewodniczący przedkłada Burmistrzowi Gminy i Miasta przed planowanym terminem sesji.
§ 9
Przebieg sesji budżetowej 1. Radni zobowiązani są do przygotowania się do sesji oraz do wyjaśnienia wszelkich wątpliwości z Burmistrzem Gminy i Miasta lub Skarbnikiem. Brak uzyskania jednoznacznych wyjaśnień upoważnia radnego do wprowadzenia do porządku obrad jego wniosku.
2.Porządek sesji budżetowej powinien zawierać następujące punkty: a) Przedstawienie projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem Burmistrza Gminy i Miasta (składane jest w formie ustnej). b) Odczytanie opinii komisji przez jej Przewodniczących lub zastępców. Wyjątkowo może to stanowisko być odczytane przez Przewodniczącego Rady Miejskiej
c) Odczytanie poprawek zgłoszonych przed rozpoczęciem sesji przez radnych i nie uwzględnionych w projekcie budżetu.
d) Dyskusja nad wszystkimi nieuzgodnionymi sprawami.
e) Głosowanie każdego nieuzgodnionego stanowiska osobno.
f) Głosowanie całej uchwały budżetowej.
§ 10 Zmiany do uchwały budżetowej dokonywane są w trybie w jakim są podejmowane uchwały przez Radę Miejską z zachowaniem zasad techniki legislacyjnej.
§ 11 Uchwała niniejsza jest przekazywana wszystkim osobom i jednostkom uczestniczącym w tworzeniu budżetu. Radnym gminy i miasta jest ona przekazywana wraz z regulaminem i statutem na początku każdej kadencji.
|