Uchwała Nr XXIV-211/2001 roku Rady Miejskiej w Janikowie z dnia 26 kwietnia 2001 roku w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie miasta i gminy Janikowo Uchwała Nr XXIV- 211/ 2001 Rady Miejskiej w Janikowie z dnia 26 kwietnia 2001 roku w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie miasta i gminy Janikowo.
Na postawie art. 40 ust. 1 i 2,art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. jedn. Dz. U. z 1996r. Nr 13,poz. 74 z późniejszymi zmianami) oraz ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 132,poz. 622, zm. z 1997r. Nr 60,poz. 369,Nr 121,poz. 770,z 2000r. Nr 22,poz.271). Rada Miejska uchwala co następuje:
§ 1 Ilekroć w dalszej części uchwały jest mowa o: 1.ustawie-należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 132,poz. 622 z późniejszymi zmianami), 2.podmiotach uprawnionych-należy przez to rozumieć gminne jednostki organizacyjne oraz inne jednostki organizacyjne i osoby fizyczne, które uzyskały zezwolenie na prowadzenie działalności na podstawie art. 7 ustawy. § 2 Właściciele nieruchomości są zobowiązani utrzymywać porządek w nieruchomościach oraz dbać o estetyczny wygląd budynków i ich otoczenia,wykaszać chwasty, sprzątać teren nieruchomości i po-mieszczenia przeznaczone do wspólnego użytku mieszkańców z zanieczyszczeń i nieprzydatnych przedmiotów. § 3 Gromadzenie odpadów komunalnych na terenie nieruchomości może być dokonywane wyłącznie w miejscach na ten cel wyznaczonych zgodnie z obowiązującymi przepisami budowlanymi i sanitarnymi. § 4 Komunalne odpady stałe należy gromadzić na terenie nieruchomości w szczelnych i zamkniętych zbiornikach przenośnych. Dopuszcza się gromadzenie odpadów w nieruchomościach poza zbiornikami w szczelnych i zawiązanych workach oraz w stacjonarnych zbiornikach zgodnie z przepisami budowlanymi i sanitarnymi. § 5 Do gromadzenia odpadów ulicznych stosuje się kosze na odpady rozmieszczone odpowiednio do natężenia ruchu pieszego. Rodzaj i ich usytuowanie ustala Zarząd Gminy. § 6 Właściciele nieruchomości zobowiązani są wyposażać je w odpowiednią liczbę zbiorników na od-pady ,dostosowanych do systemu wywozu odpadów. Właściciel nieruchomości dokonuje doboru rodzaju zbiorników w uzgodnieniu z uprawnionym podmiotem, któremu zlecił wywóz odpadów albo powierza temu podmiotowi wyposażenie nieruchomości w zbiorniki na odpady. § 7 Właściciele nieruchomości umożliwiają podmiotom uprawnionym nieodpłatne ustawienie w nie-ruchomości zbiorników do selektywnej zbiórki 0odpadów użytecznych. § 8 W ramach planowanej zbiórki odpadów użytecznych Zarząd Gminy jest zobowiązany do:
Zorganizowania selektywnej zbiórki odpadów użytecznych przez podmioty uprawnione i zapewniające ustawienie w wyznaczonych miejscach zbiorników do selektywnej ich zbiórki.
Zapewnienia regularnego i nieuciążliwego dla środowiska wywozu odpadów użytecznych do jednostek trudniących się obrotem i przetwarzaniem tych odpadów.
§ 9 Właściciele nieruchomości zobowiązani są utrzymywać zbiorniki na odpady w czystości,a jeżeli sta-nowią one ich własność, także zapewniać należyty stan techniczny. Zbiorniki na odpady podlegają obowiązkowej dezynfekcji co 6 miesięcy. Obowiązek ten spoczywa na podmiocie uprawnionym do wywozu odpadów komunalnych. § 10 W nieruchomościach nie przyłączonych do kanalizacji komunalne odpady ciekłe powinny być groma-dzone w zbiornikach (szambach) wykonanych i użytkowanych zgodnie z przepisami budowlanymi i sanitarnymi. § 11
Odpady komunalne z terenu nieruchomości winny być usuwane w miarę potrzeb,jednak nie rzadziej niż 1 raz w miesiącu. Zarząd Gminy upoważni podmioty uprawnione do opracowania harmonogramu wywozu komunalnych odpadów stałych z terenu miasta i gminy.
Z terminowego wywozu komunalnych odpadów stałych, po uprzednim zgłoszeniu w Urzędzie Gminy i Miasta Janikowo ,mogą być zwolnieni tylko ci właściciele nieruchomości, którzy będą segregować lub składować odpady komunalne na terenie własnej nieruchomości w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami sanitarnymi i budowlanymi do czasu odebrania ich przez podmioty uprawnione lub dostarczenia na składowisko komunalne. § 12 Komunalne odpady ciekłe są usuwane przez uprawnione podmioty na zlecenie właściciela nieru-chomości udzielone z wyprzedzeniem wykluczającym przepełnienie zbiornika (szamba). § 13 Zarząd Gminy upoważni uprawnione podmioty do ustalenia miejsc i terminów odbioru odpadów wielkogabarytowych (wyrzucone meble, sprzęt gospodarstwa domowego,opony, itp.). § 14 Wywóz i unieszkodliwianie odpadów komunalnych może być dokonywane tylko przez podmioty uprawnione. § 15
Właściciele nieruchomości przy zlecaniu wywozu i unieszkodliwiania odpadów komunalnych zobowiązani są do korzystania wyłącznie z usług podmiotu uprawnionego na podstawie zawartej umowy pomiędzy takim podmiotem a właścicielem nieruchomości.
Dopuszcza się wywóz odpadów komunalnych z nieruchomości przez właściciela nieruchomości własnymi środkami po uprzednim uzyskaniu zgody w Urzędzie Gminy i Miasta z określeniem używanych do tego celu środków transportu i terminów wywozu. § 16 Właściciele nieruchomości na żądanie upoważnionego przedstawiciela Zarządu Gminy zobowiązani są do okazania dowodów dokonywania wywozu odpadów komunalnych z nieruchomości przez uprawniony podmiot, a właściciele nieruchomości dokonujący wywozu odpadów komunalnych własnymi środkami-dowodu uiszczenia opłaty za przyjęcie odpadów na składowisko odpadów komunalnych lub do stacji zlewnej. § 18
W przypadku gdy właściciel nieruchomości nie udokumentuje obowiązkowego korzystania z usług podmiotu uprawnionego lub uiszczenia opłaty za przyjęcie odpadów na składowisko lub na stację zlewną Zarząd Gminy pobiera opłatę od właściciela nieruchomości. Wysokość opłaty jest określona odrębną uchwałą Rady Miejskiej.
Udokumentowanie, o którym mowa w pkt. 1 może nastąpić poprzez okazanie umów i rachunków za usługi wywozowe odpadów komunalnych lub rachunków za dostarczenie tych odpadów na składowisko komunalne i do punktu zlewnego – przynajmniej za okres 3 miesięcy.
§ 19 Wywóz odpadów może odbywać się wyłącznie do ustalonych przez Zarząd Gminy obiektów: - na wysypisko komunalne w Giebni (odpady stałe), -do stacji zlewnej pompowni P-4 przy ul.Rybackiej w Janikowie (odpady płynne), -do stacji zlewnej centralnej pompowni ścieków w Janikowie (odpady płynne).
§ 20 Osoby utrzymujące psy lub inne zwierzęta domowe zobowiązane są do opieki nad nimi wykluczają-cej zagrożenie lub uciążliwość dla ludzi albo zanieczyszczanie przez nie pomieszczeń i miejsc prze-znaczonych do wspólnego i publicznego użytku. Zabrania się pozostawiania zwierząt w miejscach publicznych bez nadzoru i odpowiednich zabezpieczeń,takich jak smycze i kagańce dla psów. Zwolnienie psów z nałożonym kagańcem dopuszczalne jest tylko w miejscach mało uczęszczanych przez ludzi, jeżeli osoba nadzorująca ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad zachowaniem psa. Na terenie posesji psy należy trzymać w kojcach lub na łańcuchu, istnieje możliwość zwolnienia z tego obowiązku tylko w przypadku gdy nieruchomość (podwórze) jest ogrodzona w sposób uniemożliwiający wydostanie się psa poza w/w teren, a na bramie wejściowej zostanie umieszczona odpowiednia informacja. Psy zwolnione ze smyczy bez kagańca oraz psy pozostawione bez dozoru w miejscach publicznych traktowane będą jako bezdomne, chwytane i doprowadzane do schroniska dla bezdomnych zwierząt. § 21 Osoby nadzorujące zwierzęta domowe są zobowiązane do niezwłocznego usuwania zanieczyszczeń spowodowanych odchodami zwierząt z pomieszczeń i terenów przeznaczonych do publicznego użytku . § 22 Zabrania się utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej,w tym także na terenie pasa przybrzeżnego jeziora Pakoskiego w granicach zarządzanych przez ODGW w Poznaniu i w pasie drogowym (rowy) na terenie całej gminy. Właściciele zwierząt gospodarskich wyprowadzając je na wypas powinni to robić w sposób naj-mniej uciążliwy. § 23 W obiektach na terenie działek pracowniczych dopuszcza się utrzymywanie drobnych zwierząt takich jak drób,króliki. § 24 W nieruchomościach powinna być co najmniej raz w roku przeprowadzana przez ich właścicieli deratyzacja miejsc i pomieszczeń, takich jak altany z pojemnikami na odpady,korytarze piwniczne, węzły cieplne,przyłącza wodociągowe. Terminy przeprowadzenia obowiązkowej deratyzacji Zarząd Gminy podaje do wiadomości poprzez obwieszczenie. § 25 Wyznacza się 12 obszarów pokrywających się z granicami sołectw i jeden obszar w granicach miasta Janikowo dla przeprowadzenia obowiązkowej deratyzacji. § 26 Wykonanie uchwały zleca się Zarządowi Gminy Janikowo. Uchwała podlega ogłoszeniu na terenie gminy. § 27 Traci moc Uchwała Nr XXIV-181/97 Rady Miejskiej w Janikowie z dnia 25 kwietnia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie miasta i gminy Janikowo.
§ 28 Uchwała wchodzi w życie 14 dni po ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
|