BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie NASZE MIASTO
Lokalizacja
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Dane statystyczne
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Zadania publiczne
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Strategia rozwoju
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Ochrona środowiska
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie AKTUALNOŚCI
Wybory 2006
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Wybory uzupełniające do Rady Miejskiej w Janikowie 2008
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Wybory do Parlamentu Europejskiego 2009
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Wybory uzupełniające do Rady Miejskiej w Janikowie 2009
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Wybory Samorządowe 2010
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Wybory Prezydenckie 2010
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Powszechny Spis Rolny 2010
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie WYBORY DO EUROPARLAMENTU
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie WŁADZE I STRUKTURA
Struktura organizacyjna
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Burmistrz
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Rada Miejska
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Urząd Miejski
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Jednostki organizacyjne
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Jednostki pomocnicze
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Oświadczenia majątkowe
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Ogłoszenia o zatrudnieniu
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie ZAMÓWIENIA PUBLICZNE
Przetargi
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Obwieszczenia - nieruchomości
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Przetargi na nieruchomości
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Ogłoszenia o wynikach przetargów
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Rokowania na nieruchomości
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie SPRAWY DO ZAŁATWIENIA
Wykaz spraw
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Sposób załatwiania
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Rejestry i ewidencje
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Opłata skarbowa
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Wniosek o udostępnienie informacji publicznej
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie PRAWO LOKALNE
Statut
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Uchwały
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Protokoły
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Stanowiska
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Opłaty i podatki
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Zagospodarowanie przestrzenne
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Inne dokumenty
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Porządek obrad sesji
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Zarządzenia dot. budżetu
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Zarządzenia
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie FINANSE MIASTA
Budżet
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Informacje majątkowe
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Dług publiczny
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Realizacja inwestycji
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
Oferty inwestycyjne
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie KONTROLE
Kontrole
BIP w JST - Urząd Miejski w JanikowieStrona główna > PRAWO LOKALNE > Uchwały > Uchwały Rady > Rok 1996 > UCHWAŁA NR XV/119/96
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie

UCHWAŁA NR XV/119/96

UCHWAŁA NR XV/119/96

RADY MIEJSKIEJ W JANIKOWIE

z dnia 19 lutego 1996 roku.

w sprawie dostosowania Statutu Gminy i Miasta Janikowo do zmian wynikających z ustawy z dnia 29 września 1995 roku o zmianie ustawy o samorządzie terytorialnym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 124 poz. 601)

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie terytorialnym (Dz.U. nr 16 poz. 95, nr 32 poz. 191, nr 34 poz. 199, nr 43 poz. 253 i nr 89 poz. 518 z 1991r. nr 4 poz. 18 i nr 110 poz. 473 z 1992r. nr 85 poz. 428 i nr 100 poz. 499 z 1993r. nr 17 poz. 78 z 1994r. nr 74 poz. 368, nr 86 poz. 397, nr 122 poz. 593 i nr 124 poz. 601 z 1995r.) w związku z art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 września 1995 roku o zmianie ustawy o samorządzie terytorialnym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 1Ł4 poz. 601)

 

Rada Miejska

uchwala, co następuje:

 

& 1.

Dostosować Statut Gminy i Miasta Janikowo do zmian wynikających z dnia 19 września 1995 roku o zmianie ustawy o samorządzie terytorialnym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 124 poz. 601).

 

& 2.

Statut Gminy i Miasta Janikowo po dokonaniu zmian, o których mowa w & 1 uchwały otrzymuje brzmienie:

Stan prawny zatwierdz. na Sesji w dniu 19 luty 1996 obowiązuje od października 1996

 

Statut Gminy i Miasta Janikowa

 

I. Preambuła

Mieszkańcy gminy i miasta tworzą z mocy prawa wspólnotę samorządową.

Gmina i miasto to wspólnota samorządowa oraz odpowiednie terytorium.

Samorząd terytorialny jest podstawową formą organizacji życia publicznego gminy i miasta.

Gmina zaspakaja zbiorowe potrzeby społeczności lokalnej, posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym, na zasadach określonych przez ustawy.

Samorząd gminy podlega ochronie sądowej.

Rzeczpospolita Polska gwarantuje udział samorządu terytorialnego w sprawowaniu władzy.

 

II. Postanowienia ogólne

art. 1

  1. Wspólnota samorządowa obejmuje mieszkańców Gminy i Miasta Janikowo oraz terytorium o powierzchni 93 km2 określone granicami ustalonymi w ramach podziału terytorialnego państw Terytorium to obrazuje mapa statutu
  2. Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa o gminie należy przez to rozumieć, że dotyczy to gminy i miasta.

art. 2

Gmina jest właścicielem mienia komunalnego, nabytego z mocą prawa oraz w wyniku obrotu cywilnoprawnego i innych czynność prawnych.

art. 3

Siedzibą organów gminy i miasta jest miasto Janikowo.

art. 4

Herb gminy przedstawiają na czerwonym tle dwa kominy fabryczne, między którymi znajduje się pryzma określająca w połowie sól i cukier, nad ma biały orzeł, a poniżej dwa złote kłosy.

III. Zakres działania i zadania gminy

art. 5

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

art. 6

  1. Zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.
  2. Zadania własne gminy w szczególności określa art. 7 ust. 1 /Dz.U. Nr 16 poz. 95 z późn. zm./ oraz art. 1 i 2 ustawy z dnia 17 maja 1990r. o podziale zadań i kompetencji określonych w ustawach szczególnych pomiędzy organy gminy, a organy administracji rządowej oraz o zmianie niektórych ustaw /Dz. U. Nr 34 poz. 198 z późn. zm./

art. 7

  1. Gmina wykonuje zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, a także z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendów.
  2. Zadania te określa art. 3 i 4 ustawy z dnia 17 maja 1990r. o podziale zadań i kompetencji określonych w ustawach szczególnych pomiędzy organy gminy, a organy administracji rządowej oraz o zmianie niektórych ustaw /Dz.U. Nr 34 poz. 198, z późn. zm./ oraz przepisy niektórych ustaw.
  3. Gmina ponadto wykonuje zadania przejęte od administracji rządowej w drodze porozumienia.
  4. Zadania zlecone i przejęte w drodze porozumienia, gmina wykonuje po zapewnieniu środków finansowych przez administrację rządową.

 

art. 8

  1. W celu wykonania zadań, gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, w tym przedsiębiorstwa i zawierać umowy z innymi podmiotami.
  2. Gmina może prowadzić działalność gospodarczą nie wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej.
  3. Wykonywanie zadań publicznych, przekraczających możliwości gminy, następuje w drodze współdziałania międzykomunalnego.

 

IV. Organy gminy

art. 9

  1. W sprawach szczególnie ważnych dla gminy, mieszkańcy mogą się wypowiadać w drodze referendum.
  2. Wyłącznie w drodze referendum rozstrzygane są sprawy:
    • samoopodatkowania mieszkańców na cele publiczne,
    • odwołania Rady Miejskiej przed upływem kadencji
  3. Referendum przeprowadza się z inicjatywy Rady lub na wniosek co najmniej 1/10 mieszkańców uprawnionych do głosowania.
  4. Referendum jest ważne, jeżeli wzięło w nim udział co najmniej 30% uprawnionych do głosowania.
  5. Referendum w sprawie odwołania Rady Miejskiej przed upływem kadencji przeprowadza się wyłącznie na wniosek mieszkańców, na zasadach określonych w ust. 3 i 4, nie wcześniej jednak niż po upływie 12 miesięcy od dnia wyborów lub od dnia ostatniego referendum w sprawie odwołania Rady Miejskiej przed upływem kadencji.
  6. w sprawach nie uregulowanych niniejszym statutem tryb przeprowadzania referendum określa ustawa z dnia 11 października 1991 roku o referendum gminnym /Dz.U. Nr 110 poz. 473 z późn. zm./

art. 10

  1. Gmina działa poprzez swoje organy, którymi są Rada Miejska i Zarząd Gminy i Miasta.
  2. Rada Miejska z zastrzeżeniem art. 9 ust. 2 jest organem stanowiącym i kontrolnym gminy.
  3. Do wyłącznej właściwości Rady Miejskiej należy:
  1. uchwalenie statutu gminy,
  2. wybór i odwołanie Zarządu, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności.
  3. powoływanie i odwoływanie skarbnika Gminy i Miasta, Który jest jednocześnie głównym księgowym budżetu oraz sekretarza Gminy i Miasta na wniosek przewodniczącego zarządu.
  4. uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdań z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwał w sprawie udzielenia lub nie udzielenia absolutorium zarządowi,
  5. uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
  6. uchwalanie programów gospodarczych,
  7. ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,
  8. podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,
  9. podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy przekraczających zakres zwykłego zarządu,
  10. określenie wysokości sumy, do której zarząd może samodzielnie zaciągać zobowiązania,
  11. podejmowanie uchwał w sprawie przejęcia zadań z zakresu administracji rządowej na podstawie porozumienia z organami tej administracji,
  12. podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami, oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,
  13. podejmowanie uchwał w sprawach herbu gminy, nazw ulic i placów oraz wznoszenia pomników,
  14. nadawanie honorowego obywatelstwa gminy,
  15. stanowienie o innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady Miejskiej,
  16. wybór delegatów do sejmiku samorządowego,
  17. podejmowanie uchwał w sprawach przeprowadzenia referendum,
  18. uchwalanie przepisów gminnych,
  19. uchwalanie statutów sołectw i samorządów miejskich,
  20. uchwalanie regulaminu Rady Miejskiej, Zarządu oraz Urzędu.
  1. Do spraw przekraczających zakres zwykłego zarządu należą:
    1. określenie zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż 3 lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej. Do czasu określenia zasad, zarząd może dokonywać tych czynności za zgodą Rady Miejskiej.
    2. emitowanie obligacji oraz określanie zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Zarząd,
    3. zaciąganie długoterminowych pożyczek i kredytów,
    4. ustalenie maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych, zaciąganych przez zarząd w roku budżetowym
    5. zaciąganie zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej górną granicę ustaloną corocznie przez Radę Miejską,
    6. tworzenie i przystępowanie do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywanie i występowanie z nich,
    7. określanie zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Zarząd,
    8. tworzenie, likwidacja i reorganizacja przedsiębiorstw, zakładów i innych miejskich i gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażanie ich w majątek.
    9. ustalanie maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Zarząd w roku budżetowym.
  2. Rada Miejska składa się z 22 radnych, wybranych na okres 4 lat, licząc od dnia wyborów.
  3. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady Miejskiej zwołuje przewodniczący poprzedniej kadencji, w terminie 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju.
  4. Na pierwszej Sesji Rada Miejska dokonuje wyboru:
    • przewodniczącego Rady Miejskiej i jego zastępców,
    • delegata do sejmiku samorządowego.

Na następnej sesji zwołanej przez Przewodniczącego Rady Miejskiej, nie później aniżeli w terminie 6 miesięcy od daty ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy organ wyborczy, Rada Miejska dokonuje wyboru burmistrza, zastępcy burmistrza i pozostałych członków Zarządu.

  1. Wybór i odwołanie Przewodniczącego Rady, jego zastępców oraz delegata do Sejmiku Samorządowego odbywa się w następującym trybie:
    1. Przewodniczącego Rady Miejskiej, jego zastępców oraz delegata do sejmiku samorządowego rada wybiera w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady
    2. funkcji Przewodniczącego Rady i Wiceprzewodniczących nie można łączyć z funkcją członka zarządu,
    3. odwołanie Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących następuje na wniosek co najmniej ¼ ustawowego składu rady w trybie określonym w pkt. 1
    4. 'w czasie trwania kadencji Sejmiku Samorządowego Rada może odwołać swojego delegata większością 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady w głosowaniu tajnym.
  2. Tryb działania Rady Miejskiej określa regulamin Rady, który stanowi integralna część niniejszego statutu.
  3. Radny reprezentuje wyborców i obowiązany jest brać udział w pracach Rady.

    Przy wykonywaniu obowiązków radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych,

  4. Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu, radny składa ślubowanie:

    “Ślubuję uroczyście jako radny pracować dla dobra i pomyślności gminy, działać zawsze zgodnie z prawem oraz z interesami gminy i jej mieszkańców, godnie, rzetelnie reprezentować swoich wyborców, troszczyć się o ich sprawy oraz nie szczędzić sił dla wykonywania zadań gminy "

  5. Ślubowanie odbywa się w ten sposób, że po odczytaniu roty wywołani kolejno radni powstają i wypowiadają słowo “ślubuję".
  6. Radni nieobecni na pierwszej sesji oraz radni, którzy uzyskali mandat w czasie trwania kadencji, składają ślubowanie na pierwszej sesji, na której są obecni.
  7. Zmiany w składzie osobowym Rady Miejskiej uregulowane są w przepisach ustawy z dnia 8 marca 1990r. ordynacja wyborcza do rad gmin /Dz.U. Nr 16, poz. 96 z późn. zm./
  8. Rada Miejska kontroluje działalność zarządu oraz gminnych jednostek organizacyjnych i w tym celu powołuje komisje rewizyjną,

    15a. W skład komisji Rewizyjnej wchodzą Radni z wyjątkiem Radnych pełniących funkcje Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących Rady oraz będących członkami zarządu“

    15b. Komisja Rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu gminy i występuje z wnioskiem do rady w sprawie udzielenia lub nie udzielenia absolutorium zarządowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez regionalną izbę obrachunkową.

    15c. Komis ja rewizyjna wykonuje inne zadania zlecone przez radę w zakresie kontroli.

    15d. Zasady i tryb działania komisji rewizyjnej określa regulamin komisji rewizyjnej stanowiący integralną część niniejszego statutu.

  9. / skreślony /
  10. /skreślony/
  11. Rada tworzy komisje stałe.
  12. Członków Komisji powołuje Rada spośród radnych oraz spośród wszystkich osób spoza swego składu, które zgłosiły na piśmie w wyznaczonym przez Przewodniczącego Rady terminie, akces do (pracy w komisji, po wysłuchaniu rekomendacji przewodniczącego właściwej komisji.
  13. Osoby spoza składu Rady mogą stanowić nie więcej niż połowę składu komisji “Osoby te nie mogą pełnić funkcji Przewodniczącego komisji.
  14. Zarząd po przygotowaniu projektu uchwały, a przed przedstawieniem go na sesji Rady, powinien projekt ten przedłożyć do zaopiniowania komisji, której przedmiotowy zakres działania obejmuje problematykę uchwały. Opinię komisji Przedstawia na sesji Rady jej przewodniczący bądź osoba upoważniona.
  15. Organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Komisji szczegółowo określa regulamin Rady Miejskiej stanowiący integralną część niniejszego statutu.

art. 11

  1. Organem wykonawczym gminy jest Zarząd Gminy i Miasta.
  2. Zarząd Gminy i Miasta składa się z Burmistrza pełniącego funkcję przewodniczącego Zarządu, nieetatowego zastępcy burmistrza oraz 3 członków wybranych przez Radę Miejską spośród swoich członków lub spoza składu Rady.
  3. Członkostwa Zarządu nie można łączyć z zatrudnieniem w administracji rządowej.
  4. Wybór Burmistrza oraz zastępcy burmistrza i pozostałych członków Zarządu odbywa się w następującym trybie:
    1. wybór Burmistrza następuje w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady,
    2. wybór zastępcy burmistrza oraz pozostałych członków zarządu następuje na wniosek Burmistrza zwykła większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady w głosowaniu tajnym.
  1. Kadencja Burmistrza i członków Zarządu liczy się od daty przyjęcia wyboru i trwa do czasu wyboru nowego burmistrza i członków Zarządu.
  2. W pracach Zarządu, z wyłączeniem prawa do głosowania, biorą udział sekretarz i skarbnik gminy.
  3. W miarę potrzeb, Zarząd może zapraszać na swoje posiedzenia specjalistów, ekspertów, powoływać zespoły robocze lub korzystać z pomocy innych osób.
  4. Wymóg zapraszania na posiedzenia Zarządu nie dotyczy Przewodniczącego Rady, który może być obecny na każdym posiedzeniu.
  5. Zarząd wykonuje uchwały Rady Miejskiej oraz zadania gminy określone przepisami prawa i statutem gminy.
  6. Zadania Zarządu Gminy i Miasta określa regulamin Zarządu stanowiący załącznik nr 2 do statutu gminy.
  7. W realizacji zadań własnych Zarząd podlega wyłącznie Radzie Miejskiej. Rada przyjmuje sprawozdania z działalności finansowej gminy i udziela Zarządowi absolutorium z tego tytułu
  8. Odwołanie Zarządu i jego poszczególnych członków odbywa się w następującym trybie:
    1. nieudzielanie absolutorium jest równoznaczne ze złożeniem wniosku o odwołanie Zarządu, chyba, że po zakończeniu roku budżetowego zarząd został odwołany z innej przyczyny,
    2. Rada Miejska rozpoznaje sprawę odwołania zarządu z przyczyny określonej w pkt 1 na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od podjęcia uchwały w sprawie nieudzielania zarządowi absolutorium. Po zapoznaniu się z opinią komisji rewizyjnej i regionalnej izby obrachunkowej oraz uchwałą regionalnej izby obrachunkowej w sprawie uchwały rady o nie udzieleniu absolutorium i po wysłuchaniu wyjaśnień zarządu, Rada Miejska może odwołać zarząd bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym,
    3. Rada Miejska może odwołać zarząd, z wyjątkiem burmistrza z innej przyczyny niż nie udzielenie absolutorium jedynie na pisemny i uzasadniony wniosek co najmniej i/<4- ustawowego składu rady,
    4. Wniosek o którym mowa w pkt. 3 podlega zaopiniowaniu przez komisję rewizyjną oraz pozostałe stałe komisje rady. Przepis art. 11 ust. 12 pkt. 2 stosuje się odpowiednio,
    5. Rada Miejska może odwołać burmistrza większością 2/3 głosów ustawowego składu, rady, w głosowaniu tajnym na zasadach i w trybie art. 11 ust. 12 pkt. 3 i 4. Odwołanie burmistrza jest równoznaczne z odwołaniem pozostałych członków zarządu,
    6. Na uzasadniony wniosek burmistrza rada miejska może odwołać poszczególnych członków zarządu zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady w głosowaniu tajnym,
    7. Jeżeli wniosek o odwołanie zarządu albo burmistrza nie uzyskał wymaganej większości głosów, kolejny wniosek o odwołanie może być zgłoszony nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od poprzedniego głosowania z zachowaniem trybu przewidzianego w art. 11 ust. 12 pkt. 3, 4 i 5,
    8. W razie odwołania zarządu Rada Miejska wybiera w ciągu 1 miesiąca nowy zarząd na zasadach określonych w art. 11 ust. 2 oraz art. 11 ust. 4 pkt. 1 i 2,
    9. Do czasu wybrania nowego zarządu obowiązki zarządu wykonuje dotychczasowy zarząd.
    10. W przypadku złożenia rezygnacji, z członkostwa w zarządzie rada miejska podejmuje uchwałę o przyjęciu rezygnacji i zwolnieniu z pełnienia obowiązków członka zarządu zwykłą większością głosów, nie później niż w ciągu 1 miesiąca od daty złożenia rezygnacji,
    11. Niepodjęcie przez radę miejską uchwały w terminie, o którym mowa w pkt. 10 jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała,
    12. W przypadku złożenia rezygnacji przez członka zarządu nie będącego jego przewodniczącym, burmistrz obowiązany jest najpóźniej w ciągu 1 miesiąca od dnia przyjęcia rezygnacji lub upływu okresu, o którym mowa w pkt. 11 przedstawić radzie nową kandydaturę na członka zarządu,
    13. Po upływie kadencji rady miejskiej zarząd działa do dnia wyboru nowego zarządu.
  9. Burmistrz, jako przewodniczący Zarządu, organizuje jego pracę i kieruje bieżącymi sprawami gminy, oraz reprezentuje ją na zewnątrz
  10. Do zadań burmistrza należą w szczególności:
    • zwoływanie posiedzeń Zarządu i przygotowywanie materiałów na posiedzenia,
    • przygotowywanie wniosków zarządu pod obrady Rady, przygotowywanie sprawozdań z działalności Zarządu,
    • wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Urzędu Gminy i Miasta, oraz kierowników jednostek organizacyjnych gminy, powołanych przez Zarząd; Zarząd może upoważnić burmistrza do zatrudniania i zwalniania kierowników gminnych jednostek organizacyjnych w swoim imieniu,
    • wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej, do wydawania tych decyzji burmistrz może upoważnić innych pracowników Urzędu Gminy i Miasta,
    • podpisywanie decyzji wydawanych przez zarząd w sprawach z zakresu administracji publicznej .
  1. Od decyzji wydawanych przez burmistrza lub zarząd gminy miasta, w sprawach z zakresu zadań własnych gminy służy odwołanie do samorządowego kolegium odwoławczego, a w sprawach z zakresu zadań zleconych do wojewody.
  2. W sprawach nie cierpiących zwłoki, związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego, burmistrz podejmuje czynności należące do kompetencji Zarządu. Nie dotyczy to wydawania zarządzeń porządkowych, o których mowa w art. 16 ust. 5 niniejszego statutu.
  3. Inne kompetencje burmistrza mogą wynikać z ustaw szczególnych.

 

art. 12

  1. Zadania Zarządu Gminy i Miasta wykonywane są przy pomocy Urzędu Gminy i Miasta.
  2. Wewnętrzną organizację i tryb pracy Urzędu określa jego regulamin organizacyjny uchwalony na wniosek Zarządu przez Radę Miejską i stanowiący załącznik nr 3 do niniejszego Statutu.
  3. Urząd zapewnia obsługę mieszkańców gminy w zakresie ich indywidualnych spraw wchodzących w zakres kompetencji organów gminy, a także zapewnia niezbędne warunki organizacyjne dla łączności całej wspólnoty z radnymi, i organami gminy.

 

art. 13

  1. Jednostkami pomocniczymi gminy są sołectwa i samorządy mieszkańców osiedli.
  2. Tworzenie, łączenie, podział oraz znoszenie sołectwa lub osiedla następuje w drodze uchwały podjętej przez radę miejska po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami bądź z ich inicjatywy. Konsultacje przeprowadza się na zebraniach wiejskich lub zebraniach mieszkańców osiedla.

    2a. Stosowną uchwałę w sprawach, o których mowa w pkt. 2 rada miejska podejmuje w ciągu 3 miesięcy od daty zgłoszenia wniosku i przeprowadzeniu konsultacji w tej sprawie, zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady.

  3. Konsultacje dotyczyć powinny obszaru, granic, zakresu zadań oraz uprawnień, które sołectwa lub osiedla miałyby przejąć od gminy.
  4. Wyniki konsultacji mają charakter opiniodawczy dla Rady, jeżeli wzięło w nich udział nie mniej niż 30% uprawnionych mieszkańców.
  5. W wypadku podjęcia uchwały nie uwzględniającej opinii mieszkańców wyrażonej w trybie określonym w ust. 4, Rada ma obowiązek uzasadnienia przyjętego rozstrzygnięcia.
  6. Organizację, zakres działania i sposób korzystania z mienia komunalnego przekazanego sołectwu bądź osiedlu, a także gospodarkę finansową określa Rada odrębnymi statutami stanowiącymi załącznik nr 4 i nr 5 do niniejszego statutu.
  7. Wykaz sołectw i osiedli stanowi załącznik nr 6 niniejszego statutu.

 

art. 14

  1. Pracownikami samorządowymi są osoby zatrudnione w ramach stosunku pracy na podstawie:
    1. wyboru – burmistrz
    2. mianowania – pracownicy zajmujący stanowiska kierownicze oraz samodzielne, bezpośrednio podległe burmistrzowi, uprawnieni do wydawania decyzji, o których mowa w art. 11 ust. 14 niniejszego statutu; wykaz tych stanowisk określa regulamin urzędu,
    3. odwołania – sekretarz i Skarbnik Gminy,
    4. umowy o pracę – pozostali pracownicy
  2. Nawiązanie, zmianę, rozwiązanie stosunku pracy, obowiązki i prawa pracownika samorządowego, odpowiedzialność porządkową i dyscyplinarną pracowników samorządowych mianowanych określają przepisy ustawy z dnia 22 marca 1990r. o pracownikach samorządowych /Dz.U. Nr 81 poz. 124 z póżn. zm./

 

art. 15

  1. Osobami właściwymi do nawiązania w imieniu Gminy i Miasta stosunku pracy są:
    1. w odniesieniu do zatrudnionych na podstawie wyboru - przewodniczący lub wiceprzewodniczący Rady Miejskiej.
    2. w odniesieniu do zatrudnionych na podstawie powołania - kierownik urzędu zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej,
    3. w odniesieniu do zatrudnionych na podstawie mianowania i urnowy o pracę - kierownik urzędu na podstawie obowiązujących przepisów.
  1. Osoby uprawnione, o których mowa w ust. 1 wypełniają w imieniu gminy i miasta wszelkie funkcje pracodawcy zgodnie z przepisami prawa pracy, nie zastrzeżone dla innych organów.

 

V. Przepisy Gminne

art. 18

  1. Gminie przysługuje prawo stanowienia przepisów obowiązujących na obszarze gminy, na podstawie upoważnień ustawowych.
  2. Organy gminy mogą wydawać przepisy gminne w zakresie ustroju wewnętrznego gminy oraz urzędów i instytucji gminnych, zasad zarządu mieniem komunalnym, zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.
  3. Rada może wydać przepisy dla ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz dla zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego.
  4. Przepisy gminne ustanawia Rada Miejska w formie uchwały.
  5. W przypadkach nie cierpiących zwłoki przepisy porządkowe może wydać Zarząd w formie zarządzenia.

    Zarządzenie podlega zatwierdzeniu na najbliższej sesji Rady Miejskiej. Traci ono moc w razie odmowy przedstawienia do zatwierdzenia na najbliższej sesji Rady Miejskiej.

  6. Przepisy gminne ogłasza się w sposób miejscowo przyjęty, chyba że przepisy prawa stanowią inaczej.
  7. Urząd Gminy i Miasta prowadzi zbiór przepisów gminnych dostępnych do powszechnego wglądu w jego siedzibie.
  8. Sprawy nie uregulowane w niniejszym statucie, dotyczące przepisów gminnych, określa Ustawa z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. Nr 16 poz. 95 z późn. zm./

 

 

VI. Mienie komunalne

art. 17

  1. Mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe należące do gminy oraz innych komunalnych osób prawnych, w tym przedsiębiorstw.
  2. Sposób nabycia mienia komunalnego określa art. 44 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U Nr 16 z późn. zm/
  3. Podmioty nabycia mienia komunalnego określa samodzielnie przeznaczeniu i sposobie wykorzystania majątkowych, przy zachowaniu wymogów zawartych przepisach prawa, z zastrzeżeniem postanowień ustawy wymienionej w ust. 2
  4. Oświadczenie woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem składają burmistrz i jeden z członków zarządu.
  5. Zarząd może udzielić burmistrzowi upoważnienia do składania jednoosobowo oświadczeń woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności gminy.
  6. Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata skarbnika gminy lub osoby przez niego upoważnionej.
  7. Kierownicy jednostek organizacyjnych gminy, nie posiadający osobowości prawnej, działają na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd. Czynności przekraczające zakres pełnomocnictwa wymagają zgody Zarządu.

 

 

VII. Gospodarka finansowa

art. 18

  1. Gmina samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową, na podstawie budżetu gminy.

    1a. Jednostki pomocnicze są uprawnione do dysponowania środkami finansowymi uzyskanymi z zarządzania i korzystania z mienia komunalnego, które następuje w ramach budżetu gminy. Jednostki pomocnicze prowadzą gospodarkę finansową w ramach budżetu gminy poprzez wskazywanie zadań przewidzianych do realizacji na terenie ich działania.

  2. Projekt budżetu przygotowuje Zarząd uwzględniając zasady prawa budżetowego oraz wskazówki Rady Miejskiej wraz z informacja o zmianach w stanie mienia komunalnego i przedkłada go Radzie w terminie do 15 listopada poprzedzającego rok budżetowy oraz przesyła go do wiadomości regionalnej izbie obrachunkowej.
  3. Procedurę uchwalania budżetu oraz rodzaje i szczegółowość materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi określa Rada Miejska.
  4. Budżet jest uchwalany do końca roku poprzedzającego rok budżetowy z uwzględnieniem art. 53 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. Nr 16 poz. 95 z późn. zm/

    4a. W uchwale budżetowej określa się źródła pokrycia niedoboru budżetu, jeżeli planowane wydatki budżetu przewyższają planowane dochody.

  5. Gospodarka finansowa gminy jest jawna. Burmistrz niezwłocznie ogłasza uchwałę budżetową i sprawozdanie z jej wykonania według zasad przewidzianych dla przepisów gminnych.
  6. Dochodami gminy są:
    • podatki, opłaty i inne wpływy, określone w odrębnych ustawach jako dochody gminy,
    • dochody z majątku gminy,
    • subwencja ogólna z budżetu państwa.
  1. Dochodami gminy mogą być:
    • /skreślony/
    • dotacje celowe na realizację zadań zleconych oraz dofinansowanie zadań własnych,
    • wpływy z samoopodatkowania się mieszkańców,
    • spadki, darowizny, zapisy,
    • inne dochody
  2. Uchwały Rady Miejskiej i Zarządu dotyczące zobowiązań finansowych wskazują źródło dochodów, z których zobowiązania te zostaną pokryte. Uchwały te zapadają bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu organu gminy.
  3. Za prawidłową gospodarkę finansową gminy odpowiada Zarząd.
  4. Obsługę kasową gminy prowadzi bank wskazany przez Radę.

 

VIII. Związki i porozumienia komunalne, sejmik samorządowy, stowarzyszenia gmin

art. 19

  1. W celu wspólnego wykonywania zadań publicznych gmina może tworzyć, bądź wchodzić w związki komunalne.
  2. Uchwały o tworzeniu bądź wchodzeniu w związki podejmują Rady zainteresowanych gmin.
  3. Zasady i tryb działania związku komunalnego określa statut związku.
  4. Organem stanowiącym i kontrolnym związku jest zgromadzenie związku.
  5. Organem wykonawczym związku jest zarząd. Zarząd jest powoływany i odwoływany przez zgromadzenie spośród jego członków.

 

art. 20

  1. Gminy wyłaniają wspólną reprezentację w postaci sejmiku samorządowego. Gminę w sejmiku samorządowym reprezentuje jeden delegat.
  2. /skreślony/
  3. Delegat do sejmiku składa Radzie sprawozdanie z działalności sejmiku przynajmniej dwa razy w roku.
  4. Zasady i tryb działania sejmiku i jego organów określa uchwalony przez niego regulamin.

 

art. 21

  1. Gmina może tworzyć lub być członkiem stowarzyszenia.
  2. Organizacje, zadania oraz tryb pracy stowarzyszenia określa jego statut.
  3. Do stowarzyszeń gmin stosuje się odpowiednio przepisy prawa o stowarzyszeniach.

 

IX. Nadzór nad działalnością komunalną

art. 22

  1. Nadzór nad gminą sprawują organy rządowe Prezes Rady Ministrów i Wojewoda; w zakresie spraw budżetowych – Regionalna Izba Obrachunkowa.
  2. Nadzór sprawowany jest z punktu widzenia legalności działania gminy.
  3. W sprawach zleconych gminie nadzór sprawowany jest ponadto na podstawie kryteriów celowości, rzetelności i gospodarności.
  4. Organy nadzoru mogą wkraczać w działalność komunalną tylko w przypadkach określonych ustawami.
  5. Sposób wykonywania nadzoru nad gminami przez powołane do tego organy określa ustawa z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. Nr 16, poz. 95 z późn.zm./

 

X. Uchwalenie zmiany statutu

art. 23

Uchwalenie statutu następuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.

art. 24

Zmiany w statucie uchwala się odpowiednio jak w art. 23.

Przepisy końcowa

W sprawach nie uregulowanych w statucie w szczególności mają zastosowanie przepisy ustawy o samorządzie terytorialnym z dnia 8 marca 1990r. /Dz.U. Nr 16 poz. 95 z późn. zm./, ustawy z dnia 10 maja 1990r. - przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych z dnia 10 maja 1990r. /Dz.u. Nr 32 poz. 191 z późn. zm./ oraz ustawy o pracownikach samorządowych z dnia 22 marca 1990r. /Dz. U. Nr 21 poz. 124 z późn. zm./




Wytworzył: Dawid Łukowski (31 lipca 2003)
Opublikował: Dawid Łukowski (31 lipca 2003, 07:51:42)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 829

wersja do zapisu wersja do druku  

BIP w JST - Urząd Miejski w Janikowie
ostatnia aktualizacja Biuletynu: 24.01.2011 17:23